Πιθανόν δεν γνωρίζετε πως οι αυστηρές προδιαγραφές της Ε.Ε. όσον αφορά στην παθητική ασφάλεια και στην προστασία των πεζών, περιορίζουν σε ποσοστό πάνω από 80% τη δημιουργικότητα των σχεδιαστών αυτοκινήτων.
Για παράδειγμα ένα σύγχρονο αυτοκίνητο πρέπει να έχει ψηλά το εμπρός μέρος ώστε σε περίπτωση σύγκρουσης με πεζό να τον χτυπήσει πάνω από το γόνατο και αυτός να ξαπλώσει στο καπό του αυτοκινήτου. Μάλιστα σε πολλά οχήματα υπάρχει πρόβλεψη σε περίπτωση σύγκρουσης να σηκώνεται αυτόματα 8cm το καπό για να μην χτυπήσει ο πεζός το κεφάλι του στο μπλοκ του κινητήρα. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που τα σύγχρονα αυτοκίνητα μοιάζουν τόσο πολύ μεταξύ των, σχεδιαστικά.
Κάποιοι κατασκευαστές για λόγους οικονομίας έχουν ενιαία αισθητική, διακόπτες, αεραγωγούς, πίνακες οργάνων. Κάποιοι άλλοι στοχεύοντας στην πρόκληση συναισθημάτων έχουν δημιουργήσει μοναδική αισθητική.
Στο εξωτερικό του αυτοκινήτου κυρίως με φωτιστικά σώματα αλλά και αθλητικές γραμμές, στο εσωτερικό με εκτεταμένη χρήση αλουμινίου, ρετρό σχεδίαση, απομίμηση πλέξης ανθρακονήματος, εθνικές σημαίες, φινετσάτα υλικά κ.α.
Αποσκοπούν σε μια εθιστική εμπειρία, να νιώθεις το διαφορετικό χαρακτήρα στο αυτοκίνητό σου, έτσι ώστε να μην έχεις μάτια για άλλο. Πως για παράδειγμα χρησιμοποιείς μόνιμα ένα συγκεκριμένο άρωμα, θεωρώντας το, μέρος της γοητείας και της προσωπικότητάς σου;
Σ’ αυτή τη λογική λοιπόν βλέπουμε αρκετούς κατασκευαστές όπως η Mini, η Fiat, η Peugeot, η Smart, η Alfa Romeo να επενδύουν πολλά στη συναισθηματική εμφάνιση του εσωτερικού, την ταύτιση που αυτό προκαλεί. Η πρώτη ματιά, λένε οι παλιοί έμπειροι πωλητές, παίζει καθοριστικό ρόλο. Όπως στον έρωτα έτσι και εδώ, ή μήπως μιλάμε για το ίδιο;
Πέρα από την πρώτη ματιά είναι η αίσθηση οικειότητας και η απλότητα που κερδίζουν το χρήστη. Για να νιώσει οικεία κάποιος αμέσως, στη θέση του οδηγού χρειάζονται να ενεργοποιηθούν τρεις αισθήσεις:
Πρώτον η όσφρηση, να ξέρετε ότι είναι ολόκληρη επιστήμη το πως θα μυρίζει σαν πολυκαιρισμένος κέδρος, το αυτοκίνητό σας.
Δεύτερον η αφή, η ποιοτική λειτουργία των διακοπτών, τα μαλακά πλαστικά, το χαδιάρικο αλκαντάρα, το μαλακό δέρμα.
Τρίτον η όραση, τα εμφανή γαζιά στο δέρμα, τα επικυκλικά όργανα, οι ρετρό διακόπτες αεροπορικού τύπου, το πάντρεμα κλασσικού με hi tech.
Οι σχεδιαστές των προσιτών, στο ευρύ κοινό, αυτοκινήτων δεν ανακάλυψαν την πυρίτιδα. Πρόκειται για μια πρακτική που ακολουθείται από τα παλιά χρόνια σε πιο ακριβά αυτοκίνητα. Ρίξτε για παράδειγμα, μια ματιά στο εσωτερικό μιας Ferrari.
Χωρίς περιττές πολυτέλειες χωρίς φρου φρου και αρώματα, αναδεικνύεται με μια μοναδική μίξη χρωμάτων και υλικών ο αθλητικός χαρακτήρας του αυτοκινήτου. Το εσωτερικό του είναι μοναδικό, απαράμιλλο και καθότι η αίσθηση που αποκομίζεις οδηγώντας το αυτοκίνητο είναι ανάλογη, στο μυαλό σου ταυτίζονται και όταν έρθει η ώρα να αγοράσεις το νέο σου αυτοκίνητο σκέφτεσαι μόνο Ferrari.
Ή αντίστοιχα Mini, Fiat 500, Smart, 208 Giulia και ούτε ο καθεξής. Πράγματι λοιπόν υπάρχουν τμήματα εταιρειών που σχεδιάζουν με στόχο τα συναισθήματά σας. Τολμώ να πω σχεδιάζουν τα συναισθήματά σας, επιτυχώς!