POWER

ArtActivistBarbie: Η φεμινίστρια που φέρνει την ισότητα των φύλων στην Τέχνη

πηγή: Twitter @BarbieReports

Όμορφη, ξανθιά, χαριτωμένη και σύμβολο της γυναικείας καταπίεσης, η Barbie τώρα μάχεται για την ισότητα στους διαδρόμους των μεγαλύτερων μουσείων και γκαλερί. Φαίνεται παράξενο, όμως είναι πέρα για πέρα αληθινό.

Με σλόγκαν Refuse to be the muse (Αρνήσου να γίνεις η μούσα), η ArtActivistBarbie (AAB) είναι εμπνευσμένη από μία γυναίκα με σκοπό ζωής να αλλάξει τον κόσμο. Αυτή τη στιγμή, έχει σχεδόν 14 χιλιάδες ακολούθους στο Twitter και, πάντα με χιούμορ και χωρίς να προσβάλλει, φέρνει στην επιφάνεια σημαντικά ζητήματα, όπως είναι η περιορισμένη εκπροσώπηση των γυναικών στο χώρο της Τέχνης.

Η δημιουργός προτιμά να διατηρήσει την ανωνυμία της, όμως έγραψε στο theconversation.com ορισμένα πράγματα για εκείνη.

«Χρησιμοποιώ τις τέχνες για να μελετήσω το φαινόμενο της κοινωνικής αδικίας και να ερευνήσω τη χρήση αντικειμένων και μουσείων που μπορούν να βοηθήσουν ώστε να κάνουμε τη διαφορά. Το 2018, αποφάσισα να το κάνω αυτό χρησιμοποιώντας την πιο διάσημη κούκλα στην ιστορία του δυτικού κόσμου», σημείωσε. «Πήρα μία ομάδα μαθητών στην γκαλερί της περιοχής μου, τους έδωσα από μία Barbie και τους ζήτησα να ‘χακάρουν’ το χώρο, αφήνοντάς την μπροστά από τα έργα και βάζοντας το πλακάτ στα χέρια της.»

Ανατρέπει τα στερεότυπα που έρχονται μαζί με το παιδικό αυτό παιχνίδι, που παρουσιάζει μία σιλουέτα που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και γεμίζει τα κορίτσια με ανασφάλειες, χρησιμοποιώντας το για καλό σκοπό. Πλέον, αντί για πρότυπο ομορφιάς, τη μετατρέπει σε πρότυπο ισότητας.

Πολλά διάσημα μουσεία, ειδικά εκείνα που περιλαμβάνουν πίνακες και γλυπτά από την αναγεννησιακή εποχή, είναι ανδροκρατούμενα. Τα περισσότερα έργα, δηλαδή, έχουν δημιουργηθεί από άνδρες καλλιτέχνες.

Η ArtActivistBarbie έρχεται για να αποκαλύψει πως αυτοί οι χώροι και τα εκθέματα που προέρχονται από άνδρες και συλλέχθηκαν από άνδρες, αντιπροσωπεύουν αιώνες αδικίας και υποτίμησης των γυναικών. Είναι ανάγκη να γίνουν προσπάθειες για μία πιο ισορροπημένη κατάσταση, προωθώντας τις σύγχρονες καλλιτέχνιδες που βρίσκονται, αυτή τη στιγμή, στην αφάνεια.

Μία από τις πρώτες της αναρτήσεις στο Twitter, περιλάμβανε μία σημαντική κι άκρως απογοητευτική πληροφορία. Στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, 2.300 πίνακες ήταν έργα ανδρών. Εκείνα των γυναικών, άγγιζαν τα 21. Η διαφορά είναι εμφανής. Σκοπός της ΑΑΒ είναι όχι μόνο να τονίσει το τεράστιο χάσμα των φύλων στην τέχνη, αλλά να δείξει πόσο υποτιμημένο ήταν το «ωραίο» φύλο ανά τα χρόνια και να παλέψει για την ανατροπή των προκαταλήψεων.

Υπάρχει, όμως, ελπίδα και οι ενέργειες της ΑΑΒ έχουν αποτέλεσμα. Τον περασμένο Μάρτιο, η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου ανάρτησε ένα βίντεο στην ιστοσελίδα της, τονίζοντας την ανησυχία των ειδικών για την έλλειψη γυναικείας παρουσίας.

Το Μάιο της ίδιας χρονιάς, δημιούργησε ειδικό τομέα με τίτλο Curator: Missing Narratives on Women.

Η φωνή της Barbie ακούγεται πιο δυνατά από ποτέ κι αλλάζει τον κόσμο. Και το κάνει με στιλ.