Ένα ισχυρό μήνυμα κατά του ρατσισμού και υπέρ των γυναικών στέλνει με τη νέα της συλλογή με κούκλες Barbie η εταιρεία Mattel, εν όψει των αμερικανικών προεδρικών εκλογών, το Νοέμβριο του 2020. Η εταιρεία παρουσίασε τη σειρά «ομάδα πολιτικής εκστρατείας Barbie 2020», που αποτελείται από τέσσερις κούκλες και ένα πλήρες πρόγραμμα marketing, θέλοντας να διδάξει στα παιδιά τη σημασία της ψήφου, αλλά και να αναδείξει τη σημασία των γυναικών στην πολιτική εξουσία. Κάθε κούκλα αντιπροσωπεύει σημαντικούς ρόλους, που μπορούν να κάνουν μια πολιτική καμπάνια επιτυχημένη, συμπεριλαμβανομένης μιας υποψηφίου, μιας διευθύντριας καμπάνιας, ενός ανθρώπου που συγκεντρώνει χρήματα και μιας ψηφοφόρου. Το σετ περιλαμβάνει κούκλες διαφορετικών εθνικοτήτων, μαζί με μια έγχρωμη υποψήφια, μια κίνηση με ιδιαίτερο νόημα, μετά τις δολοφονίες Αφροαμερικανών στην Αμερική, την απουσία σχολιασμού από την πλευρά Trump και την επικράτηση του κινήματος #blacklivesmatter.
Η Mattel συνεργάζεται με το She Should Run, έναν μη κομματικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό που προσφέρει καθοδήγηση και υποστήριξη σε γυναίκες που σκέφτονται να διεκδικήσουν πολιτικά αξιώματα, ενώ το ίδιο ίδρυμα συμμετέχει επίσης στο Barbie Dream Gap Project και το Help Her Lead, ένα μάθημα, που έχει σχεδιαστεί για να εμπνεύσει τα νεαρά κορίτσια να ασχοληθούν με την πολιτική.
«Από το 1959, η Barbie υπερασπίζεται τα κορίτσια και τα ενθαρρύνει να είναι ηγέτες, είτε στην τάξη, στην κοινότητα, είτε κάποια μέρα, της χώρας», λέει η Lisa McKnight, SVP και παγκόσμιος επικεφαλής των barbie & dolls, της Mattel. «Με λιγότερο από το ένα τρίτο των εκλεγμένων ηγετών στις ΗΠΑ να είναι γυναίκες και οι έγχρωμες γυναίκες να εκπροσωπούνται ακόμη λιγότερο σε αυτές τις θέσεις, σχεδιάσαμε την ομάδα εκστρατείας Barbie με ένα διαφορετικό σύνολο κουκλών για να δείξουμε σε όλα τα κορίτσια ότι μπορούν να υψώσουν τις φωνές τους. Στόχος μας είναι να εξαλείψουμε τα εμπόδια στην ηγεσία δίνοντας στα κορίτσια τα εργαλεία να φανταστούν και να παίξουν τους μελλοντικούς τους ρόλους.»
Σε ανάρτησή της στο twitter, η εταιρεία έγραψε χαρακτηριστικά πως η Barbie ξέρει ότι τα κορίτσια είναι γεννημένα για να ηγούνται.
Η ιστορία της πιο διάσημης κούκλας
Η Barbie δημιουργήθηκε από την Ruth Handler, εφευρέτρια, σύζυγο και μητέρα. Βλέποντας την κόρη της, Barbara, να παίζει με χάρτινες κούκλες, η Ruth παρατήρησε ότι συχνά τους έδινε ρόλους ενηλίκων. Εκείνη την εποχή, οι κούκλες των περισσότερων παιδιών ήταν αναπαραστάσεις βρεφών. Θέλοντας να εκμεταλλευτεί αυτό το κενό στην αγορά παιχνιδιών, πρότεινε την ιδέα μιας ενήλικης κούκλας στον σύζυγό της Elliot, συνιδρυτή της εταιρείας παιχνιδιών Mattel. Η ιδέα της, όμως, δεν έτυχε θερμής αποδοχής.
Το 1956, ενώ βρίσκονταν στην Ευρώπη, η Ruth είδε τα παιδιά της να παίζουν με την γνωστή τότε γερμανική κούκλα, Bild Lilli. Η κούκλα αυτή είχε ακριβώς τη μορφή, που η ίδια είχε φανταστεί. Αγόρασε τρεις από αυτές, με την ελπίδα να τις δείξει στην Mattel και να τους πείσει για την ιδέα της. Με την επιστροφή της στις Ηνωμένες Πολιτείες, επανασχεδίασε την κούκλα (με τη βοήθεια του μηχανικού Jack Ryan) και την ονόμασε Barbie, το όνομα δηλαδή της κόρης της. Η κούκλα έκανε το ντεμπούτο της στην American International Toy Fair στη Νέα Υόρκη στις 9 Μαρτίου 1959.
Η πρώτη κούκλα Barbie φορούσε ένα ασπρόμαυρο ριγέ μαγιό και είχε τα μαλλιά της πιασμένα σε αλογοουρά, ενώ είχε κυκλοφορήσει και σε ξανθιά και σε μελαχρινή εκδοχή. Η κούκλα κυκλοφόρησε στο εμπόριο ως «μοντέλο μόδας εφήβων» και το ρούχο της είχε δημιουργηθεί από την σχεδιάστρια μόδας της Mattel, Charlotte Johnson. Οι πρώτες κούκλες Barbie κατασκευάστηκαν στην Ιαπωνία, με τα ρούχα τους ραμμένα στο χέρι από Ιάπωνες εργάτες. Περίπου 350.000 κούκλες Barbie πουλήθηκαν κατά το πρώτο έτος παραγωγής.
Δυο χρόνια αργότερα και ενώ η Barbie είχε αρχίσει να κερδίζει έδαφος στην αμερικάνικη αγορά, η Louis Marx and Company, εταιρεία κυκλοφορίας της Bild-Lilli μήνυσε την Mattel, καθώς όπως ισχυρίστηκε «παραβίασε το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας της Greiner & Hausser για την δημιουργία της Bild-Lilli, και η Barbie ήταν αντίγραφο της Bild-Lilli». Η υπόθεση ήταν για τρια χρόνια στα δικαστήρια και το 1964, η Mattel αγόρασε τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και τα δικαιώματα ευρεσιτεχνίας της Greiner & Hausser για την κούκλα Bild-Lilli, έναντι του ποσού των $21.600.
Όταν η Barbie κυκλοφόρησε στα καταστήματα παιχνιδιών, οι γονείς δεν ήταν ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι με την ιδέα ότι τα παιδιά τους θα παίζουν με μια κούκλα, που είχε την εμφάνιση ενηλίκου, ενώ δεν ήταν λίγοι εκείνοι που διαδήλωσαν κατά της κυκλοφορίας της. Η εμφάνισή της έχει αλλάξει πολλές φορές, κυρίως το 1971, όταν τα μάτια της κούκλας προσαρμόστηκαν ώστε να κοιτάζουν προς τα εμπρός, αντί για το πλάι, όπως ήταν αρχικά σχεδιασμένο το αρχικό μοντέλο.
Η Barbie ήταν ένα από τα πρώτα παιχνίδια, που είχε μια στρατηγική μάρκετινγκ βασισμένη σε μεγάλο βαθμό στην τηλεοπτική διαφήμιση, η οποία μετά αντιγράφηκε και από άλλες εταιρείες παιχνιδιών. Υπολογίζεται ότι πάνω από ένα δισεκατομμύριο κούκλες Barbie έχουν πουληθεί παγκοσμίως σε περισσότερες από 150 χώρες, με την Mattel να ισχυρίζεται ότι τρεις κούκλες Barbie πωλούνται κάθε δευτερόλεπτο.
Η Ruth ήθελε η κούκλα αυτή να αντιπροσωπεύει την ιδέα πως κάθε γυναίκα έχει επιλογές και τα νέα κορίτσια να καταλάβουν πως μπορούν να γίνουν και να επιτύχουν ο,τι επιθυμούν.
Σημαντικές διακρίσεις
Η Barbie έχει καταφέρει να γίνει μια φιγούρα, που μικροί και μεγάλοι, σε όλες τις χώρες του κόσμου, μπορούν να αναγνωρίσουν. Αυτά τα 61 χρόνια κυκλοφορίας της, έχει λάβει σημαντικές διακρίσεις, που είναι σπάνιες στον κόσμο των παιχνιδιών. Το 1974, ένα τμήμα της Times Square στη Νέα Υόρκη μετονομάστηκε σε Barbie Boulevard για μια εβδομάδα. Το Musée des Arts Décoratifs, στο Παρίσι πραγματοποίησε μια έκθεση Barbie το 2016. Η έκθεση περιελάμβανε 700 κούκλες Barbie σε δύο ορόφους, καθώς και έργα σύγχρονων καλλιτεχνών και εγγράφων (εφημερίδες, φωτογραφίες, βίντεο) που αναφέρονταν στη διάσημη κούκλα.
Το 1986, ο καλλιτέχνης Andy Warhol δημιούργησε έναν πίνακα της Barbie, ο οποίος πουλήθηκε σε δημοπρασία στο Christie’s του Λονδίνου για 1,1 εκατομμύρια δολάρια. Το 2015, το Ίδρυμα Andy Warhol συνεργάστηκε με την Mattel για τη δημιουργία της Andy Warhol Barbie. Το 2013, στην Ταϊβάν, εγκαινιάστηκε το πρώτο εστιατόριο με θέμα τη Barbie, υπό τον όμιλο Sinlaku, ενώ το Economist είχε φιλοξενήσει εκτενές άρθρο, τονίζοντας τη σημασία της Barbie στη φαντασία των παιδιών: Από τις πρώτες μέρες της ως εφηβικό μοντέλο μόδας, η Barbie εμφανίστηκε ως αστροναύτης, χειρουργός, Ολυμπιακή αθλήτρια, σκιέρ, γυμνάστρια, δημοσιογράφος τηλεοπτικών ειδήσεων, κτηνίατρος, ροκ σταρ, γιατρός, αξιωματικός στρατού, πιλότος αεροπορίας, διπλωμάτης , ραπ μουσικός, υποψήφια για προεδρικές εκλογές, παίκτρια του μπέιζμπολ, ναυαγοσώστρια, πυροσβέστης, μηχανικός, οδοντίατρος και πολλά άλλα…. Δημιουργώντας μια κούκλα με χαρακτηριστικά ενηλίκων, η Mattel επέτρεψε στα κορίτσια να γίνουν οτιδήποτε θέλουν.
Η αντίληψη για την εικόνα του σώματος και οι αρνητικές κριτικές
Ενώ η Barbie είναι ένα από τα πιο αγαπημένα παιχνίδια των παιδιών, πολλοί έχουν κατηγορήσει την κούκλα και την εταιρεία παραγωγής για προώθηση λάθος προτύπων. Από την αρχή, μερικοί παραπονέθηκαν ότι η ξανθιά κούκλα μετέφερε μια μη ρεαλιστική εικόνα σώματος στα κορίτσια, οδηγώντας σε κίνδυνο την υγεία τους, στην προσπάθειά τους να τη μιμηθούν. Μάλιστα, σάλο είχε προκαλέσει το 1963, η στολή Barbie Baby-Sits, η οποία συνοδευόταν από ένα βιβλίο με τίτλο How to Lose Weight, το οποίο συμβούλευε: Μην τρώτε!
Σε μια προσπάθεια να δικαιολογήσει τις εξωπραγματικές διαστάσεις της κούκλας, η Mattel είχε πει ότι η μέση της κούκλας ήταν μικρή επειδή οι ζώνες των ρούχων της, μαζί με τις ραφές τους, τα κουμπιά και τα φερμουάρ, έδιναν σχήμα στη φιγούρα της. Το 1997, η μέση του σώματος της Barbie επανασχεδιάστηκε, ενώ το 2016 η εταιρεία παρουσίασε μια σειρά από διαφορετικούς σωματότυπους, πιο ψηλούς, κοντούς, με καμπύλες. Η «Curvy Barbie» έλαβε μεγάλη προσοχή από τα μέσα ενημέρωσης και μάλιστα έγινε εξώφυλλο του περιοδικού Time με τον τίτλο «Τώρα μπορούμε να σταματήσουμε να μιλάμε για το σώμα μου;»
Αρνητικές κριτικές έχει δεχτεί και για πρότυπα, που ανά καιρούς έχει προωθήσει. Τον Ιούλιο του 1992, η Mattel κυκλοφόρησε το Teen Talk Barbie, μια κούκλα, που μιλούσε και ανάμεσα στις 270 φράσεις, που θα μπορούσε να πει, η μια ήταν πως το μάθημα των μαθηματικών είναι δύσκολο, γεγονός που προκάλεσε την έντονη απάντηση του μη κερδοσκοπικού οργανισμού, American Association of University Women.
Τον Σεπτέμβριο του 2003, η Σαουδική Αραβία απαγόρευσε την πώληση κουκλών Barbie, δηλώνοντας ότι δεν συμμορφώνονταν με τα ιδανικά του Ισλάμ, ενώ τον Νοέμβριο του 2014, η Mattel δέχθηκε κριτική για το βιβλίο I Can Be a Computer Engineer, το οποίο απεικόνιζε την Barbie ως ανίκανη να χειριστεί υπολογιστές και ζητούσε από δύο άνδρες φίλους της να τη βοηθήσουν.
Εξαιρώντας τις αρνητικές κριτικές και τις λάθος ενίοτε κινήσεις της εταιρείας, η Barbie αποτελεί ένα σύμβολο. Από τις 180 καριέρες που έχει απεικονίσει, τους ρόλους που έχει ενσαρκώσει, τα αμέτρητα ρούχα και αξεσουάρ της, η Barbie πάντα προσφέρει στα κορίτσια επιλογές, ατελείωτες ιστορίες και την ώθηση να ονειρεύονται.
Διαβάστε επίσης:
Iris Apfel: To 99χρονο fashion icon δε συμβιβάζεται με κανέναν και τίποτα
Η δύναμη του να αγαπάς τον εαυτό σου: 4 γυναίκες παραδίδουν μαθήματα αυτοπεποίθησης
JoAni Johnson: Είναι μοντέλο, είναι 68 και καταρρίπτει κάθε στερεότυπο
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση