Ένας άνδρας μ’ ένα χαρτονένιο κουτί στο κεφάλι, τρέχει μέσα στο διαμέρισμά του σαν καβούρι. Αυτό είναι το πρώτο βίντεο που είδε η Vanessa Pappas στην εφαρμογή TikTok – το βίντεο που, μάλιστα, την έπεισε να παραιτηθεί από το YouTube στο οποίο εργαζόταν για χρόνια, να μαζέψει τα πράγματά της, να φύγει από το σπίτι της στη Νέα Υόρκη και να μετακομίσει στο Los Angeles, ώστε να αναλάβει τα ηνία της ανερχόμενης, τότε, πλατφόρμας που έμελλε να κυριαρχήσει στα social media.
Μέχρι τώρα, την εφαρμογή αυτή η έχουν «κατεβάσει» περισσότεροι από δύο εκατομμύρια άνθρωποι. Έχει φτάσει στην κορυφή και, πριν προλάβει να απολαύσει την επιτυχία της, βρέθηκε στα πρόθυρα κατάρρευσης. Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump, απείλησε με απαγόρευσή της στη χώρα για λόγους εθνικής ασφαλείας. Λίγες μέρες μετά, εκείνη ανακοίνωσε πως θα υποβάλλει καταγγελία εναντίον του σε ομοσπονδιακό δικαστήριο. Και την Πέμπτη 25 Αυγούστου, ο CEO, Kevin Mayer, ανακοίνωσε την παραίτησή του.
Ποιος καλύτερος για τη διαδοχή του, λοιπόν, από τη γενική διευθύντρια Vanessa Pappas;
Είναι μισή Ελληνίδα – φαίνεται από το επώνυμό της, άλλωστε – από την πλευρά του πατέρα της. Η κόρη της, ακριβώς όπως η σύζυγος του μυθικού Οδυσσέα, λέγεται Πηνελόπη.
Η Vanessa γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αυστραλία. Στα 20 της χρόνια έφυγε για το Λονδίνο κι έπειτα μετανάστευσε στις ΗΠΑ. Γνωστή για τη διορατικότητά της, ανακάλυπτε influencers από το 2007 – πριν καν εμφανιστεί ο όρος. Εργαζόταν για τη Next New Networks, την εταιρεία που αγόρασε το YouTube το 2011 έναντι 50 σχεδόν εκατομμυρίων. Εκείνη, έγινε η διευθύντρια παγκόσμιας ανάπτυξης και προχώρησε στη διεύθυνση του δημιουργικού τμήματος. Μέσα στο πρώτο κιόλας τρίμηνο, η αξία της αναγνωρίστηκε. Κυριολεκτικά, έγραφε εγχειρίδια με τίτλο Πώς να χτίσεις το κοινό σου.
Το TikTok μπήκε στη ζωή της το 2018, χάρη στο βίντεο με τον άνθρωπο – καβούρι. Φυσικά, δεν αρκούσε μόνο αυτό για να «δώσει τα χέρια» με τους υπεύθυνους. Στην πραγματικότητα, της τράβηξε την προσοχή η έλλειψη λογοκρισίας, η ποικιλομορφία και η προώθηση της δημιουργικής πλευράς των χρηστών. Ο κόσμος είχε ανάγκη να εκφραστεί ελεύθερα, όμως τα social media δεν το επέτρεπαν ακόμη. Οι περισσότεροι έβγαζαν προς τα έξω μία πλαστή πραγματικότητα, μία αψεγάδιαστη εικόνα, ένα μεγάλο ψέμα. Η πρωτοπόρα εκείνη εφαρμογή είχε τη δυναμική να το αλλάξει αυτό και να φτάσει ψηλά, δίνοντας στο κοινό αυτό που τόσο αναζητούσε – και η Vanessa το αναγνώρισε κατευθείαν.
Εργαζόταν, όμως, για το Γολιάθ του διαδικτύου. Το YouTube ήταν το δημοφιλέστερο app σε Android και iOS, θα ήταν τρέλα να αφήσει τα πάντα πίσω της, πηγαίνοντας στο Δαυίδ. Επιπλέον, είχε δύο παιδιά – το μεγαλύτερο ήταν δυόμισι και το μικρότερο, βρέφος – οπότε δε γινόταν να ρισκάρει το μέλλον τους. Μετά από πολλή σκέψη, όμως, είπε το μεγάλο «ναι».
Ξεκίνησε ως σύμβουλος στρατηγικής για τη ByteDance, τη μητρική εταιρεία του TikTok, και μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο έγινε η γενική διευθύντρια. Το Νοέμβριο του ’18 που οριστικοποιήθηκε η πρόσληψή της, η εφαρμογή είχε 20 εκατομμύρια χρήστες στις ΗΠΑ. Σήμερα, ο αριθμός αυτός έχει πενταπλασιαστεί. Από τον Οκτώβριο του 2019 έως το φετινό Μάρτιο, μάλιστα, το πλήθος των μηνιαίων χρηστών διπλασιάστηκε.
Για την επιτυχία αυτή, ευθύνονται κυρίως η οικογένεια @ferretdaddy που έκανε remix το τραγούδι Love Story της Taylor Swift, ο @coult45 που έδειξε το μωρό του να πιάνει την πιπίλα του α λα Tom Cruise με το soundtrack του Mission Impossible και, φυσικά, η Vanessa Pappas. Παρακολουθούσε πάντα τις ανάγκες των χρηστών και σχεδόν αμέσως, τους έδινε αυτό που ζητούσαν. Όταν, για παράδειγμα, παρατήρησε πως οι δημιουργοί χρησιμοποιούσαν άλλες εφαρμογές για να χακάρουν το σύστημα και να προσθέσουν κείμενο στα βίντεό τους, η ομάδα του TikTok έγραψε τον αντίστοιχο κώδικα και, σε ελάχιστο χρόνο, το νέο χαρακτηριστικό ήταν έτοιμο.
Ενθάρρυνε, επίσης, τους συνεργάτες της να προωθήσουν όλα εκείνα που έκαναν την πλατφόρμα τόσο δημοφιλή. «Αυτό που συνέβη το 2019, είναι ότι το περίεργο έγινε ωραίο. Ξαφνικά, ήταν ok το να μην είσαι τέλειος. Δε χρειαζόταν να προσποιηθείς πως περνάς καλά, περνούσες πράγματι καλά», δήλωσε σε συνέντευξή της στο Marie Claire. Οι δημιουργοί, όπως αποκαλεί εκείνους που μοιράζονται τα αστεία τους, τα makeup tutorials, τις χορευτικές τους κινήσεις, είναι αντι-influencers. Ολόκληρη η φιλοσοφία του TikTok είναι βασισμένη σ’ αυτό, στην αποκαθήλωση των «θεών του Instagram».
Το πιο απαιτητικό κομμάτι της δουλειάς της, είναι η ενημέρωση. Χρειάζεται να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τις εξελίξεις, οι οποίες προχωρούν με ταχύτητα φωτός. Πρέπει να προλαβαίνει το κοινό, πριν ακόμη διαμορφωθούν οι τάσεις και οι ανάγκες τους. Μία από αυτές, είναι η χρηματοδότηση των TikTokers – εκείνων, δηλαδή, που προσπαθούν να μετατρέψουν το TikTok σε επάγγελμα. Ξεκίνησε, λοιπόν, ένα πρόγραμμα διάθεσης 200 εκατομμυρίων δολαρίων στους κορυφαίους των ΗΠΑ. Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο τους υποστηρίζει, αλλά τους ενθαρρύνει να συνεχίσουν να το χρησιμοποιούν, να εκφράζονται και να εμπνέουν τον κόσμο.
Very excited for the roll out of our creator fund in Aug. Look forward to sharing more in the coming days. But we see this as a great step toward elevating those who create and inspire our community https://t.co/y6vvuX5ARK
— Vanessa Pappas (@v_ness) July 26, 2020
Σύντομα, επίσης, θα κυκλοφορήσει και το TikTok for Business – κι αυτό δικής της έμπνευσης – ώστε να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να έρθουν ένα βήμα πιο κοντά στην ανερχόμενη δύναμη της αγοράς, τη Generation Z.
Φυσικά, δεν είναι όλα ρόδινα. Τον Ιούνιο, η Ινδία απαγόρευσε τη χρήση της πλατφόρμας. Έπειτα, στράφηκε εναντίον της ο Donald Trump. H Vanessa Pappas δε δείχνει να πτοείται. Θεωρεί αστεία όσα υποστηρίζει ο Αμερικανός Πρόεδρος περί συνεργασίας της με την κυβέρνηση της Κίνας.
«Υπάρχει τεράστια παραπληροφόρηση εκεί έξω. Το TikTok έχει Αμερικανό CEO, ο διευθυντής ασφάλειας πληροφοριών έχει υπηρετήσει στον αμερικανικό στρατό και η ομάδα μας στις ΗΠΑ εργάζεται σκληρά για να ενισχύσει τις δομές για την ιδιωτικότητα», δήλωσε σε συνέντευξή της.
Η σημερινή CEO έχει κληθεί να αντιμετωπίσει εφαρμογές που μιμούνται το TikTok σε βαθμό αντιγραφής, ανάμεσά τους και το Instagram. «Θα είμαστε εδώ για πάντα», έχει αναφέρει. «Μπορείς να κοπιάρεις ένα χαρακτηριστικό. Όχι, όμως, μία ολόκληρη κοινότητα.»
Δεν είναι influencer, ούτε μιλά για την προσωπική της ζωή. Προτιμά να ζει όσο πιο ιδιωτικά γίνεται. Αλλά η Vanessa Pappas, γνωρίζει το μέλλον της τεχνολογίας. Καθορίζει την εξέλιξη των social media. Τώρα, έχοντας αναλάβει την ηγεσία του διαδικτυακού κολοσσού, κανείς δε γνωρίζει πού μπορεί να φτάσει.
Διαβάστε επίσης:
Sheryl Sandberg: Η Γενική Διευθύντρια του Facebook που αξίζει 1.6 δις
Marissa Mayer: Η άνοδος και η πτώση της πρώην CEO της Yahoo
Kimberly Eberl: Συμβουλές επιτυχίας από την κορυφαία CEO
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση