Η αεικίνητη Μαρίνα Βρανοπούλου εγκαινιάζει τον αθηναϊκό εκθεσιακό χώρο για τα Δύο Χωριά με τους ήπιους τόνους του Σαμ Φρίντμαν (Sam Friedman) στην ατομική του έκθεση με τίτλο Island ή Νησί.
Οι παλ αποχρώσεις της παλέτας του αμερικανού καλλιτέχνη (σε αντίθεση με εκείνες που δεσπόζουν στα έργα του Μάρκ Ρόθκο, 1903-1970), συμπυκνώνουν τις αναμνήσεις ενός φανταστικού ταξιδιού. Με τον τίτλο Νησί υποννοείται επίσης ότι οι νέες δημιουργίες του αποτελούν προέκταση και παραπομπή στην περυσινή συμμετοχή του στο πρόγραμμα φιλοξενίας της πολιτιστικής πλατφόρμας Δύο Χωριά στη Μύκονο και την αντίστοιχη ατομική του έκθεση.
Εκτός της Μυκόνου, η πολιτιστική πλατφόρμα Δύο Χωριά (ιδρύθηκε το 2015) λειτούργησε κυρίως ως ποπ απ σε διάφορα σημεία στην Ελλάδα. Ο εκθεσιακός χώρος την Αθήνα εμφανίστηκε στις αρχές της φετινής χρονιάς στο Φάρο του Ψυχικού σε προσωρινό χώρο και έκλεισε μετά την υγειονομική κρίση.
Η νέα στέγη της πλατφόρμας στην Αθήνα ως project space Δύο Χωριά εδράζει στο χώρο όπου εξαρχής φιλοξενείται το ντεπό και τα γραφεία της στα σύνορα Αμπελοκήπων – Ψυχικού.
Τα έργα της φετινής έκθεσης Island, Νησί, δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας με τον καλλιτέχνη να εργάζεται σε απομόνωση, σε απόλυτη προσήλωση στο έργο του, με μοναδική συντροφιά την οικογένεια και τη φύση του.
Με τη ρευστότητα του χρώματος που μοιάζει ακόμη νωπό, αποτυπώνεται αυτή η φαντασιακή φυγή στο μακρινό ιδυλλιακό νησί, η ρομαντική ιδεοθύελλα γύρω από την εξειδανίκευση του βίου μέσα στο άχρονο φυσικό περιβάλλον.
Ο Φρίντμαν αιχμαλωτίζει στον καμβά του τις φυσικές μορφές, τις διακριτές γραμμές και τις φόρμες τους σε ποπ και παλ αποχρώσεις. Δεν πρόκειται όμως για τοπιογραφίες (Landscape Paintings) αλλά για εμφάθυνση στη φορμαλιστική μελέτη που ο καλλιτέχνης ξεκίνησε πριν από περίπου δύο χρόνια πάνω στην ίδια τη ζωγραφική. Έτσι κυριαρχεί στις συνθέσεις του η παρατήρηση των εκφραστικών του μέσων, προβάλλουν εύγλωττα οι κινήσεις του πινέλου, η ποιότητα της μπογιάς, τα εκφραστικά περιγράμματα, η γυαλάδα και η διαφάνειά της.
Η αφηρημένη εγγραφή του φυσικού τοπίου δεν έχει ωστόσο κρύψει στο παρελθόν την αναφορά του στους ανανεωτές Πικάσο και Ματίς ή στην αφομοίωση παραδόσεων από την ιαπωνία, την Αφρική την Ασία.
Αυτή η σπειροειδής καταβύθιση σε στοχασμούς πάνω στην ύπαρξη και πάνω στο ίδιο το ζωγραφικό μέσο εκλύει ενέργεια και πολυεπίπεδες αισθητικές αντιδράσεις στο θεατή που αφήνεται να τον κατακτήσουν.
Και η έκθεση στήνεται στο χώρο με τρόπο που ακολουθεί νοητικά τις φούγκες του Μπαχ, σαν ενιαίο σύνολο με θέματα και μοτίβα που εναλλάσονται ελαφρώς και συγκοινωνούν από πίνακα σε πίνακα σε ποικίλες παραλλαγές και τόνους, έρχονται και φεύγουν σε αέναα επαναλαμβανόμενο ρυθμό.
Ο Σαμ Φρίντμαν γεννήθηκε το 1984 στην Ονεόντα της Νέας Υόρκης, σπούδασε εικονογράφηση και
τυπογραφία στο Ινστιτούτο Πρατ (Pratt Institute) και αργότερα εργάστηκε σε εμπορικά πρότζεκτ για
τη Nike και τους New York Times.
Καθώς η προσωπική του πρακτική έτεινε όλο και περισσότερο προς τη ζωγραφική, ανέλαβε υπεύθυνος στο στούντιο του KAWS, ο οποίος αργότερα τον ενθάρρυνε να ακολουθήσει τη δική του πορεία στη ζωγραφική.
Το Architectural Digest, το Artsy, το Hypebeast, το High Snobiety, το Juxtapoz και άλλα «έντυπα» έχουν υπογραμμίσει την αξία του ενώ το έργο του έχει παρουσιαστεί σε έξι ατομικές και πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ασία.
Η Πολιτιστική Πλατφόρμα Δύο Χωριά έχει αποδείξει ότι επιδιώκει να παρουσιάζει την αιχμή
του καλλιτεχνικού πειραματισμού στην Ελλάδα και στον κόσμο ενώ έχει αναδείξει και νέους δημιουργούς από μικρές περιφερειακές χώρες (την Τζόρτζεβιτς, Djordjevic).
Λειτουργεί ως διεθνές πρόγραμμα φιλοξενίας που ακολουθούν ομαδικές ή ατομικές εκθέσεις και εκδίδει καταλόγους με καταξιωμένους ή ανερχόμενους καλλιτέχνες (Pottati Pottato) που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα -όπως συνέβη με την προηγούμενη έκθεση του Φρίντμαν Days of Kindness.
Ως πολιτιστικός φορέας βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με καλλιτέχνες, επιμελητές, μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς και άλλους φορείς για δράσεις που εμπίπτουν στον κοινωνικό, πολιτιστικό και φιλολογικό τομέα, στη μουσική και τις επιτελεστικές τέχνες.
Τα Δύο Χωριά στη Μύκονο θα ανοίξουν ξανά τον Απρίλιο του 2021.
Πληροφορίες:
Sam Friedman
Island
Project Space Δύο Χωριά
H έκθεση εγκαινιάστηκε εχθές 7 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει ως τις 15 Νοεμβρίου 2020.
Για ραντεβού: [email protected]