SUSTAINABILITY

Βιωσιμότητα και ηθική στο χώρο της ομορφιάς

Πηγή φωτογραφίας instagram @sustainablejungle

Τα τελευταία χρόνια, κυριαρχεί η συζήτηση για τη βιωσιμότητα και την ηθική στη μόδα, δυο έννοιες που έχουν αρχίσει να παίζουν σημαντικό ρόλο και στον χώρο της ομορφιάς. Όλο και περισσότεροι καταναλωτές, influencers και celebrities υποστηρίζουν μάρκες, που προσπαθούν να ακολουθούν πιο φιλικούς προς το περιβάλλον και ηθικούς δρόμους. Φυσικά, όπως συμβαίνει με όλες τις μεγάλες αλλαγές, έτσι και σε αυτή την περίπτωση, η αρχή δεν ήταν εύκολη. Ακόμη και σήμερα, η εύρεση δεοντολογικών και βιώσιμων εμπορικών σημάτων και προϊόντων ομορφιάς εξακολουθεί να είναι ένας αγώνας.

Δεν είναι λίγες οι φορές που brands έχουν προβεί σε ψευδείς ισχυρισμούς για τα δυο αυτά θέματα, στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες. Ευτυχώς, όμως, σήμερα – έστω και δύσκολα – μπορεί κανείς να βρεί μάρκες, που να ανταποκρίνονται τόσο στις ανάγκες, όσο και στις πεποιθήσεις του.

Τι καθιστά μια μάρκα ή ένα προϊόν πραγματικά βιώσιμα και ηθικά;

Και τι καθορίζει τη βιώσιμη και ηθική ομορφιά;

Πηγή φωτογραφίας www.sustainablejungle.com

Κοιτώντας τις ετικέτες των προϊόντων

Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν εκατομμύρια ετικέτες. Δεδομένου ότι οι έννοιες της βιωσιμότητας και της ηθικής δεν ρυθμίζονται, μια μάρκα μπορεί να ισχυριστεί ότι είναι τηρεί τις απαραίτητες προδιαγραφές ως ένα marketing τρικ. Γι’αυτόν ακριβώς το λόγο, είναι σημαντικό προτού αγοράσουμε ένα προϊόν, να καταλαβαίνουμε τι ψάχνουμε. Αυτό που κάνει ένα εμπορικό σήμα ή ένα προϊόν πραγματικά ηθικό και βιώσιμο μπορεί να εξαρτάται από διάφορους παράγοντες.

Ο παρακάτω οδηγός καθορίζει τα βασικά κριτήρια για οικολογικά και συνειδητά εμπορικά σήματα και προϊόντα. Υπάρχουν ορισμένες πολύ γνωστές πιστοποιήσεις και σημάνσεις που μας βοηθούν να ξεχωρίσουμε τα προϊόντα αυτά. Tα cruelty free, οργανικά και vegan προϊόντα αποτελούν τις πιο δημοφιλείς επιλογές γι’αυτούς που ενδιαφέρονται να κάνουν πιο συνειδητοποιημένες αγορές. Αναμφισβήτητα, η αγορά κάθε προϊόντος που πληροί ένα από αυτά τα κριτήρια είναι ένα μεγάλο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Στην προσπάθεια αναζήτησης τέτοιων προϊόντων, το sustainablejungle.com καταγράφει μερικές από τις πιο βασικές έννοιες που πρέπει να γνωρίζουμε για τα οικολογικά και συνειδητά εμπορικά σήματα και προϊόντα.

Cruelty free

Ως cruelty free ορίζονται εκείνα τα προϊόντα με συστατικά που δεν έχουν δοκιμαστεί σε ζώα, σε οποιοδήποτε στάδιο της ανάπτυξής τους. Ωστόσο, ένα cruelty free προϊόν μπορεί να περιέχει ακόμα ζωϊκά συστατικά. Και κατά πάσα πιθανότητα, για να έχουν χρησιμοποιηθεί τέτοια συστατικά, ίσως το ζώο να οδηγήθηκε στο θάνατο. Έτσι προκύπτει το ερώτημα, αν μιλάμε για ένα πραγματικά αθώο καλλυντικό ή προϊόν ομορφιάς.

Το προϊόν αυτό μπορεί, επίσης, να περιέχει φοινικέλαιο, ένα θεωρητικά απλό συστατικό, η εξαγωγή του οποίου ευθύνεται για την καταστροφή χιλιάδων τροπικών δασών και συνεπώς όλων των ζώων που ζουν σε αυτά. Συνεπώς και πάλι δεν μιλάμε για μια ηθική διαδικασία παραγωγής.

Vegan

Ως vegan ορίζονται εκείνα τα προϊόντα που δεν περιέχουν συστατικά ζωϊκής προέλευσης. Τα vegan προϊόντα μπορεί να περιέχουν φοινικέλαιο, το οποίο δεν είναι ζωϊκό υποπροϊόν ή συστατικό. Όμως, η ανάπτυξη και η συγκομιδή αυτής της καλλιέργειας ελαιούχων σπόρων είναι, όπως προαναφέρθηκε, άμεσα υπεύθυνη για την καταστροφή των τροπικών δασών και για το θάνατο και τον εκτοπισμό εκατομμυρίων ζώων. Τα προϊόντα vegan μπορούν, επίσης, να περιέχουν συστατικά, που δεν είναι οργανικά ή φυσικά, η παραγωγή των οποίων, όμως, είναι επιβλαβής για το περιβάλλον και τα ζώα.

Μάλιστα, όσο σοκαριστικό κι αν ακουστεί, μερικά vegan προϊόντα ομορφιάς μπορεί στην πραγματικότητα να έχουν δοκιμαστεί σε ζώα, το οποίο είναι εκ διαμέτρου αντίθετο με την ηθική και την φιλοσοφία του βιγκανισμού.

Οργανικά και φυσικά

Ως οργανικά και φυσικά ορίζονται εκείνα τα προϊόντα που δεν περιέχουν γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς, τεχνητά ή συνθετικά χρώματα, συντηρητικά ή χημικά. Ενώ τα συστατικά στα βιολογικά, και σε ορισμένες περιπτώσεις, στα φυσικά προϊόντα προέρχονται από βιώσιμα μέσα, μπορούν να δοκιμαστούν σε ζώα, να περιέχουν ζωικά υποπροϊόντα ή / και φοινικέλαιο.

Χωρίς φοινικέλαιο

Τα προϊόντα χωρίς φοινικέλαιο μπορούν να δοκιμαστούν σε ζώα και ενδέχεται να περιέχουν ζωικά συστατικά. Ενώ τα προϊόντα αυτά δεν περιέχουν το συστατικό, που είναι υπεύθυνο για το θάνατο και την καταστροφή των δασών και των ζώων που ζουν σε αυτά, ενδέχεται να περιέχουν ακόμη συστατικά που δεν είναι οργανικά / φυσικά και ως αποτέλεσμα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και τα ίδια τα πλάσματα που υποτίθεται ότι πρέπει να προστατεύσουμε.

Τι σημαίνουν οι βιώσιμες και ηθικές επιχειρηματικές πρακτικές;

Συχνά οι εταιρείες δεν μιλούν ανοιχτά για τις πρακτικές που ακολουθούν στον τομέα αυτόν. Άλλωστε, η έννοια των βιώσιμων και ηθικών επιχειρηματικών πρακτικών είναι εξελισσόμενη. Στην βιομηχανία της ομορφιάς και της προσωπικής φροντίδας, πιστεύεται ότι οι ακόλουθες παραπάνω βασικές πρακτικές είναι ενδεικτικές ενός πραγματικά βιώσιμου επιχειρηματικού ήθους – κάτι που είναι μάλλον δύσκολο να βρεθεί!

Ξεκινώντας από την συσκευασία, μια εταιρεία που ενδιαφέρεται για το περιβάλλον οφείλει οι συσκευασίες της να μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν, λαμβάνοντας υπόψη τους τεράστιους όγκους αποβλήτων, που απορρίπτονται καθημερινά. Δυστυχώς, αυτή η πρακτική δεν είναι ευρέως διαδεδομένη και έτσι ο μέσος καταναλωτής μαζί με το προϊόν αγοράζει κάθε φορά και τις συσκευασίες. Αρκετές εταιρείες ερευνούν αυτή τη στιγμή την παραγωγή συσκευασιών από ανακυκλώσιμα υλικά, όπως είναι το γυαλί, κάτι το οποίο πιστεύεται πως θα έχει αντίκτυπο στην τιμή των προϊόντων.

Σε δεύτερο στάδιο, μια μάρκα που μάχεται για την βιώσιμη και ηθική παραγωγή, οφείλει να προμηθεύεται τις ύλες που χρειάζεται με τρόπο που να μην επηρεάζεται το περιβάλλον και οι ζωντανοί οργανισμοί. Αυτό, φυσικά, απαιτεί πολλή φροντίδα και σκέψη. Χρειάζεται η εταιρεία να απαρτίζεται από ανθρώπους που γνωρίζουν τι συμβαίνει στις αλυσίδες εφοδιασμού τους, να πληρώνουν όσα απαιτούνται για τις πρώτες ύλες, να διασφαλίζουν ότι οι προμηθευτές τους δεσμεύονται για τις ίδιες περιβαλλοντικές και κοινωνικές πρακτικές και να παρέχουν ασφαλή εργασιακά περιβάλλοντα.

Μάρκες που πραγματικά ενδιαφέρονται για τον αντίκτυπο που έχουν στο περιβάλλον, μεταξύ άλλων, πρέπει:

Να διαχειρίζονται με σωστό τρόπο το νερό και την ενέργεια

Να χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η ηλιακή

Να ελαχιστοποιήσουν τις εκπομπές άνθρακα

Να υιοθετήσουν ένα σύστημα ανακύκλωσης

Η αλλαγή μπορεί να ξεκινήσει από τις αγοραστικές μας συνήθειες, ασκώντας, όσο το δυνατόν περισσότερο, αυτό που αποκαλούμε συνειδητό καταναλωτισμό. Είτε υποστηρίζετε ήδη βιώσιμα και ηθικά εμπορικά σήματα είτε απλά αρχίζετε τώρα το ταξίδι αυτό, έχει μεγάλη σημασία να κάνουμε συνειδητές επιλογές για το περιβάλλον και τα ζώα. Οι καταναλωτικές μας συνήθειες είναι αναμφισβήτητα ένα από τα μεγαλύτερα όπλα που έχουμε στον αγώνα για τη βιωσιμότητα του πλανήτη.

Οι μικρές αλλά και συλλογικές βελτιώσεις στον τρόπο που καταναλώνουμε μπορούν να αλλάξουν το παιχνίδι.