ART & PHILANTHROPY

Άννα Λόντου: H προγονή του Γιώργου Σεφέρη ανοίγει το σπίτι τους

Άννα Λόντου: H προγονή του Γιώργου Σεφέρη ανοίγει το σπίτι τους

Η σημερινή εκπομπή Άννα Λόντου: Η μητέρα μου, ο Σεφέρης κι εγώ με την υπογραφή της Αποστολίας Παπαϊωάννου αποτελεί το πρωτο επεισόδιο της νέας σειράς με τίτλο Υστερόγραφο στην ΕΡΤ. Στην ουσία πρόκειται για συνέχεια του επιτυχημένου Παρασκηνίου, που διευθύναν ο βραβευμένος σκηνοθέτης και παραγωγός Λάκης Παπαστάθης με τον Τάκη Χατζόπουλο επί σαράντα τόσα χρόνια στο κρατικό κανάλι. Κάθε επεισόδιο αφιερωνόταν με ιδιαίτερο βλέμμα και εξαιρετικό κείμενο σε επιφανή πρόσωπα της τέχνης και της πολιτικής. Το Υστερόγραφο θα συνεχίσει αυτήν την παράδοση στη νέα εποχή.

Για να πραγματοποιηθεί το πρωτότυπο αφιέρωμα στην προγονή του νομπελίστα ποιητή Γιώργου Σεφέρη, η σκηνοθέτης και μοντέρ Αποστολία Παπαϊωάννου επισκέφτηκε την Άννα Λόντου στο πολυσυζητημένο σπίτι της οδού Άγρας στο Παγκράτι. Σε αυτό το καταφύγιο ιδεών και ποίησης έζησε ο Σεφέρης με την μοναδική του αγαπημένη Μάρω όλα τα χρόνια της σχέσης τους και κυρίως από το τέλος του Πολέμου μέχρι το θάνατο του σπουδαίου ποιητή.

Η Μάρω Ζάννου παντρεύτηκε σε πρώτο γάμο τον ναύαρχο Ανδρέα Λόντο (ξάδελφο του Δημητρίου Μαξίμου και του Γεωργίου Στρέιτ), παλιά ελληνική οικογένεια με στενές σχέσεις με την τέως βασιλική οικογένεια.

Η Λόντου απερίφραστα εξιστορεί τις εμπειρίες της από τη στιγμή που τον γνώρισε σε ηλικία πέντε ετών και η ζωή της, όσο και της μητέρας της Μάρως, άλλαξε για πάντα. Η 90χρονη σήμερα Λόντου ανοίγεται για πρώτη φορά στον τηλεοπτικό φακό. Μαζί με όλα όσα θυμάται για τον Σεφέρη, τη μητέρα της και τη μεγάλη τέχνη της ποίησης, ζωντανεύει και το ιστορικό φόντο της γόνιμης εκείνης περιόδου της Ελλάδας, η δεκαετία του 1960.

Η Άννα Λόντου ουσιαστικά «εγκαταλείφθηκε» στα δέκα της χρόνια όταν η μητέρα της Μάρω ακολούθησε τον Σεφέρη στην Αίγυπτο όπου κατέφυγε η ελληνική κυβέρνηση με τη γερμανική εισβολή στην Ελλάδα. Όταν ο πατέρας της Ανδρέας Λόντος ζήτησε από τη Μάρω να διαλέξει ανάμεσα στα παιδιά της και τον ποιητή εκείνη διάλεξε να φύγει με τον Σεφέρη. Τα δύο κορίτσια έμειναν με τον πατέρα τους. Κατά τη διάρκεια του Πολέμου βρέθηκαν στη φροντίδα διάφορων οικογενειών, εν μέρει και στης Πηνελόπης Δέλτα.

Το παιδικό τραύμα παραμένει ζωντανό ακόμη και σήμερα και πρώτη φορά αποκαλύπτεται. Ωστόσο, με την ωριμότητα της Λόντου μετουσιώθηκε σε κατανόηση για τον ανθρώπινο, μεγάλο έρωτα και βαθιά αγάπη για την υψηλή πνευματικότητα.

Ξετυλίγει το κουβάρι της πλούσιας σε εμπειρίες ζωής της μέσα από γοητευτικές αφηγήσεις, φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό. Η γνήσια αγάπη της για τον Γιώργο Σεφέρη, για την πατρική σχέση τους που εδραιώθηκε, για τον στενό προσωπικό της δεσμό με τη μητέρα της Μαρώ. Καταθέτει ένα συναρπαστικό ψηφιδωτό με υφάδι τις ανθρώπινες πτυχές της μακρόχρονης ζωής της μαζί τους.

Η Μάρω

Μετά το Παρασκήνιο, το Υστερόγραφο

Όσο για την συνέχιση του Παρασκηνίου στη νέα εποχή ως υστερόγραφο, ο Λάκης Παπαστάθης σημειώνει: Αν επιχειρήσουμε μία ενδοσκόπηση στο εγχώριο τηλεοπτικό τοπίο των τελευταίων δέκα χρόνων, περίοδος που ασφαλώς συμπίπτει με την οικονομική, κοινωνική και πνευματική κρίση στη χώρα μας, διαπιστώνουμε εύκολα ότι απουσιάζουν οι σταθερές αξίες.

Οι τηλεοπτικές «άγκυρες» που θα διαμορφώσουν μία οργανική σχέση εμπιστοσύνης με το κοινό. Και είναι αυτή ακριβώς η ιδιαίτερη σχέση με το κοινό, που αποτελεί πάντα το μυστικό πίσω από κάθε επιτυχημένο τηλεοπτικό εγχείρημα.

Η ΕΡΤ έχει να επιδείξει, στα πολλά χρόνια της λειτουργίας της, κάποιους τέτοιους τηλεοπτικούς φάρους που στηρίχθηκαν στην ποιότητα έχοντας παράλληλα κατακτήσει αυτή την προνομιακή σχέση με το κοινό ώστε εκείνο να αναμένει με αγωνία, σε μία σχεδόν “συνωμοτική” συνθήκη, την ημέρα και την ώρα της προβολής».

Στην οδό Άγρας

Και παρακάτω ο ίδιος συνεχίζει: Το «Υστερόγραφο» φιλοδοξεί να αναδείξει αξίες που είναι ακόμη ζωντανές στον τόπο μας δημιουργώντας ταυτοχρόνως απαιτητικούς και ενεργούς τηλεθεατές μέσα από μία φιλμική γραφή που θα επιδιώξει να αποκαλύψει την αλήθεια και την ποίηση της πραγματικότητας.

Όλοι σχεδόν οι σκηνοθέτες του Υστερόγραφου προέρχονται από τη μεγάλη παράδοση του κινηματογραφικού ντοκιμαντέρ με σημαντικές διακρίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό: Λάκης Παπαστάθης, Εύα Στεφανή, Γιώργος Σκεύας, Ηλίας Γιαννακάκης, Αποστολία Παπαϊωάννου, Γιώργος Κραββαρίτης.

Ήδη, εδώ και δεκαετίες, κυρίως μέσα από την εκπομπή «Παρασκήνιο», έχουν δημιουργηθεί αφηγηματικοί τρόποι που συνδυάζουν επιτυχώς την κινηματογραφική εμπειρία του ντοκιμαντέρ με την τηλεοπτική αφήγηση. Έχει δημιουργηθεί μία αφηγηματική παράδοση από νέους και παλαιότερους σκηνοθέτες που μπορούν να εντάξουν σε μία τηλεοπτική εκπομπή πρόσωπα και θέματα της «άλλης Ελλάδας», της πνευματικής Ελλάδας, που συνήθως απουσιάζει από την τηλεόραση.

Πληροφορίες

Σκηνοθεσία – Σενάριο: Αποστολία Παπαϊωάννου
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Δημήτρης Κορδελάς
Μοντάζ: Αποστολία Παπαϊωάννου
Εκτέλεση Παραγωγής: MODUS PRODUCTIONS

Διαθέσιμο και στο ERTFLIX.

 

Διαβάστε επίσης:

Η Πέννυ Χατζηευστρατίου Μιχελινάκη (Electron SA), συγγραφέας του φωτός

Η «Κραυγή για το αύριο»: Μία συνομιλία με την Οντέτ Βαρών – Βασάρ

Η Έμιλυ Βαφειά κατακτά τον κόσμο: «Στην Αμερική θα ήταν διαφορετικά»

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση