Η Ιστορία γραμμένη και σε άμαξες. Τις άμαξες που έπαιξαν κάποιο ρόλο — δευτεραγωνιστικό και… κάτω βέβαια — σε διάφορα ιστορικά γεγονότα, όπως αυτές που βρέθηκαν αφημένες στο πρώην βασιλικό κτήματα Τατοΐου.
Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού ενέκρινε την μελέτη για την συντήρησή τους και στόχος είναι πλέον η διατήρηση και αποκατάσταση τους ως στατικά μουσειακά αντικείμενα «μεγάλης ιστορικής και καλλιτεχνικής αξίας», όπως αναφέρεται και όχι πάντως για να χρησιμοποιηθούν. Αυτό το δεύτερο, όπως αποφάνθηκε το ΚΣΝΜ απαιτεί περεταίρω μελέτη. Άλλωστε να ειπωθεί, ότι δεν υπάρχει κάποιος λόγος για την επανάχρησή τους.
Πρόκειται συγκεκριμένα για τις δώδεκα τροχήλατες άμαξες, οι οποίες βρίσκονταν αποθηκευμένες από το 1973 στον Στάβλο του Τατοΐου. Η συλλογή περιλαμβάνει την επίσημη άμαξα τύπου Berlin, που κατασκευάστηκε στη Γαλλία το 1870 για τον κόμη του Chambort και αγοράστηκε από το Γεώργιο Α΄ το 1871, ενώ χρησιμοποιήθηκε και στο γάμο της Σοφίας με τον Χουάν Κάρλος της Ισπανίας.
Επίσης, την γαμήλια άμαξα τύπου Ascot Landau του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου και της Άννας Μαρίας, δύο ανοιχτές σπορ άμαξες τύπου Phaeton, που χρησιμοποιήθηκαν ευρέως για τις καθημερινές μετακινήσεις του Γεωργίου Β΄ αλλά και σε διάφορες επίσημες εκδηλώσεις της οικογένειας, τρεις κλειστές άμαξες τύπου Brougham, εκ των οποίων η μία δεν φέρει τους άξονες κίνησης, μία κυνηγετική Brake, ένα μόνιππο, τύπου Tilbury και δύο ακόμη μόνιππα, τύπου Chaise.
Τον Δεκέμβριο του 2020 αυτές οι άμαξες είχαν απομακρυνθεί από τον Στάβλο και μεταφέρθηκαν σε ειδικά διαμορφωμένο λυόμενο οικίσκο εντός του κτήματος του Τατοΐου κατασκευασμένο με την χορηγία της ΑΜΚΕ Αιγέας, δίπλα στον χώρο που φυλάσσονται τα αυτοκίνητα.
Τώρα, σύμφωνα με την μελέτη προβλέπεται η συντήρηση των μεταλλικών, ξύλινων, υφασμάτινων και δερμάτινων στοιχείων των αμαξών, η συμπλήρωση κενών τμημάτων, η συγκόλληση αποκολλημένων κλπ. Επίσης, προβλέπεται ο έλεγχος και η αποκατάσταση της κίνησής τους.
Να σημειωθεί επίσης, ότι έχει γίνει λεπτομερής περιγραφή κάθε άμαξας ξεχωριστά και παρουσιάζονται ιστορικά στοιχεία τα οποία τεκμηριώνονται φωτογραφικά σχετικά με το είδος και τη χρήση των αμαξών και περιγραφή της τεχνολογίας και των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή τους. Επίσης περιγράφονται οι παράγοντες φθοράς και η κατάσταση διατήρησης των αμαξών και των επιμέρους υλικών τους.
Γενικότερα πάντως, όπως δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη τα έργα και οι εργασίες στον ιστορικό πυρήνα του κτήματος Τατοΐου προχωρούν συστηματικά και εντός χρονοδιαγράμματος.
Διαβάστε επίσης:
Έτσι θα γίνει το Ανάκτορο Τατοΐου – Εγκρίθηκαν όλες οι μελέτες για το μουσείο
Εγκαίνια: Τα «Αντίδωρα» του 1821 στο Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού