Ανηφορικός, όπως όλα δείχνουν, θα είναι ο δρόμος για την επιστροφή του λιανεμπορίου στην κανονικότητα και στους τζίρους που πραγματοποιούσε πριν την πανδημία.
Αυτή την αίσθηση εκπέμπουν παράγοντες της αγοράς, τονίζοντας πως σχεδόν δυο μήνες μετά την επαναλειτουργία των καταστημάτων, η εμπορική κίνηση με κάποιες εξαιρέσεις παραμένει υποτονική και σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα από τις προσδοκίες που υπήρχαν.
Ο αρχικός ενθουσιασμός που επικράτησε αμέσως μετά την κατάργηση των ραντεβού (SMS) και τις πρακτικές click inside και click away, όπου οι εμπορικοί δρόμοι γέμισαν από κόσμο, αρχίζει σταδιακά να εξανεμίζεται, επαναφέροντας τον προβληματισμό για την επόμενη μέρα του κλάδου.
Τα πράγματα λέγεται πως είναι δυσκολότερα για τα καταστήματα που λειτουργούν στα μεγάλα εμπορικά κέντρα (malls), τα οποία φαίνεται να χρειάζονται περισσότερο χρόνο για ανακτήσουν τα επίπεδα επισκεψιμότητας που είχαν πριν το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης. Αντίθετα, καλύτερη είναι η εικόνα που παρουσιάζουν τα μαγαζιά του δρόμου.
Οι καταναλωτές, όπως λένε, δείχνουν αρκετά επιφυλακτικοί και περιορίζονται στην κάλυψη των αναγκών που δημιουργήθηκαν στη διάρκεια των lockdown, επισημαίνοντας πως χρειάζεται χρόνος έως ότου επανέλθει η καταναλωτική διάθεση. Και αυτό παρά τις γενναίες προσφορές και την εκποίηση προϊόντων που κάνουν αρκετοί καταστηματάρχες στα αποθέματα παλαιότερων σεζόν, προκειμένου να προσελκύσουν το αγοραστικό ενδιαφέρον και να βάλουν χρήματα στα ταμεία τους.
«Η επανεκκίνηση του λιανεμπορίου συνοδεύθηκε σε αρκετές περιπτώσεις από εκποιήσεις, δηλαδή πώληση κάτω του κόστους για να φύγει το αδιάθετο εμπόρευμα… σε κάποιες περιπτώσεις χαρίσαμε προϊόν περασμένης σεζόν», σημειώνει χαρακτηριστικά άνθρωπος της αγοράς, προσθέτοντας πως τώρα όλοι περιμένουν την εξέλιξη της τουριστικής σεζόν και πόσο θα μπορέσει να τονώσει την ζήτηση, ειδικά στο κέντρο της Αθήνας αλλά και στις τουριστικές περιοχές.
Μέτρα στήριξης
Τα βλέμματα των εμπόρων στρέφονται και στις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την περαιτέρω στήριξη του κλάδου. Στο επίκεντρο βρίσκεται το πακέτο ενίσχυσης με χρήματα του ΕΣΠΑ, αντίστοιχου μεγέθους με αυτό της εστίασης, το οποίο όπως λένε οι έμποροι τους υποσχέθηκε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης.
«Έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά έως ότου επουλωθούν οι πληγές που άνοιξε η πανδημία…», αναφέρουν χαρακτηριστικά, σημειώνοντας πως για αρκετές επιχειρήσεις έχουν συσσωρεύσει πολλά χρέη και εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο του λουκέτου. Η παροχή ρευστότητας και η ρύθμιση των ενοικίων θεωρούνται κομβικής σημασίας παράγοντες που μπορούν να δώσουν πολύτιμες «ανάσες» στο λιανεμπόριο, και ειδικά στις μικρότερες επιχειρήσεις. Προς αυτή την κατεύθυνση, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης αναμένεται να στείλει επιστολή στην ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για άμεση υιοθέτηση πρόσθετων μέτρων στήριξης, με έμφαση στη διατήρηση των μηδενικών ενοικίων και τον Ιούνιο.
Διαβάστε επίσης:
Λιανεμπόριο: Αναθερμαίνεται η ζήτηση μετά την άρση των περιορισμών – Οι προσδοκίες για τις Κυριακές
TGI Friday’s: Το νέο concept φαγητού και οι σκέψεις για τα malls του Ελληνικού
Chipita: To ελληνικό success story που γοήτευσε την Mondelez
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση