INSPIRATION

Δύο γυναίκες πλοιοκτήτριες στηρίζουν τον αγώνα κατά του κορονοϊού

Η Αγγελική Φράγκου και η Τζένη Ανδριανοπούλου στηρίζουν την Ελλάδα αυτή τη δύσκολη ώρα

Με κεφάλαια άνω των 10 εκατ. ευρώ ενισχύει τη μάχη που δίνει η χώρα μας κατά της πανδημίας του κορονοϊού η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, με πάνω από 120 μέλη της να ανταποκρίνονται άμεσα στο κάλεσμα του συλλογικού τους φορέα κοινωνικής προσφοράς «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ» για στήριξη της Ελλάδα σε αυτή τη δύσκολη ώρα.

Στα ονόματα που έσπευσαν να προσφέρουν τη βοήθεια τους στην ελληνική κοινωνία που δοκιμάζεται και βιώνει πρωτόγνωρες καταστάσεις, περιλαμβάνονται δύο Ελληνίδες πλοιοκτήτριες που έχουν καταφέρει να διακριθούν σε έναν άκρως ανδροκρατούμενο κλάδο.

Πρόκειται για την Αγγελική Φράγκου, ιδρύτρια και ιδιοκτήτρια του ομίλου Navios και την Τζένη Ανδριανοπούλου, επικεφαλής της ναυτιλιακής Cape Shipping.

Προερχόμενες αμφότερες από οικογένειες με παρουσία στον ναυτιλιακό κλάδο, χάραξαν το δικό τους δρόμο και άφησαν το δικό τους αποτύπωμα σε ένα τομέα στον οποίο οι γυναικείες παρουσίες είναι ελάχιστες, κυρίως σε υψηλόβαθμες θέσεις, καταφέρνοντας μάλιστα να διακριθούν και να κερδίσουν την αναγνώριση της εφοπλιστικής κοινότητας.

Από το 2010 μέχρι και το 2019 η Αγγελική Φράγκου περιλαμβάνεται στην λίστα των Lloyd’s με τους 100 ισχυρότερους ανθρώπους στον χώρο της ναυτιλίας παγκοσμίως. Η Ελληνίδα πλοιοκτήτρια, με τη διορατικότητα και τις καλά μελετημένες κινήσεις της κατόρθωσε να στρέψει πάνω της τα βλέμματα του κλάδου διεθνώς.

Παρά το γεγονός ότι η ίδια κρατάει χαμηλό προφίλ αποφεύγοντας τις εμφανίσεις life style, παραμένει στα φώτα της δημοσιότητας λόγω της αξιόλογης πορείας που έχει χαράξει όλα αυτά τα χρόνια στον χώρο, χτίζοντας μία εντυπωσιακή αυτοκρατορία.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι έχει κατορθώσει να εισάγει στο αμερικανικό χρηματιστήριο πέντε από τις εταιρίες του ομίλου της- στη συνέχεια συγχώνευσε τις δύο- κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των επενδυτών και αντλώντας κεφάλαια που αξιοποίησε για την περαιτέρω ισχυροποίηση της.

Έχοντας χτίσει έναν όμιλο αξίας αρκετών δισ. δολαρίων και ένα στόλο με πάνω από 200 πλοία η κα Φράγκου έχει καταφέρει να αναδειχθεί στην κορυφαία γυναίκα εφοπλίστρια του 21ου αιώνα, αναφέρουν χαρακτηριστικά οι Lloyd’s.

Με καταγωγή από τα Καρδάμυλα της Χίου, έζησε από μικρή τον κόσμο των πλοίων. Ο πατέρας της, καπετάν Νικόλας Φράγκος, ξεκίνησε το 1950 ως πλοίαρχος και έφτιαξε στη συνέχεια με συνέταιρο το Νικόλαο Μουνδρέα, την ιστορική ναυτιλιακή εταιρία, Good Faith, η οποία το 1990 είχε εξελιχθεί στη μεγαλύτερη εταιρία του ελληνόκτητου στόλου.

Η ίδια αρχικά έδειξε ενδιαφέρον για τη μηχανολογία, την οποία σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Farleigh Dickinson στο Νιου Τζέρσι και στη συνέχεια απέκτησε master από το Columbia University στο ίδιο αντικείμενο. Ωστόσο, στην πορεία την κέρδισε η ναυτιλία.

Έχοντας κάνει ένα πέρασμα στην αρχή της καριέρας της από τα γραφεία της Wall Street, την περίοδο 1987-1989, αποφασίζει να κάνει το μεγάλο βήμα. Το 1990 σε ηλικία μόλις 25 ετών, ταξιδεύει στο Ρίο Ντε Τζανέιρο, έχοντα πάρει δάνειο 1,5 εκατ. δολ. από τον πατέρα της και προχωρά στην αγορά του παροπλισμένου πλοίου Fulvia.

Από εκεί ξεκίνησε μία λαμπρή διαδρομή, με τολμηρές αλλά καλά σχεδιασμένες κινήσεις, που την οδήγησε στις κορυφαίες θέσεις της παγκόσμια ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Το 2004, το όνομα της ακούγεται πλέον έντονα στους κύκλους της ναυτιλίας, καθώς είναι η πρώτη Ελληνίδα επικεφαλής ναυτιλιακής εταιρείας επενδύσεων που πέρασε το κατώφλι της χρηματιστηριακής αγοράς Nasdaq μέσω της International Shipping Enterprises, κατορθώνοντας σε μία δύσκολη χρηματιστηριακή περίοδο να αντλήσει από την αγορά 200 εκατ. δολάρια.

Το επόμενο βήμα είναι καθοριστικό. Τον Αύγουστο του 2005, εξαγοράζει τη ναυτιλιακή εταιρεία Navios, την οποία έλεγχε κατά 66% η οικογένεια Δαυίδ (ιδιοκτήτες της Coca-Cola Hellenic Bottling και του ομίλου Frigoglass). Ακολουθεί η συγχώνευση της με την International Shipping Enterprises και η είσοδος της στο αμερικανικό χρηματιστήριο.

Η εξέλιξη της είναι ραγδαία. Έχοντας πλέον πρόσβαση σε επενδυτικά κεφάλαια εισάγει στο NYSE δύο ακόμη εταιρίες της. Το 2007 μπαίνει η  Navios Maritime Partners, ναυτιλιακή με πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, η οποία προσέλκυσε το ενδιαφέρον των επενδυτών λόγω των υψηλών μερισματικών της αποδόσεων. Ακολουθεί  η Navios Maritime Acquisition, το 2008, η οποία διαθέτει στόλο με δεξαμενόπλοια.

Σύμφωνα με δηλώσεις της κα Φράγκου σε παλαιότερη συνέντευξη της, «κάθε εταιρία λειτουργεί ως ξεχωριστό όχημα είτε για συγκεκριμένους τύπους πλοίων είτε για μορφή επενδύσεων. Αυτός είναι ένας αποτελεσματικό τρόπος προσέγγισης των επενδυτών που θέλουν να τοποθετηθούν σε συγκεκριμένες κατηγορίες.»

Η Navios Maritime Midstream Partners L.P. (Navios Midstream), επίσης εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, είχε κάτω από την ομπρέλα της τα δεξαμενόπλοια VLCC που έχουν κλείσει μακροχρόνια συμβόλαια ναύλωσης με μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες. Ωστόσο, το 2018 συγχωνεύτηκε με την Navios Acquisition.

Τελευταίο της στοίχημα της ισχυρής πλοιοκτήτριας αποτέλεσε η Navios Containers, που ιδρύθηκε τον Απρίλιο 2017 για να “υποδεχθεί” τα 14 containerships που απέκτησε η Navios από την Rickmers Maritime Trust και αναπτύχθηκε με πολύ γοργούς ρυθμούς, αφού αριθμεί πλέον στόλο με 29 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

 Τζένη Ανδριανοπούλου

Το όνομα της Τζένης Ανδριανοπούλου είναι ίσως λιγότερο γνωστό στο ευρύ κοινό, καθώς διατηρεί χαμηλό προφίλ. Ωστόσο είναι γνωστή στους εφοπλιστικούς κύκλους για τις αναπτυξιακές της κινήσεις και το δυναμισμό της.

Η αναγνώριση της στον ανδροκρατούμενο στίβο που δραστηριοποιείται αποτυπώθηκε σε μία σημαντική διάκριση που περιλαμβάνεται στο ενεργητικό της. Το 1999 ήταν η πρώτη γυναίκα που εξελέγη μέλος του ΔΣ του Greek Shipping Co-operation Committee, του ισχυρού εφοπλιστικού λόμπι του Λονδίνου.

Μεγάλωσε σε μία παραδοσιακή εφοπλιστική οικογένεια. Κόρη του Ανδρέα Ανδριανόπουλου και της Φιφής Γιανναγά, κόρης τους Κασιώτη εφοπλιστή Στάθη Γιανναγά, δεν είναι τυχαίο ότι επέλεξε να ασχοληθεί ενεργά με τον χώρο αυτό.

Η οικογένεια Ανδριανόπουλου άρχισε να δραστηριοποιείται στον κλάδο της ναυτιλίας το 1947, με την απόκτηση δύο φορτηγών πλοίων. Το 1960 ο Ανδρέας Ανδριανόπουλος με τον Μιχάλη Λεντάκη ίδρυσαν τη ναυτιλιακή εταιρεία Tropis Shipping και εκτός από τον τομέα του ξηρού φορτίου επεκτάθηκαν στα πετρελαιοφόρα με την εξαγοράς του Cape Araxos.

Το 1963 η Tropis Shipping ενώνει τις δυνάμεις της με την Tharros Shipping (συμφερόντων των οικογενειών Ξυλά και Περατικού) και την Frinton Shipbrokers της οικογένειας Ιγγλέση και ιδρύουν από κοινού την Pegasus Ocean Services Ltd, στο Λονδίνο.

Μετά από 20 και πλέον χρόνια, το 1986 η Tropis αποσύρεται από την κοινοπραξία Pegasus και συνεχίζει ανεξάρτητη πορεία ενώ λίγο αργότερα λειτουργεί ως ναυλομεσιτική της Cape Shipping στο Λονδίνο, της ναυτιλιακής που ιδρύθηκε το 1987 στην Αθήνα για να διαχειρίζεται τα πλοία της οικογένειας Ανδριανόπουλου.

Από τις αρχές του 1980 στην οικογενειακή επιχείρηση συμμετείχε πλέον ενεργά η Τζένη Ανδριανοπούλου, η οποία είναι επικεφαλής της Cape Shipping.

Παρά το γεγονός ότι παραδοσιακά οι εργασίες της εταιρείας επικεντρώνονταν στην αγορά ξηρού φορτίου, η κα Ανδριανοπούλου πήρε μία τολμηρή απόφαση το 2013, και εισήλθε στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, προχωρώντας στην παραγγελία containerships.

Μάλιστα, το 2018, η Cape Shipping αύξησε το βιβλίο παραγγελιών της ναυτιλιακής με τέσσερα νέα containerships, σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue.

O στόλος της εταιρείας αποτελείται σήμερα από φορτηγά πλοία και containers.