Ο αχτύπητος Πικάσο έφτασε πάλι στα ύψη. Ενενήντα εκατομμύρια δολάρια πουλήθηκε η Μαρία Τερέζα του στους Christie’s της Νέας Υόρκης την προηγούμενη εβδομάδα (55-103 ήταν η αρχική αγκύλη εκτίμησης). Οι πωλήσεις πρόσθεσαν στην αγορά 1.3 δισεκατομμύρια δολάρια.
Πρόκειται για ρεκόρ. Αλλά και πάλι δεν ξεπέρασε τα 110,7 εκατομμύρια δολάρια που έπιασε ο Κλοντ Μονέ στη δημοπρασία των Sotheby’s το 2019 με το έργο Meules από τη σειρά με τα λιβάδια από άχυρα.
Η Μαρία Τερέζα είχε χτυπηθεί και το 2013 στα 45 εκατομμύρια δολάρια και έκτοτε αποτέλεσε κεντρικό έκθεμα σε μεγάλη έκθεση της Tate Modern στο Λονδίνο.
Οι Sotheby’s όμως και πάλι δεν έμειναν πίσω. Στις τρεις μαραθώνιες δημοπρασίες στην Ασία στα μέσα του Μαΐου πούλησαν Ρόι Λιχτενστάιν, Γκέραρντ Ρίχτερ και Πικάσο.
Οι εξελίξεις αυτές παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον την περίοδο αυτή που οι διεθνείς δημοπρασίες παραμένουν ακόμη κυρίως ψηφιακές. Μόνο οι εκθέσεις των έργων έχουν αρχίσει σταδιακά να επιτρέπονται με περιορισμένη διέλευση φυσικά.
Η πιο εντυπωσιακή και απρόσμενη εξέλιξη όμως σχετίζεται με τους ζώντες, «έγχρωμους» καλλιτέχνες. Παραμένουν τόσο περιζήτητοι τα τελευταία τρία χρόνια, που πιάνουν αστρονομικές τιμές.
Η Άφιξη (The Arrival) του πακιστού ζωγράφου Σάλμαν Τουρ ( Salman Toor) κατοχυρώθηκε από τους Sotheby’s στα 700.000 δολάρια (867.000 με την προμήθεια). Η αρχική τιμή εκτίμησης είχε οριστεί ανάμεσα στα 60 με 80 χιλιάδες δολάρια.
Είχε μόλις κατέβει από αναδρομική έκθεση που διοργάνωσε το μουσείο Whitney Museum of American Art. Ο Τουρ ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη βέβαια.
Αλλά και στο Παρίσι που τώρα δειλά δειλά ανοίγουν οι εμπορικοί χώροι τέχνης. Η γκαλερί Afrikaris είχε αρχικά ξεκινήσει ως ψηφιακός χώρος. Πρόσφατα εγκαινίασε και τη φυσική της αίθουσα στο 4ο διαμέρισμα δίπλα στο Κέντρο Πομπιντού.
Ζαν Νταβίντ Νκοτ (Jean David Nkot) ονομάζεται ο καλλιτέχνης από το Καμερούν που θα πρωτοπαρουσιάσει (από τις 29 Μαΐου με την έκθεση Human@Condition). Οι τιμές των έργων του κυμαίνονται από 3.500 σε 25.000 ευρώ.
Τώρα όλοι οι δρόμοι δείχνουν προς το πλούσιο Χονγκ Κονγκ.
Εκεί θα πραγματοποιηθούν οι ανοιξιάτικες πωλήσεις των Christie’s (20-28 Μαΐου). Επίσης, η μεγαλύτερη φουάρ του κόσμου Art Basel (της Βασιλείας αλλά διεθνής), άνοιξε για πρώτη φορά μετά την πανδημία εκεί τις πύλες της για να δεχτεί ζωντανά το κοινό της (21-23 Μαΐου).
Επιπλέον, οι Sotheby’s δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στην ασιατική αγορά: Ο ειδικός για τη σύγχρονη τέχνη Άλεξ Μπράνζικ (Alex Branczik) από το Λονδίνο και ο ειδικός για τα κρυπτονομίσματα Μαξ Μουρ (Max Moore) από τη Νέα Υόρκη μετακομίζουν στο Χονγκ Κονγκ.
Επιπλέον, η αγαπημένη αγγλοσαξονική φουάρ Frieze εγκαινιάζει για πρώτη φορά μία ακόμη διοργάνωση στη Σεούλ. Θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2022. Θα τρέχει παράλληλα με την φουάρ Κιάφ (Kiaf) που παρουσιάζει κορεάτικες γκαλερί στην γειτονιά Γκάνγκναμ (Gangnam).
Όσο για τη φουάρ του Άμπου Ντάμπι Abu Dhabi Art Fair θα παρουσιάσει μια μικρογραφία της στο Cromwell Place στο Λονδίνο ύστερα από μία δύσκολη χρονιά υγειονομικής κρίσης.
Θα παρουσιάσει τρεις -και μάλιστα γυναίκες- ανερχόμενες δημιουργούς που το λονδρέζικο κοινό δεν κατάφερε να παρακολουθήσει από κοντά λόγω της πανδημίας. Πρόκειται για τις Άφρα Αλ Νταχέρι (Afra Al Dhaheri), Άφρα Αλ Σουβαϊντί (Afra Al Suwaidi), και Χιντ Μεζάινα (Hind Mezaina).
Έχει αξία να αναρωτηθεί κανείς σε τι υψίπεδα φήμης θα έφταναν οι ημέτεροι ζωγράφοι εάν υπήρχε από μέρους του ελληνικού κράτους σχεδιασμένη καλλιτεχνική διπλωματία.
Διαβάστε επίσης:
Sotheby’s: Θα δέχεται Bitcoin και Ether σε δημοπρασίες
Αρτεμισία: 5,3 εκατ. δολάρια για τη ζωγράφο του 17ου αιώνα, σύμβολο του σύγχρονου φεμινισμού
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση