Art & Philanthropy

Ελίνα και Μαριάννα Σμπώκου: H επικοινωνία στη μετά τον εγκλεισμό εποχή

Οι ξαδέρφες Ελίνα και Μαριάννα Σμπώκου θεωρούνται εξπέρ στο χώρο της επικοινωνίας και του event planning. Οι κυριότεροι οργανισμοί (από την πολιτική ως τη φιλανθρωπία) στηρίζονται στις ειδικές δυνάμεις τους να λειτουργούν ως μαέστροι σε μεγάλης κλίμακας γεγονότα που στήνονται για την επικοινωνία του έργου τους -τον τομέα όπου εκείνες λύνουν και δένουν. Ταυτόχρονα η καθεμία διακρίνεται και ανεξάρτητα στο χώρο της. Η Ελίνα με το ρόλο της γενικής διευθύντριας υποστηλώνει τη δραστηριότητα της εξαιρετικά σημαντικής HOPEgenesis του Στέφανου Χανδακά, που κάλυψε το τεράστιο κενό στη δράση κατά της κρίσιμης ελληνικής υπογεννητικότητας. Η Μαριάννα Σμπώκου με βασικές σπουδές σε Business Administration, μεταπτυχιακό στην Επικοινωνία και πολυετή σταδιοδρομία ως event manager σε μεγάλες εταιρίες επικοινωνίας και τηλεοπτικούς σταθμούς (όπως ο ANT1), δραστηριοποιείται ως ελεύθερη επαγγελματίας στο χώρο της επικοινωνίας και της διοργάνωσης εκδηλώσεων. Υπήρξε υπεύθυνη επικοινωνίας και PR του ξενοδοχείου Blue Palace, μέλος του ομίλου SbokosHotels, προτού αλλάξει χέρια. Με τη Χαρά Χρυσικοπούλου Καίσαρη υλοποίησαν το 2011 το πρώτο Taste The Fashion με σκοπό τη στήριξη του Σπιτιού Φιλοξενίας του Χαμόγελου του Παιδιού. Ο θεσμός συγκέντρωσε κορυφαίους εκπρόσωπους της μόδας και της γαστρονομίας και απόλαυσε ετησίως ευρεία υποστήριξη από χορηγούς και κοινό, γεγονός που οδήγησε στη στήριξη παιδιών με κάθε είδους ανάγκη. Ενώ βρίσκονται συχνά κάτω τους προβολείς της δημοσιότητας, δεν αρκούνται σε αυτό: η μεστή τους σκέψη προδίδει βαθύτερη και πιο ουσιαστική υπόσταση.

Πως βιώσατε το lockdown;

M.Σ.: Ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία μιας και πρώτη φορά αναγκαστήκαμε να αφήσουμε τις υποχρεώσεις μας και να περιορίσουμε την κοινωνική μας ζωή. Στην αρχή με κυρίευσε ένας φόβος αλλά αμέσως μετά μπήκα σε μια διαδικασία να σκεφτώ πώς θα προσαρμοστώ στη νέα πραγματικότητα, στον κοινωνικό αλλά και στον εργασιακό τομέα. Ουσιαστικά καταλήξαμε να απολαμβάνουμε ένα νέο δώρο που ήταν ο χρόνος για τον εαυτό μας και η απόλαυση της ηρεμίας χωρίς ενοχές.

Πώς έχει αλλάξει η πραγματικότητα για τον δικό σας τομέα στη μετά τον κορονοϊό εποχή;

Ε.Σ.: Βιώνουμε μία νέα πραγματικότητα όπου, προς το παρόν, δεν είναι δυνατόν να γίνονται μεγάλα events και εκδηλώσεις όμως προσπαθήσουμε να οργανωθούμε με τον καλύτερο τρόπο για την νέα εποχή. Το 90% των προγραμματισμένων εκδηλώσεων είτε έχει ακυρωθεί είτε έχει μεταφερθεί για το 2021. Κάθε μέρα έχουμε ακόμα πιο πολλά εφόδια για να σχεδιάσουμε ακόμη καλύτερα.

Πώς επί του πρακτέου θα προσαρμοστείτε στα νέα δεδομένα;

Ε.Σ.: Η νέα πραγματικότητα που πρέπει να εφαρμοστεί άμεσα και στον τομέα των εκδηλώσεων, περιλαμβάνει σαφή τήρηση των οδηγιών και σεβασμό στις υποδείξεις των αρμόδιων φορέων. Θα χρειαστεί να χρησιμοποιούμε μεγαλύτερους χώρους και θα πρέπει να φροντίζουμε ώστε να τηρούνται οι αποστάσεις, να γίνονται θερμομέτρησεις στις εισόδους, να χρησιμοποιούμε πολλές και διαφορετικές εισόδους για να αποφεύγεται ο συνωστισμός και φυσικά να υπάρχουν αποστάσεις ακόμα και στους καθήμενους στα τραπέζια.

Ο κόσμος με τον οποίο συνομιλείτε πώς νιώθει; Έχει όρεξη να επανέλθει σε κοινωνικούς χώρους;

Μ.Σ.: Υπάρχει μια διάθεση για εξόδους ειδικά μετά το παρατεταμένο lockdown, αλλά θεωρώ ότι ο κόσμος δεν είναι ακόμη έτοιμος. Ενώ θέλουν να επανέλθουν στους κανονικούς ρυθμούς, ο δίμηνος εγκλεισμός, τους δημιούργησε μια νέα συνήθεια να μένουν για ώρες στο σπίτι τους. Θεωρώ ότι η όρεξη θα επανέλθει σταδιακά, εφόσον τα δεδομένα της πανδημίας συνεχίσουν να είναι θετικά για τη χώρα μας.

Ε.Σ.: Προς το παρόν υπάρχει μία μεγάλη αισιοδοξία για την επαναφορά στην κανονικότητα η οποία προέρχεται κυρίως από το πόσο καλά χειρίστηκε η Ελλάδα το θέμα των ασθενών του κορονοϊού και των θυμάτων. Και οι ξένοι και οι Έλληνες θέλουν σύντομα να επανέλθουν στην κανονικότητα. Το πιο ουσιαστικό είναι ότι πάρα πολλοί ξένοι θέλουν να έρθουν φέτος στην Ελλάδα και θα επιλέξουν την Ελλάδα για προορισμό και αυτό ελπίζουμε να βοηθήσει στη μεγάλη οικονομική ύφεση που θα βιώσει φέτος ο τουρισμός.

Από τον Σεπτέμβριο και μετά πώς προβλέπετε να διαμορφώνεται το σκηνικό; Ορισμένοι γνωστοί γάμοι, οι οποίοι είχαν προγραμματιστεί για το καλοκαίρι, είχαν ξεκινήσει με μεγάλες προετοιμασίες και αναγκάστηκαν να μετατεθούν για το Σεπτέμβριο. Αλλά ακόμη και τότε να πραγματοποιηθούν, θα απουσιάζει ας πούμε η τρίτη ηλικία…

Ε.Σ.: Ισχύει ακριβώς έτσι, αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη έννοια είναι οι πιο ηλικιωμένοι και προς το παρόν ισχύουν τα ίδια για το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο μιας και υπάρχει μία φιλολογία ότι μπορεί τότε να έχουμε νέο κύμα κρουσμάτων. Προς το παρόν ευπαθείς ομάδες και πιο ηλικιωμένοι δεν προβλέπεται να λάβουν μέρος σε εκδηλώσεις.

Θεωρείτε θα αναγκαστούν εταιρείες να κλείσουν από τον Σεπτέμβριο και μετά;

Μ.Σ.: Όσο πιο γρήγορα οι εταιρείες προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα τόσο πιο εύκολα θεωρώ ότι θα καταφέρουν να επιβιώσουν. Αυτό που έγινε ήταν μια μοναδική ευκαιρία για πολλές εταιρείες να εξελιχθούν στον τομέα τους, πολύ πιο γρήγορα απ’ ότι θα γινόταν κάτω από κανονικές συνθήκες. Επίσης αναγκάστηκαν να δοκιμάσουν νέα εργαλεία, τα οποία θα τους καταστήσουν ανταγωνιστικούς κάτω από οποιαδήποτε συνθήκη.

Ο τομέας της φιλανθρωπίας που εν πολλοίς στηρίζεται στο fundraising μέσω κοινωνικών εκδηλώσεων, θεωρείτε ότι θα πληγεί;

Ο τομέας της φιλανθρωπίας έχει ήδη πληγεί και ανήκει στους τομείς που χτυπήθηκαν από την κρίση του κορονοϊού. Κυρίως γιατί η φιλανθρωπική και ανθρωπιστική δράση στόχευσε προς ανακούφιση του συστήματος Υγείας, σε σχέση με τις Μ.Ε.Θ. και την αντιμετώπιση του κορονοϊού, άρα ήδη πάρα πολλοί χορηγοί έχουν εξαντλήσει τις δυνατότητές τους. Επίσης, καθώς οι εκδηλώσεις ήταν και είναι ο κύριος τρόπος fundraising θα δυσκολευτούν αρκετά εφέτος να μαζέψουν χρήματα για τα λειτουργικά τους έξοδα. Όμως θα πρέπει και οι  Μ.Κ.Ο. , όπως και όλοι, να βρουν νέους δημιουργικούς τρόπους προσαρμοσμένους στη νέα πραγματικότητα η οποία θα μας αφορά για καιρό όλους.

Ποιος και πώς μπορεί να συμβάλλει στη στήριξή του;

Ε.Σ.: Όλοι μπορούν να συμβάλλουν σε όλα με πολλούς τρόπους. Αν έδειξε κάτι η κρίση αυτό είναι το πόσο αλληλέγγυοι και φιλάνθρωποι παραμένουν οι Έλληνες.  Ευτυχώς η διαδικτύωση και το γεγονός ότι πάρα πολλοί οργανισμοί μπορούν να λαμβάνουν βοήθεια online έχει διευκολύνει πολύ τη φιλανθρωπία. Προτείνω σε όλους να βοηθήσουν με όποιο τρόπο μπορούν είτε χρηματικά είτε εθελοντικά είτε έστω και με ένα “Like” ή ένα “Repost” σε μια σελίδα ώστε να βοηθήσουν τις Μ.Κ.Ο. οι οποίες στο σύνολό τους θα χρειαστούν ακόμα περισσότερο τώρα την στήριξή μας.

 Ας πούμε το Taste the Fashion, πρόκειται να αναβιωθεί;

Μ.Σ: Το Taste the Fashion έχει πραγματοποιηθεί έξι χρονιές με σκοπό την υποστήριξη ιδρυμάτων που στηρίζουν παιδιά σε ανάγκη. Η διοργάνωση του, από εμένα και την Χαρά Καίσαρη, προέκυπτε πάντα από την ανάγκη που μας γνωστοποιούσε κάποιο ίδρυμα. Εφόσον προκύψει μια ανάγκη που νιώσουμε ότι πρέπει να καλυφθεί από εμάς, θα το κάνουμε. Όταν κοπάσει φυσικά η πανδημία και επιτραπούν και πάλι οι συναθροίσεις μεγαλύτερου αριθμού ατόμων.

 Αλλάζει η κουλτούρα των ανθρώπων και οι προτεραιότητές τους;

Μ.Σ: Σίγουρα αλλάζει, είδαμε μία στροφή στην οικογένεια, είδαμε μία στροφή στο να ξεχωρίζουμε τα πιο ουσιαστικά πράγματα, μια τάση στο online, όχι στα ταξίδια, ναι στην επιλογή της απομακρυσμένης λειτουργίας όλων μας με όλους και για όλα.

Υπάρχει περίπτωση να επανέλθουμε ακριβώς στο πώς ήμασταν;

Ε.Σ: Φυσικά και υπάρχει, θέλω να πιστεύω ότι υπάρχει. Η ιστορία έχει δείξει ότι μετά από πανδημίες και καταστροφικά γεγονότα ο κόσμος επανέρχεται γρήγορα και ακόμη πιο οργανωμένος. Θέλω να φέρω το παράδειγμα της Νέας Υόρκης μετά την 9η Νοεμβρίου, όταν όλοι λέγανε ότι δεν θα ανακάμψει ποτέ, ότι δεν θα ξανά ταξιδέψει κάνεις με αεροπλάνο κλπ,  όμως η κοινωνία αναγκάστηκε να προχωρήσει και τελικά να επανέλθει σε ακόμα γοργότερους ρυθμούς.

Είσαστε ξαδέρφες. Η οικογένεια πώς μπορεί να βοηθήσει σε τέτοιους καιρούς;

Ε.Σ: Θέλω να μιλήσω για την οικογένεια ειδικά γιατί ένιωσα το πόσο δυνατή είναι η οικογένεια στην Ελλάδα! Πόσο δυνατές ήτανε όλες οι μαμάδες και οι γονείς που πήραν τα παιδιά στο σπίτι, πόσο δυνατή είναι η αγάπη προς τους μεγαλύτερους που τους προστατεύσαμε με τον καλύτερο τρόπο και πόσο ανάγκη έχουμε να ξανά συστηθούμε στην οικογένειά μας και να περνάμε χρόνο μαζί τους, κάτι που τον τελευταίο καιρό λόγω των γοργών ρυθμών της καθημερινότητας το είχαμε αφήσει σε δεύτερη μοίρα.

 

Διαβάστε επίσης:

Σταματία Δημητρακοπούλου εν αναμονή εξελίξεων για την Art Athina

Αλεξάνδρα Βοβολίνη: H γυναίκα που κρατά τη σημαία ψηλά στον σκληρό κόσμο των εκδοτών

Η περφόρμανς της Αργυρώς Χιώτη στο ΕΜΣΤ