Ποιον σκανδαλίζει αυτή η Μέριλιν;
Η απάντηση είναι το Μουσείο Τεχνών του Παλμ Σπρινγκς στην Καλιφόρνια. Διότι μπορεί το άγαλμα της Μέριλιν Μονρόε να είναι κι αυτό έργο τέχνης, όμως το υπερφυσικό του μέγεθος, συγκεκριμένα έχει ύψος οκτώ μέτρων, αλλά και η προκλητική στάση στην οποία απαθανάτισε την ηθοποιό ο καλλιτέχνης έχει εγείρει τις διαμαρτυρίες της διοίκησης του μουσείου.
Κι αυτό γιατί το Δημοτικό συμβούλιο της πόλης έχει αποφασίσει να τοποθετήσει την γιγάντια Μέριλιν μπροστά στο μουσείο για τρία χρόνια.
«Βγαίνετε από το μουσείο και το πρώτο πράγμα που θα δείτε είναι η Μέριλιν Μονρόε με ολόκληρη την πλάτη και τα εσώρουχά της εκτεθειμένα», δήλωσε καταφανώς σκανδαλισμένος ο εκτελεστικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος του Μουσείου Τεχνών του Πάλμ Σπρίνγκς, Λούις Γκρέιτσος.
«Forever Marilyn» είναι ο τίτλος του αγάλματος και, πράγματι, ο γλύπτης Σούερντ Τζόνσον που το φιλοτέχνησε, έχει επιλέξει την πλέον εμβληματική πόζα της διάσημης ηθοποιού, αυτήν της ταινίας «Επτά χρόνια φαγούρα» του Μπίλι Γουάιλντερ, όταν η Μέριλιν απολαμβάνει το αεράκι που βγαίνει από τον εξαερισμό του μετρό και της ανασηκώνει το λευκό φόρεμα. (Να σημειωθεί ότι αυτό το φόρεμα δημοπρατήθηκε το 2011 για 5 εκατομμύρια δολάρια).
Ποιος να φανταζόταν, όμως, ότι και σήμερα, 65 χρόνια μετά από αυτή την ταινία, θα υπάρχουν άνθρωποι που θα σοκάρονται βλέποντας την πρωταγωνίστρια σε άγαλμα;
«Δεχόμαστε πάνω από 100.000 παιδιά σχολικής ηλικίας, που έρχονται στο μουσείο μας κάθε χρόνο. Τι μήνυμα στέλνει στους νέους μας, στους επισκέπτες και στην κοινότητά μας η παρουσίαση ενός αγάλματος που παρουσιάζει τις γυναίκες ως αντικείμενα, είναι σεξουαλικά φορτισμένο και ασεβές;», λέει παρ’ όλα αυτά ο διευθυντής του μουσείου.
Μη παραλείποντας να επιστρατεύσει ως επιχείρημα και το «MeToo»: «Μπορείτε να φανταστείτε, τι θα γίνει, όταν το «MeToo» το αντιληφθεί;» όπως είπε. Για να προχωρήσει ακόμη περισσότερο, λέγοντας ότι η Μέριλιν «δεν θα βλάψει μόνο το μουσείο, αλλά ολόκληρη την κοινότητά μας».
Στον ίδιο τόνο και ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του μουσείου, ο Στίβεν Μαλόουνι, που στέλνει επιστολές στο δήμαρχο, λέγοντας, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι «Η τοποθέτηση του αγάλματος μπροστά ή κοντά στο μουσείο συνεπάγεται την επιδοκιμασία του εκ μέρους του μουσείου, καθώς και μια νοσηρή ενθάρρυνση απρεπούς γυναικείας συμπεριφοράς»!
Η συγκεκριμένη θέση, πάντως, είναι η δεύτερη στην οποία θα τοποθετηθεί -εφ’ όσον βέβαια καταστεί δυνατό- το γλυπτό, το οποίο δημιουργήθηκε το 2011. Αρχικά, από το 2012 ως το 2014 στήθηκε στη γωνία μιας πολυσύχναστης διασταύρωσης, σε απόσταση δύο τετραγώνων από το μουσείο, αλλά και τότε υπήρξαν παράπονα κάποιων πολιτών, που το θεώρησαν ως υπερβολικά σέξι.
Από την άλλη, ωστόσο, το «Forever Marilyn» έχει αποκτήσει και φανατικούς θαυμαστές, που θεωρούν ότι έχει δεθεί με την εικόνα της πόλης. Το P.S. Resorts, μάλιστα, μια κοινοπραξία ξενοδοχείων για την ενίσχυση του τουρισμού, είχε ήδη προσφερθεί να αγοράσει το γλυπτό για 1 εκατομμύριο δολάρια, αν και τώρα, υπό το κράτος της πανδημίας, φαίνεται ότι επανεξετάζει την προσφορά του.
Ο Τζόνσον, που πέθανε τον περασμένο Μάρτιο σε ηλικία 89 ετών, ήταν γνωστός για τα εικονιστικά, χάλκινα γλυπτά του, πολλά από τα οποία αναπαριστούν διάσημες και ιστορικές σκηνές τέχνης. Μεταξύ των δημιουργιών του καλλιτέχνη υπήρχαν αγάλματα μεγάλης κλίμακας, που απεικονίζουν τις φιγούρες του Ματίς από το περίφημο έργο του «Ο χορός», καθώς και το ζευγάρι του διάσημου πίνακα «American Gothic» του Γκραντ Γουντ.