Art & Philanthropy

Η Μαρία Όλον Τσαρούχα σε κατάσταση «υπερσυνειδητότητας», εκμυστηρεύεται τη συμφιλίωση με τον εαυτό της

Σύμφωνα με τον γιατρό και γκουρού της «αυτοίασης» Ντίπακ Τσόπρα (του οποίου τα βιβλία στον τομέα της εναλλακτικής ιατρικής και του διαλογισμού κατακτούν επανειλημμένως τις κορυφές της λίστας ευπώλητων των New York Times) το νέο βιβλίο Υπερσυνηδειτό – ανακαλύψτε την ιδιοφυία μέσα σας της Μαρίας Όλον Τσαρούχα αποτελεί «διαλογισμό σε δράση» ή «στην πράξη».

Στις σελίδες του εκπονείται η μέθοδος αυτοπραγμάτωσης (self actualization όπως η ίδια ορίζει στην άψογη αμερικανική της προφορά) την οποία η ίδια θεμελίωσε. «Αλλά για να γίνομαι πιο κατανοητή στην Ελλάδα, την ονομάζω μέθοδο αυτογνωσίας», εξήγησε στο πλαίσιο της συγκεκριμένης συνέντευξης.

Η συγγραφέας ξεκίνησε την πορεία της ως ηθοποιός σπουδάζοντας στην Αμερικανική σχολή δραματικών τεχνών (American Academy of Dramatic Arts, όπου παραμένει μέλος) και έτσι έσπευσε να διευκρινίσει: «ηθοποιός είμαι ακόμη και ηθοποιός θα παραμείνω γιατί μέσα από εκεί αντλώ την πληροφορία για τη μέθοδό μου. Απλώς δεν είμαι ενεργή ηθοποιός, δεν εξαντλούμαι στο να κάνω ρόλους κάθε τόσο».

Όλα ξεκίνησαν «όταν έπαιζα στη σκηνή στο Θέατρο επί Κολωνώ στο έργο BuG που απαιτούσε από τον ηθοποιό να βουτήξει σε πολύ βαθιά νερά. Η παράσταση ήταν sold out το δεύτερο χρόνο. Αυτό συνέβη πριν περίπου δέκα πέντε χρόνια. Από τότε περίπου ξεκίνησε αυτή η βιωματική αναζήτηση».

Μέσα από το θέατρο δηλαδή άρχισε η Μαρία Όλον Τσαρούχα να μελετά την ανθρώπινη φύση πιο εντατικά και πιο ενδελεχώς, ειδικά πριν από περίπου επτά χρόνια μέσα από τη διδασκαλία υποκριτικής και τους μαθητές της στο εργαστήρι τέχνης 92 Art. «Όλοι είμαστε πάντα ένα σημείο, ένα dot σε μία συνέχεια, όχι γραμμική, ενός συμπαντικού διηνεκές. Και από εκεί και πέρα αλλάζουμε μορφές, ταυτότητες και ρόλους ψάχνοντας να βρούμε ένα πράγμα ουσιαστικά: την αλήθεια μέσα μας», παρατήρησε.

Αυτό ουσιαστικά προσπαθεί να απαντήσει στο βιβλίο της, το οποίο ήδη κυκλοφορεί στα Αγγλικά από την Amazon: «μελετά το ποιος είμαι, αλλά αυτό συνιστά φιλοσοφικό ερώτημα, δεν απαντιέται». Το βιβλίο Υπερσυνηδειτό – ανακαλύψτε την ιδιοφυία μέσα σας εντάσσεται ουσιαστικά στην κατεύθυνση των νεότευκτων σπουδών προσωπικής εξέλιξης, «συνειδητότητας», «αυτοβελτίωσης», «αυτογνωσίας», τις μορφές υποστήριξης NLP και coaching, που σαρώνουν την Αμερική, τον κόσμο των επιχειρήσεων αλλά και ανθρώπους που επιδιώκουν προσωπικές και επαγγελματικές βέλτιστες λύσεις.

Η συνάντηση με τον Τσόπρα

«Ο Τσόπρα έγραψε ότι το βιβλίο μου έχει να κάνει με meditation in action, όπου στα αγγλικά acting σημαίνει δρω, δεν σημαίνει παίζω θέατρο. Ο ηθοποιός μπαίνει σε δράση. Αυτή τη δράση μελετώ εγώ. Μέσα από τις προσωπικές μου μελέτες, του διαλογισμού, των ανατολίτικων φιλοσοφιών, αλλά και των αρχαίων ελληνικών κειμένων από την Οδύσσεια και πέρα, έχω συνθέσει μία θεωρία και μία μέθοδο που κάνει τον διαλογισμό, αυτό το stillness που δημιουργείται όταν βρίσκεσαι στο κέντρο σου, να υφίσταται και όταν βρίσκεσαι σε δράση. Να είμαι συνειδητός σε οτιδήποτε κάνω, σε επικοινωνία με τον εαυτό μου και τον άλλον» επισημαίνει η ίδια.

Ο Ντίπακ Τσόπρα γράφει διθυράμβους για το πόνημα της Μαρίας. «Τον μελετούσα χρόνια μαζί με όλους τους άλλους κορυφαίους του χώρου οι οποίοι έχουν πραγματοποιήσει τεράστιο έργο φέρνοντας όλους τους κλάδους κοντά (ιατρική, τέχνη, τεχνολογία, θετικές επιστήμες, φιλοσοφία…). Κατάφεραν να τους συνδέσουν και να υποστηρίξουν ότι αν δεν συγκεντρώσουμε την πληροφορία από όλα τα πεδία, η γνώση είναι πάντα ελλιπής. Γιατί όλα ξεκινούν από μία δυνατότητα (potential), από μία ιδέα, από ένα πρώτο ένστικτο και έναυσμα. Από πού έρχεται αυτό; Αυτό το “από πού έρχεται” προσπαθούν να συνδέσουν».

Έτσι και το βιβλίο της συνδυάζει και συμπυκνώνει πρακτικές και θεωρίες από διάφορα γνωστικά αντικείμενα και τομείς: πέρα από τη φιλοσοφία, τη λογοτεχνία και την ψυχολογία αφομοιώνει και μετουσιώνει γνώση και πληροφορίες από τις θετικές επιστήμες και ειδικότερα από την κβαντική φυσική, που απαντάται μετά τη φυσική και εστιάζει στον μικρόκοσμο. «Αλλά πάντα σε φιλοσοφικό επίπεδο, διότι εγώ δεν είμαι επιστήμονας», συμπληρώνει η ίδια. «Εγώ παίρνω την ιδέα που έχει ένας επιστήμονας για να εξηγήσει κάτι και την περνάω στη σφαίρα της φιλοσοφίας».

Μέρος της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών (προέδρου και αντιπροέδρου συμπεριλαμβανομένων) τη στηρίζουν σε αυτό της το εγχείρημα. Εξάλλου, με τον Τσόπρα ήρθε σε επαφή μέσω ενός έλληνα φυσικού διεθνούς φήμης, τον καθηγητή Φυσικής στο περίφημο UCLA Μηνά Καφάτο.

Το 2017 πήγε στην παρουσίαση του βιβλίου που έγραψε από κοινού με τον Τσόπρα με τίτλο Είσαι το Σύμπαν: Ανακάλυψε τον Συμπαντικό σου Εαυτό και Γιατί είναι Σημαντικό να το Κάνεις το οποίο παρουσιαζόταν τότε στην Ελλάδα. Ο κβαντικός φυσικός, κοσμολόγος, ερευνητής κλιματικών αλλαγών και μελετητής του φαινομένου της Συνειδητότητας, διάβασε την τότε μελέτη της (που τώρα συνιστά το περιεχόμενο του συγκεκριμένου βιβλίου) και αμελλητί την έφερε σε επαφή με τον Τσόπρα στην Αμερική ο οποίος με τη σειρά του αμέσως της έκλεισε συγκεκριμένο ραντεβού στο γραφείο του.

«Ήταν εκπληκτική στιγμή η συνάντησή μας. Μιλούσαμε κυρίως για το ποια είμαι, πώς μεγάλωσα, πού μένω, τη σχέση μου με τα παιδιά μου… Ύστερα μου ζήτησε μία εβδομάδα για να διαβάσει το βιβλίο και πράγματι σε μία εβδομάδα μου έστειλε το σχόλιό του, ένα testimonial. Μου έδωσε τον προσωπικό του αριθμό, είμαστε σε επαφή».

Perceptual Acting and Directing

Κάπως έτσι πριν από τρία χρόνια κατάφερε να πάρει την πράσινη κάρτα για την Αμερική (πήρε μαζί της και τα δύο της παιδιά). Και ενώ ετοιμαζόταν να στήσει στη Νέα Υόρκη την Perpetual Acting and Directing School όπου θα εφάρμοζε στην πράξη τις θεωρίες που αναπτύσσει στη μελέτη της, ονομάζοντας την ολιστική αυτή πρακτική PAD (από το Perceptual Acting and Directing), ξέσπασε η υγειονομική κρίση και επέστρεψε στην Ελλάδα. Και έτσι την πρακτική PAD θα εφαρμόζει πλέον σε διαφόρων ειδών ομαδικά και ατομικά σεμινάρια στην 92 Art.

Η λέξη perceptual παραπέμπει στην αντίληψη, σημαίνει αντιληπτικότητα. «Ουσιαστικά πρόκειται για μέθοδο και θεωρία ανάπτυξης και διεύρυνσης της αντίληψης σε σχέση με το τι είναι η ύπαρξη, ο εαυτός, οι κοινωνικοί ρόλοι που παίζουμε, οι ταυτότητες που ενδυόμαστε στην καθημερινότητά μας. Και χρησιμοποιώ το θέατρο γιατί ο κόσμος πάει στο θέατρο για να παρακολουθήσει τους θεατές να μπαίνουν στα παπούτσια του άλλου, στη θέση ενός άλλου χαρακτήρα».

Όσον αφορά την υπερσυνειδητότητα, που απαντάται στον τίτλο του βιβλίου της, εκπηγάζει από τον όρο supraconscious. Προκύπτει πρώτη φορά από τον πρωτοπόρο δάσκαλο και θεατρολόγο Κονσταντίν Στανισλάφσκι και την ίδια μέθοδο υποκριτικής του method acting στην οποία γαλουχήθηκαν οι πιο σπουδαίοι ερμηνευτές (Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Μέριλ Στριπ, Ντάνιελ Ντέι Λιούις…). Λένε πως θεωρούσε το σύστημά του ελλιπές αν ο ηθοποιός δεν εμβάθυνε στο χώρο της συνειδητότητας.

Εκτός όμως από τους ηθοποιούς, η πρακτική PAD της Μαρίας απευθύνεται και εφαρμόζεται σε έφηβους, γονείς, εργοδότες και εργαζόμενους, αστυνομικούς… Ηθοποιοί και μη εξασκούνται με τον ίδιο τρόπο στα σεμινάριά της με τη μόνη διαφορά ότι οι πρώτοι χρησιμοποιούν αυτή τη γνώση για να εξελίξουν περισσότερο και την ερμηνευτική τους ικανότητα.

«Δεν είμαι ούτε η Οφηλία ούτε η Μαρία, ποια είμαι; Εάν προσκολληθώ σε μία ταυτότητα (επειδή με βολεύει ή για να μεγαλώσω το εγώ μου), χάνω τη σύνδεση με το μεγαλύτερο, βαθύτερο κομμάτι μου το υπαρξιακό. Η δική μου αναζήτηση είναι να εξαντλήσω και να εμβαθύνω όσο περισσότερο μπορώ στο ερώτημα ποιος είμαι. Όσο λοιπόν προχωράω, καταργώ τις ταυτότητές μου -της ηθοποιού, της μαμάς, και εστιάζω απλώς στο ποια είμαι και αρχίζω να αναγνωρίζω τον εαυτό μου. Και σε αυτό εστιάζει και η εκπαίδευση που κάνω. Βγαίνοντας από τους ρόλους και τις ταυτότητες, έρχεσαι σε καλύτερη επικοινωνία με τον εαυτό σου, αναγνωρίζεις τον εαυτό σου. Επικοινωνείς καλύτερα τους συνανθρώπους σου, αντιλαμβάνεσαι ότι ο συνάνθρωπος δεν είναι ξένος δεν είναι κάτι άλλο, είναι ένα καθρέφτισμα δικό σου. Τέλος, αφού εγώ και εσύ βρίσκουμε μία συμφωνία και μπορούμε να συνεννοηθούμε γιατί αναγνωρίζεις εσύ εμένα και εγώ εσένα ως άνθρωπο, τότε αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί και με το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο».

 

Διαβάστε επίσης:

Η Βικτώρια Φασιανού και ο Δημήτρης Τρύφων μετοικούν προσωρινά στα Κουφονήσια

Η θεαματική Λίντα Καπετανέα, δεν φοβάται τις ανηφόρες

Η καθηγήτρια του Harvard Σοσάνα Ζούμποφ και τα προφητικά λόγια

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση