Όταν σκεφτόμαστε τη γρήγορη μόδα, το μυαλό μας αυτόματα, πηγαίνει στα ρούχα. Γνωρίζουμε πλέον τι συμβαίνει στις μεγάλες μονάδες παραγωγής και πώς τα συνθετικά υφάσματα βλάπτουν το περιβάλλον και τους συνανθρώπους μας.
Ο χώρος της μόδας, όμως, είναι τεράστιος. Δεν περιλαμβάνει μόνο ενδύματα ή παπούτσια. Έχουμε αναρωτηθεί, άραγε, ποτέ τι συμβαίνει με τα κοσμήματά μας;
Δε αναφερόμαστε μόνο στα faux bijoux, τα οποία παράγονται κυρίως από πλαστικό κι έχουν τεράστιο αντίκρυπο στην υγεία του πλανήτη μας. Αναφερόμαστε και στα άλλα, τα αγαπημένα μας, τα πιο πολυτελή. Τα χρυσά ή μαργαριταρένια κολιέ μας, τα πλατινένια δαχτυλίδια μας. Κι εκείνα, όσο κι αν δεν τους φαίνεται, επιβαρύνουν σημαντικά την κατάσταση.
Από την αλυσίδα παραγωγής τους, λείπει κάτι εξαιρετικά σημαντικό: Η διαφάνεια. Οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία τους, συνήθως ξεκινούν από μία χώρα, επεξεργάζονται σε άλλη και διατίθενται σε μία τρίτη. Πολλές φορές, είναι αδύνατο να μάθουμε πού βρέθηκαν τα διαμάντια, για παράδειγμα, που χρησιμοποιεί ένα brand, πώς έγινε η εξόρυξη, από ποιον και κάτω από ποιες συνθήκες.
Εδώ έρχεται και η ανησυχία για τους εργαζομένους. Αυτή τη στιγμή, πάνω από εκατό εκατομμύρια άνθρωποι δραστηριοποιούνται στη βιομηχανία των κοσμημάτων. Οι περισσότεροι, ζουν σε αναπτυσσόμενες χώρες, με τους μισθούς τους να μην επαρκούν για την κάλυψη των βασικών αναγκών τους.
Από τα παραπάνω εκατό εκατομμύρια, το ένα δεν έχει φτάσει καν στην εφηβεία. Υπάρχουν παιδιά που αναγκάζονται να υπομένουν συνθήκες δουλείας, να εκτίθενται σε τοξικές ουσίες όπως ο υδράργυρος, να εισπνέουν σκόνη κι επικίνδυνα σωματίδια, ενώ δεν είναι λίγα εκείνα που πέφτουν θύματα trafficking. Ζουν στη Μπουρκίνα Φάσο, τη Ζιμπάμπουε, την Ουγκάντα, το Κονγκό. Το μέλλον τους είναι προδιαγεγραμμένο, χωρίς να έχουν καν ερωτηθεί.
Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς, ως καταναλωτές;
Η πρώτη μας επιλογή, είναι να αφήσουμε πίσω μας τις αγορές – δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο. Αν μας φαίνεται αδύνατο, μπορούμε είτε να επιλέξουμε μεταχειρισμένα κοσμήματα, είτε να κάνουμε την έρευνά μας. Φυσικά, καμία εταιρεία δεν είναι τέλεια. Υπάρχουν, όμως, εκείνες που κινούνται με πυξίδα το καλό του πλανήτη και των ανθρώπων.
Την επόμενη φορά που θα θελήσουμε να ψωνίσουμε, λοιπόν, ας έχουμε τις απαντήσεις στα εξής:
Ποιες είναι οι πρώτες ύλες και από πού προέρχονται;
Γνωρίζουμε πώς έφτασαν στα χέρια των βιομηχανικών μονάδων;
Γνωρίζουμε αν εργάζονται παιδιά;
Σε σύγκριση με άλλους οίκους, πού στέκεται αυτός που έχουμε επιλέξει; Τι χρειάζεται να βελτιώσει;
Διαβάστε επίσης:
#ZeroWaste: H φιλοσοφία του «δεν πετάμε τίποτα»
Πόσο εφικτή είναι η απόλυτη διαφάνεια στη βιομηχανία της μοδας;
Καταρρίπτουμε τους μεγαλύτερους μύθους για την ηθική μόδα