Έχουν περάσει σχεδόν δύο εβδομάδες από τη μέρα που βγήκαμε έξω. Μόλις πρινς τέσσερις ημέρες άνοιξαν τα καταστήματα κι ενθουσιασμένοι, βγήκαμε στην αγορά. Δε γίνεται να μην προσέξαμε τις τεράστιες ουρές, ειδικά έξω από τις μεγάλες αλυσίδες. Έτσι έγινε και στην Κίνα, όπου οι πολίτες περίμεναν με ανυπομονησία να ξοδέψουν τα χρήματά τους – είχαν καιρό να το κάνουν, άλλωστε. Κι ενώ αυτό είναι θετικό για τους εμπόρους, οι οποίοι παίρνουν μία ανάσα μετά τον ενάμιση μήνα εγκλεισμού, ο πλανήτης μας ίσως να μη χαίρεται τόσο.
Ο όρος «εκδικητικά ψώνια», που ξεκίνησε από την Κίνα, περιγράφει την υπερβολή στα έξοδα και τις αγορές μας, μετά την άρση των μέτρων προστασίας. Οι «εκδικητικοί» καταναλωτές της χώρας αυτής, μάλιστα, έχουν αρχίσει να ξεχύνονται στα μαγαζιά, σπαταλώντας τεράστια ποσά σε μεγάλα και ακριβά brands, όπως η Apple, η Gucci, η Nike και η Estée Lauder.
Στην πόλη Γκουαντζού, ο γαλλικός οίκος μόδας Hermes, κατάφερε, μέσα στην πρώτη κιόλας μέρα λειτουργίας μετά το lockdown,να εισπράξει 2.7 εκατομμύρια δολάρια, καταρρίπτοντας το παγκόσμιο ρεκόρ.
Οι επιχειρήσεις, όπως είναι φυσικό, ενθαρρύνουν τέτοιες συμπεριφορές. Είναι ανάγκη, άλλωστε να ανακάμψουν. Οι κινέζικες εταιρείες ηλεκτρικών ειδών, Suning και Gome Electrical Appliances, για παράδειγμα, θα δώσουν κουπόνια συνολικής αξίας 17 εκατομμυρίων δολαρίων μέσα στο μήνα, ενώ η ιστοσελίδα jd.com, θα προσφέρει δωροεπιταγές 211 εκατομμυρίων. Σε συνδυασμό με αυτό, οι τοπικές κυβερνήσεις πρόκειται να προσφέρουν προπληρωμένους λαχνούς σε τουλάχιστον τριάντα πόλεις.
Κι ενώ όλο αυτό φαντάζει ιδανικό για την οικονομική ευημερία, υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα που υποστηρίζουν ότι αν συνεχιστεί η «εκδικητική» αυτή συμπεριφορά, ο πλανήτης μας θα υποφέρει. Θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε έναν ακόμη μεγαλύτερο και πιο θανατηφόρο εχθρό από την πανδημία: Την κλιματική αλλαγή.
Σύμφωνα με το greenqueen.com, οι κορυφαίοι ειδικοί για την άγρια φύση τόνισαν πως το μοναδικό είδος που ευθύνεται για την έξαρση του Covid-19, είναι το ανθρώπινο. Προειτοποίησαν, επίσης, πως η κρίση στην παγκόσμια υγεία είναι άμεση συνέπεια του οικονομικού συστήματος που βάζει πάνω απ’ όλα το κέρδος.
Ο συνδυασμός της αποψίλωσης των δασών, της εκμετάλλευσης κάθε ζώου και η αστικοποίηση, δημιούργησαν τις ιδανικές συνθήκες για την ανάπτυξη και διαιώνηση θανατηφόρων ασθενειών.
Η βιομηχανία της μόδας, που ήδη ευθύνεται για το 10% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και την καταστροφή τεράστιων οικοσυστημάτων, αποτελεί τεράστια πηγή τοξικών αποβλήτων και ρύπανσης των υδάτων. Με τις εκδικητικές αγορές μας να αυξάνονται ώρα με την ώρα και την παραγωγή να ακολουθεί την ίδια ανοδική πορεία, είναι πολύ πιθανό να αντιμετωπίσουμε καταστροφικές συνέπειες.
Πολλές εταιρείες γρήγορης μόδας έχουν έρθει στο προσκήνιο τις τελευταίες εβδομάδες, για έναν όχι τόσο καλό λόγο. Παρότι οι παραγωγοί είχαν ήδη ετοιμάσει τις παραγγελίες τους, εκείνες αρνήθηκαν να τις παραλάβουν, είτε τις ακύρωσαν τελευταία στιγμή, χωρίς, φυσικά, να πληρώσουν τους υπαλλήλους των εργοστασίων.
Ο οργανισμός XR Fashion Action, τόνισε το μέγεθος της ανθρωπιστικής κρίσης που μεγαλώνει όλο και περισσότερο, ενώ έκανε έκκληση προς τους καταναλωτές να σταματήσουν τις ανεξέλεγκτες αγορές τους και να επικεντρωθούν στις κοινωνικές και περιβαλλοντικές ανισότητες.
Από τη στιγμή που βλέπουμε πως η δημόσια υγεία συνδέεται άμεσα μ’ εκείνη της άγριας φύσης, του περιβάλλοντος και τον ζώων, είναι ανάγκη να δώσουμε τέλος στις μη-βιώσιμες πρακτικές μας. Η «εκδικητική» συμπεριφορά μας, πρέπει να σταματήσει.