Η ανερχόμενη ζήτηση οικολογικών προϊόντων, δείχνει μεν μία στροφή των καταναλωτών στη βιωσιμότητα, αλλά έχει οδηγήσει σε αυτό που ονομάζουμε greenwashing – ελληνιστί, πρασίνισμα. Πρόκειται για την παραπλανητική διαφήμιση ορισμένων επιχειρήσεων, ώστε να πειστούμε πως οι τακτικές τους είναι πιο «ηθικές» από εκείνες που αλήθεια ακολουθούν.
Σπαταλούν, δηλαδή, το κεφάλαιό τους για να μας δημιουργήσουν την ψευδαίσθηση ότι σέβονται τον πλανήτη, αντί να το κάνουν πραγματικότητα. Μερικές φορές, γίνεται απλά. Βάζοντας, για παράδειγμα, κάτι σχετικό με την οικολογία στη συσκευασία. Ή παίζουν με τις λέξεις. Άλλοτε, παραποιούν τα αρχεία τους για να φαίνεται πως μολύνουν λιγότερο το περιβάλλον ή παρουσιάζουν στοιχεία που δεν αποδεικνύονται πουθενά.
Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό;
Η αλήθεια είναι πως η οικολογία «πουλάει». Σύμφωνα με μία δημοσκόπηση του 2015, το 68% των ερωτηθέντων δήλωσε πως προτιμά να δίνει περισσότερα χρήματα για ένα «πράσινο» προϊόν, ενώ το 50% ψωνίζει με βάση τη βιωσιμότητα του προϊόντος. Έτσι, δεν είναι λίγες οι εταιρείες που φαινομενικά αντεπεξέρχονται στις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού, ενώ στην πραγματικότητα παρουσιάζουν μία πλαστή ιστορία με απώτερο σκοπό το κέρδος.
Ας φέρουμε στο μυαλό μας, για παράδειγμα, το σκάνδαλο της Volkswagen που, το 2015, παραδέχθηκε πως περισσότερα από 11 εκατομμύρια οχήματα –VW, Audi, Skoda, Seat και Porche – σε όλον τον κόσμο είχαν εγκατεστημένο λογισμικό που τους επέτρεπε να «κλέβουν» στις δοκιμές εκπομπής ρύπων. Τα πετρελαιοκίνητα, δηλαδή, της αυτοκινητοβιομηχανίας, μπορούσαν να παράγουν κρυφά έως και 40 φορές περισσότερη ρύπανση από την επιτρεπόμενη.
Εμείς πώς μπορούμε να το αποφύγουμε; Πώς θα καταφέρουμε να μην αφήσουμε ένα brand να μας ξεγελάσει;
Η έρευνα είναι το κλειδί. Με μία απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο, μπορούμε να ψάξουμε εάν ένα υλικό είναι οργανικό, vegan ή ανακυκλώσιμο. Επίσης, να βεβαιωνόμαστε πως το προϊόν έχει τις απαραίτητες πιστοποιήσεις από τους εγκεκριμένους οργανισμούς και τα επίσημα λογότυπά τους.
Να σημειώσουμε εδώ κάτι σημαντικό. Δε χρειάζεται να αμφιβάλλουμε για τα πάντα. Δεν έχουν όλες οι επιχειρήσεις σκοπό να μας ρίξουν στάχτη στα μάτια. Πολλές είναι εκείνες που πραγματικά ενδιαφέρονται για τον πλανήτη και ακολουθούν μία βιώσιμη πολιτική. Ας επικεντρωθούμε, λοιπόν, σε εκείνες και ας τις στηρίξουμε.
Διαβάστε επίσης:
O λόγος που βιωσιμότητα και ρατσισμός, δεν πάνε μαζί
Γρήγορη μόδα: Ερευνητές ζητούν να αλλάξουμε συμπεριφορά ως καταναλωτές