SUSTAINABILITY

Οι γυναίκες που κινούν τα νήματα στο χώρο της ηθικής μόδας

πηγή φωτογραφιών: Getty Images/Ideal Image, Instagram @carrysomers

Τον τελευταίο καιρό, γίνεται μία στροφή της μόδας προς τη βιωσιμότητα. Παρά την πρόοδο που έχει πραγματοποιηθεί, η βιομηχανία αυτή συνεχίζει να αντιμετωπίζει προκλήσεις τόσο σε περιβαλλοντικό, όσο και σε κοινωνικό επίπεδο – όπως μας έδειξε η πανδημία, λόγω της οποίας οι εταιρείες παλεύουν ώστε να μην κλείσουν οριστικά και οι εργαζόμενοι στις μονάδες παραγωγής παραμένουν απλήρωτοι.

Παρακάτω, θα δούμε έξι γυναίκες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της «ηθικής» επανάστασης. Μίλησαν στη βρετανική Vogue για όσα έχουν καταφέρει την τελευταία δεκαετία και τόνισαν τις μάχες που έχουν ακόμη να δώσουν.

Livia Firth, ιδρύτρια των Eco – Age και Green Carpet Challenge

Photo by Juan Naharro Gimenez/Getty Images

Όλα ξεκίνησαν το 2007, όταν ο αδελφός της, Nicola Giuggioli, ανακάλυψε ένα κενό στην αγορά. Πλέον, είναι μία από τις ισχυρότερες γυναίκες της βιώσιμης μόδας και συνεργάζεται με brands όπως οι  MatchesFashion, Chopard και Reformation. Επιπλέον, βρίσκεται πίσω από τα Green Carpet Fashion Awards, ενθαρρύνοντας τους επώνυμους να κάνουν πιο οικολογικές  επιλογές για τις εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.

Κάποτε, η βιωσιμότητα της περνούσε αδιάφορη. Όμως, ανέκαθεν έβλεπε τα πράγματα διαφορετικά από τις συνομήλικές της. Όταν ξεκίνησε την Eco-Age, τα πράγματα κινούνταν αργά και οι καταναλωτές τόνιζαν πως για όλα ευθύνονται οι εταιρείες που δεν αλλάζουν τακτική. Τώρα πια, αντιλαμβανόμαστε πως καθένας μας έχει μερίδιο ευθύνης.

Ελπίζει πως η πανδημία θα μας διδάξει ένα μεγάλο μάθημα, σχετικά με την αξία των εργαζομένων στο χώρο, καθώς μας δείχνει πως εξαρτόμαστε ο ένας από τον άλλο. Κι έπειτα, εύχεται να σταματήσει να μας καθορίζει η τεχνολογία. Θεωρεί πως δεν υπάρχει λόγος να αντικατασταθούν οι υπάλληλοι στις μεγάλες μονάδες παραγωγής, ώστε αυτή να κυλήσει γρηγορότερα «Πρέπει να θυμόμαστε πως δεν μπορείς να αντικαταστήσεις έναν τόσο μεγάλο πληθυσμό με μηχανήματα, στο βωμό του χρήματος», τόνισε.

Eva Kruse, CEO των Global Fashion Agenda και Copenhagen Fashion Summit

Photo by Ole Jensen/Getty Images for Copenhagen Fashion Summit

Η συνειδητοποίηση ότι η βιομηχανία της μόδας δεν είχε ιδέα για την επίδρασή της στον πλανήτη, ήταν εκείνη που οδήγησε την Eva Kruse στην ενασχόληση με τη βιωσιμότητα. Ίδρυσε τη μη-κερδοσκοπική οργάνωση, Global Fashion Agenda, το 2016 ώστε να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο και να φέρει την αλλαγή.

Οι αγώνες που ξεκίνησε να δίνει δέκα χρόνια πριν, συνεχίζονται μέχρι σήμερα. Αυτό σημαίνει πως δεν έχουν αλλάξει πολλά. Όμως, ταυτόχρονα, τίποτα δεν είναι ίδιο. «Η βιωσιμότητα δεν είναι φιλανθρωπική δράση», τόνισε.

Λόγω του κορονοϊού, το Συνέδριο Μόδας της Κοπεγχάγης μεταφέρθηκε για τον Οκτώβριο και θα έχει τίτλο «επανασχεδιάζοντας τις αξίες». Τώρα που όλοι μας έχουμε επηρεαστεί από τον κορονοϊό – με διαφορετικό τρόπο ο καθένας – θα φανεί αν όντως υπάρχει διάθεση για πραγματική αλλαγή, ή αν θα επιστρέψομε στις προ COVID-19 τακτικές.

Marie – Claire Daveu,  διευθύντρια βιωσιμότητας του ομίλου Kering

Photo by David M. Benett/Dave Benett/Getty Images for Kering

Έχοντας εργαστεί στο Υπουργείο Οικολογίας της Γαλλίας, ήταν η ιδανική για τη θέση στον όμιλο Kering που περιλαμβάνει, ανάμεσα σε άλλους, τον οίκο μόδας Gucci.

Θεωρεί πως η βιωσιμότητα στη μόδα είναι αναγκαία, καθώς το αντίκτυπο της βιομηχανίας στο περιβάλλον είναι καταστροφικό. Τελευταία, έχει παρατηρήσει μία στροφή brands και καταναλωτών προς αυτή την κατεύθυνση, με τα πρώτα να αλλάζουν σιγά – σιγά τις πρακτικές τους. Χρειάζεται, όμως, επιπλέον προσπάθεια.

Η μεγαλύτερη πρόκληση, όπως σημείωσε, είναι να συνειδητοποιήσουμε πως δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο. Χρειάζεται να δράσουμε συλλογικά, εάν θέλουμε να σώσουμε τον πλανήτη μας.

Carry Somers και Orsola de Castro, συνιδρύτριες του Fashion Revolution

Μετά την κατάρρευση του Rana Plaza το 2009, οι δύο αυτές γυναίκες αποφάσισαν να αφυπνήσουν τον κόσμο της μόδας. Πλέον, ηγούνται ενός παγκόσμιου κινήματος που ενθαρρύνει τον κόσμο να φέρει την αλλαγή.

Ενώ παρατηρούν πως υπάρχει πρόοδος, με τις εταιρείες να ακολουθούν πολιτική διαφάνειας και τους νέους σχεδιαστές να σέβονται τον πλανήτη, υπάρχουν πολλά βήματα που χρειάζεται να γίνουν.

Carry Somers, πηγή: Instagram @carrysomers

Σημείωσαν πως, λόγω της πανδημίας, οι εργαζόμενοι των αναπτυσσόμενων κρατών είναι εκείνοι που δέχθηκαν το ισχυρότερο χτύπημα και αναμένεται να υποφέρουν ακόμη περισσότερο. «Δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα: Τα brands θα προσπαθούν να πουλήσουν περισσότερο από ποτέ, γρηγορότερα από ποτέ. Μέχρι το φθινόπωρο, θα έχουμε επιστρέψει στα προ – κορονοϊού δεδομένα», δήλωσε η Sommers.

Amina Razvi, διευθύντρια του Sustainable Apparel Coalition (SAC)

Πριν έρθει ο SAC στη ζωή της, ήταν υπεύθυνη για τη βιωσιμότητα της Gap. Υποστηρίζει πως μόνο εάν συνεργαστούμε όλοι, θα έρθει η αλλαγή. Και όταν λέει όλοι, εννοεί και οι εταιρείες μεταξύ τους.

Το θέμα είναι, τι πρόκειται να συμβεί όταν θα βγούμε από την κατάσταση που βιώνουμε αυτή τη στιγμή;

«Δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα τι θα γίνει σε ένα ή έξι μήνες από τώρα, αλλά πιστεύω πως εκείνοι που έχουν επενδύσει σε μία πιο ‘ηθική’ προσπάθεια, θα συνεχίσουν δυνατότεροι. Δεν πιστεύω πως η ζήτηση των καταναλωτών για πιο βιώσιμα προϊόντα και διαφάνεια θα μειωθεί, ακόμη και μετά την κρίση», ανέφερε