Η πανδημία έχει ήδη «χτυπήσει» τη βιομηχανία της μόδας. Εάν αποτελέσει σοβαρότερο πλήγμα για τα μικρά καταστήματα, τα οποία είναι οι μεγαλύτεροι υπερασπιστές της βιωσιμότητας, οι συνέπειες για τον πλανήτη μπορούν να αποβούν καταστροφικές.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Σχηματίζεται μία αλυσίδα ανάμεσα στους προμηθευτές, τις εταιρείες και το εμπόριο. Πολλά brands επιβιώνουν επειδή τα επιλέγουν οι μικροί καταστηματάρχες και ίσως δεν υπήρχαν χωρίς αυτούς. Μάλιστα, εκείνα είναι που χρησιμοποιούν «ηθικές» τεχνικές παραγωγής και ωθούν τους κολοσσούς στο να εντείνουν τις αντίστοιχες προσπάθειές τους. Αν, όμως, τα εργοστάσια αδυνατούν να πληρώσουν τους εργαζομένους και καθυστερούν την καταβολή του μισθού, θα χρειαστεί να αλλάξουν μοτίβο. Προτεραιότητά τους πια δε θα είναι το περιβάλλον, αλλά το να γλιτώσουν από το βέβαιο οικονομικό όλεθρο.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Έχοντας αυτά στο νου τους, μερικές εταιρείες παίρνουν την πρωτοβουλία να βοηθήσουν εκείνους που απειλούνται περισσότερο. Η μάρκα ένδυσης To The Market και η Akola που κατασκευάζει κοσμήματα, για παράδειγμα, αλλάζουν γραμμή παραγωγής προσφέροντας εργασία στους προμηθευτές τους, ενώ άλλες, όπως η Toad&Co που στηρίζει τα τοπικά καταστήματα, βρίσκουν άλλους τρόπους να υπάρχει κίνηση ρευστού στην αγορά. Ελπίζουν να κρατήσουν ανοιχτές τις «μηχανές» ολόκληρης της αλυσίδας.
Στηρίζουν τα τοπικά καταστήματα
Τον προηγούμενο μήνα, η Toad&Co ξεκίνησε ένα πρόγραμμα με το οποίο έδωσε το 30% των εσόδων από τις online αγορές των νέων πελατών της στα ανεξάρτητα και μικρά καταστήματα που εμπορεύονται τα προϊόντα της. Τα μαγαζιά αυτά, θα έκλειναν οριστικά λόγω της πανδημίας.
«Έτσι μπορείς να βγάζεις χρήματα και αυξάνονται τα συνολικά μας κέρδη», είπε ο CEO, Gordon Seabury.
Θεωρεί πως οι μικρές επιχειρήσεις είναι το κλειδί της επιτυχίας του, ενώ παίζουν τεράστιο ρόλο στο σύνολο της βιομηχανίας της μόδας. «Χωρίς τη λιανική αυτή πώληση, τα μικρά brands δεν έχουν ελπίδα να τα καταφέρουν», τόνισε στη Vogue Business.
Τα βήματά του ακολούθησαν κι άλλοι. Ανάμεσά τους, οι Rab και Jetty.
Πολλά brands έχουν ως προτεραιότητα το να συνεχίσουν να πληρώνουν τις παραγγελίες που έχουν κάνει και να μην τις ακυρώνουν – κάτι που κάνουν αρκετοί και προκαλούν ανεπανόρθωτη, σχεδόν, ζημιά στις τοπικές οικονομίες και το επίπεδο ζωής των εργατών.
Προωθούν ένα πνεύμα αλληλεγγύης
Η Jane Mosbacher Morris, ιδρύτρια και CEO της Το The Market, είπε πως οι προμηθευτές της δε χρειάζεται να αισθάνονται ευγνώμονες επειδή δεν ακύρωσε τη συνεργασία τους. «Απλώς τηρώ το δικό μου μέρος της συμφωνίας, που είναι να αγοράζω τα προϊόντα. Τους έδωσα το λόγο μου πως θα τα έπαιρνα, οπότε δε θα πρέπει να το κάνουμε μεγάλο θέμα», είπε στη Vogue Business.
Αντί να ακυρώσει ή να μειώσει τις παραγγελίες, δημιουργεί εναλλακτικό σχέδιο για τους παραγωγούς. Για παράδειγμα, πρότεινε στους πελάτες της, ανάμεσά τους οι Bloomingdale’s και Dillard’s, να αγοράζουν επιπλέον κομμάτια τα οποία θα δίνουν δωρεάν ως ευχαριστήριο δώρο. Δεν έχουν δεχθεί ακόμη, αλλά το σκέφτονται πολύ σοβαρά.
Επίσης μιλάει με τους προμηθευτές της για να καταλάβει καλύτερα τις ανάγκες τους, κάτι που κρίνει αναγκαίο για να συνεχιστεί η συνεργασία τους. Έχει προπληρώσει, για παράδειγμα, ορισμένες παραγγελίες ώστε να υπάρχουν χρήματα. «Εκείνοι μπορούν να πληρώσουν τους εργάτες τους. Η To The Market οργανώνει ένα διαδικτυακό σεμινάριο για αυτούς, με συμβουλές για το πώς θα χειριστούν την κατάσταση και ευκαιρίες να χρησιμοποιήσουν προς όφελός τους την τεχνολογία, την ανάπτυξη προϊόντων και να μεγιστοποιήσουν την απόδοση των υπαλλήλων τους», ανέφερε.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Άλλες επιχειρήσεις που ακολουθούν ανάλογες πρακτικές είναι η Behno, που παράγει τσάντες, η εταιρεία ρούχων Good Krama και οι φιλικές προς το περιβάλλον Tonlé και Wearell. Επίσης, ο κολοσσός H&M έγινε το πρώτο μεγάλο brand που ανακοίνωσε πως θα πληρώσει κανονικά και κάθε παραγγελία που ακύρωσε λόγω της πανδημίας.
Βοηθούν μικρά brands και σχεδιαστές
Υπάρχουν καταστήματα, δημιουργοί και εταιρείες που εξαρτώνται από την κίνηση της αγοράς. Εάν το κοινό δεν αγοράσει από εκείνους, δε θα καταφέρουν να βγάλουν τα προς το ζην.
Ο οργανισμός της σχεδιάστριας Tory Burch, παρέχει δάνεια σε γυναίκες επιχειρηματίες και έχει διαθέσιμες πληροφορίες για τρόπους με τους οποίους μπορούν να βρουν χρήματα οι μικροί καταστηματάρχες.
Η Cyan Skincare ξεκίνησε μία Instagramική καμπάνια μέσα από την οποία ενθάρρυνε τους καταναλωτές να χρησιμοποιούν τα προϊόντα που ήδη έχουν μέχρι να τελειώσουν, ενώ συνεργάζεται με makeup artists που παρουσιάζουν ευφάνταστα tutorials που μπορούμε να κάνουμε στο σπίτι.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Άλλοι, αντιλαμβάνονται πως οι καταναλωτές ίσως δεν έχουν όρεξη για ψώνια. Η Akola, που δίνει εργασία σε 200 γυναίκες στην Ουγκάντα, κυκλοφόρησε ένα kit παραγωγής κοσμημάτων, το οποίο μπορούν να αγοράσουν οι οικογένειες και να περάσουν δημιουργικά το χρόνο τους. Έτσι, και θα έχουν έσοδα και κάνουν τη διαφορά.
«Πιστεύω πως οι millenials επικεντρώνονται στη συμπεριφορά των εταιρειών αυτή την εποχή και είναι ευκαιρία για τους CEO να αναλογιστούν ποιοι είναι και τι πρεσβεύουν. Θεωρώ πως τα brands που έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν αυτό, θα ανταμειφθούν στο μέλλον», δήλωσε η Jane Mosbacher Morris.