Πάνε χρόνια από τη στιγμή που οι μεγάλες εταιρείες άρχισα να υπόσχονται μία πιο ηθική προσέγγιση της μόδας. Μία έρευνα, όμως, από το Πανεπιστήμιο Cornell, έφερε στην επιφάνεια αρκετές παραλείψεις στις προσπάθειές τους. Ένα παράδειγμα, είναι πως οι περισσότερες πληροφορίες που δίνονται στους επιθεωρητές εργασίας των βιομηχανιών είναι πλαστές – ιδιαίτερα στην Κίνα και την Ινδία.
Από τις 31.652 μονάδες παραγωγής στις δύο αυτές χώρες, περισσότερες από τις μισές έδιναν ψευδείς αναφορές τα τελευταία επτά χρόνια. Έλεγαν πως οι υπάλληλοι εργάζονταν λιγότερες ώρες την εβδομάδα και παρουσίαζαν πολύ υψηλότερες αμοιβές.
View this post on Instagram
Στις υπόλοιπες έντεκα χώρες που συμπεριλήφθηκαν στην παραπάνω μελέτη, τα πράγματα ήταν κάπως καλύτερα.
Γιατί έχει σημασία;
Είναι δύσκολο να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας, όταν κανείς δε γνωρίζει τι ισχύει πραγματικά. Δε γίνεται η απαραίτητη προσπάθεια από τους οργανισμούς, καθώς δεν έχουν τα δεδομένα που χρειάζονται. Κι εμείς, ως καταναλωτές, δεν επενδύουμε τα χρήματά μας όπως θέλουμε, λόγω της παραπληροφόρησης.
View this post on Instagram
Η ομάδα του Cornell πέρασε τα τελευταία δύο χρόνια χτίζοντας μία σχέση εμπιστοσύνης με εταιρείες ένδυσης, καταφέρνοντας να τις πείσει να μοιραστούν την αλήθεια μαζί της και να επιτρέψουν την ανάλυση των δεδομένων τους. Ως αντάλλαγμα, υπέγραψε συμφωνητικό εχεμύθειας. Έτσι, μπόρεσε να εργαστεί με μοναδικές πληροφορίες που ποτέ πριν δεν είχαν δει οι ερευνητές. Γνωρίζοντας πως θα παραμείνουν ανώνυμα και πως θα συμβάλλουν στη βελτίωση της βιομηχανίας, τα brands ήταν πρόθυμα να μοιραστούν όλη την αλήθεια.
Το επόμενο βήμα
Η μελέτη δείχνει πως οι υποχρεωτικοί έλεγχοι είναι αναγκαίοι για τη βελτίωση του συστήματος. Η ευρωπαϊκή Κομσιόν, για παράδειγμα, σκέφτεται μία πρόταση που θα «αναγκάσει» τις εταιρείες ένδυσης, εστίασης και εξόρυξης, μεταξύ άλλων, να εφαρμόσουν πολιτικές προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τόσο στις αλυσίδες παραγωγής, όσο και σ’ εκείνες των προμηθειών. Πώς θα γίνει αυτό; Θα βγαίνουν στη δημοσιότητα οι προσπάθειές τους.
View this post on Instagram
Αυτό, βέβαια, δε θα λύσει το πρόγραμμα από μόνο του. Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι χρειάζεται να βρουν φωνή και να ακουστούν πάση θυσία. Με τις οργανώσεις τους, μπορούν να καταφέρουν κάτι παραπάνω. Μάλιστα, μέσα από μία συμφωνία κυβερνήσεων και κορυφαίων brands όπως η Adidas και η H&M, η οποία αποτελεί δέσμευση για την προστασία των υπαλλήλων της βιομηχανίας υφασμάτων τώρα με την κρίση του κορονοϊού, ίσως γίνει η πρώτη κίνηση για ένα καλύτερο μέλλον.