Πριν ξεσπάσει η πανδημία, οι ισχυροί του κόσμου της μόδας είχαν συμφωνήσει σιωπηλά ως η βιομηχανία αντιμετώπιζε προβλήματα. Ο τεράστιος όγκος απορριμμάτων που προέρχονται από ρούχα, τα ηθικά ζητήματα που έρχονταν στην επιφάνεια, η ρύπανση της ατμόσφαιρας και των υδάτων – όλα τους έδειχναν πως τα πράγματα δεν πήγαιναν όπως θα έπρεπε.
Τόσο οι εταιρείες, όσο και οι καταναλωτές, έβλεπαν πως κάτι έπρεπε να αλλάξει. Ξεκίνησαν, λοιπόν τις προσπάθειές τους για έναν καλύτερο κόσμο.
Το θέμα είναι πως, όσο κι αν εμείς θέλουμε να πραγματοποιούμε βιώσιμες αγορές, να στηρίζουμε ηθικά brands και να προστατεύουμε τον πλανήτη και τους κατοίκους του, συχνά, δεν μπορούμε. Το οικονομικό κόστος της ηθικής μόδας είναι τεράστιο.
Έρευνα του βρετανικού Cosmopolitan έδειξε πως οι περισσότεροι θεωρούν πως τα «πράσινα» προϊόντα είναι πανάκριβα, χωρίς να αξίζουν πραγματικά τόσα χρήματα. Κι αν το δούμε ρεαλιστικά, πόσοι από εμάς θα ξοδεύαμε 80 ευρώ για ένα παντελόνι, απλώς επειδή είναι φιλικό προς το περιβάλλον, χωρίς να γνωρίζουμε αν θα έχει διάρκεια στο χρόνο; Ελάχιστοι, είναι η απάντηση.
Κι ενώ συμβαίνουν αυτά στον τομέα της αργής μόδας, η γρήγορη δε σταματά να προμηθεύει τα καταστήματα με νέα κομμάτια, προβάλλοντας ένα οικολογικό – αλλά ξεκάθαρα πλαστό – προσωπείο, χειραγωγώντας τον πελάτη.
Τρίτον, δεν είναι λίγοι εκείνοι που, στη φιλοσοφία του «όλα ή τίποτα», αρνούνται να στηρίξουν μία εταιρεία αν δεν είναι 100% βιώσιμη.
Δε χρειάζεται, όμως, να σπαταλούμε πολλά χρήματα για να κάνουμε στροφή προς τη βιωσιμότητα. Έχουμε τη δύναμη να ελέγξουμε τις επιλογές μας, είναι στο χέρι μας να φερθούμε υπεύθυνα.
Γνωρίζοντας το πρόβλημα που προκαλεί ο υπερκαταναλωτισμός μας, καλό είναι να σκεφτούμε το ενδεχόμενο της ανακύκλωσης. Όπως ακριβώς ανακυκλώνουμε τα άδεια μπουκάλια του κρασιού μας, έτσι θα κάνουμε και με τις μπλούζες μας.
«Αν το δούμε από την ηθική πλευρά, ναι, η γρήγορη μόδα και η κουλτούρα του να “πετάμε” ό, τι πια μας είναι άχρηστο, ανθίζουν. Δε γίνεται να συνεχίσουμε να το δεχόμαστε αυτό», δήλωσε στο βρετανικό Cosmopolitan η διευθύντρια του Fashion Retail Academy, Beverly Imrie. «H επαναπώληση προϊόντων δεν είναι ασυνήθιστη στην εποχή μας». Μέσω των καταστημάτων με vintage, μεταχειρισμένες δημιουργίες και τα διάφορα παζάρια που οργανώνονται, έχουμε πλέον στη διάθεσή μας βιώσιμες και οικονομικές επιλογές.
«Ο κόσμος αρχίζει να συνειδητοποιεί πως αγοράζοντας second-hand κι επεκτείνοντας τη διάρκεια ζωής του ρούχου, χωρίς να το πετάει όταν αρχίζει να φθείρεται ή το βαριέται, μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά», ανέφερε η Emma Grant από το eBay. «Νομίζω πως υπάρχει περισσότερη ενημέρωση τώρα για το πραγματικό κόστος της γρήγορης μόδας, σε σχέση με την περασμένη πενταετία. Από το 2017 κι έπειτα, έχει παρατηρηθεί μία αύξηση 31% στα μεταχειρισμένα προϊόντα του eBay κι αυτό αποδεικνύει πως υπάρχει μία αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών και η απομάκρυνσή τους από τη γρήγορη μόδα.»
Αντί να πετάμε στα σκουπίδια ό, τι δε θέλουμε πια, μπορούμε να βγάλουμε χρήματα πουλώντας το σε κάποια ιστοσελίδα. Η Grant, συγκεκριμένα, ανακάλυψε πως στο σπίτι της υπήρχαν 42 πράγματα που δεν είχε χρησιμοποιήσει ποτέ, τα πούλησε κι έβγαλε 2.600 λίρες (2.800 ευρώ).
Από την ημέρα που κλειστήκαμε σπίτι, είδαμε την καταναλωτική μας συμπεριφορά να αλλάζει, διαμορφώσαμε νέες συνήθειες. Γίναμε πιο επιλεκτικοί με τις αγορές μας και συνειδητοποιήσαμε πως δε χρειαζόμαστε τόσα καινούργια ρούχα, τελικά. Είναι απλώς αντικείμενα, τα οποία αποκτούν αξία όσο τα φοράμε, όσο τα συνδέουμε με εμπειρίες και αγαπημένες στιγμές.
Όπως έχει αναφέρει, άλλωστε, και το Fashion Revolution, «τα πιο βιώσιμα και οικολογικά κομμάτια, είναι αυτά που υπάρχουν ήδη στην ντουλάπα μας». Αυτό σημαίνει πως μπορούμε να γίνουμε δημιουργικοί, να βρούμε νέους τρόπους να τα φορέσουμε, να αντιμετωπίσουμε τη μόδα σαν αυτό που πραγματικά είναι: Ένα απίστευτα διασκεδαστικό παιχνίδι!
Διαβάστε επίσης:
Maria Elena Padilla: H σχεδιάστρια που οδηγεί την ηθική μόδα στο επόμενο βήμα
«Αγόρασε – Φόρεσε – Πέταξε»: Η φιλοσοφία της γρήγορης μόδας
O λόγος που βιωσιμότητα και ρατσισμός, δεν πάνε μαζί
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση