Τα τελευταία χρόνια, έχουμε δει τις συνήθειές μας να αλλάζουν. Η διατροφή μας, οι αγορές, ακόμη και η επικοινωνία μας – όλα αυτά έχουν εξελιχθεί. Είναι επόμενο, λοιπόν, πως ούτε η βιομηχανία της μόδας θα παραμείνει στάσιμη. Έχοντας επηρεαστεί δραματικά από την πανδημία, είναι η ευκαιρία της να επαναπροσδιορίσει τις αξίες της και να παρουσιάσει κάτι καινούργιο, αν θέλει να επιβιώσει.
Η αλήθεια είναι πως ο κόσμος της είναι προβληματικός εδώ και καιρό. Η παραγωγή των ρούχων αποτελεί ένα αρκετά αμφιλεγόμενο ζήτημα που, συχνά, πηγαίνει κόντρα στη θέλησή μας να σώσουμε τον πλανήτη. Σ’ αυτήν, άλλωστε, οφείλεται το 10% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα – ξεπερνά ακόμη και εκείνες των πτήσεων. Τα συνθετικά υφάσματα γεμίζουν τους ωκεανούς με μικροπλαστικά και, στο τέλος, καταλήγουν στη χωματερή. Κι όμως, οι εταιρείες πρέπει να δημιουργούν νέα προϊόντα, σε όλο και χαμηλότερες τιμές, σε όλο και μεγαλύτερες ταχύτητες. Είναι ανάγκη, καθώς οι τάσεις διαδέχονται η μία την άλλη δε ελάχιστο χρόνο και τα brands θέλουν να ικανοποιήσουν τη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση. Ή, μάλλον, ήθελαν.
Την προηγούμενη εβδομάδα, δημοσιεύθηκε ένα νέο σχέδιο για το χώρο της μόδας. Μία ομάδα ανεξάρτητων σχεδιαστών, στελεχών και εμπόρων από κάθε άκρη της Γης, συνεργάστηκε με το Business of Fashion κι εξέφρασε την ιδέα του Επαναπροσδιορισμού της Μόδας (Rewiring Fashion) τόσο από την πλευρά των δημιουργών, όσο κι από εκείνη των καταναλωτών.
View this post on Instagram
Η εποχή που ανατέλλει, όπως ανέφερε σε συνέντευξή της και η ισχυρότερη γυναίκα του χώρου, Anna Wintour, θα είναι εντελώς διαφορετική. Ίσως έρχεται το τέλος της γρήγορης μόδας.
Ποιες αλλαγές προτείνουν οι ειδικοί;
Η ανοιχτή αυτή επιστολή προτείνει πως χρειάζεται να τροποποιηθεί το ημερολόγιο της μόδας και να ληφθούν υπ’ όψιν οι νέοι κανόνες. Πέρα από την παραγωγή, η οποία είναι καλό να επιβραδύνει τους ρυθμούς της, θα χρειαστεί να αλλάξουν συμπεριφορά και οι έμποροι, εξαιτίας των οποίων είμαστε σχεδόν εθισμένοι στις εκπτώσεις.
Ήρθε ο καιρός να συνδυαστούν οι Εβδομάδες Μόδας των ανδρικών και γυναικείων κολεξιόν, σε μία προσπάθεια να ελαχιστοποιηθούν τα ταξίδια. Μπορεί, μάλιστα, με αυτόν τον τρόπο να καθιερωθεί μια για πάντα και η ρευστότητα των φύλων στο χώρο της μόδας και της ομορφιάς, οι θερμότεροι υποστηρικτές της οποίας ανήκουν στη Generation Z και αποτελούν το 40% των καταναλωτών παγκοσμίως.
View this post on Instagram
Σύμφωνα με το νέο μοντέλο, οι κολεξιόν θα παρουσιάζονται ακριβώς τη χρονική στιγμή στην οποία ταιριάζουν, με τις ανάλογες καιρικές συνθήκες. Τέλος, δηλαδή, στις καλοκαιρινές συλλογές που βλέπουμε το χειμώνα και το αντίστροφο, περιμένοντας απλώς να περάσουν οι μήνες ώστε να τις αποκτήσουμε. Αυτό, είναι κάτι που προσπαθεί να κάνει ο οίκος Burberry από το 2016 – τέσσερα χρόνια μετά, έρχεται επιτέλους η στιγμή. Τέλος, οι επιδείξεις δε θα ακολουθούν συγκεκριμένους κανόνες και το κάθε brand θα έχει την ελευθερία να προσεγγίσει το κοινό του ακριβώς όπως επιθυμεί.
Μέχρι πού θα φτάσουμε;
Το #RewiringFashion δε θα γίνει από τη μία μέρα στην άλλη και απ’ ό,τι φαίνεται, είναι μόνο η αρχή. Υπάρχουν πολλά που αναμένουμε να συμβούν, απλώς ακόμη δεν έχουν ανακοινωθεί. Πέρα από τη ζήτηση και την προσφορά που χρειάζονται διόρθωση, βέβαια, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε πως υπάρχει ανάγκη για βελτίωση της σκοτεινής πλευράς του κόσμου της μόδας.
Είναι ευρέως γνωστό πως η επιτυχία της βιομηχανίας αυτής στηρίζεται στην ανισότητα. Οι υπάλληλοι των εργοστασίων στην Ασία υπομένουν σκληρές συνθήκες προκειμένου να δημιουργήσουν προϊόντα χαμηλού κόστους για τις μεγάλες εταιρείες. Η πρωτοβουλία αυτή, αναφέρεται σ’ ένα σχέδιο για την εκ νέου ανακάλυψη της μαγείας, η οποία έχει χαθεί. Όμως, δεν υπάρχει καμία δέσμευση πως θα προσπαθήσουν οι αρμόδιοι να φερθούν πιο υπεύθυνα.
View this post on Instagram
Τέλος, θα αρχίσουμε βλέπουμε την κυκλική μόδα να ανθίζει. Δεδομένου πως το 85% των υφασμάτων καταλήγει στις χωματερές, δε μας εκπλήσσει το γεγονός πως η νέα γενιά προτιμά νέους τρόπους αγορών, όπως το Depop, πλατφόρμα αγοραπωλησίας μεταχειρισμένων ρούχων από απλούς, καθημερινούς ανθρώπους κι όχι καταστήματα, ενώ γίνεται μία στροφή προς το ρετρό και τη βιωσιμότητα.
Όπως δήλωσε η Stella McCartney, «Πιστεύουμε πως το μέλλον είναι κυκλικό », ενώ πρόσθεσε πως «τα αγαπημένα μας ρούχα ποτέ πια δε θα βρίσκονται στα σκουπίδια». Η πρόκληση που θα αντιμετωπίσουν οι εταιρείες, είναι ο τρόπος με τον οποίο θα εφαρμόσουν τη νέα αυτή προσέγγιση.
View this post on Instagram
Η μόδα όπως τη γνωρίζουμε, χρειάζεται να αλλάξει. Δεν υπάρχει αμφιβολία για αυτό. Η ιδέα του #RewiringFashion δεν είναι η λύση, αλλά το πρώτο βήμα προς τη νέα πραγματικότητα.