Η πανδημία σηματοδότησε την έναρξη μίας νέας εποχής για τον κόσμο της μόδας. Οι Prada, Givenchy και Balenciaga πήγαν κόντρα στους κανόνες και παρουσίασαν ταινίες αντί για επιδείξεις. Πολλοί απείχαν από τις Εβδομάδες Μόδας, όπως ο Gucci που πλέον θα παρουσιάζει μόνο δύο συλλογές το χρόνο, και ο Saint Laurent που αποφάσισε να βγει από το fashion calendar και να κυκλοφορεί κολεξιόν σύμφωνα μ’ ένα δικό του πρόγραμμα.
Τα ταξίδια ακυρώθηκαν κι εμείς μείναμε σπίτι. Οι πρωτεύουσες της Μόδας – Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Μιλάνο, Παρίσι – έμειναν με ελάχιστους επισκέπτες και ο φετινός Μήνας της Μόδας ήταν πιο πράσινος από ποτέ.
Έρευνα της McKinsey και του Global Fashion Agenda, βέβαια, έδειξε πως η βιομηχανία αυτή βρίσκεται έτη φωτός μακριά από τη βιωσιμότητα. Ακτιβιστές απαιτούν να δουν την αλλαγή και διαδηλώνουν με το δικό τους τρόπο – ας μην ξεχνάμε τι συνέβη το Σεπτέμβριο στην επίδειξη του Dior στο Παρίσι, όταν μέλος της περιβαλλοντικής οργάνωσης Extinction Rebellion περπάτησε στην πασαρέλα κρατώντας πανό με τη φράση «Είμαστε όλοι θύματα της μόδας».
Φυσικά, κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει τις προσπάθειες που γίνονται. Από τη Stella McCartney, μέχρι τον πολυτελή οίκο Chanel, ας δούμε τις κορυφαίες sustainable στιγμές του Μήνα της Μόδας.
Balenciaga
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου, Demna Gvasalia, φέτος αποφάσισε να ασχοληθεί με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των ρούχων που σχεδίασε. Σύμφωνα με τις σημειώσεις του, το 93.5% των πρώτων υλών είτε είχαν πιστοποιητικά βιωσιμότητας είτε ήταν ανωκυκλωμένα, ενώ το 100% των prints είχε βιώσιμη βάση. Μία αλλαγή τόσο εντυπωσιακή, κι όμως «πανεύκολη, με μοναδικές εξαιρέσεις τις ίνες που περιέχονται σε κάποια υφάσματα», όπως τόνισε ο Gvasalia στη Vogue.
Η πρωτοπόρος της βιώσιμης μόδας και εξαιρετική σχεδιάστρια, ανακοίνωσε με απόλυτη ειλικρίνεια το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της εταιρείας της. Αποκάλυψε πως 27.210 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα έφτασαν στην ατμόσφαιρα εξαιτίας της εταιρίας της το 2019, ενώ το οικονομικό της κόστος στην κοινωνία άγγιξε τα 8.2 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό σημαίνει πως υπάρχει περιθώριο βελτίωσης.
Στο μέλλον, το brand της θα επικεντρωθεί στη χαρτογράφηση της αλυσίδας παραγωγής, την αποφυγή επιβλαβών πρώτων υλών και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Επιπλέον, κυκλοφορεί οδηγό εφ’ όλης της ύλης τον οποίο η McCartney χαρακτηρίζει «μανιφέστο», ώστε να «αναλάβουμε τις ευθύνες μας για τις αξίες μας».
Chanel
Στο πλαίσιο της στρατηγικής ενάντια στην κλιματική αλλαγή Mission 1.5o – τη δέσμευση, δηλαδή, της μάχης ενάντια στο μεγαλύτερο εχθρό της ανθρωπότητας με την τήρηση των μέτρων της Συμφωνίας των Παρισίων – ο πολυτελής οίκος μόδας επένδυσε 35 εκατομμύρια δολάρια στην εγκατάσταση ηλιακών συσκευών σε 30 χιλιάδες νοικοκυριά στην Καλιφόρνια. Ταυτόχρονα, συγκέντρωσε 600 εκατομμύρια ευρώ για να βοηθήσει τις πολυτελείς βιομηχανίες να συνεχίσουν τις επενδύσεις στις «πράσινες» πρωτοβουλίες του.
Gucci
Μπορεί ο Gucci να μην πραγματοποίησε καμία εκδήλωση αυτόν τον fashion month, όμως ακολούθησε τα βήματα της Stella McCartney και σύναψε συνεργασία με την ιστοσελίδα επαναπώλησης The RealReal. Τώρα, θα έχει στη συγκεκριμένη πλατφόρμα το δικό του e-shop, στο οποίο θα μπορούμε να βρούμε μεταχειρισμένα κομμάτια του, μαζί με απούλητα που βρίσκονται στις αποθήκες του brand. Για κάθε προϊόν που θα πωλείται, πρόκειται να φυτεύεται ένα δέντρο.
Balmain
Ο οίκος Balmain γνωρίζει καλά πως η παραγωγή τζιν προϊόντων βλάπτει σοβαρά το περιβάλλον – μόνο ένα παντελόνι δεσμεύει 10.850 λίτρα νερού για να παραχθεί, ενώ είναι γεμάτο χημικές ουσίες. Έτσι, ο καλλιτεχνικός του διευθυντής, Olivier Rousteing, έκανε στροφή προς τη βιωσιμότητα χρησιμοποιώντας οικολογικό denim. Επιπλέον, επέλεξε να προσθέσει ανακυκλωμένους κι όχι καινούργιους κρυστάλλους Swarovski στα ρούχα.
Διαβάστε επίσης:
PayUp Fashion: Το κίνημα που επαναφέρει την ηθική στη βιομηχανία της μόδας
Η Jennifer Atilemile θέλει να φέρει τη διαφορετικότητα στην ηθική μόδα
Βιώσιμη μόδα: 4 πράγματα που είναι προτιμότερο να αγοράσετε από second-hand καταστήματα
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση