Η μόδα, στο σύνολό της, είναι για πολλούς τρόπος έκφρασης. Αποτελεί έναν τρόπο να στολίσουμε το σώμα μας, να δείξουμε ποιοι πραγματικά είμαστε.
Τελευταία, ακούμε όλο και περισσότερο τρεις λέξεις που την αφορούν: Ηθική, βιώσιμη, αργή. Τρία είδη που γίνονται όλο και πιο γνωστά αλλά μας φαίνονται ίδια. Ίσως, μάλιστα, τα έχουμε στο μυαλό μας σαν μία κατηγορία, την «καλή» που είναι το αντίθετο της γρήγορης, της «κακής» μόδας.
Προκειμένου να μην υπάρχει καμία σύγχυση, ας ξεκαθαρίσουμε έναν – έναν τους όρους παρακάτω.
Πρόκειται για την επίδραση της παραγωγής των ρούχων στο περιβάλλον. Σε αυτήν περιλαμβάνονται η χρήση χημικών ουσιών, τα οικολογικά υφάσματα, οι βαφές τους, η σπατάλη νερού, η ποσότητα των απορριμμάτων, η κατανάλωση ενέργειας, η χρήση ανακυκλωμένων υλικών – συχνά, ακόμη και η συσκευασία.
Αργή μόδα
Εδώ, αναφερόμαστε κυρίως στο σχέδιο, το στιλ και την ποιότητα του υφάσματος, όσο και τους λόγους για τους οποίους δημιουργήθηκε. Αφορά στην αγορά ρούχων που δημιουργήθηκαν από υφάσματα που διαρκούν στο χρόνο και όχι εφήμερες τάσεις, ρούχα που θα μπορούμε να φοράμε για δεκαετίες χωρίς να θεωρούνται ξεπερασμένα.
Η ηθική μόδα δεν έχει ξεκάθαρο ορισμό και ίσως αυτό αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα. Άλλωστε, καθένας έχει διαφορετική αντίληψη του τι είναι ηθικό και τι όχι. Μία καλή προσέγγιση, είναι πως πρόκειται για ένα συνδυασμό των δύο παραπάνω κατηγοριών, όμως επικεντρώνεται σε κάτι ακόμη: Τον άνθρωπο. Αυτή ασχολείται με τις συνθήκες εργασίας των υπαλλήλων των μονάδων παραγωγής, οι οποίες είναι συχνά απάνθρωπες. Οι χαμηλοί μισθοί, το περιβάλλον σύγχρονης σκλαβιάς, η αντιμετώπισή τους σαν πολίτες τελευταίας κατηγορίας, είναι μερικά από τα ζητήματα τα οποία προσπαθεί να αντιμετωπίσει.
Πολλές γυναίκες κακοποιούνται σεξουαλικά, εν ώρα εργασίας, στις μεγάλες βιομηχανικές μονάδες των αναπτυσσόμενων κρατών. Τα παιδιά προσλαμβάνονται κανονικά, διότι οι οικογένειές τους χρειάζονται στήριξη. Η ανισότητα κυριαρχεί. Οι εταιρείες που προωθούν την ηθική μόδα, λοιπόν, φροντίζουν τόσο για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των προϊόντων τους, όσο και για την ευημερία των υπαλλήλων – από τους γεωργούς στο χωράφι στο οποίο καλλιεργείται η πρώτη ύλη του υφάσματος, μέχρι τους πωλητές στα καταστήματα.
Διαβάστε επίσης:
Η Jennifer Atilemile θέλει να φέρει τη διαφορετικότητα στην ηθική μόδα
«Το lockdown μας άνοιξε τα μάτια»: 6 ισχυρές γυναίκες μιλούν για το μέλλον της ηθικής μόδας
Βιωσιμότητα στις επιχειρήσεις: 5 online, δωρεάν προγράμματα που σας μαθαίνουν όσα θέλετε να ξέρετε
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση