Η εθνική οδός σε μια πόλη, γίνεται με στόχο την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας.
Ωστόσο, όσο οι οδηγοί έχουν περισσότερες διαδρομές, επιλέγουν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο ως μέσο μεταφοράς αντί να χρησιμοποιούν τις δημόσιες συγκοινωνίες ή τα ποδήλατα, με αποτέλεσμα το κυκλοφοριακό πρόβλημα να παραμένει άλυτο.
Για το λόγο αυτό, οι αρχές σε 6 πόλεις σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Ασία, καινοτόμησαν και αποφάσισαν να μετατρέψουν τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους σε σύγχρονα αστικά πάρκα.
Οι πρισσότερες βρίσκονται στις ΗΠΑ, γεγονός που σημαίνει ότι οι Αμερικανοί σχεδιαστές μελετούν περαιτέρω την ευρωπαϊκή πολιτική μεταφορών.
Κάποιες από αυτές έχουν ολοκληρώσει τα έργα, ενώ άλλα βρίσκονται ακόμα υπό κατασκευή.
Harbor Drive – Πόρτλαντ ΗΠΑ
Το Πόρτλαντ ήταν η πρώτη πόλη των ΗΠΑ που αποφάσισε να μετατρέψει την εθνική οδό σε αστικό πάρκο. το Όρεγκον Harbour Drive που χτίστηκε στην όχθη του ποταμού Willamette. Το 1974 ξεκίνησε το έργο μετασχηματισμού που οδήγησε στον Tom McCall Park.
Η γέφυρα Hawthorne, η οποία ήταν αρχικά μέρος του αυτοκινητόδρομου, έγινε γέφυρα για ποδηλάτες και πεζούς, συνδέοντας την First Avenue με το πάρκο.
Cheonggyecheon, Σεούλ – Νότια Κορέα
Η υπερυψωμένη οδός Cheonggyecheon στη Σεούλ χτίστηκε πάνω σε ένα κανάλι. Προκειμένου να αντιμετωπίσει την περιβαλλοντική ρύπανση και τον θόρυβο που προκαλούν τα περισσότερα από 160.000 οχήματα που χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο καθημερινά, ο δήμαρχος Λι Μιγιούνγκ Μπακ, ξεκίνησε ένα σχέδιο για την κατεδάφισή του και την κατασκευή ενός πάρκου.
Ο νέος βιώσιμος χώρος οδήγησε σε μείωση των επιπέδων θορύβου και τη θερμοκρασία στη γύρω περιοχή.
Pier Freeway, Σαν Φρανσίσκο
Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 στο Σαν Φρανσίσκο, ένα σχέδιο άρχισε να κατεδαφίζει τον αυτοκινητόδρομο Καλιφόρνια 480 με την ιδέα να χτιστεί ένα πάρκο. Όμως το 1991 ο διώροφος αυτοκινητόδρομος κατεδαφίστηκε αφού υπέστη ζημιές από τον σεισμό του 1989. Μελέτες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η ανοικοδόμηση του αυτοκινητόδρομου ήταν πολύ πιο ακριβή από την κατασκευή ενός πάρκου.
Σήμερα το μέρος έχει μια από τις καλύτερες θέες στον κόλπο του Σαν Φρανσίσκο και διαθέτει πολλά χιλιόμετρα για πεζούς και ποδηλάτες.
Μαδρίτη Ρίο, Μαδρίτη
Το 2000 ξεκίνησε το έργο της Μαδρίτης Ρίο, το οποίο επιδίωξε να αποκαταστήσει τις όχθες του ποταμού Μανζάρες.
Δεδομένου ότι υπήρχαν αρκετές ιστορικές κατασκευές, όπως το Puente de Segovia, η παλαιότερη γέφυρα της πόλης, το Ermita Virgen del Puerto και το Puente del Rey, το έργο πραγματοποίησε την αποκατάσταση διατηρώντας παράλληλα αυτές τις πτυχές της ιστορίας της πόλης στη μέση πάρκο.
Το πάρκο άνοιξε το 2011, προσφέροντας στους πολίτες χώρους για αθλήματα, περιπάτους και ευκαιρίες να μάθουν για την ιστορία της πόλης. Σε αυτήν την περίπτωση, ο αυτοκινητόδρομος δεν κατεδαφίστηκε εντελώς, αλλά η κυκλοφορία εκτρέπεται από υπόγειες σήραγγες.
Park East Freeway, Μιλγουόκι
Στη δεκαετία του 1960, το έργο είχε ξεκινήσει με στόχο να κυκλώσει την πόλη. Οι κάτοικοι όμως διαμαρτυρήθηκαν, λόγω του ότι θα προκαλούσε πολύ φασαρία.
Η εθνική οδός δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και ορισμένα τμήματα κατεδαφίστηκαν μεταξύ 1999 και 2002 για την ανάπτυξη του έργου Park East Corridor, το οποίο, όταν τελειώσει, θα επιτρέψει την ελεύθερη πρόσβαση από το κέντρο της πόλης στον ποταμό.
Alaskan Way, Σιάτλ
Το 2001 ένας σεισμός κατέστρεψε την διάβαση πεζών του αυτοκινητόδρομου της Αλάσκας στο Σιάτλ. Αρχικά, το σχέδιο ήταν να το ανοικοδομήσει, ωστόσο, αποφασίστηκε αργότερα να κατασκευαστεί μια υπόγεια σήραγγα τεσσάρων λωρίδων, έτσι ώστε στην επιφάνεια οι περιοχές κατά μήκος του κόλπου Elliot να ενωθούν με την υπόλοιπη πόλη μέσω ενός νέου πεζόδρομου. Τα εγκαίνια του πάρκου έχουν προγραμματιστεί για το επόμενο έτος.
Διαβάστε επίσης:
Δήμος Αθηναίων: Το νέο πανέμορφο πάρκο-τσέπης στην Άνω Κυψέλη
Hotel Zena: Ένα πρωτοποριακό ξενοδοχείο αφιερωμένο στη γυναικεία ενδυνάμωση
Πώς η Μεδεγίν θα γίνει η πρώτη οικολογική πόλη της Νοτίου Αμερικής
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση