HOUSE & GARDEN

Τι κατάφερε να αλλάξει στην αρχιτεκτονική το κίνημα του Bauhaus;

Το Bauhaus αποτελεί την πιο σημαντική σχολή τεχνών του εικοστού αιώνα. Φανταστείτε στη σημερινή εποχή, κάθε είδους δημιουργός από ζωγράφος, αρχιτέκτονας μέχρι και φωτογράφος, dj και γραφίστας, να ενώσουν τις δυνάμεις τους σε έναν κοινό στόχο.

Αυτό έκανε το συγκεκριμένο κίνημα. Οι προοδευτικές ιδέες του (με προτεραιότητα πάντα την αρχιτεκτονική), στα πρώτα χρόνια της μεταπολεμικής Γερμανίας είχαν ως αποτέλεσμα την εμφάνιση της μοντέρνας αρχιτεκτονικής. Έτσι παρόλο που δεν ήταν μία ειδική σχολή, η επίδρασή του ήταν σημαντικότατη.

Το  Bauhaus ιδρύθηκε το 1919 στην Βαϊμάρη της Γερμανίας. Πρώτος διευθυντής ήταν ο Γκρόπιους. Αργότερα, από το 1930 τη διεύθυνση ανέλαβε ο Μις Βαν Ντε Ρο μέχρι το 1933, οπότε το ναζιστικό καθεστώς το τερμάτισε οριστικά.

Αυτή η καλλιτεχνική ασυμφωνία ήταν ακριβώς εκείνο που ήθελε ο Γκρόπιους για τη Σχολή του: «Στόχος του Bauhaus είναι να μην υπάρξει ένα ύφος, ένα σύστημα, ένα δόγμα ή ένας κανόνας, μία συνταγή ή μία μόδα! Θα παραμείνει ζωντανό, όσο δεν εξαρτάται από τη μορφή, αλλά αναζητά πίσω από μια διαρκώς εναλλασσόμενη μορφή τη ρευστότητα της ίδιας της ζωής!»

Οι σημαντικότεροι αρχιτέκτονες οι οποίοι διαμόρφωσαν την μοντέρνα αρχιτεκτονική του εικοστού αιώνα είναι ο Ράιτ, ο Γκρόπιους, o Λε Κορμπιζιέ και ο Ρόε.

«Ο απώτερος στόχος όλης της τέχνης είναι το κτίριο!» Ο Γουόλτερ Γκρόπιους έδωσε το στίγμα του από την αρχή του Μανιφέστο Bauhaus. Η τέχνη δεν είναι επάγγελμα, ισχυρίστηκε.

Επομένως, οι αρχιτέκτονες, οι γλύπτες και οι ζωγράφοι, πρέπει να επιστρέψουν στο έργο της χειροτεχνίας. Με άλλα λόγια, ο καλλιτέχνης και ο τεχνίτης είναι ίδιοι.

Αυτός είναι ο λόγος που ήθελε να αναδημιουργήσει τη χειροτεχνία και να εξαφανίσει το εμπόδιο μεταξύ «ευγενών» καλλιτεχνών και «εργατών» τεχνιτών.

Με στόχο τη μελλοντική οικοδόμηση, ισχυρίστηκε ότι κάθε κλάδος της τέχνης πρέπει να γίνει ένα. Αυτό ακριβώς έκανε με το Bauhaus.

Ήταν ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, με στόχο την απελευθέρωση του κόσμου της τέχνης από τη δική του απομόνωση. Τελικά, έγινε ένα από τα πιο σημαντικά κινήματα τέχνης στην ιστορία της.

Ο βασικός κανόνας του Μανιφέστο Bauhaus, είναι ότι η λειτουργικότητα μπορεί να υπαγορεύει τη φόρμα. Κάτι που εξίσου επιδίωξε το κίνημα, ήταν η μαζική παραγωγή.

Η χρήση πολλών μηχανών μπορεί να είχε αρνητική επίδραση στη δημιουργικότητα, αλλά οδήγησε σε θετικά αποτελέσματα αφού εξοικονόμισε αρκετό χρόνο αλλά και χρήμα.

Έξυπνη χρήση χώρου, υλικών και χρημάτων

Το zero waste υπήρξε ένα από τα βασικότερα ζητήματα του Bauhaus. Αυτό που επιδίωκε το κίνημα, ήταν μια ελεγχόμενη χρηματοδότηση, παραγωγικά χρονοβόρα έργα, ακριβής χρήση υλικών και ελεύθερους χώρους. Πρόκειται για την έξυπνη χρήση των πόρων , έχοντας κατά νου τον ιδανικό στόχο των  μηδενικών αποβλήτων.

Δημιουργία του νέου

Το Bauhaus έδωσε έμφαση στην πρόοδο και τη συνεχή εξέλιξη αρχιτεκτόνων, σχεδιαστών και καλλιτεχνών, καθώς και του έργου τους. Το Bauhaus επηρέασε επίσης την ανάπτυξη της γραφιστικής στις αρχές της δεκαετίας του 1920. Πριν από αυτό, η τυπογραφία ήταν μάλλον συντριπτική και γεμάτη εικόνες.

Απλότητα και αποτελεσματικότητα

Δεν υπάρχει ανάγκη για επιπλέον περιττή διακόσμηση για να γίνουν τα πράγματα πιο «όμορφα». Έχει να κάνει με τον λεγόμενο οργανικό σχεδιασμό, που αποκαλύπτει τη φύση των αντικειμένων.

Το Bauhaus ανέδειξε τις καθαρές φόρμες, τον καθαρό σχεδιασμό και τη λειτουργικότητα. Αυτό σημαίνει ότι το νέο προϊόν, είτε πρόκειται για αρχιτεκτονικό έργο , χειροτεχνία, σχέδιο ή έργο τέχνης, θα πρέπει να είναι λειτουργικό.

Αυτό πρέπει να είναι το κύριο χαρακτηριστικό του. Όλα τα υπόλοιπα ακολουθούν.

Το κίνημα Bauhaus ήταν αποφασισμένο να καθαρίσει τη φόρμα, διατηρώντας παράλληλα την καλλιτεχνική πλευρά του, πολύ πιο απλό από ό, τι στο παρελθόν. Για το σκοπό αυτό, οι αρχιτέκτονες, οι ζωγράφοι και οι γλύπτες ανέπτυξαν έναν νέο τρόπο σύνθεσης , που έδειχνε ότι η τέχνη έπρεπε να αναπτυχθεί σε εργαστήρια.

Όλα αυτά πήραν μορφή σε λευκά, ευθύγραμμα κτίρια με στενά μεταλλικά παράθυρα με αυστηρή γεωμετρία. Το σκυρόδεμα πρωταγωνίστησε στα υλικά, καθώς πρόσφερε και ιδιότητες αντισεισμικής προστασίας.

Η αρχιτεκτονική άρχισε πλέον να αντιμετωπίζει το κτήριο ως ένα τρισδιάστατο αντικείμενο μέσα στο χώρο και αυτό ήταν το κομβικό σημείο που την οδήγησε στη μορφή που τη γνωρίζουμε σήμερα.

Διαβάστε επίσης:

Πώς να δώσετε μια πιο ανάλαφρη αίσθηση στο υπνοδωμάτιο

Ιδέες για ένα αφαιρετικό στιλ διακόσμησης στο υπνοδωμάτιο

Πώς να αξιοποιήσετε ένα μικρό υπνοδωμάτιο

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση