Η ευρωπαϊκή κατασκευάστρια αεροσκαφών Airbus διανύει μία από τις μεγαλύτερες κρίσεις της. Ο διευθύνων σύμβουλος της Guillaume Faury, δήλωσε ότι η εταιρεία «χάνει μετρητά με πρωτοφανή ταχύτητα», προειδοποιώντας τους 135.000 υπαλλήλους της εταιρείας για απολύσεις. Η επιστολή εστάλη στους εργαζόμενους αργά την Παρασκευή, λίγες μέρες πριν η εταιρεία δώσει τα απογοητευτικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου.
Η πανδημία έχει αφήσει τις αεροπορικές εταιρείες να αγωνίζονται να επιβιώσουν και να σταματήσουν ουσιαστικά τις παραδόσεις jet από τα μέσα Μαρτίου. Η Airbus έχει αρχίσει να εφαρμόζει προγράμματα που υποστηρίζονται από την κυβέρνηση, ξεκινώντας από 3.000 εργαζόμενους στη Γαλλία, αλλά ίσως χρειαστεί να σχεδιάσουν πιο εκτεταμένα μέτρα, σύμφωνα με τον Faury δηλώνοντας :«Η επιβίωση της Airbus είναι υπό αμφισβήτηση εάν δεν δράσουμε τώρα».
Οι πηγές της βιομηχανίας προτείνουν να ξεκινήσει το καλοκαίρι, ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης, παρόμοιο με το Power8 του 2007, το οποίο προβλέπει 10.000 περικοπές θέσεων εργασίας. Όμως ο Faury ανέφερε ότι η εταιρεία εξερευνά ήδη «όλες τις επιλογές» ενώ να γίνει μία σαφής συζήτηση.
Η Airbus βρίσκεται επίσης σε ενεργές συζητήσεις με τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις σχετικά με την αξιοποίηση προγραμμάτων που βοηθούν τις βιομηχανίες που αντιμετωπίζουν προβλήματα, συμπεριλαμβανομένων των κρατικών εγγυήσεων. Έχει ήδη επεκτείνει εμπορικές πιστωτικές γραμμές με τράπεζες, αγοράζοντας αυτό που ο Faury περιέγραψε ως «ώρα προσαρμογής και αλλαγής μεγέθους».
Μείωση παραγωγής
Για να αντισταθμίσει την εκροή μετρητών, η Airbus αυτό το μήνα δήλωσε ότι θα μειώσει την παραγωγή αεροσκαφών στενής ατράκτου, κατά το ένα τρίτο σε 40 τζετ το μήνα. Επίσης, για αεροσκάφη ευρείας ατράκτου, συνεπάγονται περικοπές έως και 42% σε σύγκριση με τις τιμές που είχαν δημοσιευτεί στο παρελθόν.
«Με άλλα λόγια, σε λίγες μόνο εβδομάδες έχουμε χάσει περίπου το ένα τρίτο της επιχείρησής μας», έγραψε ο Faury στην επιστολή.
Στις 3 Απριλίου η Airbus εξέταζε σενάρια που αφορούσαν περικοπές παραγωγής έως και κατά το ήμισυ, και οι αναλυτές λένε ότι η Boeing αναμένεται να αποκαλύψει συγκρίσιμες περικοπές, μαζί με απολύσεις αυτή την εβδομάδα, μειώνοντας τη μηνιαία παραγωγή 787, σε 6 τζετ.
Ο Faury είπε ότι το νέο σχέδιο παραγωγής της Airbus, θα παραμείνει για όσο διάστημα χρειάζεται, μέχρι να γίνει μια πιο εμπεριστατωμένη αξιολόγηση της ζήτησης. Αυτό χρονικά μεταφράζεται σε δύο με τρεις μήνες.
Επίσης ανέφερε ότι ακόμα είναι πολύ νωρίς να κάνει προβλέψεις για το πότε θα γίνει ανάκαμψη. Ανέφερε παρόλα αυτά σενάρια που εξετάζουν μια γρήγορη ανάκαμψη ή μια μεγαλύτερη και πιο οδυνηρή κάμψη. Πάντως, οι αναλυτές και οι αεροπορικές εταιρείες κάνουν λόγο για ύφεση, που δεν διαρκεί περισσότερο από 3-4 χρόνια.
O Fauri δήλωσε για τη γενική εικόνα που επικρατεί στον κλάδο ότι: «Δυστυχώς, η αεροπορική βιομηχανία θα αναδυθεί σε αυτόν τον νέο κόσμο πολύ πιο αδύναμη και πιο ευάλωτη από πριν».