Από τα 200 επιχειρηματικά best-sellers της χρονιάς που πέρασε, μόνο τα 17 γράφτηκαν από γυναίκες, σύμφωνα με το Fortune. Ένας πραγματικά μικρός αριθμός που φαίνεται ακόμη μικρότερος, όταν αναλογιζόμαστε ότι τόσα είναι τα βιβλία που γράφτηκαν από άνδρες που λέγονται John ή Jon – έρευνα, μάλιστα, έχει δείξει πως εκείνοι που έχουν αυτό το όνομα ξεπερνούν σε αριθμό το σύνολο των γυναικών που βρίσκονται σε υψηλά ιστάμενες θέσεις στις εταιρείες της Fortune500.
Ανάμεσα στα κορυφαία βιβλία γυναικών για το 2020, θα βρούμε νέες κυκλοφορίες, όπως τον Απόλυτο Οδηγό για Σύνταξη μετά τα 50 της Σούζ Όρμαν, αλλά και παλιότερα έργα – το πάντα επίκαιρo Lean In της Σέριλ Σάντμπεργκ, για παράδειγμα. Η Σέλι Αρσαμπό, συγγραφέας του Take Risks, Break Barriers, and Create Success on Your Own Terms (Ρίσκαρε, ξεπέρασε εμπόδια και δημιούργησε την επιτυχία με τους δικούς σου όρους), είναι μία από τις ελάχιστες έγχρωμες.
Δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε τη χαμηλή εκπροσώπηση των γυναικών στη λίστα με τα βιβλία για το επιχειρείν. Το πρόβλημα, όμως, χειροτερεύει όσο περνά ο καιρός. Το 2019, αποτελούσαν το 11.5% των πρώτων σε πωλήσεις συγγραφέων, ενώ το 2018 το ποσοστό ήταν 13%. Το 2020, «έπεσε» στο 8.5%. Ένα από τα αγαπημένα έργα του κοινού, ήταν εκείνο που έγραψε ένας άνδρας για τον «έκπτωτο άγγελο» του Silicon Valley, την ιδρύτρια και πρώην CEO της Theranos, Ελίζαμπεθ Χολμς. Φαίνεται, λοιπόν, πως η ιστορία μίας επιχειρηματία που απέτυχε είναι ιδιαίτερα διασκεδαστική για τους αναγνώστες.
Για ποιο λόγο, όμως, θεωρούμε τόσο μεγάλο πρόβλημα την απουσία των γυναικών στον συγκεκριμένο τομέα; Σύμφωνα με το Fortune, αποτελεί έναν έξυπνο τρόπο χειραγώγησης της κοινής γνώμης για τον ιδανικό leader. Προωθεί την αντίληψη πως οι γυναίκες δεν τολμούν αρκετά.
Οι εκδότες, εδώ και χρόνια προτιμούν να συνεργάζονται με άνδρες – ιδιαίτερα τους λευκούς CEOs των μεγάλων επιχειρήσεων, τους σημαντικότερους στρατιωτικούς και τους αναγνωρισμένους καθηγητές πανεπιστημίου – οπότε δε θα έπρεπε να μας προκαλεί έκπληξη που πολλά best – sellers έχουν γραφτεί από τον ίδιο άνθρωπο.
Η επενδύτρια Άρλαν Χάμιλτον έγραψε το 2018 στο Twitter πως δεν άντεχε άλλο να πηγαίνει στα βιβλιοπωλεία και, στον τομέα των επιχειρηματικών βιβλίων, να βλέπει μόνο ανδρικά ονόματα. «Ορκίζομαι να το αλλάξω αυτό», υπογράμμισε. Έτσι λοιπόν, το Μάιο κυκλοφόρησε το It’s About Damn Time: How to Turn Being Underestimated Into Your Greatest Advantage (Ήρθε η ώρα: Πώς να μετατρέψεις την υποτίμηση στο μεγαλύτερό σου όπλο).
H Χάμιλτον δε σπούδασε ποτέ. Βασιζόταν στα βιβλία για να μάθει όσα ήθελε σχετικά με τις startups και κεφάλαια επιχειρηματικού κινδύνου. Δεν άργησε, όμως, να αγανακτήσει καθώς δεν έπαιρνε συμβουλές από «κανέναν που να μου έμοιαζε».
Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε από την Electric Literature, ελάχιστα από τα απομνημονεύματα γυναικών έδιναν έμφαση στο κομμάτι της εργασίας. Τα περισσότερα επικεντρώνονται στην οικογενειακή ζωή ή τα ψυχολογικά προβλήματα. Παράλληλα, τα μέσα ενημέρωσης δε βοηθούν την κατάσταση. Το Σεπτέμβριο του 2019, όταν το Forbes δημοσίευσε τη λίστα με τους πιο καινοτόμους leaders των ΗΠΑ, από τα 102 ονόματα CEOs, μόνο το ένα ανήκε σε γυναίκα. Περισσότερες από 50 επιχειρηματίες, λοιπόν, υπέγραψαν ανοιχτή επιστολή εκφράζοντας την αγανάκτησή τους.
Δεν είναι ζήτημα δικαιοσύνης. Και τα δύο φύλα θα μπορούσαν να επωφεληθούν, διαβάζοντας βιβλία από επιτυχημένες επιχειρηματίες. Όλοι χρειάζονται ισχυρά γυναικεία πρότυπα – καθένας για διαφορετικό λόγο.
Διαβάστε επίσης:
Reclaim Her Name: Η δικαίωση για τις συγγραφείς που κρύφτηκαν πίσω από ανδρικά ψευδώνυμα
Κατερίνα Σακελλαροπούλου: Τα 6 βιβλία που ξεχώρισε το 2020
Πώς επηρεάζει ο κορονοϊός τις γυναίκες των επιχειρήσεων;
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση