Ρεκόρ πωλήσεων ελληνικών startups σημειώθηκε το 2020, αλλά και ρεκόρ αποτιμήσεων, καθώς οι έκτακτες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία απογείωσαν τις αποτιμήσεις πολλών τεχνολογικών εταιρειών.
Αυτό σημαίνει πως τα επενδυτικά κεφάλαια που αρχικά είχαν επενδύσει σε αυτές, όπως το Venture Friends και το Equity fund , πολλαπλασίασαν τα κεφάλαιά τους και έτσι αυξάνουν τη δύναμη πυρός για να δημιουργήσουν νέα κεφάλαια που θα επενδύσουν σε νέες startups, ενδυναμώνοντας το οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
Το 2021 αναμένεται να είναι ακόμη μία δυναμική χρονιά για το οικοσύστημα των startups, που αναμένεται να ενισχυθεί με κεφάλαια και νέα funds που θα δημιουργηθούν τους επόμενους μήνες.
Το 2020 σημειώθηκαν πολλά ρεκόρ, όπως αυτό της Instashop που ήταν η πρώτη σε αποτίμηση αποεπένδυση όχι μόνο της χρονιάς, αλλά και στην ιστορία των ελληνικών startups. Πουλήθηκε στα 360 εκατ. ευρώ, κάνοντας τα συνολικά έσοδα από τις αποεπενδύσεις ελληνικών startups του 2020 να σημειώσουν επίσης ρεκόρ, υπερβαίνοντας τα 600 εκατ. ευρώ, αν και ο αριθμός αυτός δεν μπορεί να είναι απόλυτα ακριβής, αφού σε πολλές περιπτώσεις το τίμημα δεν γίνεται γνωστό.
Και σε αριθμό και σε σύνολο τιμημάτων σημειώθηκε ρεκόρ στα exits νεοφυών επιχειρήσεων την φετινή χρονιά. Στην ελληνική startup σκηνή το 2020, έγιναν 6 συνολικά αποεπενδύσεις (exits), 4 από τις οποίες ήταν μεγάλες κυρίως στον ευρύτερο χώρο της τεχνολογίας, ένας κλάδος που απογειώθηκε στις ειδικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν εν μέσω πανδημίας. Να θυμίσουμε ότι το 2019 πραγματοποιήθηκαν 2 exits όσα και το 2018 ενώ 5 exits πραγματοποιήθηκαν τόσο το 2017 όσο και το 2016.
Αποεπένδυση ή exit, λέγεται η πώληση των μετοχών από τα επενδυτικά κεφάλαια που τοποθετούνται αρχικά, σε πολλαπλάσια αποτίμηση από αυτή που μπήκαν.
Ταυτόχρονα καθώς το ελληνικό startup οικοσύστημα ωριμάζει, αυξήθηκαν και τα νέα κεφάλαια που μπήκαν για να στηρίξουν νέες προσπάθειες. Σύμφωνα με την ετήσια εκτενή μελέτη του Found.ation, σε συνεργασία με το EIT Digital (τμήμα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας), οι επενδυτές στήριξαν 30 startups, που έλαβαν περίπου 150 εκατ. ευρώ, τόσο από το Equifund όσο κι από άλλους επενδυτές, πολλοί εκ των οποίων εδράζονται σε Ευρώπη και Silicon Valley. Ακόμη περισσότερα ήταν τα κεφάλαια που εισέρευσαν στα funds που πούλησαν τις 6 startups που πουλήθηκαν το 2020 για περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ.
Αυτές είναι οι 6 μεγαλύτερες πωλήσεις ελληνικών startups του 2020
H Delivery Hero απέκτησε την Instashop για 360 εκατ. ευρώ
Με την αξία της να εκτοξεύεται εν μέσω πανδημίας, η ελληνική startup Instashop αποκτήθηκε πριν λίγους μήνες από τη γερμανική Delivery Hero έναντι του αστρονομικού, για τα ελληνικά δεδομένα, ποσού των 360 εκατ. ευρώ.
Η Delivery hero, η οποία εδώ και χρόνια προσπαθεί να κυριαρχήσει στην αγορά της παράδοσης φαγητού και τροφίμων παγκοσμίως, επένδυσε στην ελληνική εφαρμογή InstaShop, μια ολοκληρωμένη διαδικτυακή αγορά ειδών παντοπωλείου, που εκτείνεται από σούπερ μάρκετ, παντοπωλεία και καταστήματα τροφίμων, έως φαρμακεία, pet shops και καταστήματα πώλησης ειδών σπιτιού.
Αρχικοί επενδυτές που πολλαπλασίασαν τα κεφάλαια που είχαν επενδύσει, το VentureFriends, των Απόστολου Αποστολάκη και Γιώργου Δημόπουλου αλλά και η επενδυτική εταιρεία του Ντουμπάι, Jabbar που είχαν χρηματοδοτήσει αρχικά την ιδέα.
Η SoftoMotive εξαγοράστηκε από την Microsoft
Το πρώτο εξάμηνο του 2020 πραγματοποιήθηκε η εξαγορά της SoftoMotive από τον κολοσσό της Microsoft. Το ποσό της συγκεκριμένης εξαγοράς παραμένει άγνωστο, ωστόσο ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες κάνουν λόγο για ποσό που προσεγγίζει τα 100 εκατ. ευρώ.
Η ελληνικών συμφερόντων εταιρεία η οποία εξειδικεύεται στον τομέα της ρομποτικής αυτοματοποίησης διεργασιών (RPA) έγινε μέρος της Microsoft από το Μάιο του 2020 και πλέον τα προϊόντα της έχουν ενταχθεί στο Microsoft Power Automate.
Τη Lamda Hellix απέκτησε η Digital Realty
Στις αρχές Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε η εξαγορά της ελληνικής Lamda Hellix, η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο των carrier και cloud-neutral colocation, από τον αμερικάνικο όμιλο Digital Realty. H Lamda Hellix είναι ο μεγαλύτερος ουδέτερος πάροχος Data Centers στην Ελλάδα -και ένας από τους μεγαλύτερους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη- παρέχοντας ολοκληρωμένο portfolio best-in-class υπηρεσιών cloud και colocation. Για την Digital Realty, η Lamda Hellix είναι ένας αναδυόμενος κόμβος διασύνδεσης που βρίσκεται στο σταυροδρόμι της Ευρώπης, της Αφρικής, της Ασίας και της Μέσης Ανατολής.
«Με την εξαγορά της Lamda Hellix, η Digital Realty αποκτά πρόσβαση σε ένα εξαιρετικά σημαντικό connectivity hub, σε μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές της περιοχής αλλά και σημαντικής πύλης εισόδου, ενώ ενισχύει την παγκόσμια θέση της, που περιλαμβάνει περισσότερους από 4.000 πελάτες σε πάνω από 280 data centres, σε 23 χώρες» έλεγε μεταξύ άλλων, η σχετική ανακοίνωση.
Think Silicon, Pushme Bike και Blendo
Στη λίστα με τα χρυσά exit προστέθηκε το Μάιο του 2020 και η Think Silicon από την Πάτρα, η οποία εξαγοράστηκε από τον – εισηγμένο στον NASDAQ – αμερικανικό Όμιλο AppliedMaterials. Το τίμημα της εξαγοράς όπως λέγεται διαμορφώθηκε κοντά στα 40 εκατ. ευρώ
Επίσης η Pushme Bike με έλληνα cofounder, τον Γιώργο Καλλίγερο και γραφεία στην Αθήνα, που εξαγοράστηκε από την Γερμανική εταιρεία ηλεκτρικών πατινιών Tier Mobility, μέσω ανταλλαγής μετοχών και με την Startup να μεταφέρεται στα γραφεία της Tier στο Λονδίνο.
Τέλος η Blendo που διευκολύνει την εξαγωγή δεδομένων προς ανάλυση εξαγοράστηκε από την αμερικανική RudderStack και η Guestflip, πλατφόρμα διαχείρισης on-line φήμης και παρουσίας των ξενοδοχείων, εξαγοράστηκε από την Travelbook Group.
Νέα κεφάλαια στις ελληνικές startups
Από το συνολικό ποσό των 150 εκατ. που επενδύθηκε σε ελληνικές νεοσύστατες επιχειρήσεις τα 115 εκατ. κατευθύνθηκαν στις 10 κορυφαίες ελληνικές startups.
Μάλιστα το 2020 είναι για κάθε €1 που λαμβάνεται από EquiFund VCs, οι νεοσύστατες εταιρείες έχουν λάβει €2,4 επιπλέον από άλλους επενδυτές – συνολικά δηλαδή 108 εκατ. ευρώ – ποσό μεγαλύτερο από κάθε άλλη χρονιά. Αντίστοιχα μεγάλο ήταν και το ποσοστό συμμετοχής ξένων επενδυτών στους γύρους χρηματοδότησης που πραγματοποιήθηκαν αυτή την χρονιά, γεγονός που αποτελεί σημάδι ωριμότητας.
Σε σχέση με το 2019, επενδύθηκε σχεδόν το ίδιο ποσό στο πλαίσιο του EquiFund, αλλά σε πολύ λιγότερες εταιρείες (30 έναντι 48 το 2019), ενώ μεγαλύτερα ήταν και τα ποσά ανά γύρο χρηματοδότησης σε κάθε εταιρεία. Αντίστοιχα, αυξημένα μάλιστα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές είναι και τα ποσά χρηματοδότησης που αναζητούν οι ελληνικές startups από τους επενδυτές με μόλις το 1% των νεοφυών επιχειρήσεων να ζητά ποσά λιγότερα των 100.000 ευρών ακόμα κι αν βρίσκεται στα πολύ αρχικά στάδια.
Διαβάστε επίσης:
Peas & Love: H βελγική startup που μας βοηθά να γίνουμε αγρότες από την πόλη μας
Μια startup από το Ισραήλ δημιουργεί φορητά θερμοκήπια και κάνει τον κόσμο πιο «πράσινο»
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση