NEED TO KNOW

Harrods: Ανατρεπτικές αλλαγές στη λειτουργία του εμβληματικού πολυκαταστήματος λόγω πανδημίας

Bloomberg

Το γνωστό πολυκατάστημα Harrods απέρριπτε πάντα την ιδέα δημιουργίας υποκαταστήματος έξω από το επταώροφο πολυτελές εμπορικό κέντρο που στεγάζεται, στην πολυτελή περιοχή Knightsbridge του Λονδίνου, όπου εδρεύει εδώ και 170 χρόνια.

Τον επόμενο μήνα, καθώς ο κλάδος λιανικής του Ηνωμένου Βασιλείου επιστρέφει στην κανονικότητα της εποχής του κορωνοϊού, ένα εμπορικό κέντρο που απέχει λίγα μίλια μακριά, σε ένα λιγότερο glamorous μέρος της πόλης θα αποκτήσει νέο μισθωτή.

To εμβληματικό πολυκατάστημα Harrods θα παρουσιάσει τα εκπτωτικά του εμπορεύματα κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων σε έναν χώρο που θα μπορεί να διασφαλίσει τις κοινωνικές αποστάσεις που επιβάλλονται από την πανδημία. Αντί για τους θυρωρούς με τις στολές που ανοίγουν τις πόρτες των ταξί, θα υπάρχει πλέον ένα τεράστιο γκαράζ πολλαπλών επιπέδων και ένας σιδηροδρομικός σταθμός.

Από το λαμπερό Harrods μέχρι τις αλυσίδες strip-mall, οι λιανοπωλητές προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα προκειμένου να δουν και πάλι τις ταμειακές τους μηχανές να λειτουργούν, καθώς η Βρετανία ανοίγει το συγκεκριμένο τμήμα της οικονομίας που εξαρτάται περισσότερο από τα υπόλοιπα από τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες.

Η πανδημία έχει φέρει τραγικές επιπτώσεις  ιδιαίτερα τον κλάδο των καταστημάτων. Η βιομηχανία παρέχει θέσεις εργασίας σε περισσότερα από 3 εκατομμύρια άτομα, με τις πωλήσεις να ανέρχονται σχεδόν σε 400 δισεκατομμύρια στερλίνες (504 δισεκατομμύρια δολάρια) το 2019, που ισοδυναμεί με περίπου 5% του ΑΕΠ. Οι καταναλωτικές δαπάνες ως ποσοστό της οικονομίας είναι υψηλότερες στη Βρετανία από ότι στη Γαλλία και τη Γερμανία, συμπεριλαμβανομένων των ενδυμάτων και των υποδημάτων.

Τα βασικά καταστήματα λιανικής, όπως τα σούπερ μάρκετ, τα φαρμακεία, τα καταστήματα εξοπλισμού και τα pet shops, έχουν μείνει ανοιχτά και απολαμβάνουν τις αυξανόμενες πωλήσεις, ενώ όλα τα άλλα καταστήματα έπρεπε να κλείσουν τις πόρτες τους τον Μάρτιο, όπως συνέβη στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης.

Οι εταιρείες θα πρέπει να «ακονίσουν το μυαλό τους», για να καθορίσουν νέα επιχειρησιακά μοντέλα, δήλωσε ο Ewan Venters, διευθύνων σύμβουλος της Fortnum & Mason,ενός  άλλου λιανοπωλητή τροφίμων και ειδών οικιακής χρήσης της Βρετανίας. «Τελικά στις επιχειρήσεις το θέμα είναι να κερδίζουμε την εμπιστοσύνη», είπε. «Αν η εμπιστοσύνη επιστρέψει τότε η κατανάλωση θα αυξηθεί, κάτι που θα οδηγήσει σε θετικές πωλήσεις».

Η κατάστημα τροφίμων του Fortnum στην περιοχή Piccadilly του Λονδίνου έχει ήδη ανοίξει μετά την υιοθέτηση μέτρων ασφαλείας. Περιλαμβάνουν την αλλαγή της διάταξης των ραφιών του καταστήματος, την εγκατάσταση πλεξιγκλάς στα ταμεία, την εκπαίδευση του προσωπικού για το πώς να διαχειρίζεται την κοινωνική απόσταση και την προσφορά προσωπίδων και μασκών.

Ακόμα και πριν από την πανδημία, οι έμποροι λιανικής βρίσκονταν αντιμέτωποι με τα υψηλά ενοίκια και τους φόρους ιδιοκτησίας καθώς και με μια διαρθρωτική αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Οι Βρετανοί αγοράζουν περισσότερα από τα προϊόντα τους στο διαδίκτυο σε σχέση με οπουδήποτε αλλού στην Ευρώπη.

Η Debenhams Plc, μια αλυσίδα πολυκαταστημάτων, βρέθηκε αντιμέτωπη με μεγάλα οικονομικά προβλήματα – έχει εισέλθει σε ένα ειδικό καθεστώς αφερεγγυότητας του Ηνωμένου Βασιλείου – και η εταιρεία μόδας French Connection Plc προειδοποίησε ότι μπορεί να στερέψει από ρευστότητα σε λίγους μήνες χωρίς ένεση μετρητών ή σημαντική βελτίωση στις πωλήσεις. Οι περισσότερες αλυσίδες λιανικής προσπαθούν να επωφεληθούν από την κρατική στήριξη και προχώρησαν σε αναστολή εργασίας του προσωπικού τους.

Πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη επιτρέψει στα περισσότερα καταστήματα λιανικής να ανοίξουν ξανά. Στο Παρίσι αυτό έγινε σταδιακά, με την Le Bon Marche να καλωσορίζει τους αγοραστές στις 11 Μαΐου και τις Printemps Haussmann και Galeries Lafayette να ακολουθούν στο τέλος του μήνα.

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου μόλις τώρα αρχίζει προσεκτικά να χαλαρώσει τους περιορισμούς, αφού η χώρα κατέγραψε περισσότερους θανάτους από οπουδήποτε αλλού στην Ευρώπη. Από την αρχή αυτής της εβδομάδας, εκθέσεις αυτοκινήτων και υπαίθρια καταστήματα λιανικής στην Αγγλία, έχουν ανοίξει ξανά και οι υπόλοιποι θα ακολουθήσουν στις 15 Ιουνίου.

Εκτός από τον καθορισμό αυστηρών οδηγιών υγιεινής, πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν ορίσει έναν καθορισμένο αριθμό πελατών που επιτρέπονται ανά τετραγωνικό μέτρο των καταστημάτων και το Ηνωμένο Βασίλειο αναμένεται να εφαρμόσει τους ίδιους κανόνες.

Η Primark, η μεγαλύτερη αλυσίδα ρούχων της Βρετανίας, θα τοποθετήσει προσωπικό στις πόρτες που θα μετρά τους πελάτες που εισέρχονται και αποχωρούν. Θα υπάρξουν επίσης πλεξιγκλάς στα ταμεία, νέα συστήματα πληρωμής και υπάλληλοι που μπορούν να παρέμβουν εάν παρατηρείται συνωστισμός.

Η Associated British Foods Plc, η οποία κατέχει την Primark, έχει ήδη ανοίξει 111 από τα καταστήματά της σε εννέα ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Ιταλίας, υιοθετώντας αυτά τα μέτρα, δήλωσε ο John Bason, οικονομικός διευθυντής της εταιρείας.

Θα υπάρχει ευελιξία τόσο από τα καταστήματα όσο και από τις κυβερνήσεις , σύμφωνα με τον Bason. Αναφέρθηκε στην Αυστρία ως παράδειγμα, η οποία αύξησε τον αριθμό των ατόμων που επιτρέπονται ανά τετραγωνικό μέτρο. «Πρέπει όλοι να βρούμε το δρόμο μας σε αυτό», είπε.

Η εξισορρόπηση των απαιτήσεων ασφάλειας με την παραδοσιακή εμπειρία αγορών, είναι σίγουρα η πιο σημαντική πρόκληση για το Harrods. Διαθέτει μικρά καταστήματα μέσα σε πολυκαταστήματα σε όλο τον κόσμο και σε ορισμένα αεροδρόμια, και πρόκειται να λειτουργήσει και ένα κατάστημα ομορφιάς, αλλά προς το παρόν επικεντρώνεται στην λειτουργία του τεράστιου πολυκαταστήματος που διαθέτει στο Knightsbridge του Λονδίνου.

Το πολυκατάστημα, που ανήκει στο κρατικό fund του Κατάρ την τελευταία δεκαετία, φημίζεται για την πώληση προϊόντων όλων των ειδών, από τσάι έως έργα τέχνης και έπιπλα. Σε έναν όροφο, είχε στο παρελθόν ακόμη και τμήμα εξωτικών κατοικίδιων ζώων που πούλησε το «Gertie», έναν μικρό ελέφαντα στον Ronald Reagan, πριν αυτός γίνει πρόεδρος.

Τον επόμενο μήνα, ωστόσο, το Harrods θα ανοίξει ένα νέο, αυτόνομο κατάστημα στο εμπορικό κέντρο Westfield στο Shepherd’s Bush, ένα μέρος του δυτικού Λονδίνου που εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται ως μία από τις πιο «ταπεινές» τοποθεσίες της πρωτεύουσας. Ο στόχος είναι η αποσυμφόρηση του ιστορικού του πολυκαταστήματος.

Ως ένα από τα μεγαλύτερα καταστήματα στον κόσμο και ένα σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο, το Harrods προσελκύει συνήθως 15 εκατομμύρια καταναλωτές ετησίως, σε ένα κτίριο που είχε αρχικά σχεδιαστεί κατά τα πρότυπα του 19ου αιώνα.

Το κτίριο, με τερακότα στο εξωτερικό και ένα μεγάλο τρούλο, χτίστηκε το 1883, έχει πολλά σημεία εισόδου και ένα υπόγειο τούνελ. Υπάρχουν 16 κυλιόμενες σκάλες μέσα, πολλά κλιμακοστάσια και – σε κανονικές ώρες – μια πολυσύχναστη αίθουσα φαγητού, εστιατόρια και πολλές διαδραστικές εμπειρίες, ειδικά στο τμήμα παιχνιδιών της. Επίσης, στο κτίριο δεν μπορούν να γίνουν σημαντικές αλλαγές χωρίς την έγκριση της τοπικής αρχής.

Η διοικητική ομάδα του Harrods πραγματοποιεί καθημερινά συναντήσεις προκειμένου να καταλήξει σε ένα σχέδιο που θα περιλαμβάνει τη δημιουργία καθορισμένων σημείων εισόδου και εξόδου και την εγκατάσταση σήμανσης, πλεξιγκλάς και ανεξάρτητο λογισμικό που θα παρακολουθεί την είσοδο των επισκεπτών, προκειμένου να διασφαλίζει ότι ο αριθμός των ατόμων που θα βρίσκονται μέσα στο κτίριο δεν ξεπερνά τα επιτρεπτά όρια.

Το προσωπικό έχει εκπαιδευτεί για το πώς να διαχειρίζεται τις κοινωνικές αποστάσεις εντός του καταστήματος, και έχουν δημιουργηθεί σταθμοί απολύμανσης σε όλο το κτίριο. Οι καφετέριες, η κλινική ευεξίας και τα σαλόνια ομορφιάς θα παραμείνουν κλειστά προς το παρόν. Επίσης, δεν είναι ξεκάθαρο πότε θα ξαναρχίσουν οι πολλές εξατομικευμένες υπηρεσίες που προσφέρει το Harrods στους πλουσιότερους πελάτες του.

Το πολυκατάστημα δεν χρειάστηκε ποτέ να κλείσει τις πόρτες του πριν από τον Covid-19, δήλωσε ο Michael Ward, διευθύνων σύμβουλος. Η επιχείρηση εξετάζει τώρα κάθε πτυχή των τρεχουσών συνθηκών και «σκέφτεται διαφορετικά για να πετύχει την ανάπτυξη, προστατεύοντας παράλληλα τους πελάτες και τους υπαλλήλους», είπε.

πηγή: mononews.gr