Bloomberg
Στους μεγάλους κερδισμένους της πανδημίας, μαζί με το Netflix και το Nintendo Switch, βρέθηκε η -61χρονη πλέον- κούκλα Barbie, που κάποτε θεωρούταν ξεπερασμένη και είχε κατηγορηθεί ότι προωθεί σεξιστικά πρότυπα.
Μετά από την αποκαθήλωση της, από γονείς και παιδιά και τα επικριτικά σχόλια για την παρουσίαση μίας μη ρεαλιστικής εικόνας του σώματος, η γνωστή κούκλα της εταιρείας Mattel εμφάνισε το 2020 τις καλύτερες πωλήσεις των τελευταίων 20 ετών. Μετά από χρόνια σχεδιασμού και λίγη τύχη, η κούκλα επέστρεψε στα χέρια εκατομμυρίων παιδιών.
Όπως φαίνεται η Barbie και η Mattel γύρισαν σελίδα, γεγονός που αποτυπώθηκε και στη Wall Street. Η μετοχή της εταιρείας κατέγραψε κέρδη άνω του 50% πέρυσι.
Αν και ακόμη αρκετοί θεωρούν ότι προωθεί κατά κύριο λόγο το πρότυπο της λευκής, όμορφης γυναίκας, η φήμη της δείχνει να αλλάζει. Τον βίντεο που κυκλοφόρησε στο Youtube τον Οκτώβριο, και απεικονίζει την Barbie και μία φίλη της που συζητούν για την φυλετική δικαιοσύνη έγινε viral.
Όπως πολλές άλλες εταιρείες, η Disney και η Mattel έχουν ανανεώσει τα προϊόντα τους προκειμένου να αντανακλούν τις τάσεις της εποχής – δίνοντας έμφαση στη φυλετική ισότητα και την πολυπολιτισμικότητα. Για τη Marvel, αυτό σημαίνει νέους τύπους υπερήρωων και ιστοριών. Για την Barbie: περισσότερες κούκλες διαφορετικού χρώματος και με πιο ρεαλιστικούς τύπους σώματος.
Ο κορονοϊός δεν τις έβλαψε. Οι οικογένειες αναζητώντας τρόπους απασχόλησης για τα παιδιά τους που παραμένουν μέσα στο σπίτι στράφηκαν στο streaming, τα βιντεοπαιχνίδια και τα κλασικά παιχνίδια, όπως κούκλες.
Πριν από λίγα χρόνια, το μέλλον της Barbie ήταν αμφίβολο. Οι πωλήσεις μειώθηκαν και η εταιρεία, που ήταν για καιρό κυρίαρχος στην αγορά κούκλας των ΗΠΑ, έχασε έδαφος από τους ανταγωνιστές της. Τα παιδιά απομακρύνθηκαν από το κορυφαίο προϊόν της παιχνιδοβιομηχανίας και ο πρόεδρος της Mattel, Ρίτσαρντ Ντίκινσον το γνώριζε.
«Την θεωρούσαν άψογη, δεν αντιπροσώπευε την πραγματικότητα», δήλωσε ο Ντίκινσον σε συνέντευξη του.
Ο μετασχηματισμός, δεν ήταν τυχαίος. Δρομολογήθηκε από τον Γιούνον Κράιζ, ο οποίος ανέλαβε τα ηνία της κατασκευάστριας παιχνιδιών με έδρα την Καλιφόρνια, τον Απρίλιο του 2018, με στόχο να της δώσει νέα πνοή.
Βετεράνος στον χώρο των ταινιών και της τηλεόρασης, καθώς εργάστηκε στο παρελθόν στις εταιρείες Fox Kids, Maker Studios και Endemol, ο Κράιζ ήταν εξοικειωμένος με τα δημοφιλή εμπορικά σήματα.
Ως Διευθύνων Σύμβουλος της Mattel, βρέθηκε σε ένα χρυσωρυχείο που δεν είχε αξιοποιηθεί πλήρως, με προϊόντας όπως τα παιχνίδια καρτών Uno, τα παιχνίδια μικρών παιδιών Fisher-Price, τις κούκλες American Girl και τα αυτοκίνητα Hot Wheels.
Ένα βασικό μέρος αυτού του μετασχηματισμού συνέβη πίσω από τα παρασκήνια. Ο Kreiz περιόρισε μεγάλο μέρος της παραγωγικής ικανότητας της εταιρείας, δημιούργησε ένα τμήμα κινηματογράφου και στρατολόγησε τους influencers των social media.
Από το 2018, έχει υπογράψει συμφωνίες με στούντιο, συμπεριλαμβανομένων των Warner Bros και Universal Pictures, για την παραγωγή 11 διαφορετικών ταινιών μεγάλου μήκους που βασίζονται σε εμπορικά σήματα της Mattel, ακόμη και τα πολύ παλιά, όπως το View-Master – τα κόκκινα στερεοσκόπια που χρησιμοποιούν τα παιδιά για να δουν εικόνες σε slides.
Η Mattel δραστηριοποιείται επίσης στην τηλεόραση, με περισσότερες από 17 εκπομπές και αφιερώματα να έχουν ήδη βγει στην παραγωγή και περισσότερες από 25 να ετοιμάζονται.
Ένα σχέδιο που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι μια ταινία της Barbie με την Warner Bros., που γράφτηκε και σκηνοθετήθηκε από την υποψήφια για Όσκαρ Γκρέτα Γκέργουιγκ και στην οποία θα πρωταγωνιστήσει η γνωστή ηθοποιός Mάργκοτ Ρόμπι.
Η πανδημία προκάλεσε καθυστερήσεις στην παραγωγή και δεν είναι σαφές πότε θα βγουν οι ταινίες της Mattel.
Ωστόσο, τα θεμέλια για την επιτυχία της Barbie έχουν ήδη μπει, με ή χωρίς τη βοήθεια του Χόλιγουντ. Η μεγαλύτερη ώθηση προς την πολυπολιτισμικότητα του προϊόντος ξεκίνησε το 1980, όταν η Mattel παρουσίασε την πρώτη έγχρωμη κούκλα, την Black Barbie.
Ακολούθησαν οι πιο συλλεκτικές κούκλες της Barbie, με επικεφαλής το brand της Fashionista, που διατίθεται τώρα σε 22 διαφορετικούς τόνους δέρματος, 94 χρώματα μαλλιών, 13 χρώματα ματιών και πέντε σωματότυπους. Τα μικρά κορίτσια μπορούν να πάρουν κούκλες με προσθετικά πόδια ή αναπηρικά αμαξίδια. Αντίστοιχα μεγάλη γκάμα κυκλοφορεί και με τον Ken.
Παράλληλα, η Mattel λανσάρει κούκλες για διαφορετικές περιστάσεις: Αυτή που κατασκευάστηκε με μοντέλο την Αμερικανίδα ποιήτρια και ακτιβίστρια Μάγια Αγγέλου και κυκλοφόρησε λίγο πριν από τον εορτασμό του Μήνα Μαύρης ιστορίας, εξαντλήθηκε σε δύο ημέρες.
Σε γενικές γραμμές αυτούς του είδους τα μοντέλα ήταν τα πιο πετυχημένα της Mattel, επισημαίνει η εταιρεία. Το 2020 στην κορυφή βρέθηκε η Barbie με το αναπηρικό καροτσάκι.
Η παλαιότερη εμφάνιση της κούκλας είχε δεχθεί έντονη κριτική και κατηγορήθηκε ότι προωθεί ένα ανθυγιεινό πρότυπο για τα νεαρά κορίτσια.
Η Mattel άρχισε να ανεβαίνει το 2003, όταν παρουσίασε τις πολυφυλετικές κούκλες «Flava» για να ανταγωνιστεί την MGA Entertainment και τις δημοφιλείς Bratz που λάνσαρε. Η γραμμή, η οποία περιλάμβανε αξεσουάρ όπως έναν τοίχο από τούβλα με γκράφιτι και ένα φορητό κασετόφωνο, κατηγορήθηκε ότι προωθούσε λάθος στερεότυπα. Η διάθεση τους σταμάτησε μέσα σε ένα χρόνο.
Οι προσπάθειες να λανσαριστεί η Barbie σε ένα ευρύτερο κοινό είναι τώρα πιο τεκμηριωμένες, είπε ο Ντίκινσον. Η Mattel έχει πλέον συμβούλους που μπορούν να αποτρέψουν ανάλογα λάθη.
«Η Barbie αποδίδει πάντα καλύτερα όταν είναι συνδεδεμένη με τον πολιτισμό», είπε ο Ντίκινσον. «Και το 2020 προφανώς παρείχε σημαντικές ευκαιρίες για να το κάνει».
Διαβάστε επίσης:
Ruth Handler: H γυναίκα πίσω από την Barbie
To νέο βίντεο της Barbie θα σας βοηθήσει να μιλήσετε στα παιδιά σας για το ρατσισμό
Η Barbie «νίκησε» τον κορονοϊό και «έσωσε» τη Mattel
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση