Με αφορμή την πανελλήνια μέρα κατά του εκφοβισμού και της σχολικής βίας, ενδιαφέρον παρουσιάζει μια έκθεση του ΟΗΕ, που δημοσιεύτηκε προς το τέλος του 2020.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του οργανισμού, τα παιδιά αντιμετωπίζουν βία και εκφοβισμό στο σχολείο σε όλο τον κόσμο. Ένας στους τρεις μαθητές υφίσταται επιθέσεις τουλάχιστον μία φορά το μήνα και ένας στους δέκα, πέφτει θύμα του διαδικτυακού εκφοβισμού.
Η Γενική Διευθύντρια της UNESCO Όντρεϊ Αζούλεϊ, τόνισε ότι η αντιμετώπιση του εκφοβισμού, είναι “κλειδί” για την προστασία των μαθητών. Επίσης τη χαρακτήρισε ως «κακομεταχείριση» που «παραμελήθηκε, ελαχιστοποιήθηκε ή αγνοήθηκε», παρόλο που προκάλεσε «σωματική και συναισθηματική ταλαιπωρία σε εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο» .
Δεδομένης της έκτασης της σχολικής βίας και του εκφοβισμού που επισημάνθηκε σε μια έκθεση του 2019 από την UNESCO για 144 χώρες, η Αζούλεϊ, επέμεινε στην ανάγκη ευαισθητοποίησης σε παγκόσμιο επίπεδο για να πάψουν και τα δύο προβλήματα.
«Ως μαθητές, γονείς, μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και απλοί πολίτες, πρέπει να διαδραματίσουμε όλοι ρόλο στη διακοπή της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία», είπε χαρακτηριστικά.
Συνέπειες εκφοβισμού
Οι συνέπειες του εκφοβισμού μπορεί να είναι καταστροφικές για τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα, καθώς οδηγούν στην εγκατάλειψη του σχολείου και τη σημαντική επιβάρυνση της σωματικής και ψυχικής υγείας, σύμφωνα με την εκπαιδευτική υπηρεσία του ΟΗΕ .
Ορίζει τον εκφοβισμό ως επιθετική συμπεριφορά που περιλαμβάνει ανεπιθύμητες, αρνητικές ενέργειες οι οποίες επαναλαμβάνονται με την πάροδο του χρόνου και μια ανισορροπία δύναμης ή εξουσίας μεταξύ των δραστών και των θυμάτων.
«Τα παιδιά που συχνά εκφοβίζονται είναι σχεδόν τρεις φορές πιο πιθανό να αισθάνονται σαν ξένοι μέσα σε αυτό και παραπάνω από δύο φορές πιο πιθανό να χάσουν το σχολείο, σε σχέση με όσα δεν εκφοβίζονται συχνά», δήλωσε η UNESCO και συμπλήρωσε: «Έχουν χειρότερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα από τους συνομηλίκους τους και είναι επίσης πιο πιθανό να εγκαταλείψουν την επίσημη εκπαίδευση, μετά τη λήξη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».
Ο εκφοβισμός στον κυβερνοχώρο αυξάνεται
Επισημαίνοντας ότι ο εκφοβισμός στον κυβερνοχώρο αυξάνεται, η οργάνωση των Ηνωμένων Εθνών το απέδωσε στην πανδημία, καθώς περισσότεροι μαθητές από ποτέ «ζούν, μαθαίνουν και κοινωνικοποιούνται στο Διαδίκτυο». Αυτό είχε οδηγήσει σε «άνευ προηγουμένου αύξηση του χρόνου στην οθόνη και τη συγχώνευση διαδικτυακών και offline κόσμων», αυξάνοντας την ευπάθεια των νέων στον εκφοβισμό και στον εκφοβισμό στον κυβερνοχώρο.
Αν και πραγματοποιείται πιο συχνά μεταξύ συνομήλικων παιδιών, σε ορισμένες περιπτώσεις πιστεύεται ότι οι δάσκαλοι και το λοιπό προσωπικό του σχολείου είναι υπεύθυνοι. Η σωματική τιμωρία εξακολουθεί να επιτρέπεται σε σχολεία σε 67 χώρες, σημείωσε η UNESCO.
Ο φυσικός εκφοβισμός είναι ο πιο συχνός τύπος εκφοβισμού σε πολλές περιοχές – με εξαίρεση τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, όπου ο ψυχολογικός εκφοβισμός είναι πιο συχνός.
Ο σεξουαλικός εκφοβισμός – συμπεριλαμβανομένων εχθρικών σεξουαλικών αστείων, σχολίων ή χειρονομιών – είναι η δεύτερη πιο κοινή μορφή παρενόχλησης στο σχολείο σε πολλές περιοχές.
Αν και η σχολική βία και ο εκφοβισμός επηρεάζουν αγόρια και κορίτσια μαθητές, ο φυσικός εκφοβισμός είναι πιο συχνός στα αγόρια.
Σύμφωνα με την UNESCO η ψυχολογική κακοποίηση είναι πιο συχνή μεταξύ των κοριτσιών.
Παρόλα αυτά τονίζει ότι δεκάδες χώρες είχαν σημειώσει μεγάλη πρόοδο στην αντιμετώπιση του προβλήματος.
Η πολιτική επιθυμία για αλλαγή ήταν το κλειδί, σημείωσε, σε συνδυασμό με την προώθηση ενός σχολικού περιβάλλοντος φροντίδας, που περιλαμβάνει την κατάρτιση για εκπαιδευτικούς και μηχανισμούς για την αναφορά εκφοβισμού όπως και την υποστήριξη των θυμάτων.
Διαβάστε επίσης:
#metoo παιδικής ηλικίας: Η Ένωση Μαζί για το παιδί προλαβαίνει τη βία
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση