Ο ΟΗΕ επισημαίνει ότι οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται εξαιρετικά στην επιστήμη, παρά το γεγονός ότι προσφέρουν πολλά.
Η παγκόσμια υγειονομική κρίση, έθεσε ανισότητες στο επιστημονικό σύστημα. Τα κορίτσια υποεκπροσωπούνται σημαντικά σε θέματα Επιστήμης Τεχνολογίας Μηχανικών και Μαθηματικών (STEM) στο σχολείο, ενώ οι γυναίκες κατέχουν λιγότερες υψηλόβαθμες θέσεις από τους άνδρες στα κορυφαία πανεπιστήμια.
Η πανδημία έχει διευρύνει το υφιστάμενο χάσμα μεταξύ των φύλων, με κλειστά εργαστήρια και αυξημένες ευθύνες φροντίδας για τις γυναίκες.
Την ανισότητα αυτή μεταξύ των δύο φύλων, προσπαθεί να αντιμετωπίσει ένα ερευνητικό κέντρο του ΟΗΕ στις Κάτω Χώρες. Στόχος να είναι να ευαισθητοποιήσει σχετικά με τον ηγετικό ρόλο που διαδραματίζουν οι γυναίκες ερευνήτριες στην αντιμετώπιση παγκόσμιων κρίσεων, όπως η πανδημία του κορονοϊού.
Στο Πανεπιστήμιο του ΟΗΕ στο Μάαστριχτ, το οποίο επικεντρώνεται στην καινοτομία και την τεχνολογία, οι γυναίκες επιστήμονες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της έρευνας για τον κορονοϊό, παράγοντας αρκετές ερευνητικές εκθέσεις και ενημερωτικά δελτία πολιτικής, σχετικά με την πανδημία.
Με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Γυναικών και Κοριτσιών στην Επιστήμη , ο ΟΗΕ μίλησε με δύο διδακτορικές φοιτήτριες στο πανεπιστήμιο, οι οποίες μελετούν τον αντίκτυπο του κορονοϊού στην Αφρική. Πρόκειται για τη Ράκι Μπάλντε και την Τατέντα Ζινιέμπα, οι οποίες εξηγούν τι τους ώθησε να γίνου επιστήμονες και πώς μπορεί η επιστήμη να προσελκύσει περισσότερες γυναίκες στους κόλπους της.
Το κοινό χαρακτηριστικό των δύο γυναικών είναι η περιέργεια στο να ανακαλύπτουν και να δίνουν λύσεις και απαντήσεις σε προβλήματα.
Η Τατέντα, είπε ότι ανέκαθεν απολάμβανε να λύνει προβλήματα, ενώ είχε πάντα την περιέργεια γιατί ορισμένα άτομα ή ομάδες αποτελούν μειονότητες ή είναι πιο περιθωριοποιημένα σε σχέση με άλλα. Η Ράκι, είχε διαφορετικό ερέθισμα, που την ενέπνευσε να ακολουθήσει την επιστήμη. Όταν ήταν ακόμα μαθήτρια, είχε παρακολουθήσει στο σχολείο ένα ντοκιμαντέρ για την οικονομική ανάπτυξη ορισμένων ασιατικών χωρών που ήταν στο ίδιο επίπεδο με τη χώρα της, τη Σενεγάλη, στη δεκαετία του ’60. Εκείνη η στιγμή ήταν αυτή που της δημιουργήθηκε η περιέργεια και η θέληση της να καταλάβει τη διαδικασία της οικονομικής ανάπτυξης.
Οι δυο τους θεωρούν πολύ σημαντική και απαραίτητη τη συμμετοχή των γυναικών στην επιστήμη. Για τη Ράκι “υπάρχουν τεράστιες ανεκμετάλλευτες ικανότητες στις γυναίκες και τα κορίτσια που μπορούν να επιφέρουν αλλαγές και να συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη των χωρών τους και οι κυβερνήσεις πρέπει να διαθέσουν περισσότερους πόρους για να προσελκύσουν και να διατηρήσουν τα κορίτσια στο σχολείο και ειδικότερα στην επιστήμη”.
Η Τατέντα επισημαίνει ότι “οι γυναίκες αποτελούν περισσότερο από το ήμισυ του παγκόσμιου πληθυσμού και έχουν τις ίδιες πνευματικές ιδιότητες με τους άνδρες”. Επομένως, “η ύπαρξη περισσότερων γυναικών και κοριτσιών στην επιστήμη θα πρέπει απλώς να είναι φυσιολογική”.
Υποστηρίζουν επίσης ότι ακόμα επικρατεί η άποψη ότι οι γυναίκες δεν τα καταφέρνουν τόσο καλά όσο οι άντρες, ενώ υπάρχει χάσμα και στις αμοιβές μεταξύ των δύο φύλων.
Για να αντιμετωπιστεί αυτό, σύμφωνα και με τις δύο πρέπει να γίνουν πολλά για την ανάδειξη της αξίας των γυναικών, ξεκινώντας από τους ίδιους τους γονείς, τα σχολεία και την πολιτεία.
Σύμφωνα με τη Ράκι “στο σχολείο, τα κορίτσια πρέπει να ενθαρρύνονται να έχουν καριέρα στην επιστήμη. Θα πρέπει να υπάρχουν κοινωνικές προστασίες για τους φτωχούς γονείς για να τους εμποδίσουν να πάρουν κορίτσια από τα σχολεία για να τα κάνουν να δουλέψουν ή να τα παντρευτούν. Στον χώρο εργασίας, θα πρέπει να υπάρχουν συνεδρίες ευαισθητοποίησης σχετικά με την προκατάληψη κατά των γυναικών και η εξέλιξη της σταδιοδρομίας των γυναικών πρέπει να παρακολουθείται στενά”.
Οι τρέχουσες εργασίες των δύο γυναικών επικεντρώνονται στις επιπτώσεις που έχει ο κορονοϊός στην αγορά εργασίας στη Μπουρκίνα Φάσο, τη Σενεγάλη και το Μάλι. Παρατήρησαν ανάμεσα σε άλλα ότι οι γυναικείες επιχειρήσεις πλήττονται περισσότερο και κινδυνεύουν να χαθούν.
Η Τατέντα και η Ράκι, προτρέπουν τα νεότερα κορίτσια να ακολουθήσουν σπουδές στην επιστήμη και ειδικά για όσες το έχουν ήδη αποφασίσει να μείνουν προσηλωμένες στο στόχο τους. “Αφού μπόρεσα να το κάνω εγώ, μπορείτε και εσείς”, λέει η Τατέντα.
Στο μήνυμά του για τη Διεθνή Ημέρα Γυναικών και Κοριτσιών στην Επιστήμη, ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών Αντόνιο Γκούτερες λέει ότι η παροχή πρόσβασης των κοριτσιών στην εκπαίδευση που τους αξίζει, είναι κρίσιμη για την επίτευξη των Στόχων Αειφόρου Ανάπτυξης.
«Οι γυναίκες και τα κορίτσια ανήκουν στην επιστήμη. Ωστόσο, τα στερεότυπα έχουν απομακρύνει τις γυναίκες και τα κορίτσια από επιστημονικούς τομείς. Είναι καιρός να αναγνωρίσουμε ότι η μεγαλύτερη ποικιλομορφία προάγει τη μεγαλύτερη καινοτομία», καταλήγει.
Διαβάστε επίσης:
8 Έλληνες επιστήμονες στους κορυφαίους του κόσμου – Ανάμεσά τους μία γυναίκα
Η γυναίκα πίσω από το εμβόλιο για τον κορονοϊό, Sarah Gilbert
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση