NEED TO KNOW

«Πανσέληνος του καλαμποκιού» – Όλες οι πολιτιστικές εκδηλώσεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία

Photo by jimmy teoh from Pexels

Η χθεσινή πανσέληνος του Σεπτεμβρίου γνωστή και ως «πανσέληνος του καλαμποκιού» («Corn Moon»), σηματοδότησε το τέλος του καλοκαιριού και την αρχή της φθινοπωρινής περιόδου. Έχει πάρει το όνομα της από τους Αμερικάνους ιθαγενείς, που της έδιναν διαφορετικά ονόματα κάθε μήνα, για να μπορούν να αντιλαμβάνονται την πάροδο των εποχών και να τις συνδυάζουν με τα σημαντικά γεγονότα.

Έτσι, το «Corn Moon», αναφέρεται στη συγκομιδή και στο αλώνισμα του καλαμποκιού, ενώ η αντίστοιχη ευρωπαϊκή ονομασία είναι το «Fruit Moon», δηλαδή η «πανσέληνος των φρούτων», που σηματοδοτεί και αυτή με τη σειρά της την ωρίμανση και τη συγκομιδή των εποχιακών φρούτων.

H πανσέληνος αυτή αποτελεί την ένατη πανσέληνο του έτους από τις 13 συνολικά και την τελευταία του καλοκαιριού, καθώς η επόμενη πανσέληνος αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 2 Οκτωβρίου.

Οι καιρικές συνθήκες, μάλιστα, ευνοούν όσους θελήσουν να κάνουν έναν περίπατο, να καθίσουν σε έναν υπαίθριο χώρο ή ακόμη και να προτιμήσουν ένα βραδινό μπάνιο.

Οι αποψινές πολιτιστικές εκδηλώσεις

Ταυτόχρονα, πολλές είναι οι πολιτιστικές εκδηλώσεις που έχουν προγραμματιστεί για σήμερα, με αφορμή τη χθεσινή πανσέληνο, στις οποίες μπορούμε να συμμετέχουμε.

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» παρουσιάζει τις παρακάτω επτά εκδηλώσεις στην Αττική, την Αργολίδα, τη Θεσσαλονίκη, την Κοζάνη και τη Λάρισα:

Αττική / Πανσέληνος Σεπτεμβρίου – Κουιντέτο Ξύλινων Πνευστών από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών | Ι.Ν. Αγ. Γεωργίου (Ομορφοκκλησιά) Γαλατσίου | 20.30

Προκρατήσεις εδώ

Η τέχνη της μεταγραφής μιας μουσικής από ένα όργανο ή σύνολο οργάνων για ένα άλλο είναι διαχρονικά παρούσα στην ιστορία της λόγιας ευρωπαϊκής μουσικής. Συχνά, είναι μία αισθητική (και τεχνική) πρόκληση για τους μεταγράφοντες, ενώ άλλοτε γίνεται με σκοπό να φέρει σε επαφή ένα ευρύτερο κοινό με μουσικές που δεν θα μπορούσε να έχει εύκολα επαφή.

Tο Κουιντέτο Ξύλινων Πνευστών της Κ.Ο.Α. διαμορφώνει ένα πλούσιο πρόγραμμα, που, στον πυρήνα του, βρίσκονται ευφάνταστες μεταγραφές για το παραπάνω σχήμα από τον χώρο της όπερας (Μαγικός αυλός, Καβαλερία Ρουστικάνα, Ριγκολέτο και Τουραντότ), του κινηματογράφου (Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος), του μιούζικαλ (West Side Story) και του ελαφρού τραγουδιού (μελωδίες του Χατζιδάκι). Κουιντέτο Ξύλινων Πνευστών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών: Φλάουτο: Βαγγέλης Σταθουλόπουλος Όμποε: Χριστίνα Παντελίδου Κλαρινέτο: Σπύρος Μουρίκης Φαγκότο Οδυσσέα Μπάσιο Κόρνο: Γρηγόρη Ασωνίτη

Αθηναίων Πολιτεία – από τον Θησέα στον Σόλωνα από το Εθνικό Θέατρο | Αρχαιολογικός χώρος Ακαδημίας Πλάτωνος (Παλαίστρα) | 19.00

Προκρατήσεις εδώ

Το έργο Αθηναίων Πολιτεία είναι μια ανθολόγηση κειμένων της αρχαίας ιστοριογραφίας (Ηρόδοτος, Θουκυδίδης, Αριστοτέλης, Πλούταρχος, Διογένης Λαέρτιος, κ.ά.) και άλλων ιστορικών-αρχαιολογικών πηγών (επιγραφές, αρχαιολογικά κείμενα), που ανασυνθέτουν -σε επεισοδιακή μορφή- την περιπετειώδη πορεία του Αθηναϊκού πολιτεύματος προς τη δημοκρατία (7ος – 6ος αι. π.Χ.).

Πρόκειται για πέντε αυτοτελή, αφηγηματικά «ιστορήματα»– διασκευασμένα σε δραματική μορφή και για θεατρική απόδοση, τα οποία συνέχονται θεματολογικά σε ένα ενιαίο ιστορικό-πολιτικό διακείμενο. Τα κεφάλαια ανα-διηγούνται ιστορίες όπως το Κυλώνειο Άγος, η νομοθεσία του Σόλωνα κ.ά. Οι ιστορίες αυτές παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε θεατρική μορφή σε σημαίνοντες αρχαιολογικούς τόπους και μουσεία· τα πλέον ιδεώδη –για την παράστασή τους– «θέατρα».

Συντελεστές: Μετάφραση-Διασκευή: Γιάννης Λιγνάδης
Ιστορική Τεκμηρίωση-Επιμέλεια: Ανδρονίκη Μακρή
Σκηνοθεσία: Βασίλης Παπαβασιλείου
Κοστούμια / Βοηθός Σκηνοθέτη: Νικολέτα Φιλόσογλου
Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης
Διανομή (αλφαβητικά): Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάνος Βαβαδάκης, Κώστας Κοράκης, Άγγελος Μπούρας, Κατερίνα Πατσιάνη

Αργολίδα /Ρεσιτάλ με έργα του Μίκη Θεοδωράκη από την Εθνική Λυρική Σκηνή | Φρούριο Παλαμηδίου, Ναύπλιο | 20.30

Προκρατήσεις εδώ

Η Εθνική Λυρική Σκηνή, γιορτάζοντας την συμπλήρωση 95 χρόνων από τη γέννηση του μεγάλου Έλληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη (1925), διοργανώνει σειρά συναυλιών προς τιμήν του. Θα παρουσιαστούν εμβληματικά τραγούδια του που «σημάδεψαν» τον ελληνισμό για περισσότερο από μισό αιώνα, λυρικές και επικές αναφορές από τους κύκλους τραγουδιών του σε συνεργασία με τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές, «ψηφίδες» από τις παγκοσμίου φήμης κινηματογραφικές επιτυχίες αλλά και τα μεγαλειώδη λαϊκά του έργα.

Έργα που άφησαν ανεξίτηλα τα «δακτυλικά» τους αποτυπώματα τόσο στην διεθνή μουσική δημιουργία, όσο και την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας.
Οι τέσσερις χαρισματικοί, καταξιωμένοι και αναγνωρισμένοι για την καλλιτεχνική τους προσφορά, ερμηνευτές, Ρίτα Αντωνοπούλου, Θοδωρής Βουτσικάκης, Ζαχαρίας Καρούνης και Μπέττυ Χαρλαύτη, επικυρώνουν με τον καλύτερο τρόπο την διαχρονικότητα των μηνυμάτων της μουσικής του Μίκη Θεοδωράκη, μεταλαμπαδεύοντας το βαθύτερο νόημά τους στις νεότερες γενιές.

Μαζί τους στο πιάνο, ο ενορχηστρωτής και Υπεύθυνος της Μουσικής Βιβλιοθήκης και του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιάννης Μπελώνης, στενός συνεργάτης του Μίκη Θεοδωράκη για περισσότερο από μια δεκαετία.

Συντελεστές:

Τραγούδι: Ζαχαρίας Καρούνης
Πιάνο: Γιάννης Μπελώνης

Θεσσαλονίκη / Έρως – Ήρως από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος | Προαύλιο Ι.Ν Αγίας Σοφίας Θεσσαλονίκης | 20.30

Προκρατήσεις εδώ

Θεατρική διασκευή διηγήματος.
Είχε μάθει προ ημερών ότι η μάννα της την επανδρολογούσε μ’ ένα νοικοκύρην στεργιώτην, από κει πέραν απ’ τα Εικοσιτέσσερα Χωριά. Πού τον ηύρε; Τάχα δεν υπήρχαν γαμβροί εις την πατρίδα, εις το ωραίον χωρίον, το παραθαλάσσιον; Και δεν ήτο αυτός, εις μεταξύ όλων, καλός γαμβρός; Διατί εβιάζετο η μάννα της; Αλλά διατί να υποπτεύση ότι εκείνη ήτο αυτή, η εύμορφη κόρη; Από πού κι ως πού; Τάχα δεν υπήρχον άλλαι νύμφαι; Ό

χι, δεν ηδύνατο να το πιστεύση ότι ήτον αυτή. Το Αρχοντώ είχε καιρόν. Το γνωστό διήγημα «Έρως-ήρως», που έγραψε ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης το 1897, μιλά για έναν ανεκπλήρωτο έρωτα με κεντρικό χαρακτήρα τον Γιώργη, έναν νεαρό ναύτη, που αναγκάζεται να μεταφέρει με τη βάρκα του την Αρχοντώ, τον κρυφό έρωτα του, και τον πλούσιο γέρο με τον οποίο μόλις την πάντρεψε με το ζόρι η μάνα της.

Συντελεστές:

Κείμενο: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Νίκος Κουσούλης
Βοηθός σκηνοθέτη: Νίκος Τσολερίδης
Ηθοποιοί: Ιωάννα Γεωργαντά, Ηλίας Κουγιουμτζής, Σταυρούλα Κουλούρη, Κωνσταντίνος Λιάρος

Κοζάνη /Σύνολο εγχόρδων από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης | Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής Κοζάνης (Αύλειος χώρος) | 21.00

Προκρατήσεις εδώ

Στον αύλειο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Αιανής, σύνολο εγχόρδων της Κ.Ο.Θ. θα παρουσιάσει τα ‘Δύο Βυζαντινά Σκίτσα’ του Σόλωνα Μιχαηλίδη, έργο γεμάτο συναισθήματα και πρωτότυπες μελωδίες βυζαντινότροπου χαρακτήρα, που αποτελεί αποτέλεσμα των μελετών του Κύπριου ιδρυτή της Κ.Ο.Θ. για τη βυζαντινή μουσική παράδοση.

Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με το διαχρονικό αριστούργημα του Αντόνιο Βιβάλντι ‘Οι Τέσσερις Εποχές’, που αποτελεί ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα έργα στην ιστορία της μουσικής. Σόλο βιολί και διεύθυνση ορχήστρας ο εξάρχων βιολιστής της Κ.Ο.Θ. Σίμος Παπάνας.

Συντελεστές:

Σύνολο εγχόρδων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης
Μουσική διεύθυνση/βιολί: Σίμος Παπάνας

Πρόγραμμα:

Σόλων Μιχαηλίδης: Δύο Βυζαντινά Σκίτσα, για ορχήστρα εγχόρδων
Αντόνιο Βιβάλντι: Οι Τέσσερις Εποχές, τέσσερα κοντσέρτα για βιολί και ορχήστρα εγχόρδων

Λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν την Τρίτη, 25 Αυγούστου στην περιοχή, δεν κατέστη δυνατόν να πραγματοποιηθεί η προγραμματισμένη συναυλία του συνόλου εγχόρδων της Κ.Ο.Θ. στον αύλειο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Αιανής. Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί αύριο, Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου, ώρα 21:00.
Ισχύουν οι ίδιες προκρατήσεις.

Λάρισα / Σόλο του Γιώργου Κοτσιφάκη από την Εθνική Λυρική Σκηνή | Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας | 12.15 & 13.00

Προκρατήσεις εδώ

Ο καταξιωμένος χορευτής Γιώργος Κοτσιφάκης παρουσιάζει ένα χορευτικό σόλο σε χορογραφία Χρήστου Παπαδόπουλου, με τη συνοδεία του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εστουδιαντίνας Νέας Ιωνίας Βόλου και δεξιοτέχνη Ανδρέα Κατσιγιάννη στο σαντούρι. Ο Χρήστος Παπαδόπουλος σημειώνει: «Ένα ντουέτο. Ένα σώμα και ένα μουσικό όργανο. Το ντουέτο αυτό εμπνέεται από την ελληνική μυθολογία και αποπειράται μέσα σε πέντε μόλις λεπτά να σκιαγραφήσει και να διαγράψει μια τιτάνια ανθρώπινη διαδρομή και εξέλιξη.

Η διαδρομή αυτή ξεκινά με τη μυθολογική δημιουργία του ανθρώπου ως ένα θεϊκό αστείο, συνεχίζει με τη σχέση αθάνατου-θνητού και πώς αυτή αναδιαμορφώνεται μέσα στους αιώνες και τελειώνει με τα πρώτα βήματα του ανθρώπου ως ανεξάρτητου πλάσματος που λαχτάρα να αυτοπροσδιοριστεί και να ορίσει το μέλλον του. Συνεχίζοντας την έρευνα της συνάντησης σώματος και ήχου, πώς αυτά συναντιούνται και αλληλοεπηρεάζονται, επιχειρείται η δημιουργία ενός ιδιότυπου παραστασιακού κώδικα στηριζόμενου τόσο στην αφηγηματικότητα της κίνησης όσο και στη λειτουργία της ίδιας της μουσικής».

Συντελεστές:

Χορογραφία: Χρήστος Παπαδόπουλος
Σαντούρι: Ανδρέας Κατσιγιάννης

Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου από την Εθνική Λυρική Σκηνή | Αρχαίο Θέατρο Λάρισας Β’ | 20.30

Προκρατήσεις εδώ

Η καταξιωμένη ορχήστρα Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ανδρέα Κατσιγιάννη, περιοδεύει το φετινό καλοκαίρι με δύο διαφορετικά μουσικά προγράμματα. Κάθε πρόγραμμα και ένα συναρπαστικό μουσικό ταξίδι. Το πρώτο περιλαμβάνει ένα αφιέρωμα στη Σμύρνη και τον Πειραιά, ενώ το δεύτερο είναι αφιερωμένο εξ ολοκλήρου στη θάλασσα και στην ξενιτιά.

Σε αυτή τη συναυλία θα παρουσιαστεί το πρόγραμμα Mare Nostrum το οποίο αποτελείται από δύο κύκλους. Ο πρώτος κύκλος (Το ταξίδι, στη δική μας θάλασσα) είναι αφιερωμένος στη θάλασσα που ενώνει 23 διαφορετικούς λαούς. Μελωδίες κοινές και διασκευές πρωτότυπες συναντιούνται επί σκηνής με την Εστουδιαντίνα σε μια πανδαισία ήχων και ρυθμών. Στον δεύτερο κύκλο (Έρωτας στην ξενιτιά) το ταξίδι ξεκινά από την Ανατολή και τα Βαλκάνια, φτάνει έως τα ελληνόφωνα χωριά της Κάτω Ιταλίας και τα φάντο της Πορτογαλίας και καταλήγει στην Ελλάδα του χθες και του σήμερα.

Παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Συντελεστές:

Τραγουδούν: Απόστολος Μόσιος, Ευτυχία Μητρίτσα
Σολίστ: Κυριάκος Γκουβέντας (βιολί), Κώστας Γεδίκης (μπουζούκι, λάφτα), Απόστολος Μόσιος (κιθάρα – 1/9), Αποστόλης Βαλαρούτσος (κιθάρα – 3, 5, 6,/9), Δήμος Βουγιούκας (ακορντεόν), Σταύρος Κουσκουρίδας (πνευστά), Δημήτρης Γκαβαρδίνας (κρουστά), Φίλιππος Ρέτσιος (πιάνο), Κώστας Κωνσταντίνου (μπάσο), Ανδρέας Κατσιγιάννης (σαντούρι)

Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει.

Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης.

Οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Ισχύει ο κανόνας της απόστασης των 1,5 μέτρων κατ’ ελάχιστον για ανοικτούς χώρους και 2 μέτρων για κλειστούς χώρους.

Η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι απαραίτητη καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 1 – 1, 5 ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης.

 

Διαβάστε επίσης:

Αυγουστιάτικη πανσέληνος: Μαγικές εικόνες από το πιο εντυπωσιακό φεγγάρι του χρόνου

To φθινόπωρο έρχεται γεμάτο πολιτισμό από τον Δήμο Αθηναίων

Κέντρο Πολιτισμού η βίλα Ιόλα

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση