NEED TO KNOW

Σούπερ μάρκετ: Ένας χρόνος από την «επιδρομή» στα ράφια – Όταν εξαφανίσθηκαν αντισηπτικά, όσπρια και… η μαγιά

Σούπερ μάρκετ: Ένας χρόνος από την «επιδρομή» στα ράφια – Όταν εξαφανίσθηκαν αντισηπτικά, όσπρια και… η μαγιά
Photo by Hanson Lu on Unsplash

Τέτοιες ημέρες πέρυσι παραμονές του πρώτου lockdown το λιανεμπόριο τροφίμων μάρκετ ζούσε πρωτοφανείς στιγμές: οι καταναλωτές κυριευμένοι από πανικό έκαναν «έφοδο» στα ράφια των καταστημάτων υπό τον φόβο του κορονοϊού, εξαφανίζοντας εν ριπή οφθαλμού τρόφιμα μακράς διαρκείας (όσπρια, ζυμαρικά, αλεύρι, κα.) και καθαριστικά είδη. Λίγες ημέρες πριν ο θανατηφόρος ιός είχε περάσει και επίσημα το κατώφλι της χώρας, με το πρώτο κρούσμα να εντοπίζεται στη Θεσσαλονίκη. Αφορούσε μια 38χρόνη γυναίκα, η οποία είχε μόλις επιστρέψει από το Μιλάνο της Ιταλίας, όπου η επιδημία είχε αρχίσει ήδη να σπέρνει τον τρόμο.

Η καταναλωτική «φρενίτιδα» εκτόξευσε τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε αστρονομικά επίπεδα. Μεγαλύτερα ακόμη και από την παραμονή των capital controls το καλοκαίρι του 2015. Υπολογίζεται πως στα ταμεία εκείνο το «καυτό διάστημα» μπήκαν έως και 80% περισσότερα χρήματα απ’ ότι την αντίστοιχη περίοδο ένα χρόνο πριν.

Η κατανάλωση τροφίμων στο σπίτι γνώρισε «μεγάλες δόξες» και οι κουζίνες πήραν φωτιά, αφού οι νοικοκυρές είχαν άπλετο χρόνο λόγω τηλεργασίας να δοκιμάσουν τις μαγειρικές επιδόσεις τους. Η κίνηση παρέμεινε υψηλή και τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες, με αποτέλεσμα να παρατηρηθούν και οι πρώτες ελλείψεις σε είδη όπως τα αντισηπτικά και στη μαγιά (!).

«Γέμισαν τα ταμεία»

Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ* από τα τέλη Φεβρουαρίου μέχρι και τα μέσα Μαΐου του 2020, από τη στιγμή δηλαδή που εμφανίστηκαν τα πρώτα κρούσματα κορονοϊού και καθ’ όλη τη διάρκεια του lockdown αυξήθηκαν κατά 19,8% ή κατά 386 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Πρόκειται για τεράστιο νούμερο για έναν κλάδο που έχει συνηθίσει σε χαμηλούς μονοψήφιους ρυθμούς αύξησης την προηγούμενη τριετία.

«Χρυσές δουλειές» έκαναν και τα eshop των σούπερ μάρκετ, αφού οι καταναλωτές αναζητούσαν κάθε πιθανό κανάλι για να στοκάρουν τρόφιμα μπροστά στον «φόβο του άγνωστου» που έφερνε ο κορονοϊός. Πολλές αλυσίδες μάλιστα αναγκάστηκαν να σπεύσουν άρον άρον να δημιουργήσουν ηλεκτρονικό κατάστημα ή να συνεργαστούν με εδραιωμένες online πλατφόρμες διανομών φαγητού (πχ. η συνεργασία του Σκλαβενίτη με το efood.gr), προκειμένου να εξυπηρετούσαν την «έκρηξη» των ηλεκτρονικών παραγγελιών.

Έκτακτες προσλήψεις 7.000 εργαζομένων

Βέβαια, οι χρόνοι παράδοσης «ξέφυγαν» και πολλές φορές υπερέβησαν ακόμη και τις 30 ημέρες, δοκιμάζοντας τα όρια και την υπομονή των νοικοκυριών. Ούτε, οι έκτακτες προσλήψεις εργαζομένων και οι συνεργασίες με αρκετές εταιρείες ταχυμεταφορών δεν στάθηκαν ικανές να μειώσουν τις καθυστερήσεις (υπολογίζεται πως οι μεγάλοι παίκτες του κλάδου –Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market, Μασούτης, Lidl, κα. προσέλαβαν περίπου 7.000 εργαζομένους για να ανταποκριθούν στην πρόκληση).

Οι κινήσεις αυτές πάντως βοήθησαν τους λιανέμπορους να ανταπεξέλθουν με ιδιαίτερη επιτυχία στο δεύτερο lockdown του Νοεμβρίου που κράτησε μέχρι και τα μέσα Ιανουαρίου. Η αντίδραση ήταν άκρως υποδειγματική παρά τους αυστηρότερους περιορισμούς που εφαρμόστηκαν (πχ. λιγότερα άτομα μέσα στο κατάστημα) ενώ και οι καταναλωτές ήταν αρκετά πιο ψύχραιμοι σε σχέση με την πρώτη φορά.

Εξίσου ψύχραιμα αντιδρούν οι καταναλωτές και στο τρίτο κατά σειρά lockdown που διανύουμε αυτό το διάστημα. Παρ’ ότι η ζήτηση παραμένει αυξημένη, σε καμία περίπτωση δεν συγκρίνεται με το περσινό διάστημα, όταν λαίλαπα της πανδημίας «πέρναγε την πόρτα» της Ελλάδας. Είναι ενδεικτικό πως παρ’ ότι οι πωλήσεις κινούνται με υψηλούς ρυθμούς είναι έως και 30% σε σχέση με πέρυσι!

«Εκτόξευση» τζίρου κατά 1 δισ. ευρώ

Το πρόσημο πάντως του κλάδου είναι έντονα θετικό, παρά τα υψηλά κόστη που κλήθηκαν να επωμισθούν οι επιχειρήσεις για να διαχειριστούν τις επιπτώσεις της πανδημίας. Υπολογίζεται πως το έξτρα κόστος που προέκυψε για την προστασία του προσωπικού (μάσκες, αντισηπτικά κα. αλλά και τη διαχείριση της πανδημίας ξεπέρασε τα 160 εκατ. ευρώ την περσινή χρονιά.

Συνολικά, στα ταμεία των αλυσίδων μπήκε επιπλέον 1 δισ. ευρώ την περσινή χρονιά εξαιτίας των δυο lockdown που οδήγησε σε ραγδαία άνοδο της κατανάλωσης εντός σπιτιού. Φέρνοντας ένα μεγάλο χαμόγελο στα χείλη των ανθρώπων του κλάδου, πολλοί εκ των οποίων «πήραν βαθιά ανάσα». Στους μεγάλους κερδισμένους είναι η Σκλαβενίτης, η Γαλαξίας, η Lidl και ακολουθούν η ΑΒ Βασιλόπουλος, η My Market και η Μασούτης.

 

Διαβάστε επίσης:

3 tips για να εξοικονομήσετε χρήματα όταν ψωνίζετε από το σούπερ μάρκετ

Λιανεμπόριο: Στο «ραντάρ» μεγάλων παικτών η ελληνική αγορά – Τα σενάρια για Courir, Primark και Ocado

H δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στο Ηνωμένο Βασίλειο «κόβει» 3.500 θέσεις εργασίας

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση