Η Allison Devers ξεκίνησε την καριέρα της ως δημοσιογράφος. Της άρεσε να γράφει για παράξενα παζάρια βιβλίων, για εμπόρους δυσεύρετων, ιδιαίτερων τόμων του παρελθόντος, για όλους εκείνους που, με κάποιον ανεξήγητο τρόπο, μπορούσαν να βρίσκουν τις πρώτες εκδόσεις αριστουργημάτων της λογοτεχνίας και να τις πουλήσουν σε δημοπρασίες. Κάνοντας την απαιτούμενη έρευνα για τα άρθρα της, πρόσεξε κάτι σημαντικό: Οι άνδρες εκδότες ενδιαφέρονταν αποκλειστικά για άνδρες συγγραφείς.
«Λάτρευα τα βιβλία και το εμπόριό τους με γοήτευε, όμως πολλές φορές έβλεπα τους καταλόγους των δημοπρασιών και δεν υπήρχε ούτε ένα βιβλίο γραμμένο από γυναίκα. Ο σεξισμός και η ανισότητα στο χώρο των εκδόσεων συνεχίζονταν, με αυτόν τον τρόπο. Σκέφτηκα, λοιπόν, ότι αν εγώ πουλούσα σπάνια έργα, θα πουλούσα σίγουρα εκείνα που δημιούργησαν γυναίκες συγγραφείς», δήλωσε στους Financial Times.
Ξεκίνησε να πραγματοποιεί την ιδέα της το 2018, όταν μετακόμισε στο Λονδίνο κι άνοιξε ένα μικροσκοπικό βιβλιοπωλείο. Το ονόμασε, μάλιστα, The Second Shelf, εμπνευσμένη από ένα δοκίμιο της Meg Wolitzer σχετικά με τις ελάχιστες γυναίκες της λογοτεχνίας. Στο κατάστημά της θα βρούμε από best – sellers της Jane Austen και της JK Rowling, μέχρι άγνωστα διηγήματα γυναικών που έγραφαν για προσωπική ευχαρίστηση ή έμειναν στην αφάνεια, λόγω του φύλου τους. Φέτος, κατάφερε να πουλήσει το αυθεντικό αντίτυπο του μοναδικού λευκώματος που εξέδωσε ποτέ η φωτογράφος Francesca Woodman, έναντι 27 χιλιάδων δολαρίων.
Σκοπός της Devers είναι να φέρει τις γυναίκες στο προσκήνιο. Δε θέλει να τις αναγνωρίζουν μόνο οι γυναίκες, αλλά και οι άνδρες. Θέλει να τις σεβαστούν, επιτέλους, και τα δύο φύλα. Να γνωρίζει πως στα σχολεία, στις δημόσιες βιβλιοθήκες αλλά και στα δικά μας ράφια, στα Πανεπιστήμια, υπάρχουν βιβλία γυναικών που ο κόσμος θέλει να πάρει στα χέρια του.
Οι γυναίκες, άλλωστε, πάντα υπήρχαν στον ανδροκρατούμενο χώρο της λογοτεχνίας. Ας μην ξεχνάμε όλες εκείνες που αναγκάστηκαν να υιοθετήσουν ψευδώνυμα, προκειμένου να τις πάρουν στα σοβαρά τόσο οι εκδότες, όσο και το κοινό. Επιπλέον, μέχρι τη δεκαετία του ’30 τα βιβλία που υπογράφονταν από γυναίκες θεωρούνταν χάσιμο χώρου.
Στη σύγχρονη εποχή, αν εξαιρέσουμε τις J.K. Rowling, Hilary Mantel, Agatha Christie, Patricia Highsmith και Sylvia Plath, οι άνδρες συνεχίζουν να πρωταγωνιστούν. Τα έργα τους, μάλιστα, πωλούνται σε υψηλότερες τιμές. Τρανό παράδειγμα, αποτελεί η Gertrude Stein η οποία επηρέασε σημαντικά τον James Joyce. Ένα δικό της πρωτότυπο δεν ξεπερνά τις χίλιες λίρες. Για να αποκτήσουμε κάποιο δικό του, θα πρέπει να πληρώσουμε ογδόντα φορές παραπάνω χρήματα.
Η Devers προσπαθεί να προωθεί περισσότερο τις έγχρωμες συγγραφείς. Εκείνες είναι που έχουν δεχθεί τη μεγαλύτερη υποτίμηση, στο πέρασμα των χρόνων. Η Maya Angelou, η Mari Evans και η Nikki Giovanni δε λείπουν ποτέ από τα ράφια της.
Λατρεύει να πουλάει φθαρμένα, μεταχειρισμένα αντίτυπα. «Η τελειότητα έχει γίνει βαρετή. Οι γυναίκες, κατά γενική ομολογία, χαίρονται να γράφουν το όνομά τους στην πρώτη σελίδα ή αφιερώσεις, όπως από μία μαμά σε μία κόρη. Για εμένα, αυτά είναι που έχουν μεγαλύτερη αξία, γιατί μέσα από αυτά, μιλά η αγάπη», εξήγησε.
Διαβάστε επίσης:
Margaret Atwood: Γράφει για την ενδυνάμωση της γυναίκας, όμως δε θεωρεί πως είναι φεμινίστρια
Virginia Woolf: Η συγγραφέας που λάτρεψε τη μόδα
10 βιβλία από γυναίκες για γυναίκες που αξίζει να διαβάσετε
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση