ΑΠΟΨΕΙΣ

Λίνα Μενδώνη: Η υπουργός που έκανε για μια ακόμα φορά την έκπληξη

Κυριακή πρωί στην Αρχαία Ολυμπία. Η μικρή πόλη λουσμένη στο φως του ήλιου έχει ανοιχτά τα καταστήματα, τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια και ο αρχαιολογικός χώρος με τα μουσεία του, στα καλύτερά του.

Όλοι περιμένουν τους επισκέπτες. Από την Ελλάδα και το εξωτερικό αλλά και από ένα κρουαζιερόπλοιο, που φθάνει στο Κατάκολο από τη Γένοβα.

Ο κόσμος δεν ανησυχεί, πλην μόνον κάποιοι υπάλληλοι του υπουργείου Πολιτισμού, με ορισμένους συνδικαλιστές, που θέλουν να κλείσουν τα μουσεία και τον χώρο, κάνοντας απεργία υπό τον φόβο της ενδεχόμενης απειλής από τον κορωνοϊό.

Τι κάνει ένας υπουργός μπροστά σε μια τέτοια κατάσταση; Πολύ απλά βρίσκεται στην πρώτη γραμμή. Όπως κάνει κι ένας στρατηγός για να εμψυχώσει τους στρατιώτες του. Όπως καλείται να πράξει και κάθε υπεύθυνος πολίτης αυτής της χώρας, που κατέχει ένα αξίωμα, το οποίο οφείλει να τιμά και να διακονεύει υποδειγματικά.

Και αυτό ακριβώς έπραξε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στην αρχαία Ολυμπία περνώντας ένα πρωινό με τους επισκέπτες, συζητώντας μαζί τους για την αρχαία Ελλάδα και τους Ολυμπιακούς της Αγώνες και διαλύοντας με την παρουσία της, φόβους και υπερβολές.

Διότι ναι μεν και είναι λογική η ανησυχία για τον κορωνοϊό, αλλά υπάρχει και η συντεταγμένη πολιτεία που αποφασίζει _όπως και κάνει άλλωστε_ για μέτρα που λαμβάνονται, και όχι οι απεργίες…

Έτσι κι αλλιώς όσοι γνωρίζουν την Λίνα Μενδώνη ουδόλως εξεπλάγησαν, που προτίμησε να αναβάλλει ένα σοβαρό ταξίδι στο Λονδίνο για συζητήσεις σχετικές με το διαρκές αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, προτιμώντας να λύσει πρώτα και επιτόπου ένα άμεσο πρόβλημα, που δεν απασχολούσε μόνον τους εργαζόμενους αλλά θα μπορούσε να επηρεάσει και την εικόνα της χώρας προς τα έξω.

Όπως συνηθίζει άλλωστε να λέει η ίδια, το πρόσωπο της Ελλάδας στο εξωτερικό αποτελεί βασική της προτεραιότητα. Κι όχι απλώς για λόγους εθνικής υπερηφάνειας, αλλά και γιατί κάθε δυσμενής παρατήρηση, κάθε εικόνα απογοητευτική ή το χειρότερο, δυσφημιστική συνεπάγεται σοβαρές επιπτώσεις και στην οικονομία, στο βαθμό _και είναι μεγάλος_ που εξαρτάται από τον τουρισμό.

Η άρτια λειτουργία μουσείων, αρχαιολογικών χώρων και όλων των πολιτιστικών υποδομών εξάλλου, δεν είναι απλώς ένα διαδικαστικό ζήτημα, είναι απόδειξη για το επίπεδο του πολιτισμού στη χώρα μας.

Η υπουργός που βάζει στόχους

Γι΄ αυτό η Λίνα Μενδώνη πήγε στην αρχαία Ολυμπία , γι΄ αυτό «κυνήγησε», όσο τίποτε, το θέμα του νέου ανελκυστήρα για την Ακρόπολη _θυμούνται οι αναγνώστες τις ντροπιαστικές σκηνές ανθρώπων σε καροτσάκι, να μην μπορούν να ανεβούν στον ιερό βράχο και να τους παίρνουν στα χέρια, σκηνές που έκαναν το γύρο του κόσμου _ γι΄ αυτό πίεσε για την λειτουργία των αναψυκτηρίων, έτσι που φέτος θα λειτουργήσουν 35, τα διπλάσια από τα τελευταία χρόνια, ώστε οι επισκέπτες να βρίσκουν νερό τουλάχιστον, στη ζέστη του καλοκαιριού (αλήστου μνήμης οι λιποθυμίες ανθρώπων σε αρχαιολογικούς χώρους).

Ένας νέος οργανισμός, που ετοιμάζεται μάλιστα για το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, τον υπεύθυνο φορέα του ΥΠΠΟ για όλα αυτά, υπόσχεται εξυγίανση και εκσυγχρονισμό ώστε τέτοια φαινόμενα να αποτελούν σε λίγο παρελθόν.

Εξάλλου ο πήχυς στο υπουργείο Πολιτισμού έχει μπει ήδη πολύ ψηλά. Τον έθεσε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης ενώ επιβεβαίωσε, ύστερα και από την πρόσφατη αξιολόγηση υπουργών, το έργο που επιτελείται από την υπουργό Πολιτισμού με ταχύτητα και συνέπεια.

Ο ίδιος θα εγκαινιάσει σε λίγες μέρες το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης _ένα γεφύρι της Άρτας πραγματικά_ που μόλις άνοιξε, ύστερα από αναμονή είκοσι χρόνων, χάρις στις άοκνες προσπάθειες της Λίνας Μενδώνη, που είναι ειδική να υπερπηδά εμπόδια και να δίνει λύσεις εκεί, που οι άλλοι σηκώνουν τα χέρια ψηλά.

Το ίδιο ακριβώς, που συμβαίνει και με την Εθνική Πινακοθήκη, το «γιαπί» του κέντρου της Αθήνας, που κινδύνευε να μείνει έτσι για χρόνια, αλλά ήδη τα εγκαίνιά του προγραμματίζονται σε έναν ακριβώς χρόνο από τώρα, την 25η Μαρτίου του 2021.

Και ναι, οι εκδηλώσεις της «Ελευσίνας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, 2021», ενός ευρωπαϊκού θεσμού, που παρ΄ολίγον να χαθεί διασύροντας τη χώρα, θα πραγματοποιηθούν, παρ΄ ότι η υπουργός παρέλαβε ένα φάκελο κενό και ένα μηδενικό έργο τόσο αναφορικά με το πολιτιστικό πρόγραμμα όσο και με τα έργα υποδομής.

Η αναγέννηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, της ναυαρχίδας των μουσείων της χώρας, που είναι βέβαια ένα από τα σημαντικότερα του κόσμου έχει δρομολογηθεί επιτυχώς και η επέκταση για την ανάδειξη των μοναδικών συλλογών του δεν θα είναι πλέον μόνον ένα όνειρο. Το ίδιο και τα έργα στο Τατόι για την πολύπλευρη αξιοποίησή του, που αναμένεται να προσδώσει ένα νέο σύνολο πολιτισμού και φυσικού περιβάλλοντος στην Αττική.

Κι όλα αυτά, και πολλά άλλα, μόνον σε επτά μήνες. Αν η εργατικότητα είναι το πιο γνωστό χαρακτηριστικό της υπουργού Πολιτισμού, η γνώση του αντικειμένου, η οργανωτικότητα και η καλή προετοιμασία είναι τα μυστικά, που οδηγούν σε αυτά τα αποτελέσματα.

Θα μπορούσε να πει κανείς πολύ απλά, πως τέτοιους υπουργούς χρειάζεται η χώρα. Να παράγουν έργο, να βρίσκονται πάντα κοντά στους ανθρώπους και τα προβλήματά τους, να συντονίζουν και να δίνουν λύσεις, να δημιουργούν την Ελλάδα του αύριο.