Όμορφη, ξανθιά, χαριτωμένη και σύμβολο της γυναικείας καταπίεσης, η Barbie τώρα μάχεται για την ισότητα στους διαδρόμους των μεγαλύτερων μουσείων και γκαλερί. Φαίνεται παράξενο, όμως είναι πέρα για πέρα αληθινό.
Με σλόγκαν Refuse to be the muse (Αρνήσου να γίνεις η μούσα), η ArtActivistBarbie (AAB) είναι εμπνευσμένη από μία γυναίκα με σκοπό ζωής να αλλάξει τον κόσμο. Αυτή τη στιγμή, έχει σχεδόν 14 χιλιάδες ακολούθους στο Twitter και, πάντα με χιούμορ και χωρίς να προσβάλλει, φέρνει στην επιφάνεια σημαντικά ζητήματα, όπως είναι η περιορισμένη εκπροσώπηση των γυναικών στο χώρο της Τέχνης.
Here’s ‘The Sleep of Psyche’ in the #WallaceCollection. Popular with the #malegaze which has loved to gaze at women in scenes of tranquility, languorously reclining or engaged in subdued activity. Better still, have women not only beautiful, but completely silent. Yes, SLEEPING! pic.twitter.com/VKYKR7VHCV
— ArtActivistBarbie (@BarbieReports) April 28, 2020
Η δημιουργός προτιμά να διατηρήσει την ανωνυμία της, όμως έγραψε στο theconversation.com ορισμένα πράγματα για εκείνη.
«Χρησιμοποιώ τις τέχνες για να μελετήσω το φαινόμενο της κοινωνικής αδικίας και να ερευνήσω τη χρήση αντικειμένων και μουσείων που μπορούν να βοηθήσουν ώστε να κάνουμε τη διαφορά. Το 2018, αποφάσισα να το κάνω αυτό χρησιμοποιώντας την πιο διάσημη κούκλα στην ιστορία του δυτικού κόσμου», σημείωσε. «Πήρα μία ομάδα μαθητών στην γκαλερί της περιοχής μου, τους έδωσα από μία Barbie και τους ζήτησα να ‘χακάρουν’ το χώρο, αφήνοντάς την μπροστά από τα έργα και βάζοντας το πλακάτ στα χέρια της.»
An #AAB #SundayStory from 2019 https://t.co/xkaKKLvoOG
— ArtActivistBarbie (@BarbieReports) May 10, 2020
Ανατρέπει τα στερεότυπα που έρχονται μαζί με το παιδικό αυτό παιχνίδι, που παρουσιάζει μία σιλουέτα που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και γεμίζει τα κορίτσια με ανασφάλειες, χρησιμοποιώντας το για καλό σκοπό. Πλέον, αντί για πρότυπο ομορφιάς, τη μετατρέπει σε πρότυπο ισότητας.
Norway House, #TrafalgarSquare. #London #LondonBuildings#architecturelovers @CultureCalling pic.twitter.com/xmaUj5KgwJ
— ArtActivistBarbie (@BarbieReports) September 14, 2019
Πολλά διάσημα μουσεία, ειδικά εκείνα που περιλαμβάνουν πίνακες και γλυπτά από την αναγεννησιακή εποχή, είναι ανδροκρατούμενα. Τα περισσότερα έργα, δηλαδή, έχουν δημιουργηθεί από άνδρες καλλιτέχνες.
Η ArtActivistBarbie έρχεται για να αποκαλύψει πως αυτοί οι χώροι και τα εκθέματα που προέρχονται από άνδρες και συλλέχθηκαν από άνδρες, αντιπροσωπεύουν αιώνες αδικίας και υποτίμησης των γυναικών. Είναι ανάγκη να γίνουν προσπάθειες για μία πιο ισορροπημένη κατάσταση, προωθώντας τις σύγχρονες καλλιτέχνιδες που βρίσκονται, αυτή τη στιγμή, στην αφάνεια.
Well, the #WallaceCollection #London really is a #patriarchal palace of power, privilege and painting! Seems Mr Wallace just couldn’t get enough paintings of Venus bathing, women bathing, girls bathing. One whole wall features Venus bathing, yes it really does. #malegaze pic.twitter.com/Fzk4gF0C9x
— ArtActivistBarbie (@BarbieReports) April 27, 2020
Μία από τις πρώτες της αναρτήσεις στο Twitter, περιλάμβανε μία σημαντική κι άκρως απογοητευτική πληροφορία. Στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, 2.300 πίνακες ήταν έργα ανδρών. Εκείνα των γυναικών, άγγιζαν τα 21. Η διαφορά είναι εμφανής. Σκοπός της ΑΑΒ είναι όχι μόνο να τονίσει το τεράστιο χάσμα των φύλων στην τέχνη, αλλά να δείξει πόσο υποτιμημένο ήταν το «ωραίο» φύλο ανά τα χρόνια και να παλέψει για την ανατροπή των προκαταλήψεων.
For AAB’s wardrobe admirers, the dress is a Mutti creation circa 1972. AAB was wearing it on the way to the #NationalGallery #London to celebrate the work of Baroque artist #Artemisia #Gentileschi. This painting is one of their 21 works by women (2300 by men). #gendergap pic.twitter.com/extBqCz9yv
— ArtActivistBarbie (@BarbieReports) May 14, 2020
Υπάρχει, όμως, ελπίδα και οι ενέργειες της ΑΑΒ έχουν αποτέλεσμα. Τον περασμένο Μάρτιο, η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου ανάρτησε ένα βίντεο στην ιστοσελίδα της, τονίζοντας την ανησυχία των ειδικών για την έλλειψη γυναικείας παρουσίας.
Το Μάιο της ίδιας χρονιάς, δημιούργησε ειδικό τομέα με τίτλο Curator: Missing Narratives on Women.
Η φωνή της Barbie ακούγεται πιο δυνατά από ποτέ κι αλλάζει τον κόσμο. Και το κάνει με στιλ.