Αν κάποιος δυσκολεύεται να μάθει, σημαίνει ότι μαθαίνει με λάθος τρόπο, υπογραμμίζει η Έλντα Γεωργαρά. Το μαθησιακό coaching που εξασκεί σε μαθητές (ειδικά έφηβους) τα τελευταία χρόνια αποδεικνύεται ιδιαίτερα επίκαιρο σήμερα, τις ημέρες της απομόνωσης.
Ο ειδικός τομέας του μαθησιακού coaching εντάσσεται στον γενικότερο κλάδο του life coaching και της ψυχολογίας της ευτυχίας και της αντοχής, που γνωρίζει τεράστια άνθιση στις αγγλοσαξονικές χώρες.
Αποβλέπει στην εκπαίδευση γονέων και μαθητών ώστε να αποκωδικοποιήσουν, να κατανοήσουν και να αναπτύξουν τις ικανότητες και τη δυναμική της προσωπικότητας των μαθητών, μεγιστοποιώντας τις μαθησιακές τους δυνατότητες και επιδόσεις.
Όπως εξηγεί και η ίδια: «Στις μέρες μας κάθε μαθητής καλείται να αφομοιώσει τεράστια μάζα πληροφοριών, προκειμένου να πετύχει στο σχολείο και μετέπειτα στην επαγγελματική ζωή του. Αν και δίνουμε πολύ βάρος στην ανάλυση του τι πρέπει να μάθουμε, λίγοι γνωρίζουν πώς να μελετήσουν αυτήν την συγκεκριμένη ύλη με τον πιο αποδοτικό τρόπο. γλιτώνοντας άγχος και σύγχυση».
Πιστοποιημένη Master NLP Practitioner (INLPTA), Coach (AC certified), IEMT Practitioner, και σύμβουλος μαθησιακών τύπων και επαγγελματικού προσανατολισμού της Ariston Psychometrics, η Έλντα Γεωργαρά ειδικεύεται στην καλλιέργεια ικανοτήτων και τεχνικών που εξελίσσουν τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος αφομοιώνει τη γνώση.
Μέσω ιδιωτικών συνεδριών, ομιλιών και σεμιναρίων, εκπαιδεύει και υποστηρίζει παιδιά, εφήβους αλλά και ενήλικες (γονείς/καθηγητές/μαθητές), ώστε να καταφέρνουν να αποκωδικοποιούν, να κατανοούν και να αναπτύσσουν τις ικανότητες και τη δυναμική της προσωπικότητας τους.
Μητέρα τριών παιδιών, πρωταθλήτρια Ελλάδος στην Ιππασία, με πτυχίο οικονομικών και management (από το UCL και LSE αντιστοίχως), η Έλντα έχει πολυδιάστατη επαγγελματική εμπειρία στον χρηματοοικονομικό και ιατρικό χώρο καθώς και στην παροχή υπηρεσιών B2Bκαι B2C.
Ένθερμη υποστηρίκτρια της δια βίου μάθησης, συμμετέχει σε σεμινάρια, παρακολουθεί courses και κατέχει certifications – ενδεικτικά από Berkeley (science of happiness), Yale (Everyday parenting the ABCs of child rearing), HarvardX (leaders of learning).
Το εκπαιδευτικό της έργο περιλαμβάνει ανάλυση και διαχείριση μαθησιακού προφίλ, εξατομικευμένες τεχνικές μελέτης, επαγγελματικό προσανατολισμό, διαχείριση αλλαγών, απόδοσης, performance stress, διαχείριση και ανάπτυξη high performance skills & habits.
Τι μπορεί να περιμένει κανείς από το μαθητικό coaching;
Πρώτον να κατανοήσουν και να εκπαιδευτούν οι μαθητές (αλλά και οι γονείς τους) στον τρόπο που μαθαίνουν. Τον τρόπο δηλαδή που κατανοούν, αποθηκεύουν και ανακαλούν την πληροφορία, όχι μόνο για την εξέλιξη της μαθητικής τους πορείας, αλλά και για τη ζωή τους γενικότερα.
Δεύτερον, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε μοτίβα συμπεριφοράς και σκέψης που παρεμποδίζουν την αποδοτική μελέτη, όπως η αναβλητικότητα, η αδυναμία συγκέντρωσης, η ασταθής αυτοπεποίθηση, η έλλειψη κινητοποίησης, το προ εξεταστικό στρες και η τελειομανία μεταξύ άλλων. Έτσι ο μαθητής βαθμιαία καταφέρνει να μην αγχώνεται για τα μαθήματα του, να εστιάζει στα κύρια σημεία του μαθήματος, να μπορεί να διαβάζει σε πολύ λιγότερο χρόνο συγκριτικά με πριν, να θυμάται με μεγαλύτερη ευκολία, να συγκεντρώνεται στη μελέτη του αποδοτικότερα, να έχει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, να έχει καλύτερη επίδοση στις εξετάσεις, να συστηματοποιήσει το διάβασμα του, να αποφύγει ιδιαίτερα μαθήματα και φροντιστήρια.
Πώς δουλεύετε με τον μαθητή;
Όσον αφορά την εκμάθηση, υπάρχουν πλέον στη διάθεσή μας τεκμηριωμένα επιστημονικά, πρακτικά εργαλεία και ψυχομετρικά τεστ τα οποία μπορούν να αφυπνίσουν και να κινητοποιήσουν γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς, ώστε να βοηθήσουν τους μαθητές να μελετάνε στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Οι συγκεκριμένες τεχνικές μπορούν να εφαρμοστούν σε οποιονδήποτε τομέα επιθυμεί κανείς να βελτιωθεί. Κάθε ενδιαφερόμενος μαθαίνει πώς λειτουργούν κάποιες γενικές ικανότητες του μυαλού οι οποίες καθορίζουν τη μάθηση όπως: τη διαφορά και χρησιμότητα της διάχυτης και εστιασμένης σκέψης στη μελέτη, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο ο ανθρώπινος εγκέφαλος ομαδοποιεί, κατανοεί και ανακαλεί τις καινούριες πληροφορίες. Επίσης, το πώς δουλεύει η βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη μνήμη, το πώς γίνεται πιο εύκολη η συγκέντρωση και η κατανόηση της πληροφορίας.
Κάθε μαθητής λαμβάνει ακριβή διάγνωση του μαθησιακού του προφίλ. Έτσι, μέσω των αποτελεσμάτων από τα ψυχομετρικά τεστ μπορούμε να διαγνώσουμε και να αναλύσουμε όχι μόνο τις ικανότητες του ατόμου αλλά και την έμφυτη συμπεριφορά και προδιάθεση, με πρωτοφανή ακρίβεια: διαφορετικά αντιλαμβάνεται και αφομοιώνει την γνώση ένας ακουστικός, ένας οπτικός ή ένας ενδοπροσωπικός τύπος ανθρώπου, μεταξύ άλλων. Επίσης ενημερώνει τον μαθητή για το ποιο εγκεφαλικό ημισφαίριο (δεξί η αριστερό) είναι πιο ανεπτυγμένο και κατ’ επέκταση το πώς απορροφά την πληροφορία.
Για να μπορέσουμε να μεγιστοποιήσουμε τις μαθησιακές του δυνατότητες και επιδόσεις παράλληλα με τη βελτιστοποίηση της μελέτης, δουλεύουμε και πάνω στην νοοτροπία, τις πεποιθήσεις και τις προσδοκίες του μαθητή.
Σε ποιους απευθύνεται το μαθησιακό coaching;
Σε οποιονδήποτε μαθητή, μικρό ή μεγάλο, θέλει να καλλιεργήσει και να αναπτύξει τη δυναμική της προσωπικότητάς του ώστε να επιτυγχάνει αυτόνομα, σε οποιοδήποτε εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Η δεξιότητα της μάθησης είναι μια έμφυτη ανθρώπινη ικανότητα. Όλοι είναι ικανοί να μάθουν, απλά όχι με τον ίδιο τρόπο. Διδάσκοντας στον εκάστοτε μαθητή τον καταλληλότερο για αυτόν τρόπο να μαθαίνει, το μαθησιακό coaching διευκολύνει όχι μόνο τον μαθητή που δυσκολεύεται, αλλά και τον «καλό» μαθητή χωρίς σταθερή απόδοση, ώστε να βελτιώσει σημαντικά την απόδοση του.
Αντιθέτως με αυτό που μπορεί να πιστεύετε, οι πιο πολλοί μαθητές με τους οποίους έχω δουλέψει, δεν είναι αυτοί που κάποιος θα χαρακτήριζε κακοί μαθητές. Και εννοώ μαθητές που αποδίδουν ικανοποιητικά στην τάξη ή και την ώρα της μελέτης, που όμως δεν επιτυγχάνουν την ώρα των εξετάσεων.
Όπως με έναν αθλητή, που αποδίδει το μέγιστο των δυνατοτήτων του στην προπόνηση, αλλά αποτυγχάνει να έχει μια εξίσου σταθερή και υψηλή απόδοση στους αγώνες.
Όταν κάποιος δυσκολεύεται να μάθει κάτι ή δεν αποδίδουν οι προσπάθειες του, και αποτυγχάνει να φτάσει στο επίπεδο που θέλει σε ένα ή και σε περισσότερα αντικείμενα, στην συντριπτική πλειονότητά των περιπτώσεων, φταίει ο τρόπος εκμάθησης.
Το προ εξεταστικό στρες, η ασταθής αυτοπεποίθηση, η αναβλητικότητα, η τελειομανία, ο φόβος αποτυχίας ή και επιτυχίας, η ελλιπής κινητοποίηση, είναι θέματα με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι πολλοί μαθητές, ανεξαρτήτως των μαθησιακών τους ικανοτήτων και επιδόσεων.
Η σωστή προετοιμασία και μελέτη παίζει καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση αυτών των θεμάτων, αλλά εξίσου σημαντικό ρόλο παίζουν η νοοτροπία, οι πεποιθήσεις και οι προσδοκίες του μαθητή και πολλές φορές και των γονιών του».
Πώς μπορεί κανείς να επωφεληθεί από το μαθησιακό coaching σε αυτόν τον καιρό της μαθητικής αβεβαιότητας;
Οι μέρες καραντίνας που διανύουμε είναι πολύ δύσκολές και αποτελούν πρόκληση για όλους. Τώρα λοιπόν που τα μαθήματα δεν τρέχουν με τους ίδιους φρενήρεις ρυθμούς, είναι μια ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε και να διευρύνουμε τον τρόπο που μαθαίνουμε.
Μέσα στην αβεβαιότητα, το μαθησιακό coaching είναι το κατ’ εξοχήν εργαλείο που μπορεί να μας προτείνει και να μας βοηθήσει να υιοθετήσουμε σίγουρους και πολύ συγκεκριμένους τρόπους εκμάθησης, που ταιριάζουν στο δικό μας μαθησιακό προφίλ.
Η εκπαίδευση και η ψυχομετρική διάγνωση του ατόμου μπορεί πολύ εύκολα να γίνει διαδικτυακά. Μέσα από έναν σύντομο κύκλο δέκα διαδικτυακών συνεδριών, ο ενδιαφερόμενος θα έχει διδαχθεί και θα ξέρει πώς να εφαρμόσει όλες τις πρακτικές τεχνικές που ταιριάζουν στην δική του μαθησιακή προσωπικότητα, βλέποντας άμεση βελτίωση στην απόδοση του. Θα αποκτήσει εφόδια και εργαλεία για την επιστροφή στην κανονικότητα. Και όσον αφορά την επιπλέον φροντιστηριακή μάθηση, τονίζω και πάλι πως το φροντιστήριο θα εστιάσει στην ύλη, στο τι, στο περιεχόμενο. Ενώ στο coaching εστιάζουμε στο πώς.
Μπορεί ένας γονέας να καλλιεργήσει την αισιοδοξία;
Ο καθένας αντιμετωπίζει τις όποιες αναποδιές, αποτυχίες και εμπόδια που φέρνει η ζωή μέσα από τον δικό του ή της τρόπο σκέψης. Αυτά τα μοτίβα σκέψης, τις περισσότερες φορές λειτουργούν αυτόματα, εν αγνοία μας, χωρίς να τα αντιλαμβανόμαστε συνειδητά.
Πληθώρα επιστημονικών ερευνών αποδεικνύει ότι οι αισιόδοξοι άνθρωποι είναι πιο επιτυχημένοι από τους απαισιόδοξους. Είναι επίσης πιο ευτυχισμένοι και υγιείς. Ο θετικός-αισιόδοξος τρόπος σκέψης, εξαρτάται από τις δικαιολογίες που δίνουμε στον εαυτό μας όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά. Αυτές οι ερμηνείες είναι που θα καθορίσουν τελικά το πόσο αισιόδοξοι ή απαισιόδοξοι θα είμαστε.
Ο αισιόδοξος με τον απαισιόδοξο άνθρωπο αντιλαμβάνονται την αποτυχία μέσα από τη διαφορετική νοοτροπία τους. Ευτυχώς για μας, η νοοτροπία είναι κάτι που μπορεί να καλλιεργηθεί και να αλλάξει. Με αρκετή πρακτική άσκηση στο πώς να ερμηνεύω πιο αισιόδοξα αυτό που μου συμβαίνει και πράττοντας ανάλογα να καλλιεργήσω την δεξιότητα της αισιοδοξίας μέχρι να γίνει κομμάτι και κτήμα της νοοτροπίας μου.
Οι γονείς και οι δάσκαλοι με τη στάση τους, μπορούν να επηρεάσουν καθοριστικά την νοοτροπία των παιδιών και επομένως τον βαθμό της αισιοδοξίας τους.
Μπορεί να μη μπορούμε πάντα να έχουμε επιρροή πάνω σε αρνητικούς εξωγενείς παράγοντες ή να μην μπορούμε να αποφύγουμε αναποδιές της ζωής. Αυτό που μπορούμε όμως πάντα να κάνουμε είναι να επιλέξουμε το πού θα στρέψουμε την προσοχή μας. Λειτουργώντας ως παράδειγμα προς μίμηση, αν εμείς ως γονείς αφήνουμε τις δυσκολίες και τα εμπόδια να μας καταβάλλουν και να κυριεύσουν την προσοχή μας, το ίδιο θα κάνει και το παιδί μας. Παρέχοντας στα παιδιά εποικοδομητικά σχόλια, υποστήριξη και παρότρυνση ώστε να εστιάζουν στις δυνάμεις τους και στις ευκαιρίες που μπορούν να δημιουργήσουν μέσα από κάθε αρνητική κατάσταση, καλλιεργούμε την αισιοδοξία στα παιδιά μας.