Κορυφαία πιανίστρια και jazz τραγουδίστρια, η πρώτη Αφροαμερικανίδα που παρουσίασε τη δική της εκπομπή στην ιστορία της τηλεόρασης και τεράστια αντίπαλος του ρατσισμού, Hazel Scott, δε γινόταν να περάσει απαρατήρητη.
Από τη δεκαετία του ’40 μέχρι τα 50s, το άστρο της έλαμπε στη μουσική σκηνή. Τρομερά ταλαντούχα, με τους αυτοσχεδιασμούς της να συγκινούν, κέρδισε το κοινό με τις διασκευές της στα κλασσικά κομμάτια του Bach και του Mozart. Ακόμη κι ο Frank Sinatra με τον Duke Ellington ήταν φανατικοί της θαυμαστές.
Κατάφερε, μέσω και της τηλεοπτική της καριέρας, να δώσει ένα νέο παλμό στην τέχνη της εποχής, ενώ άσκησε τεράστια επιρροή στον αμερικανικό λαό όταν παντρεύτηκε έναν από τους ισχυρότερους πολιτικούς, τον Adam Clayton Powell.
Το όνομά της, όμως, σιγά – σιγά σβήστηκε από την ιστορία. Ας την επαναφέρουμε στη μνήμη μας, λοιπόν.
Η Hazel γεννήθηκε το 1920 στο Τρινιντάντ. Η μητέρα της ήταν μουσικός κι ο πατέρας της ακαδημαϊκός, όμως δεν τον γνώρισε ποτέ. Η πρώτη, ονειρευόταν μία τεράστια καριέρα στο πιάνο, οπότε μετακόμισε στις ΗΠΑ. Φτάνοντας στη Νέα Υόρκη, ανακάλυψε πως η κόρη της ήταν χαρισματική, οπότε έβαλε στην άκρη τους προσωπικούς της στόχους κι άρχισε να εργάζεται σκληρά ώστε να της παρέχει ό,τι θα χρειαζόταν. «Ήταν το μεγαλύτερο πρότυπο για εμένα», ανέφερε η Scott σε συνέντευξή της.
Στα 8 της χρόνια, εμφανίστηκε στην πρώτη της οντισιόν για τη Σχολή Juilliard. Οι πιθανότητες δεν ήταν με το μέρος της, καθώς το ελάχιστο όριο ηλικίας ήταν τα 16. Μάγεψε, όμως, την κριτική επιτροπή μ’ ένα Πρελούδιο του Rachmaninov. Την αποκάλεσαν ιδιοφυΐα και, με όλη τους την καρδιά, της έδωσαν υποτροφία.
Παρά τις ελπίδες της μητέρας της για κλασικές σπουδές, η μικρή Hazel ήταν επαναστάτρια. Στην εφηβεία της γνώρισε την jazz, έγινε μέλος σε συγκρότημα και ίδρυσε το δικό της, πειρατικό ραδιοφωνικό σταθμό. Σιγά – σιγά, η φήμη της μεγάλωνε. Έγινε το πρώτο όνομα στο Café Society, το πρώτο νεοϋορκέζικο κλαμπ, χάρη στην καλή της φίλη, Billie Holiday. Πριν ακόμη κλείσει τα 20, έδινε σόλο παραστάσεις στο Carnegie Hall, ενώ ο πρώτος της δίσκος, Swinging the Classics, απέσπασε κορυφαίες κριτικές. Μέχρι το 1945, έβγαζε 75 χιλιάδες δολάρια (ένα εκατομμύριο σε σημερινή αξία) το χρόνο! Ήταν πλούσια και πασίγνωστη.
Ανέκαθεν ασχολούταν με την πολιτική κι αρνούταν να εμφανιστεί σε χώρους με ρατσιστικό κοινό. «Γιατί, λοιπόν, έρχονται να ακούσουν εμένα, μια Νέγρη, και μετά αρνούνται να καθίσουν δίπλα σε ανθρώπους που μου μοιάζουν;» είχε πει στο περιοδικό Time.
Στα 22 της έκανε το ντεμπούτο της στο χώρο των μιούζικαλ – ένα χώρο που τάραξε με κάθε τρόπο. Χάρη σ’ εκείνη άρχισαν να προσλαμβάνονται περισσότερες μαύρες ηθοποιοί για σημαντικούς ρόλους. Μέχρι τότε, υποδύονταν τις υπηρέτριες, τις σκλάβες και τις ιερόδουλες. Η ίδια, έθετε ως όρο σε κάθε της συμβόλαιο πως δε θα έπαιζε σε καμία παραγωγή που θα την υποτιμούσε.
Συμμετείχε σε πέντε χολιγουντιανές παραγωγές, με σημαντικότερες τις I Dood It (1943), Broadway Rhythm (1944) και Rhapsody in Blue (1945). Έγινε η πιο ακριβοπληρωμένη Αφροαμερικανή της χώρας!
Κάποια στιγμή, στο πλατό της ταινίας The Heat’s On, το 1943, πρόσεξε πως, για μία σκηνή που ήθελε τις γυναίκες να αποχαιρετούν τους συζύγους τους που έφευγαν για τον πόλεμο, οι μαύρες ηθοποιοί φορούσαν βρώμικες ποδιές. Έγινε έξαλλη κι απείλησε να φύγει, εάν δεν άλλαζαν τα κοστούμια τους. Τρεις μέρες αργότερα, ο σκηνοθέτης ενέδωσε και οι γυναίκες εμφανίστηκαν με πανέμορφα φλοράλ φορέματα!
Η κίνηση της Hazel, φυσικά, δεν έμεινε στην αφάνεια. Όλοι έμαθαν για την επαναστάτρια εκείνη και κανείς δεν ήθελε πια να συνεργαστεί μαζί της. Ακυρώθηκαν όλα τα συμβόλαια, ενώ οι παραγωγοί της γύρισαν την πλάτη.
Όταν γνώρισε τον Adam Clayton Powell, τον πρώτο μαύρο πολιτικό της Νέας Υόρκης, εκείνος ήταν παντρεμένος. Όμως οι δυο τους ερωτεύτηκαν κεραυνοβόλα. Χώρισε, έτσι, τη σύζυγό του και, πέντε μέρες μετά, παντρεύτηκε την αγαπημένη του.
Ο γάμος τους απασχολούσε πολύ τα μέσα της εποχής. Ήταν, άλλωστε, κι οι δύο πασίγνωστοι. Οι φωτογράφοι ακολουθούσαν κάθε τους κίνηση και έγιναν ένα από τα διασημότερα ζευγάρια των ΗΠΑ. «Ήταν σταρ κι όχι μόνο στον κόσμο των μαύρων, αλλά και σ’ εκείνον των λευκών», είχε γράψει ο δημοσιογράφος Mike Wallace.
Απέκτησαν μαζί ένα γιο, τον Adam Clayton Powell III. Η μητρότητα άλλαξε για πάντα τη Scott, με το σύζυγό της να την πιέζει να δώσει τέλος στην καριέρα της. Αρχικά συμφώνησε, όμως, το 1950, ήρθε η στιγμή της να λάμψει. Τρεις φορές την εβδομάδα, για δεκαπέντε λεπτά, παρουσίαζε τη δική της εκπομπή, The Hazel Scott Show. Επί σαράντα πέντε λεπτά, λοιπόν, έπαιζε πιάνο, τραγουδούσε – σε μία από τις επτά γλώσσες που γνώριζε – και μιλούσε με το κοινό. Ήταν το πρώτο show της ιστορίας με έγχρωμη παρουσιάστρια κι έλαβε εξαιρετικές κριτικές.
Κι ενώ όλοι τη λάτρευαν, ξαφνικά, άλλαξαν τα πάντα. Η εφημερίδα Red Channels δημοσίευσε μία λίστα με ανθρώπους του χώρου του θεάματος που θεωρούνταν κομμουνιστές. Όπως είναι αναμενόμενο, συμπεριλαμβανόταν και το δικό της όνομα.
Αρνήθηκε τα πάντα, όμως κατέκρινε δημόσια εκείνους που την έβαλαν στην ταλαιπωρία αυτήν. «Οι ηθοποιοί, οι μουσικοί, οι καλλιτέχνες, οι συνθέτες, όλοι αυτοί οι άνδρες και οι γυναίκες της τέχνης είναι εδώ για να βοηθήσουν, για να υπηρετήσουν. Η χώρα μας τους χρειάζεται σήμερα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Δε γίνεται να τους ξεγράφουμε για να κάνουμε το χατίρι σε μικροπρεπείς άνδρες», είπε.
Ο λόγος της αυτός πρωταγωνίστησε στα εξώφυλλα περιοδικών και στις εφημερίδες. Μία εβδομάδα μετά, η εκπομπή της ακυρώθηκε. Λίγο αργότερα, διαλύθηκε κι ο γάμος της. Το 1951, έπαθε νευρικό κλονισμό.
Αποφασισμένη να ξεκινήσει τη ζωή της από το μηδέν, η Hazel Scott μετακόμισε στο Παρίσι με το γιο της. Στην Ευρώπη, ο κόσμος αναγνώρισε την αξία της, όμως η ευτυχία δεν κράτησε για πολύ. Ένιωθε την ανάγκη να επιστρέψει στις ΗΠΑ και να ξαναχτίσει την καριέρα της. Όλα φάνταζαν καλά, μόνο που δεν είχε υπολογίσει κάτι σημαντικό: Η jazz είχε «πεθάνει». Τώρα πια, όλοι ενδιαφέρονταν για τη rock n’ roll.
Έφυγε από τη ζωή το 1981, χάνοντας τη μάχη με τον καρκίνο. Ήταν μόλις 61 ετών. Σήμερα, αναπαύεται δίπλα στο Louis Armstrong, τον Dizzy Gillespie κι άλλους αγαπημένους της συναδέλφους.
Διαβάστε επίσης:
Etta James: H ζωή και το έργο της θρυλικής ερμηνεύτριας
#BlackLivesMatter: Πώς έγινε πράξη, στη φιλία της Marilyn Monroe με την Ella Fitzgerald
Audrey Hepburn: Η ιστορία πίσω από την ηθοποιό, φιλάνθρωπο και fashion icon