ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Αλεξάνδρα Σδούκου – Ηλεκτροκίνηση: Δίκτυο φορτιστών ανά την Ελλάδα

Πέρασαν 19 μήνες από το Νοέμβριο του 2018 όταν η σύμβουλος του Κυριάκου Μητσοτάκη, τότε αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης και σήμερα πρωθυπουργού, Αλεξάνδρα Σδούκου έκλεβε την παράσταση στην παρουσίαση του προγράμματος ηλεκτροκίνησης της ΝΔ, «Σταύρος Νιάρχος».

Η παρουσίαση στο «ΣΝ» πριν δυο χρόνια.

Για μένα προσωπικά δεν ήταν έκπληξη ότι ο πρωθυπουργός γνωρίζει σε βάθος το θέμα, ξέρω καλά το πάθος του για την αυτοκίνηση, την οδική ασφάλεια, το περιβάλλον. Όμως η κ. Σδούκου, όχι μόνο για μένα αλλά για όλους τους συναδέλφους μου – συντάκτες του Ειδικού Τύπου – ήταν μια αποκάλυψη: «Δεν παρουσιάζει απλώς, το ξέρει το θέμα» ήταν η αίσθηση που αποκομίσαμε εκείνη τη βραδιά.

Το πλήρωμα του χρόνου, έφερε εκλογές και η ΝΔ κλήθηκε από τους Έλληνες να εφαρμόσει το πρόγραμμά της. Μόλις έντεκα μήνες μετά σε μια μετρημένη τελετή στη Τεχνόπολη, παρουσιάστηκε σε όλους τους αρμόδιους φορείς, το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση. Η Αλεξάνδρα Σδούκου ως γενική γραμματέας του ΥΠΕΝ, πλέον, προλόγισε τον πρωθυπουργό ο οποίος παρουσίασε το χάρτη για να μπει και η χώρα μας στο δρόμο της ηλεκτροκίνησης. Οφείλουμε εδώ να ξεκαθαρίσουμε πως δεν πρόκειται για πολιτική επιλογή αλλά για αναπόφευκτη απόφαση ώστε η Ελλάδα να προσαρμοστεί στη νέα εποχή της αυτοκίνησης έτσι όπως αυτή χαράσσεται απ’ αυτούς που κατασκευάζουν αυτοκίνητα και την Ε.Ε.

Ως συντονίστρια του έργου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης η κυρία Σδούκου είναι το σημείο αναφοράς ανάμεσα στους 20 εμπλεκόμενους συναρμόδιους φορείς.

Πότε θα υπάρχει η δυνατότητα να ταξιδέψει κάποιος ανά την Ελλάδα με ηλεκτρικό όχημα;

Η ηλεκτροκίνηση είναι προϊόν συνεργασίας πολλών φορέων που θέλω και δημόσια να τους ευχαριστήσω. Κάθε αρχή και δύσκολη, δεν έχω τη μαγική απάντηση να σας πω μην ανησυχείτε γεμίζουμε ωσονούπω φορτιστές. Μέχρι πρότινος το ενδιαφέρον περιορίζονταν λόγω του μικρού αριθμού ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Δεν συνέφερε επιχειρηματικά η τοποθέτηση φορτιστών. Ελπίζουμε ν’ αυξηθούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσω των κινήτρων. Εντείνεται το επιχειρηματικό ενδιαφέρον πριν λίγο διάβαζα για μια σχετική συμφωνία της ΔΕΗ.

Οι φορτιστές στις πιάτσες των ταξί είναι κομβικής σημασίας ώστε να επιλέξουν οι επαγγελματίες ηλεκτρικό όχημα…

Είναι κάτι που θα γίνει πολύ σύντομα. Επιπλέον οι αυτοκινητόδρομοι έχουν δεσμευτεί πως μέχρι το τέλος του 2021 όλες οι εθνικές οδοί θα έχουν φορτιστές. Από τα σχέδια τους προκύπτει ότι είναι στον προγραμματισμό τους, μέχρι του χρόνου όλες οι εθνικές οδοί θα έχουν ανά κάποια χιλιόμετρα. Θα υπάρξει μια σημαντική δυναμική, σίγουρα του χρόνου θα είμαστε σε καλύτερη θέση απ’ ότι σήμερα. Δε σας λέω ότι θα γεμίσουμε παντού αλλά το ενδιαφέρον εντείνεται. Επίσης οι Δήμοι υποχρεούνται σύντομα να χωροθετήσουν θέσεις φόρτισης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των πολιτών. Ο κάθε δήμος σε πολύ λίγους μήνες από σήμερα υποχρεούται να ολοκληρώσει τα σχέδια – εμείς θα τα χρηματοδοτήσουμε τα σχέδια – για το που θα τοποθετηθούν 5 – 10  – 50  φορτιστές, ανάλογα το Δήμο. Είναι κομβικό να υπάρχουν σε όλους τους Δήμους τέτοιες θέσεις.

Θέλω να βάλω ένα φωτοβολταϊκό στο χωράφι μου να βγάλω καλώδια και να πουλάω σ’ όσους ενδιαφέρονται kwh από ΑΠΕ και όχι ορυκτά καύσιμα. Θα μπορώ;

Εμείς αυτό που κάνουμε είναι να διαμορφώσουμε το πλαίσιο σύμφωνα με το οποίο θα λειτουργήσουν οι κανόνες για τις υπηρεσίες φόρτισης και για την τιμολόγηση. Είναι κάτι που δεν έχει γίνει μέχρι τώρα, μπαίνουν οι σωστοί κανόνες με όρους διαφάνειας και ανταγωνιστικότητας. Όπως γίνεται και με τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, σήμερα έχεις την δυνατότητα να συγκρίνεις και να επιλέξεις τον προμηθευτή σου. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει αυτό το πλαίσιο, στους λίγους φορτιστές που υπάρχουν ο καθένας χρεώνει ότι θέλει και όσο θέλει. Αυτό αλλάζει πλήρως και με την εποπτεία του κράτους και του Ρυθμιστή της χώρας (ΡΑΕ) θα γίνει πιο οικονομικό και πιο ανταγωνιστικό. Δουλέψαμε σε μοντέλα άλλων χωρών, συνεργαστήκαμε με το ΔΕΔΗΕ ώστε να είναι διαλειτουργικοί οι φορτιστές να μπορεί να φορτίζει ο επισκέπτης που ήρθε με το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο από το εξωτερικό.

Στις παλιές πολυκατοικίες πως θα γίνει η εγκατάσταση;

Η Ελλάδα έχει την ιδιαιτερότητα να ζούμε οι περισσότεροι στις πολυκατοικίες. Σήμερα απαιτείται έγκριση Γενικής Συνέλευσης με ότι δυσκολίες ενέχει. Γι’ αυτό το λόγο ζητήσαμε τη συνεργασία της ΠΟΜΙΔΑ και πλέον θα απαιτείται απλή γνωστοποίηση προς τη Γενική Συνέλευση και όχι έγκριση. Επιπλέον είναι προϋπόθεση η εγκατάσταση υποδομών στα καινούργια κτίρια.

Τι προβλέπεται για την αξιοποίηση των παλιών μπαταριών;

Δεν έχουμε επεξεργαστεί εξειδικευμένες λύσεις, προέχουν τα βασικά. Έχουμε προβλέψει στο νομοσχέδιο θέματα ανακύκλωσης μπαταριών που μας απασχολεί ιδιαίτερα. Θα δούμε με το διαχειριστή του δικτύου σε επόμενη φάση για την αξιοποίησή τους. Η ηλεκτροκίνηση έχει πολλές εκφάνσεις. Δεν έχουμε ακόμη την εμπειρία, τα πιο προηγμένα ζητήματα θα τα δούμε με την πάροδο του χρόνου. Τα συνεργεία αυτοκινήτου είναι ένας σημαντικός τομέας για παράδειγμα.

Ηλεκτρικά λεωφορεία, βαν ταξί, σημεία φόρτισης;

Ο Υπουργός Υποδομών ο κ. Καραμανλής ανακοίνωσε την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων. Θέλουμε να δούμε σύντομα τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία. Το καλοκαίρι θα δοκιμαστούν δυο ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα.

Είναι ικανοποιημένοι με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα οι βουλευτές;

Ο Υπουργός Ενέργειας, που πήρε ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι όπως το φαντάζονταν. Πήραν όσοι έχουν κυρίως ανάγκες μετακίνησης εντός πόλης. Βοηθούν και οι ταχυφορτιστές που εγκατέστησε ο ΔΕΔΗΕ στην Βουλή. Με το οικολογικό bonus προσπαθήσαμε να κλείσουμε λίγο το κόστος της ψαλίδας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και για τους πολίτες. Έχουμε σα στόχο το 2030 1 στα 3 αυτοκίνητα που θα πωλούνται να είναι ηλεκτρικά.

Η συνέντευξη έγινε στο πλαίσιο της ραδιοφωνικής μας εκπομπής A Speed στον Α989 και εδώ αν θέλετε μπορείτε να την ακούσετε.

 

Διαβάστε επίσης:

Πέγκυ Αντωνάκου (Google): Αυτό είναι το πρόγραμμα Google-ΟΑΕΔ για την αντιμετώπιση της ανεργίας

Ο μόνος τρόπος με τον οποίο οι γυναίκες θα νικήσουν την κλιματική αλλαγή

Λίλιαν Νεκταρίου (Coca Cola): Νέα πλατφόρμα υποστήριξης για τις μικρές εταιρείες HORECA

Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου: Το νέο μοντέλο για την Ευρώπη είναι η Ανοιχτή Στρατηγική Αυτοδυναμία: Ανοικτή αλλά προστατευμένη