Η Χριστίνα Πλακόπητα με την Apoella «ανεβάζει» το ελληνικό design

Χριστίνα Πλακόπιτα

Στα concept stores APOELLA που ίδρυσε to 2014 η Χριστίνα Πλακόπητα, εγκιβωτίζεται ό,τι πιο φίνο έχει να αναδείξει το σύγχρονο ελληνικό design: τη μακρά παράδοση των ελλήνων σχεδιαστών στο κόσμημα, τη νέα, δυναμική τάση ελληνικών brands στη δημιουργία μαγιό από εμπνευσμένες σχεδιάστριες, τα χειροποίητα αξεσουάρ και τα είδη σπιτιού από την Ελλάδα και το εξωτερικό που συμβολίζουν τη φιλοξενία σε ελληνικό νησιώτικο σπίτι. Δεσπόζουν σε μερικά από τα πιο κομψά ξενοδοχεία της Ελλάδας, αρχής γενομένης με το Daios Cove στο Βαθύ της Κρήτης για να εξαπλωθούν γρήγορα σε διάφορους άλλους επίγειους παραδείσους όπως το Blue Palace Resort στην Ελούντα, το Sani Beach και το Sani Beach Hotel Resort στη Χαλκιδική, το Costa Navarino στη Μεσσηνία, το Ikos Dassia στην Κέρκυρα και το Ikos Aria στην Κω.

Επιστρέφοντας το 2011 στην Ελλάδα της κρίσης η νεαρή Χριστίνα Πλακόπητα διαπίστωσε αμέσως την εντατική και αξιοσημείωτη παρουσία νέων Ελλήνων σχεδιαστών, «μια τάση που με έκανε ιδιαίτερα περήφανη, αλλά και με ώθησε στο να τις προτιμώ με μεγάλη ικανοποίηση», εξηγεί σήμερα.

Αυτή η εκσυγχρονισμένη, δυτικοτραφής Ελλάδα που αναγεννήθηκε μέσα από την κρίση μοιάζει πράγματι πιο δημιουργική από ποτέ. «Με το ίδιο σκεπτικό και την άποψη ότι οι ξένοι δεν γνωρίζουν αυτή την πλευρά της Ελλάδος ούτε εκείνο που εμείς θεωρούμε “ελληνικό ποιοτικό ντιζάιν”, δημιουργήθηκε μέσα μου η ανάγκη να παρουσιαστεί ετούτη η πλευρά της χώρας μας προς τα έξω με το brand APOELLA, που πηγάζει από τη φράση “Από Ελλάδα”».

Φέτος, βέβαια, δεν προδιαγράφεται ένα ανέφελο καλοκαίρι. Η υγειονομική κρίση ανέκοψε την εγκαθίδρυσή της στο Ikos Andalusia στη νότια Ισπανία και όμως, η Χριστίνα Πλακόπητα με επιχειρηματική νηφαλιότητα προτάσσει την ανάγκη υποστηρικτικής αλυσίδας γύρω από την τιτάνια προσπάθεια του ελληνικού τουρισμού τη φετινή χρονιά.

Γιατί «concept store» και τι σημαίνει αυτό;

Η Ελλάδα από μόνη της αποτελεί concept. Είναι προορισμός, ιστορία, χρώμα, άρωμα, συναίσθημα και εμπειρία μαζί. Είμαι τόσο περήφανη για την καμπάνια του Steve Vranakis (Στιβ Βρανάκης) και της Marketing Greece φέτος και εναρμονίζομαι απόλυτα τη φράση Greek Summer is a state of mind. Η έμπνευσή μου για την APOELLA ήταν και είναι να διηγηθώ μια ιστορία. Την ιστορία του ελληνικού ανέμελου καλοκαιριού, αλλά και ταυτόχρονα την ανάδειξη και εξιστόρηση ενός διαχρονικού τόπου γεμάτο παραδόσεις, ήθη και έθιμα, αλλά και έντονο μοντερνισμό. Αφηγούμαι αυτήν την ιστορία από τον τόπο που δραστηριοποιούμαστε, την ιδιαίτερη και διαφορετική αρχιτεκτονική που αναπτύσσουμε σε κάθε κατάστημα, αλλά κυρίως από τις δημιουργίες των σχεδιαστών που εμπορευόμαστε ανάλογα με την κάθε τοποθεσία και επισκέπτη. Με το concept store περιγράφεται μια επιλογή από τα καλύτερα resort brands στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, γιατί η Ελλάδα υπήρξε πάντα διεθνής προορισμός, έτσι το εγχώριο στοιχείο όταν συνυπάρχει με το ξένο προκαλεί μεγαλύτερο ενδιαφέρον και ξεφεύγει από την έννοια του φολκλόρ.

Από την αρχή εξαπλωθήκατε στα ξενοδοχεία πολυτελείας;

Η αρχική ιδέα της APOELLA ήταν να γίνει ένα online shop μόνο με έλληνες σχεδιαστές. Αλλά λόγω της προηγούμενης επιχειρηματικής μου δραστηριότητας στον κλάδο της τεχνολογίας, αντιλαμβανόμουν τις δυσκολίες που έχει αυτός ο χώρος για να φτάσεις να χτυπήσεις την πόρτα στους ξένους, να σε εμπιστευτούν σαν e-tailer και να ανακαλύψουν τα προϊόντα σου. Την ίδια περίοδο, μου δόθηκε το έναυσμα από το φίλο μου Δημήτρη Δαίο να δημιουργήσω αυτό το concept στο ξενοδοχείο του, Daios Cove στο Βαθύ της Κρήτης. Ένα ειδυλλιακό ξενοδοχείο σε ένα τοπίο βγαλμένο από ταινία του Τζέιμς Μποντ. Ήταν ο καλύτερος τρόπος να διηγηθώ την ιστορία της APOELLA στους ξένους επισκέπτες του Resort και εκείνοι παράλληλα να ανακαλύψουν τις δημιουργίες μας από κοντά. Έπειτα η APOELLA ταξίδεψε σε ένα από τα καλύτερα και μεγαλύτερα οικογενειακά ξενοδοχεία του κόσμου το Sani Resort, σε ένα από τα μεγαλύτερα golf resorts της Μεσογείου και το καλύτερο στην Ευρώπη το Costa Navarino, στα μοναδικά στην Ευρώπη luxury all-inclusive Ikοs Resorts και τελευταία στο ιστορικό και μαγευτικό Blue Palace στην Ελούντα. Ταχύτατα μεν, αλλά με σταθερά βήματα κάθε χρόνο, έτσι ώστε να υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος για ενδελεχή μελέτη κάθε προορισμού και πελάτη, αλλά και ο ανάλογος χρόνος σχεδιασμού. Όλα τα ξενοδοχεία έχουν τη δική τους ιστορία, αλλά μοιράζονται τις ίδιες αξίες όσον αφορά την άριστη ποιότητα εξυπηρέτησης πελατών και την προσφορά μοναδικών εμπειριών.

Το φετινό καλοκαίρι με τον κορονοϊό, τι προσδοκίες υπάρχουν, πώς έχετε σκεφτεί να καλύψετε ενδεχόμενες απώλειες;

Το φετινό καλοκαίρι είναι αναμφίβολα η μεγαλύτερη δοκιμασία που έχει περάσει η χώρα μας ποτέ σε όλους τους τομείς και ιδιαίτερα στον κλάδο του τουρισμού. Ήδη έχουμε πληγεί σημαντικά αφού όλοι όσοι δραστηριοποιούμαστε στον εποχιακό τουρισμό, έχουμε ήδη χάσει τρεις μήνες από τη φετινή σεζόν. Δεν υπάρχει τρόπος να καλύψουμε τις ενδεχόμενες απώλειες, αλλά η προσπάθεια και η μάχη που καταβάλλεται φέτος είναι να σταθούμε όλοι ζωντανοί από αυτήν την κρίση. Δημιουργούμε αλυσίδα, που στηρίζει τους ξενοδόχους μας σε αυτό το γιγάντιο αγώνα που καλούνται να δώσουν, εφαρμόζοντας μέτρα και πρωτόκολλα αδιανόητης πολυπλοκότητας από πλευράς σχεδιασμού και λειτουργικότητας, καθώς και τους προμηθευτές μας, που βασιζόντουσαν σε άλλες εμπορικές συνθήκες για τη φετινή τουριστική σεζόν. Οι πιο αφανείς ήρωες όμως σε όλη αυτή την κρίση παραμένει το ανθρώπινο δυναμικό, που όλη τους η βιοποριστική ενασχόληση προέρχεται από την τουριστική σεζόν. Η ασφαλής χώρα συγκριτικά με άλλους λαούς και η εικόνα ενός ασφαλούς ασύλου είναι οι μόνες μας ελπίδες για μια καλύτερη εξέλιξη το φετινό καλοκαίρι με τα συγκεκριμένα δεδομένα.

Κατά πόσο εμπλέκεστε εσείς με τις επιλογές των προϊόντων; Δηλαδή αναλαμβάνετε το ρόλο του buyer;

Απόλυτα. Είναι ένας ρόλος που ακόμη αναλαμβάνω προσωπικά και αφιερώνω το μεγαλύτερο διάστημα του χρόνου μου στην επιλογή των brands για κάθε κατάστημα. Είναι αρκετά σύνθετος, γιατί ενώ υπάρχει ένας βασικός πυρήνας από brands στα APOELLA, το κάθε κατάστημα είναι διαφορετικό αφού προσαρμόζεται στην εκάστοτε αγορά και στο αντίστοιχο ύφος του ξενοδοχείου όπου δραστηριοποιείται. Είναι όμως και το πιο ευχάριστο κομμάτι της δουλειάς μου και χαίρομαι ιδιαίτερα όταν η ομάδα μου αρχίζει η ίδια να παίρνει πρωτοβουλίες στο buying σύμφωνα με τη φιλοσοφία της APOELLA, όπως επίσης και όταν τα ίδια τα brands επιλέγουν συγκεκριμένες προτάσεις για εμάς αναγνωρίζοντας πλέον την αισθητική μας.

Ποια αγορά προτιμάτε -Λονδίνο, Παρίσι ή Νέα Υόρκη και γιατί;

Για buying θα έλεγα πως ακόμα το Παρίσι έχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον ως αγορά στο χώρο της μόδας, ιδιαίτερα για όσους εμπορεύονται στην Ευρώπη. Κάθε χρονιά επεκτείνεται και ανανεώνεται με πολλές εκθέσεις και δημιουργούνται νέα showrooms. Η αγορά της Νέας Υόρκης μπορεί να γίνει χαοτική, αλλά έχει ενδιαφέρον για σήματα που δεν εμπορευόμαστε στην Ελλάδα ακόμα. Επίσης θεωρώ αξιόλογη την αγορά του Μιλάνου, όπου υπάρχει εγχώρια παραγωγή και υπερτερεί σε ποιότητα έναντι πολλών άλλων σημάτων.

Μπορεί μια γυναίκα να πετύχει θαυμαστό στιλ με οικονομικά ρούχα και αξεσουάρ;

Φυσικά! Το πιο σημαντικό για να αποκτήσει κάθε γυναίκα υπέροχο στυλ είναι να ξέρει πώς να ντύνεται ανάλογα με το σωματότυπό της. Από εκεί και πέρα υπάρχουν πάρα πολλά οικονομικά ρούχα και αξεσουάρ που μπορούν να αναδείξουν την εμφάνισή της και την ομορφιά της. Κατά τη γνώμη μου -και παρακαταθήκη της μητέρας μου- είναι πως οι κλασικές, διαχρονικές επιλογές είναι οι πιο έξυπνες αγορές για κάθε γυναίκα.

Πόσο συμβάλλει η ένδυση στην ομορφιά μιας γυναίκας;

Πιστεύω πως ό,τι κάνει μια γυναίκα για να επιμεληθεί την εμφάνισή της, συμβάλλει στην ανάδειξη της ομορφιάς της. Η άθληση της, η διατροφή της, η περιποίηση της, ακόμα και η διάθεσή της. Η ένδυση για μένα αποτελεί απλά έναν τρόπο έκφρασης της διάθεσης που έχει κάθε γυναίκα, της περίστασης που βρίσκεται, αλλά και του ρόλου που καλείται να έχει την εκάστοτε στιγμή. Προσωπικά, θεωρώ πως η ομορφιά πηγάζει κυρίως από τον εσωτερικό της κόσμο, από το χαμόγελό της και την αυτοπεποίθησή της.

Ποιες αρετές διακρίνουν μία γυναίκα στην επιχειρηματικότητα; Ή μήπως δεν έχουν νόημα οι διαχωρισμοί βάσει φύλου;

 Η προσωπικότητα του κάθε επιχειρηματία υπερισχύει στο τέλος της ημέρας για οποιαδήποτε φύλο και είναι αυτή που διαμορφώνει την κουλτούρα της εταιρείας του. Η προσωπικότητα και οι αξίες του επιχειρηματία θα διαμορφώσουν δηλαδή και τις αξίες, τις πεποιθήσεις και τις δομές της ίδιας της εταιρίας, ακόμα και τη συμπεριφορά των ίδιων των εργαζομένων.

Από τον πατέρα σας τι γνώσεις έχετε αποκομίσει ως γυναίκα επιχειρηματίας;

Είναι τόσα πολλά που θα πρέπει να γράψω ένα βιβλίο για να μεταδώσω τις γνώσεις και τις εμπειρίες που έχω συλλέξει από τον πατέρα μου… και φυσικά ακόμα μαθαίνω γιατί είναι ενεργός σύμβουλος στην εταιρεία μου, όπως και ο αδερφός μου. Ίσως το πιο σημαντικό που έχω διδαχθεί είναι να είναι κανείς τίμιος και να σέβεται τους εργαζομένους του, να τους στηρίζει πέραν από το μισθό τους σαν να είναι η δεύτερη οικογένειά του. Στην επικοινωνία με τους συναδέλφους μου έχω μάθει να μπορώ να μπαίνω στη θέση τους για να επικοινωνώ μαζί τους καλύτερα και να επιβεβαιώνω ότι έχουν αντιληφθεί αυτό που ζητάω. Τέλος, και νομίζω πως αυτό αποτέλεσε γενικό κανόνα στις αξίες που υιοθέτησα μεγαλώνοντας δίπλα στον πατέρα μου, πως κάθε επένδυση προϋποθέτει βαθιά ανάλυση, γνώση και κατανόηση του εκάστοτε κλάδου ή τομέα ώστε να ευοδώσει κατάλληλη διοίκηση. Για αυτό το δικό μου motto την τελευταία δεκαετία είναι να εστιάζω σε ό,τι είμαι καλή και ό,τι κάνω, να το κάνω με πάθος.

 Ποιον οίκο θα θέλατε να αποκτήσετε και δεν τα έχετε καταφέρει ακόμη;

Φέτος θα ανοίγαμε το πρώτο μας κατάστημα στο εξωτερικό,  στο Ikos Andalusia στην ισπανική Μαρμπέγια και ήμουν ενθουσιασμένη που ανάμεσα στα άλλα brands θα συμπεριλαμβάναμε και την Eres, που ανήκει στον οίκο Chanel. Θεωρώ πως η γραμμή τους και η αισθητική τους είναι τόσο διαχρονική και αναμένω να μάθω πολλά από τη συνεργασία μου με αυτόν τον οίκο. Ανυπομονώ ήδη για του χρόνου…

Τι υποστηρίζετε σχετικά με τη βιωσιμότητα στη μόδα;

Η πανδημία άλλαξε όλες τις σταθερές στο χώρο της μόδας και σταμάτησε απότομα τη γρήγορη ανάπτυξή της. Ήταν ο πιο σκληρός τρόπος για να δούμε πόσο λάθος δομημένος ήταν αυτός ο κλάδος. Η άποψή μου είναι να βγαίνουν λιγότερες συλλογές το χρόνο και να δημιουργούνται συλλογές βάσει των αναγκών της κάθε εποχής αλλά και της εκάστοτε αγοράς, όχι βάση ενός προκαθορισμένου και πλέον ξεπερασμένου «ημερολογίου» μόδας. Η στροφή στην ποιότητα και στην κοινωνική ευθύνη με ανακυκλώσιμα υλικά, μικρότερο αποτύπωμα πλαστικών και γενικότερα η “ηθική μόδα” είναι πλέον ο κανόνας, τον οποίο όλοι πρέπει να ακολουθήσουμε – καταναλωτές και επαγγελματίες του χώρου.

Στην Αθήνα θα θέλατε να δραστηριοποιηθείτε; Πώς θα άλλαζε εδώ η προσέγγισή σας;

Θα ήταν σίγουρα βολικό – γιατί αυτή τη στιγμή έχουμε απλωθεί στη χώρα μας από τη μία άκρη στην άλλη, με την Χαλκιδική, την Κρήτη, την Κέρκυρα και την Κω… Σίγουρα θα ήταν πρόκληση, γιατί θα έπρεπε να αλλάξει εμπορικά η δραστηριότητά μας από εποχιακή σε δωδεκάμηνη απασχόληση. Αν δημιουργηθεί η κατάλληλη συνθήκη, τοποθεσία και concept, σίγουρα θα μου δώσει μεγάλη χαρά.

Τι σημαίνει για εσάς επιτυχία; Υπάρχουν όρια στην επιτυχία; 

Πέραν του να δημιουργήσεις επικερδή εταιρεία, για μένα η έννοια της επιτυχίας σχετίζεται με το να καταφέρει κανείς να προσδώσει αξία στον πελάτη του. Σε προσωπικό επίπεδο, επιτυχία είναι να μπορείς να κάνεις αυτό που αγαπάς. Να ζεις από τη δραστηριότητά σου και να χαίρεσαι κάθε στιγμή δημιουργίας και να χτίζεις την κάθε ιδέα, στόχο, project ή εταιρία. Δε θεωρώ πως υπάρχουν όρια στην επιτυχία, τα όρια τα βάζουμε εμείς στους εαυτούς μας στα περισσότερα πράγματα. Αντίθετα, πιστεύω πως η διαχείριση της επιτυχίας είναι πιο δύσκολη από το να φτάσει κανείς σε αυτήν.

Στον ελεύθερο χρόνο σας, πώς ξεφεύγετε από τις έγνοιες της Apoella;

Μια απασχόληση στον ελεύθερο μου χρόνο τα τελευταίο καιρό είναι η συμμετοχή μου στον διεθνή μη κερδοσκοπικό οργανισμό EO, Entrepreneurs Organization, όπου αποτελείται από επιχειρηματίες που προσβλέπουν στην προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη των ιδίων αλλά και της χώρας και με βοηθάει να δω τα πράγματα υπό άλλο πρίσμα. Στη διάρκεια της καραντίνας όμως, έμαθα και πόσο σημαντικό είναι να αλλάζω τρόπο σκέψης και να εστιάζω αλλού, πέρα από τη δουλειά μου ώστε να ξαναγεμίσουν οι μπαταρίες. Οπότε, όπως οι περισσότεροι ίσως από εμάς, εστίασα στη γυμναστική σε καθημερινή βάση είτε με ένα περίπατο είτε με ασκήσεις στο σπίτι και στη γιόγκα. Επίσης στη μαγειρική με την οποία τόσα χρόνια δεν είχα ασχοληθεί και στο διάβασμα (ιδιαίτερα βιογραφίες) ή στις παλιές κλασικές ταινίες. Θα ήθελα πολύ να κρατήσω αυτές τις συνήθεις και τώρα που σιγά σιγά επιστρέφουμε στην κανονικότητα.

Πού σας αρέσει να βρίσκεστε το ελληνικό καλοκαίρι;

Σε κάποιο ελληνικό νησί με τους αγαπημένους μου… Είναι αμέτρητα τα μέρη που αγαπώ και απολαμβάνω το καλοκαίρι από τη Μύκονο, την Πάτμο, την Κρήτη, τη Μάνη, τη Σύμη και τη Σέριφο. Κάθε καλοκαίρι έχει το δικό του χρώμα και τη δική του ιστορία.

 

Διαβάστε επίσης;

Έφη Αχτσιόγλου: O σεξισμός είναι πολύ πιο ωμός εκεί που η θέση δεν είναι από μόνη της «προνομιούχα»

Μαρία Μακράκη: «Η μόνιμη πρόκληση για μένα είναι οι μεγάλες προσδοκίες του εαυτού μου»

Ελίνα και Μαριάννα Σμπώκου: H επικοινωνία στη μετά τον εγκλεισμό εποχή

 

Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση