Το KOKU Concept που ανήκει στις αδελφές Κόκκου, Μαρία και Ιλένα, αποτελεί σχεδόν επί μία δεκαετία ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα lifestyle brands στην Ελλάδα (και όχι μόνο). Παρότι το επιχειρηματικό σκηνικό μοιάζει αυτή τη στιγμή εξαιρετικά ρευστό, ορισμένα πράγματα ίσως δεν αλλάζουν ποτέ. Οι δύο αδελφές αποτιμούν τις εξελίξεις με ψυχραιμία.
Το KOKU Concept ιδρύθηκε ως φυσική εξέλιξη του Koki Creations, που είχε δημιουργήσει η Μαρία το 2003.
Το 2011 μπόρεσαν να «παντρέψουν» τις δύο αυτές κατηγορίες προϊόντων με βασικό γνώμονα το ύφασμα και τις τοποθέτησαν κάτω από ένα κοινό lifestyle brand, που ονομάστηκε KOKU Concept.
Από τη μία πλέξι γκλας αντικείμενα σπιτιού (όπως τα ανάρπαστα δισκάκια που οι γυναίκες δωρίζουν ακαταπαύστως η μία στην άλλη, καθώς και στα παιδιά τους) τα οποία συνδυάζουν την ποπ αισθητική με τη χρησιμότητα.
Και από την άλλη, αξεσουάρ μόδας (τσάντες όλων των μεγεθών και νεσεσέρ) σε διάφορα υφάσματα (βελούδο, ψάθα…), με το φίδι, τον τροπικό φοίνικα και το εκπληκτικό μάτι από πλέξι γκλας inter alia να συγκροτούν σχέδια συνώνυμα με το ελληνικό καλοκαίρι (και όχι μόνο).
En masse, ένα καλειδοσκόπιο εκτυφλωτικών χρωμάτων και συνδυασμών σε όλα τους τα προϊόντα, που μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει ως οδηγό για να φανταστεί και να παραγγείλει το προσωπικό, μοναδικό του κομμάτι. Ο κόσμος τους αποπνέει αισιοδοξία, η αισθητική τους μοιάζει με τονωτικό. Φέτος όμως το επιχειρείν αλλάζει. Οι δύο αδελφές περιγράφουν την εμπειρία τους.
Εν πολλοίς είσαστε από τις πρώτες εταιρείες που δραστηριοποιήθηκαν στο e commerce πριν από δέκα εφτά χρόνια. Πρωτοπορία που αποδείχθηκε εξαιρετικά ανθεκτική. Πώς το αποφασίσατε;
Για να είμαστε πιο συγκεκριμένες δεν δραστηριοποιήθηκαμε αμέσως στο ίντερνετ. Ο στόχος μας και η στρατηγική μας από την αρχή ήταν να χτίσουμε προσωπικές σχέσεις με τους πελάτες μας. Τα bespoke one off προϊόντα (σ.σ. δηλαδή μοναδικά και κατά παραγγελία) που αρχίσαμε να κατασκευάζουμε, είχαν το καθένα τη δίκη του ιστορία εφόσον κάθε πελάτης μοιραζόταν κάποιες λεπτομέρειες για να μπορεί αυτό το προϊόν – δώρο να διακρίνεται από κάτι ιδιαίτερο. Αυτό το one off χαρακτηριστικό που περιγράφει το service το οποίο τόσα χρόνια προσφέρουμε στους πελάτες μας, κάνει τα προϊόν αρκετά αυθεντικό.
Πώς άλλαξε η φύση του ηλεκτρονικού εμπορίου με την αρχή της αυτο-απομόνωσης;
Η αυτό απομόνωση, που όλοι μας βιώνουμε είναι κάτι τρομερά πρωτόγνωρο. Αυτό που αφουγκραζόμαστε είναι πως όλος ο κόσμος συμπεριλαμβανομένου και ημών παραμένει μουδιασμένος. Έχει γίνει για την παρούσα φάση μια καθημερινότητα στην οποία καλούμαστε να προσαρμοστούμε εμείς και η οικογένεια μας. Ο κόσμος έχει ως διέξοδο το ίντερνετ για να μπορεί να βλέπει και να ενημερώνεται για το τι γίνεται στον έξω κόσμο. Σιγά σιγά ο καταναλωτής, αφού δεν έχει τη δυνατότητα να πάει στα μαγαζιά, θα νοιώσει την ανάγκη να καταναλώσει μέσω ίντερνετ. Σίγουρα οι ανάγκες και οι προτιμήσεις του ίσως θα παρεκκλίνουν από αυτά που ίσως ήθελε να ψώνισει αλλά θα παρόλα αυτά θα μπει σε αυτή τη διαδικασία. Θα ψωνίσει πράγματα για το σπίτι το οποίο είναι η απόλυτη καθημερινότητα του και πράγματα για τον ίδιο για να νοιώσει ανανεωμένος προσμένοντας το καλοκαίρι ή για τουλάχιστον περιμένοντας την επόμενη μέρα.
Είναι η δεύτερη κρίση που αντιμετωπίζετε. Τι αλλάζει στη συγκεκριμένη περίπτωση σε σχέση με την πρώτη;
Τώρα υπαρχει ο παράγοντας της υγείας που είναι το πιο σημαντικό αγαθό. Είναι πρωτόγνωρο πως έχει πατηθεί παγκόσμια το pause και τίποτα δεν κινείται. Με την κρίση του 2015 το θέμα ήταν εγχώριο επομένως η πίεση ήταν πολύ μεγαλύτερη ώστε να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε σε μια παγκόσμια αγορά η οποία συνέχιζε να κινείται.
Διακινείτε ως επί το πλείστον εποχιακά προϊόντα. Πώς περιμένετε να κινηθεί η αγορά στο Λονδίνο και το Παρίσι όπου επίσης δραστηριοποιείστε;
Ναι μεν το προϊόν είναι εποχιακό μιας που η βασική μας σεζόν είναι το καλοκαίρι, αλλά έχουμε αλλάξει τη στρατηγική μας από ένα beach product σε ένα practical vacation focused product. Αυτό έχει διευρύνει και τα territories, τις περιοχές όπου δραστηριοποιούμαστε αλλά και την εποχική χρήση του προϊόντος μας. Η πλειοψηφία των υφασμάτων επίσης που διαλέγουμε τις τελευταίες σεζόν εξυπηρετούν αυτή την στρατηγική. Αυτό έχει ως επακόλουθο ότι αρκετά προϊόντα της φετινής σεζόν θα μπορούν να κρατηθούν στα ράφια για μεγαλύτερο διάστημα.
Η ελληνική αγορά το καλοκαίρι;
Είμαστε όλοι σε αναμονή. Αλλά θέλω να πιστεύω πως αν και θα επιμηκυνθεί σίγουρα η σεζόν η αγορά θα ανοιξει. Το lockdown που όλοι βιώνουμε στο βαθμό αυτό γίνεται για να μπορέσουμε να επιστρέψουμε σε κάποια κανονικότητα το συντομότερο δυνατό. Πιστεύω πως στο ελληνικό καλοκαίρι θα πρωτοστατήσουν Έλληνες.
Αυτό που συνέβη θα αλλάξει και μακροπροθέσμως το επιχειρείν; Πολλοί οικονομολόγοι και πολιτικοί διεθνώς μιλάνε για επιστροφή σε ένα κευνσιανό μοντέλο διαχείρησης…
Σίγουρα θα αλλάξει το επιχειρείν. Εδώ εμείς ως άνθρωποι αλλά και ως επιχειρηματίες θα βλέπουμε τα πράγματα από τελείως άλλη σκοπιά. Ακόμη δεν γνωρίζω το πώς ακριβώς αυτό θα αλλάξει, είναι ακόμα πολύ νωρίς….
Άλλαξε η καθημερινότητά σας στη διοίκηση της εταιρείας;
Κάναμε ένα πολύ απότομο βήμα πίσω στο αποκορύφωμα της παραγωγής του SS20. Φουλ παραλαβές πρώτων υλών, οι μηχανές της παραγωγής παίρνανε φωτιά και εμείς με πολύ θετικό vibe ανυπομονούσαμε να μπει η σεζόν. Τώρα μια μεγάλη απρόβλεπτη παύση της χονδρικής μέχρι νεοτερας.
Πώς είναι να ταυτίζεις τη δουλειά με την οικογένεια; Λένε ας πούμε να μην μπλέκεις με φίλους…
Αν όντως ισχύει αυτός ο άγραφος νόμος εμείς τον έχουμε καταπατήσει. Πιο οικογένεια δεν γίνεται. Από την άλλη η στήριξη που δίνει η μία στην άλλη και η κατανόηση που υπάρχει είναι κάτι που δεν θα το άλλαζα με τίποτα.
Φαντάζεστε έναν κόσμο να διοικείται από γυναίκες;
Αν και πιστεύω στις ισορροπίες, η αλήθεια είναι πως τα χαρακτηριστικά των γυναικών που είναι multitaskers (από τη φύση τους κάποιες και άλλες λόγω ανάγκης) τις καθιστά πραγματικά κατάλληλες να κατέχουν σημαντικά πόστα που θα επηρεάζουν τις ζωές μας.