Λίγες ημέρες προτού ανοίξει πάλι το κατάστημα Aesthet επί της Βαλαωρίτου, που μόλις είχε προλάβει να εγκαινιαστεί τον περασμένο Δεκέμβριο, η ιδιοκτήτρια της ομώνυμης εταιρείας Αλεξάνδρα Ζάκκα, δίνει και πάλι παλμό στην ελληνική μόδα.
Την τελευταία δεκαετία, μεσούσης της κρίσης, όλο και περισσότεροι ταλαντούχοι Έλληνες ωθήθηκαν στη δημιουργία προϊόντων ιδιαίτερης ποιότητας και (εν πολλοίς «νεοελληνικής») αισθητικής στους τομείς της μόδας και του κοσμήματος. Διαισθανόμενη ότι η τάση αυτή θα εξελιχθεί μόνο ανοδικά, η Αλεξάνδρα Ζάκκα κινήθηκε το 2013 στη δημιουργία του site Aesthet, για να συγκεντρώσει εκεί τα καλύτερα designer brands (καταξιωμένα και ανερχόμενα) της Ελλάδας.
Συμπληρώνοντας την κεντρική ιντερνετική της δραστηριότητα με δύο πλέον φυσικά καταστήματα, πρώτα στη Μύκονο το 2018 (άγνωστο πότε θα ανοίξει) και προσφάτως στην Αθήνα, η Αλεξάνδρα Ζάκκα αποτελεί αδιαφιλονίκητη ίσως πρέσβειρα της ελληνικής δημιουργικότητας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Χωρίς να θέλει να το παραδεχτεί, όχι μόνο στηρίζει την ανάπτυξη της εγχώριας έκφρασης ως ανεπίσημη ανάδοχος της αλλά εν πολλοίς εμμέσως υποδεικνύει και το πού ή το πώς της αισθητικής και οικονομικής κατεύθυνσης, όπως πλέον αποδεικνύεται με την ολοένα και μεγαλύτερη στροφή της εταιρείας της στη βιωσιμότητα.
Γιατί Aesthet;
Γιατί είμαστε εστέτ! Η υψηλή αισθητική είναι βασική μας αξία και διέπει το σύνολο της δραστηριότητας μας από την επιλογή και παρουσίαση των προϊόντων έως και την υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση των πελατών.
Ήσασταν μάλλον το πρώτο, αν όχι το πιο έγκυρο site ελληνικής μόδας. Και ακόμη παραμένετε, τουλάχιστον το μεγαλύτερο. Ποια χαρακτηριστικά σας συνδυάστηκαν για να πετύχετε αυτό το αποτέλεσμα; Έχετε και αντίστοιχες σπουδές;
Το Aesthet είναι όντως το πρώτο site με αμιγώς ελληνικό concept, με διεθνείς προδιαγραφές. Δεν κάνει εκπτώσεις στην ποιότητα ακόμα και αν αυτό αυξάνει τα λειτουργικά του κόστη. Θεωρώ ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι είμαι τελειομανής σε ότι κάνω και δίνω σημασία στην λεπτομέρεια προκειμένου να επιτευχθεί ένα άρτιο αισθητικό αποτέλεσμα. Δεν έχω σπουδάσει κάτι σχετικό με την μόδα, έχω σπουδάσει διοίκηση επιχειρήσεων, αλλά με διακατέχει η ανάγκη για δημιουργικότητα και αρμονία.
Εσείς κάνετε την επιμέλεια των εμπορευμάτων που θα παρουσιάσετε; Και με τι γνώμονα;
Η επιλογή γίνεται με αυστηρά κριτήρια με έμφαση στην ποιότητα, τον σχεδιασμό και το ύφος των designers. Μαζί με τους συνεργάτες μου επιλέγουμε καταξιωμένους σχεδιαστές αλλά και ανερχόμενα brands που επενδύουν σοβαρά στο προϊόν τους κι έχουν την δική τους ταυτότητα. Λαμβάνουμε δεκάδες email καθημερινά για νέες συνεργασίες κάτι που μας κάνει ακόμα πιο επιλεκτικούς.
Διaκρίνατε τότε άνοδο στην ελληνική μόδα. Αυτή η τάση συνεχίζεται;
Ναι. Παρά τις αντίξοες συνθήκες, υπάρχει μια δυναμική στα ελληνικά brands. Βλέπουμε συνεχή βελτίωση σε επίπεδο σχεδιασμού και ποιότητας και υπάρχουν πολλοί εξαιρετικοί δημιουργοί που διαρκώς εξελίσσονται κι έχουν αποκτήσει αναγνωρισιμότητα και ζήτηση στο εξωτερικό.
Τι περισσότερο θέλετε ακόμη να δείτε από την ελληνική μόδα;
Αυτό που ουσιαστικά περιμένω να δω από την ελληνική μόδα είναι να μην επαναπαυτεί ποτέ. Η συνεχής ανοδική της πορεία, η αναγνώριση από το εξωτερικό και διαρκής προβολή της θα πρέπει να αποτελούν την κινητήριο δύναμη για αέναη εξέλιξη και αναζήτηση των καλύτερων τεχνικών και των άριστων πρώτων υλών, με σκοπό να γίνει το καλύτερο παγκοσμίως –γιατί όχι- παράδειγμα βιώσιμης ανάπτυξης.
Πράγματι ένα από τα φλέγοντα ζητήματα που προβληματίζουν το χώρο της μόδας το τελευταίο διάστημα είναι η βιωσιμότητά της. Πως σκοπεύει το Aesthet να εντάξει αυτήν την τάση στη δραστηριότητα του;
Το ζήτημα της βιωσιμότητας και της οικολογικής συνείδησης είναι για εμάς ιδιαίτερης σημασίας.
Το Aesthet είναι εκ φύσεως πιο κοντά στο μοντέλο της βιωσιμότητας, δεδομένου ότι όλοι μας οι συνεργάτες παράγουν τα προϊόντα τους στην Ελλάδα, σε τοπικό δηλαδή επίπεδο, και μάλιστα με υψηλότερο κόστος απ’ ότι θα είχαν σε μια χώρα όπως η Κίνα φερειπείν. Φυσικά πολλές από τις πρώτες τους ύλες προέρχονται από το εξωτερικό λόγω του ότι δεν υπάρχει παραγωγή στην Ελλάδα. Αλλά υπάρχουν και κάποιοι όπως οι Zeus+Dione που επιμένουν και στηρίζουν την Ελληνική παραγωγή και προμηθεύονται π.χ. μετάξι από το Σουφλί. Επίσης οι μεγαλύτεροι συνεργάτες μας, όπως η Ancient Kallos, χρησιμοποιούν σχεδόν αποκλειστικά φυσικά και οικολογικά υφάσματα. Επίσης ανά τα χρόνια, κατά τη διαδικασία του buying, έχουμε παροτρύνει αρκετούς Έλληνες σχεδιαστές να οδηγηθούν στο δρόμο της βιωσιμότητας και το έπραξαν, αναζητώντας πρώτες ύλες φιλικές προς το περιβάλλον. Μάλιστα σκοπεύουμε σύντομα να φτιάξουμε ειδικά ταμπελάκια για τα προϊόντα που πληρούν τις προδιαγραφές του sustainability ώστε να τα αναγνωρίζει πιο άμεσα ο καταναλωτής. Πρώτα, βέβαια, εμείς οι ίδιοι κάναμε πολλές αλλαγές σε θέματα αναζήτησης προμηθειών, τόσο για το γραφείο μας, όσο και για το packaging για των παραγγελιών του online καταστήματος μας, με ανακυκλώσιμες συσκευασίες, ώστε να περιορίσουμε στο ελάχιστο το οικολογικό μας αποτύπωμα.
Όλο το οικονομικό/τεχνικό κομμάτι του εμπορίου στο ίντερνετ πώς το γνωρίζετε; Πώς διαφοροποιείται η διαχείριση μιας τέτοιας εταιρείας;
Αρχικά γνώριζα μόνο την πλευρά του καταναλωτή. Ως φανατική του online shopping από πολύ νωρίς, είχα εικόνα για το πως οφείλει να είναι η σωστή εξυπηρέτηση του πελάτη. Ο πελάτης είναι για εμάς στο επίκεντρο και αυτό το αναγνωρίζει ο κόσμος που δεν έχει συνηθίσει κάτι τέτοιο από τα ελληνικά e-shops. Να φανταστείτε ότι πολλοί νέοι πελάτες μας στέλνουν email για να μας δώσουν συγχαρητήρια για την άριστη εξυπηρέτηση! Όσον αφορά στα οικονομοτεχνικά, με την βοήθεια ικανών συνεργατών, έχουμε στήσει μια προηγμένη πλατφόρμα υψηλών προδιαγραφών. Οι διαφορές του online από το φυσικό εμπόριο είναι μεγάλες και απαιτείται διαφορετική προσέγγιση και διαχείριση. Πολλά καταστήματα νομίζουν ότι θα κάνουν ένα e-shop και θα αρχίζουν να πέφτουν βροχή οι παραγγελίες. Δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι στον ωκεανό του internet δεν είναι παρά μια σταγόνα. Απαιτείται σημαντικό διαφημιστικό budget και ειδικό digital marketing για να έχει κάποιος έστω και μια μικρή παρουσία. Απαιτούνται ειδικές φωτογραφίσεις και δημιουργία περιεχομένου τόσο για το site όσο και για τα social media. Είναι μια ξεχωριστή επιχείρηση στην πραγματικότητα.
Ο ρόλος σας ως αρωγός της ελληνικής μόδας πρέπει να υπογραμμιστεί. Τον αποδέχεστε; Είχατε ρυθμιστικό και προωθητικό ρόλο. Αναδείξατε το κεφάλαιο ελληνική μόδα στην ελληνική αγορά και του δείξατε επίσης και πού αξίζει να κοιτάζει. Αποδέχεστε αυτήν την εκτίμηση;
Η αλήθεια είναι ότι είμαστε οι πρώτοι που διαγνώσαμε την «έκρηξη» της ελληνικής δημιουργικότητας και μάλιστα σε μια εποχή εξαιρετικά δύσκολων συνθηκών τολμήσαμε να αναδείξουμε και να προωθήσουμε αποκλειστικά ελληνικά προϊόντα, πολύ πριν αυτό γίνει μόδα. Πλέον θεωρούμαστε trend-setters στην ελληνική αγορά και το Aesthet έχει αποκτήσει το κύρος της πληρέστερης και μεγαλύτερης πλατφόρμας Ελλήνων σχεδιαστών. Οι ιδιαίτερες επιλογές μας, ο αυστηρός ποιοτικός έλεγχος, το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης των πελατών, η ποιότητα των φωτογραφιών, η ιδιαίτερη συσκευασία, όλα αυτά μας κάνουν να ξεχωρίζουμε. Πιστεύω ότι δικαίως το Aesthet έχει κατακτήσει τον τίτλο του κορυφαίου στο είδος του, αναβαθμίζοντας την ελληνική αγορά και δίνοντας στα ελληνικά brands ένα χώρο που τα αναδεικνύει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Με την υγειονομική κρίση του κορονοϊού, πόσο επηρεάστηκε το ηλεκτρονικό εμπόριο;
To ηλεκτρονικό εμπόριο κρατήθηκε σχετικά καλά στην περίοδο του lockdown. Ο κόσμος φαίνεται πως είχε την διάθεση να ψωνίσει και να ανανεωθεί ψυχολογικά. Επίσης, πολλοί άνθρωποι, ελλείψει εναλλακτικής, «εκπαιδεύτηκαν» στις ηλεκτρονικές αγορές κι αυτό είναι σημαντικό για την ελληνική αγορά διότι είμαστε ακόμα αρκετά πίσω στις ηλεκτρονικές αγορές.
Ισχύει αυτό που λέγεται, οικονομία ίσον ψυχολογία;
Η ψυχολογία σίγουρα παίζει σημαντικό ρόλο στην κατανάλωση και στην ανάπτυξη μέσω της ζήτησης. Όμως δεν είναι από μόνη της ικανή συνθήκη για την οικονομική ανάπτυξη αν δεν υπάρχουν και οι προυποθέσεις ρευστότητας και παραγωγικότητας.
Εσείς ενδιαφέρεστε για το σχέδιο ρούχων ή αξεσουάρ;
Η αλήθεια είναι πως όλα αυτά τα έτη τριβής με το χώρο της μόδας, αν μη τι άλλο, μου έχουν επιτρέψει να αποκτήσω μια εμπεριστατωμένη αντίληψη των αναγκών που ανακύπτουν στην αγορά. Συνεπώς, με την αρμόζουσα τεχνογνωσία και πάντα με γνώμονα την υψηλή αισθητική, υπάρχει το σκεπτικό να δημιουργηθεί μια σειρά ρούχων και αξεσουάρ, που να καλύπτει ένα φάσμα στη γκαρνταρόμπα της γυναίκας, που συνήθως εκλείπει από την αγορά κάθε σεζόν.
Από πότε αγαπάτε τη μόδα;
Η μόδα με ανανεώνει και μου φτιάχνει την διάθεση. Είχα όμως πάντα μια χαλαρή σχέση με την μόδα. Ενημερώνομαι για τις τάσεις χωρίς να δεσμεύομαι από αυτές. Θεωρώ τα διαχρονικά κομψά ρούχα καλής ποιότητας ως απαραίτητα κομμάτια μιας γκαρνταρόμπας και μου αρέσει οι τάσεις να εκφράζονται περισσότερο στην επιλογή των αξεσουάρ. Πιστεύω επίσης πολύ στο προσωπικό στυλ που ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία και στο σωματότυπο κάθε γυναίκας.
Το φετινό καλοκαίρι, πού θα λέγατε να επενδύσουν οι καταναλωτές; Εφόσον πρέπει να επιλέξουν;
Ένα ολόσωμο μαγιό που μπορεί να φορεθεί και ως body με μια αέρινη μακριά φούστα, ένα λινό δροσερό φόρεμα/καφτάνι, ένα ζευγάρι άνετα σανδάλια, prints που μας φτιάχνουν τη διάθεση, μια διαχρονική δερμάτινη τσάντα, χρυσά ή επίχρυσα κοσμήματα, εννοείται όλα καλής ποιότητας.
Το καλοκαίρι πότε «κλείνετε» ως επαγγελματίας; Πότε παίρνετε διακοπές;
Δεν κλείνουμε ποτέ. Με τις απαιτήσεις του online, του καταστήματος της Μυκόνου και τώρα και της Αθήνας, η εποπτεία είναι επιτακτική σε καθημερινή βάση.
Εκτός από τη διαδικτυακή σας παρουσία, διατηρείτε και κατάστημα στην Μύκονο, και πρόσφατα ανοίξατε κεντρικό κατάστημα στη Αθήνα. Τι σας ώθησε σε αυτή την απόφαση;
Εμείς το κάναμε ανάποδα. Ξεκινήσαμε ως online και στη συνέχεια ανοίξαμε τα φυσικά καταστήματα. Αρχικά στη Μύκονο το 2017 όταν άνοιξε το εμπορικό Nammos Village. Ήταν μια ευκαιρία που δεν μπορούσαμε να αφήσουμε ανεκμετάλλευτη. Το Aesthet είναι το μόνο κατάστημα με ελληνικά σήματα στο Nammos δίπλα σε mega-brands του εξωτερικού. Βλέποντας την θερμή ανταπόκριση των ξένων προς τα ελληνικά brands και ενόψει της αυξανόμενης τουριστικής δυναμικής στην Αθήνα, αποφασίσαμε να ανοίξουμε τον Δεκέμβριο του 2019 ένα flagship store στο κέντρο ικανοποιώντας παράλληλα και την μεγάλη ζήτηση του κοινού μας για φυσική παρουσία.
Στο γραφείο σας υπάρχει στοκ ρούχων και αξεσουάρ από κάθε εταιρεία;
Ναι διατηρούμε στοκ σε όλα τα εμπορεύματα ώστε να μπορούμε να εξυπηρετούμε άμεσα τις παραγγελίες των πελατών.
Στο άκουσμα της λέξης στιλ, τι σκέψεις, τι εικόνες έρχονται στο μυαλό σας;
Το στιλ για μένα έχει να κάνει κυρίως με την προσωπικότητα. Και είναι κάτι πολύ προσωπικό. Έχει πάνω απ’ όλα να κάνει με την αυτοπεποίθηση της γυναίκας που χαράσσει το δικό της ύφος χωρίς να ακολουθεί τυφλά την μόδα αλλά χρησιμοποιώντας τα στοιχεία εκείνα που της ταιριάζουν και την αναδεικνύουν.