Το φύλο δεν θέτει πάντα όρια στην πορεία μιας καριέρας, και είναι πολλές οι πολύ επιτυχημένες γυναίκες σε δύσκολους “ανδροκρατούμενους” χώρους. Η γυναικεία παρουσία ήταν έντονη στο 5ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, όπου εξέχουσες προσωπικότητες της οικονομίας και της πολιτικής, επιχειρηματίες, υψηλόβαθμα στελέχη, μοιράστηκαν τις γνώσεις και τις απόψεις τους και κέρδισαν τις εντυπώσεις.
Πώς όμως τα κατάφεραν; Συνάντησαν δυσκολίες ή εμπόδια λόγω του φύλου τους; Υπάρχουν στερεότυπα και ποιές είναι οι συμβουλές τους;
Το Portraits απευθύνει μια σειρά ερωτήσεων στις γυναίκες του Delfi Forum 2020 σε μία σειρά μικρών συνεντεύξεων εστιασμένων στα μυστικά της επιτυχημένης ανέλιξης σε δύσκολα και ανδροκρατούμενα περιβάλλοντα όπως αυτά της οικονομίας και της πολιτικής. Και αυτό είναι σημαντικό, γιατί η προβολή των επιτυχημένων αυτών γυναικών συντελεί στη δημιουργία νέων προτύπων για τις νεότερες γενιές, κάτι που χρειάζεται αν θέλουμε στο μέλλον περισσότερες γυναίκες να πιστεύουν στον εαυτό τους και τις δυνατότητές τους.
Η Ζήνα Μαυροειδή είναι η CEO του online σουπερμάρκετ e-fresh. Διευθύνει το online σούπερ μάρκετ που ξεκίνησε το 2015, σε μια πολύ δύσκολη οικονομική περίοδο για την χώρα, και κατάφερε μέσα σε τρία μόλις χρόνια να τρέξει με πολύ σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης, φτάνοντας στο +93% το 2018. Μας μιλά για τα στερεότυπα που συνειδητά ή ασυνείδητα καθορίζουν τις συμπεριφορές στον εργασιακό χώρο και για ο πώς η στερεοτυπική αυτή αντιμετώπιση οδηγεί τις γυναίκες στο να αλλάζουν την συμπεριφορά τους σε αυτό που οι γύρω τους αναμένουν από αυτές ενώ παράλληλα απομακρύνονται από αυτό που είναι.
Ζήνα Μαυροειδή, CEO του online σουπερμάρκετ e-fresh
Οι χώροι της οικονομίας και της πολιτικής ήταν παραδοσιακά ανδροκρατούμενοι χώροι. Αισθανθήκατε στην επαγγελματική σας πορεία ότι το φύλο σας, δημιούργησε εμπόδια ή καθυστέρησε την ανέλιξή σας;
Θεωρώ ότι οι γυναίκες κατά την διάρκεια της καριέρας τους έρχονται αντιμέτωπες με μια σειρά εξωτερικών και εσωτερικών ανασταλτικών παραγόντων ως προς την εξέλιξή τους. Ο κάθε άνθρωπος όμως έχει δυσκολίες στην προσπάθεια του να προοδεύσει. Επειδή δεν είναι στο χέρι μας να ελέγξουμε τις δυσκολίες και το μέγεθος τους, μπορούμε να εστιάσουμε στο πώς να τις χειριστούμε. Με την στάση μας και την σωστή διαχείριση μπορούμε να ελαχιστοποιήσουμε το αποτέλεσμα των στερεοτύπων που ακόμα εντοπίζονται στην ελληνική κοινωνία ενώ παράλληλα να εστιάσουμε και στα πιθανά πλεονεκτήματα της σχετικής μας θέσης.
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει αλλαγή στη στάση των μεγάλων επιχειρήσεων απέναντι στις γυναίκες; Τις επιλέγουν ευκολότερα σε ανώτερες θέσεις σε σχέση με το παρελθόν; Τι συμβαίνει στον κλάδο σας;
Θεωρώ ότι υπάρχει ένα πιο συγκεκριμένο υπόβαθρο που ακολουθείται από επιχειρήσεις και προσπαθεί να βοηθήσει την ισορρόπηση στον αριθμό των ανδρών και γυναικών που στελεχώνουν υψηλόβαθμες θέσεις. Σίγουρα η γενική οδηγία διαμορφώνει μια κουλτούρα και πολλές φορές ωθεί τους ανθρώπους στο να επανεξετάσουν την συμπεριφορά τους. Δεν αλλάζει όμως την προσωπικότητα των ανθρώπων ή τα στερεότυπα που συνειδητά ή ασυνείδητα καθορίζουν τις συμπεριφορές στον εργασιακό χώρο. Οπότε συνήθως οι γυναίκες επιλέγονται ως ένα βαθμό ιεραρχίας, μετά από τον οποίο βλέπουμε μεγάλη αλλαγή στην ποσόστωση των 2 φύλων.
Στην e-fresh.gr οι προσλήψεις γίνονται με βάση την ικανότητα, οπότε χωρίς άλλους κανόνες καταλήγουμε να είμαστε μοιρασμένοι στους βασικούς ρόλους των κεντρικών μας γραφείων. Βλέποντάς το απολογιστικά θεωρώ ότι έτσι δουλεύουμε καλύτερα. Υπάρχουν όμως και ρόλοι, όπως για παράδειγμα στον τομέα της διακίνησης, όπου δεν έχουμε καθόλου αιτήσεις από γυναίκες οδηγούς. Άρα δυστυχώς εκεί έχουμε μεγάλη ανομοιογένεια στην απασχόληση των 2 φύλων.
Υπάρχουν ακόμη στερεότυπα στον κλάδο σας, σχετικά με το τί μπορούν ή δεν μπορούν να κάνουν οι γυναίκες και πώς ξεπερνιούνται;
Φυσικά. Νομίζω ότι το πρόβλημα ξεκινάει από το γεγονός πως μια παρόμοια συμπεριφορά, ερμηνεύεται διαφορετικά όταν εκτελείται από το ένα φύλο έναντι του άλλου. Για παράδειγμα αν μια γυναίκα φωνάξει στο χώρο εργασίας, διεκδικήσει ή απαιτήσει είναι πιθανό να δεχθεί κριτική σε προσωπικό επίπεδο. Ένας άνδρας με αντίστοιχη συμπεριφορά είναι πιθανό να θεωρηθεί υπεύθυνος και να κερδίσει τον σεβασμό των γύρω του. Η στερεοτυπική αυτή αντιμετώπιση οδηγεί τις γυναίκες στο να αλλάζουν την συμπεριφορά τους σε αυτό που οι γύρω τους αναμένουν από αυτές ενώ παράλληλα απομακρύνονται από αυτό που είναι.
Η παραπάνω καθημερινότητα δεν ξεπερνιέται με συμβουλές ούτε σε μια μέρα, αλλά ένας γενικός κανόνας που θεωρώ ότι βοηθάει είναι να συμπεριφερόμαστε με ειλικρίνεια και αυθεντικότητα, αποδεχόμενοι το γεγονός ότι όπως και με όλους τους ανθρώπους, θα δεχτούμε τόσο θετικά όσο και αρνητικά σχόλια. Επίσης θεωρώ σημαντικό να καταφέρουμε να διαχωρίσουμε τα σχόλια που συνήθως είναι πιο επιφανειακά και εξυπηρετούν τον σχολιαστή, από την εποικοδομητική κριτική που μπαίνει σε βάθος, γίνεται καλοπροαίρετα και βελτιώνει αυτόν που την δέχεται.
Η κρίση της πανδημίας έφερε αλλαγές στην καθημερινότητα και την οικονομία. Πιστεύετε ότι οι οικονομίες θα ανακάμψουν και ποια είναι η σημαντικότερη γνώση που αποκτήσατε από αυτή τη συγκυρία;
Νομίζω ότι η πανδημία έφερε τους ανθρώπους πιο κοντά και στο εργασιακό περιβάλλον. Οι συγκυρίες μας έκαναν πιο ευρηματικούς και ανέδειξαν την αξία της ομάδας αλλά και το ταλέντο των Ελλήνων να προσαρμόζονται και να βρίσκουν λύσεις σε δύσκολες συνθήκες. Η ανταπόκριση των επιχειρήσεων, η έστω και προσωρινή μετάβαση σε νέα επιχειρηματικά μοντέλα, οι νέες συνεργασίες που προέκυψαν είναι ενδείξεις πως μπορούμε να καταφέρουμε περισσότερα. Θεωρώ ότι η οικονομία θα αργήσει να ανακάμψει. Στην e-fresh.gr έχουμε το πλεονέκτημα να έχουμε επηρεαστεί θετικά από την πανδημία οπότε και τα μελλοντικά μας σχέδια δεν επηρεάζονται σημαντικά. Σίγουρα όμως θα αξιοποιήσουμε τα βιώματά μας από την δύσκολη περίοδο του Lock down για να αναθεωρήσουμε τις προτεραιότητες μας και να δουλεύουμε πιο συνεργατικά και πιο ουσιαστικά στο μέλλον.
Διαβάστε επίσης:
Έφη Αχτσιόγλου: O σεξισμός είναι πολύ πιο ωμός εκεί που η θέση δεν είναι από μόνη της «προνομιούχα»
Αλεξάνδρα Ζάκκα: Μέσω Aesthet απογειώνει την ελληνική μόδα
Η Χριστίνα Πλακόπητα με την Apoella «ανεβάζει» το ελληνικό design
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση