Έχει λάβει Παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής κι έχει χαρακτηριστεί σύμβολο του Παρισιού. Όμως είναι Ιταλίδα και δεν γνωρίζει καν γαλλικά – στους λόγους που εκφωνεί, οι λέξεις είναι γραμμένες όπως προφέρονται. Καταλαβαίνουμε από την αρχή, λοιπόν, πως η Francesca Belettini είναι μία ξεχωριστή γυναίκα.
Έγινε μέλος του ομίλου Kering το 2013, όταν ανέλαβε τη θέση της CEO στον Yves Saint Laurent. Εργάστηκε σκληρά από το πρώτο λεπτό και κατάφερε να φτάσει τα ετήσια έσοδα του brand στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια.
Όπως οι περισσότεροι κορυφαίοι στο χώρο, έτσι κι η ίδια, δεν ξεκίνησε από εκεί την καριέρα της. Μάλιστα, αυτό που συμβουλεύει είναι να αρχίσουμε από κάτι άλλο και να καταλήξουμε στη μόδα επειδή την αγαπάμε. Εκείνη, ήταν τραπεζική υπάλληλος – πρώτα στη Goldman Sachs κι έπειτα στη Deutsche Bank. Στην πορεία, to 1999, εμφανίστηκε μία ευκαιρία να εργαστεί στο τμήμα Business Planning and Development της Prada. Δεν μπορούσε, παρά να την«αρπάξει από τα μαλλία».
«Το έκανα γιατί μου άρεσε η μόδα, και επειδή ήμουν 29 χρονών», αποκάλυψε αργότερα σε συνέντευξη στους Financial Times.
Οι άνδρες συνάδελφοί της δεν έδειχναν ενδιαφέρον για το χώρο, κάτι που τη συνέφερε – ειδικά εκείνη την εποχή, στα 90s, που οι μεγάλοι οίκοι βρίσκονταν στην ακμή τους. «Τότε, οι τραπεζικοί λέγαμε πως έπρεπε να αποφύγουμε τρία πράγματα: τα εστιατόρια, τα μεσιτικά και το εμπόριο. Για εκείνους, η μόδα ήταν κομμάτι του εμπορίου», ανέφερε. Η ίδια, προτίμησε να κάνει τη διαφορά. Και να που πέτυχε!
«Στην ψυχή, παραμένω τραπεζίτισσα», έχει πει. «Ξέρω πως η μεγαλύτερη ανταμοιβή έρχεται όταν πάρεις το μεγαλύτερο ρίσκο. Κι αν δε ρισκάρεις, δε θα κερδίσεις – απλώς θα παραμείνεις στάσιμος.»
Η Francesca Bellettini έκανε αρκετές τολμηρές κινήσεις τα τελευταία χρόνια. Όταν, το 2016, ο Hedi Slimane αποχώρησε από τον YSL, πολλοί μίλησαν για το τέλος του οίκου. Άλλωστε, ήταν ένας σπουδαίος καλλιτέχνης που ήξερε πώς να κάνει το όραμα του brand πραγματικότητα. Αλλά εκείνη δεν πτοήθηκε καθόλου.
Ξεκίνησε άμεσα την αναζήτηση διαδόχου και συνάντησε μονάχα ένα σχεδιαστή: τον Anthony Vaccarello. Μαζί, επέκτειναν την επιχείρηση με αποτελεσματικές και γρήγορες κινήσεις – και λέμε μαζί, επειδή το επιχειρηματικό της πνεύμα ήρθε σε τέλεια αρμονία με τις ιδέες του. Χωρίς το ένα από τα δύο, η κατάσταση ίσως να ήταν εντελώς διαφορετική.
Ο Yves Saint Laurent είναι συνυφασμένος με αρκετά πράγματα. Μίνι φούστες, διάφανες μπλούζες και γόβες-στιλέτο, είναι μερικά. Οι ανδρικές συλλογές αποπνέουν μία αύρα από την κομψότητα της δεκαετίας του ’70. Ταυτόχρονα, πολλά κομμάτια είναι ιδιαίτερα προκλητικά. Για την Bellettini, αυτό που έχει σημασία είναι πως βγαίνει προς τα έξω κάτι αληθινό. «Έρχομαι από μία χώρα όπου ξέσπασε ένα τεράστιο πολιτικό σκάνδαλο εξαιτίας του #MeToo, έτσι δεν είναι;», είπε στους Financial Times αναφερόμενη στον Berlusconi. «Κατά τη γνώμη μου, ο YSL πρεσβεύει πως πρέπει να είσαι αυτός που θέλεις να είσαι… Θέλεις να είσαι σέξι; Να είσαι σέξι. Να ελέγχεις την εικόνα σου, να την κάνεις κτήμα σου και να μην αφήσεις κανέναν να την εκμεταλλευτεί, ή να σου πει πως πρέπει να ντυθείς αποκαλυπτικά για να πετύχεις κάτι.»
Η σημερινή μόδα, δεν έχει καμία σχέση μ’ εκείνη του ’90. Όταν η Bellettini μπήκε στο χώρο, βρήκε πολλές κλειστές πόρτες. Τώρα, το κύκλωμα έχει ανοίξει. Κι έπειτα, ορισμένες συμπεριφορές που τότε θεωρούνταν cool, πλέον είναι απαράδεκτες. «Αν ήταν χειρότερα τα πράγματα; Ναι, ήταν ωραίο το να μην έχεις τρόπους. Αυτό, πλέον, έχει ξεπεραστεί», δήλωσε στους Financial Times.
Εν έτει 2020, σχεδόν όλοι μας νιώθουμε ευπρόσδεκτοι στη φανταχτερή αυτή βιομηχανία. Μπορούμε να παρακολουθήσουμε επιδείξεις, ενώ τα καταστήματα έχουν γίνει πιο φιλικά προς τον καταναλωτή. «Παλιά, όταν ακόμη ζούσα στο Λονδίνο και δούλευα στην τράπεζα, δεν αισθανόμουν άνετα να ψωνίσω από πολυτελή μαγαζιά. Τώρα, ευτυχώς, δεν το σκέφτεσαι καν αυτό. Παράλληλα, καταφέραμε να διατηρήσουμε το σκοπό της πολυτέλειας, που είναι να δημιουργεί τάσεις, να κάνει τον κόσμο να ονειρεύεται», είπε.
H Francesca είναι ταπεινή, δεν επαναπαύεται λεπτό. Έχοντας συνεργαστεί με κορυφαίους του χώρου, όπως ο σημερινός CEO του Gucci, Marco Bizzari, ανήκει στη νέα γενιά Διευθυντών της Kering και κινείται με αυτονομία και δυναμισμό. Η στρατηγική της, την έχει κάνει μία από τις ισχυρότερες γυναίκες.
«Αυτό είναι κάτι που μαθαίνεις στην τράπεζα», πρόσθεσε. «Επειδή έχεις μία συμφωνία και, ως τραπεζίτης, πρέπει να την πουλήσεις, να την αγοράσεις ή να την καταχωρήσεις. Καταλαβαίνεις πως είναι καλύτερο να κάνεις ένα λάθος όταν παίρνεις μία απόφαση ή διαχειρίζεσαι μία κατάσταση κρίσης, από το να μείνεις άπραγος. Κι αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό για έναν CEO. Ο Marco είναι έτσι, κι ο François-Henri το ίδιο. Ναι, πρέπει να αποφασίζεις γρήγορα και να μπορείς να αλλάζεις γνώμη, ή να προσαρμόζεσαι. Όμως, δεν μπορείς να αλλάξεις το τελικό σου πλάνο. Πρέπει να ξέρεις πού θέλεις να πας και, ακόμη κι αν αλλάξεις ταχύτητα ή κόψεις δρόμο, να φτάσεις εκεί.»
Η Bellettini γνωρίζει καλά πού θέλει να φτάσει. Το 2019, τα κέρδη του YSL άγγιξαν τα 1.7 δις κι ο στόχος έγιναν τα 2. Φέτος, το κατάφερε. Τι σκοπεύει να κάνει στο μέλλον; «Ξεκινήσαμε να μιλάμε για τα 3 δις όταν ακόμη βγάζαμε 500 εκατομμύρια, και τώρα φτάσαμε στα 2 δις. Οπότε, σκέφτομαι ‘ Εντάξει, λοιπόν, 5 δισεκατομμύρια ευρώ!’ Γιατί όχι;», τόνισε. «Ειλικρινά, έχουμε ό, τι χρειάζεται για να το κάνουμε.»