Η Υψηλή Ραπτική είναι ξεχωριστή γιατί είναι μοναδική. Δεν είναι μόνο τα σχέδια που ταιριάζουν σε έναν συγκεκριμένο πελάτη, αλλά το γεγονός πως είναι κατασκευασμένα χειροποίητα, από τα καλύτερα υλικά, διασφαλίζοντας ότι καμία άλλη εκδοχή δεν θα είναι ποτέ ίδια. Παράλληλα, κάθε κομμάτι και συλλογή φέρει μία «ιστορία», ένα «όραμα» το οποίο μπορεί να τροποποιηθεί ανάλογα με εκείνο του αγοραστή.
Η Εβδομάδα Μόδας Υψηλής Ραπτικής αποκτά, έτσι, μεγαλύτερη αξία, ενώ σε αυτή συμμετέχουν επιλεγμένοι οίκοι, που τηρούν τα κριτήρια της οργανώτριας Αρχής, Fédération de la Haute Couture et de la Mode. Φέτος η Haute Couture Fashion Week πραγματοποιείται διαδικτυακά λόγω των περιοριστικών μέτρων για την αναχαίτηση της πανδημίας. Ωστόσο, οι παρουσιάσεις των συλλογών για τη season Άνοιξη 2021 μέσω lookbooks και βίντεο δεν στερήθηκαν τίποτα από όσα είχαμε συνηθίσει. Την αυλαία, λοιπόν, της Εβδομάδας Μόδας Υψηλής Ραπτικής άνοιξαν οι Schiaparelli, Iris van Herpen και Giambattista Valli.
Ανακαλύψτε παρακάτω τις περίτεχνες συλλογές τους!
Schiaparelli
Γνωστός για την έμπνευση του από το καλλιτεχνικό ρεύμα του σουρεαλισμού, ο ιταλικός οίκος Schiaparelli δεν απομακρύνθηκε ιδιαίτερα από τους κώδικες της Έλσας, όσον αφορά τη νέα συλλογή Υψηλής Ραπτική για τη season Άνοιξη 2021. Μάλιστα, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Daniel Roseberry, ο οποίος μάγεψε τα πλήθη με τη δημιουργία που φόρεσε η Lady Gaga στην ορκωμοσία του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπαίντεν, χρησιμοποίησε ως έμπνευση τη δουλειά της ιδρύτριας του οίκου. Ήταν ένας τρόπος να αποτίσει φόρο τιμής στην ανατρεπτική Έλσα, που συνεργάστηκε μέχρι και με τον Σαλβατόρ Νταλί για τη δημιουργία των σχεδίων της. Έτσι, τα κομμάτια της συλλογής, που παρουσιάστηκαν μέσω lookbook, δεν έμοιαζαν σε τίποτα με την ρομαντική αισθητική, τη κραυγαλέα λάμψη και την υπερβολή σε φτερά και οργάντζες που συναντάμε συνήθως στην Haute Couture μόδα. Αντιθέτως ο Roseberry έμεινε μακριά από την περπατημένη και επαναπροσδιόρισε την Υψηλή Μόδα μέσα από τα δυναμικά του looks.
Πιο συγκεκριμένα, ο ίδιος σχεδίασε περίτεχνα κομμάτια «για μία ηρωίδα» και όχι «για μία πριγκίπισσα». Ανάμεσα στα σχέδια του ξεχώρισαν οι μεταλλικές πανοπλίες, με τους χαραγμένους κοιλιακούς, που είχαμε δει τον περασμένο Δεκέμβριο να φοράει η Κιμ Καρντάσιαν. Επίσης, οι όγκοι των ρούχων σε συνδυασμό με τα σουρεαλιστικά κοσμήματα έκαναν ολόκληρη τη fashion κοινότητα να μιλάει για τη σύγχρονη, ανορθόδοξη και πραγματικά πρωτοφανή συλλογή του. «Αν θέλεις να μοιάζεις με cupcake, μπορείς να πας κάπου αλλού», είπε ο Roseberry για τα σχέδια του και εξήγησε αναφέροντας: «Ξεκίνησα να σκέφτομαι καθ’ όλη τη διάρκεια του κατ’ οίκον περιορισμού πως ο χώρος της Υψηλής Ραπτικής χαρακτηρίζεται από μισογυνίστικες απόψεις για το πως επιθυμεί μία γυναίκα να ντύνεται. Υποτίθεται πως πρέπει να δείχνει υπερ-θηλυκή και χαριτωμένη σαν να έχει βγει από το Μπρίτζερτον. Η συλλογή αυτή όμως δεν έχει καμία επαφή με αυτά τα στερεότυπα, εδώ ντύνουμε τη δυναμική γυναίκα».
Iris van Herpen
Η συλλογή Υψηλής Ραπτικής «Roots of Rebirt» του ολλανδικού οίκου Iris van Herpen είχε ως στόχο την ένωση της μόδας με την επιστήμη και της φύσης με την τεχνολογία. Και μπορούμε να πούμε με σιγουριά πως τα κατάφερε επιτυχώς. Η συλλογή δημιουργήθηκε με βιώσιμα υλικά και πρακτικές, κάτι που δεν συνηθίζεται στον συγκεκριμένο τομέα. Οι πελάτες επιθυμούν την υψηλή ποιότητα σε αυτά τα κομμάτια, για αυτό και οι περισσότεροι σχεδιαστές θεωρούν πως τα ανακυκλώσιμα υλικά δεν έχουν θέση στην Υψηλή Ραπτική. Η Βαν Χαρπεν, ωστόσο, διαφωνεί.
«Φυσικά και οι πελάτες της Υψηλής Ραπτικής αναμένουν την υψηλότερη ποιότητα εκεί έξω, οπότε δεν θα επιλέξεις βιώσιμα υλικά εάν αυτά θα μειώσουν την ποιότητα. Όμως αυτό δεν ισχύει πλέον. Η ποιότητα, για παράδειγμα, μεταξύ ενός οργανικού μεταξιού και ενός ανακυκλωμένου πολυεστέρα είναι εντελώς ίση… Τώρα η βιωσιμότητα αποτελεί καθαρά θέμα άποψης και όχι θέμα επιλογής ποιότητας. Βασικά, δεν υπάρχει πραγματικά ουσιαστικός λόγος για να μην χρησιμοποιήσεις πλέον βιώσιμα υλικά, εκτός από την αλλαγή της νοοτροπίας», ανέφερε η ίδια σε δηλώσεις της για τη νέα Haute Couture συλλογή της.
Όσον αφορά την ίδια τη συλλογή η Ίρις εμπνεύστηκε από τη φύση και πιο συγκεκριμένα από το βιβλίο «Entangled Life» του Merlin Sheldrake, όπου εξηγείται πως οι μύκητες διαμορφώνουν και διατηρούν το περιβάλλον. Μάλιστα, ο τρόπος που έχει σχεδιάσει τις πιέτες των εξαιρετικά περίτεχνων και μοναδικών κομματιών φέρνουν στο μυαλό τις πτυχώσεις των μανιταριών. Το μυκήλιο, το νηματώδες τμήμα του μύκητα που μοιάζει με δαντέλα, επηρέασε τόσο τις σιλουέτες όσο και τα διακοσμητικά στοιχεία της συλλογής, που αποτυπώνει στα σχέδια της την «κίνηση» της φύσης. Η Ίρις συνεργάστηκε ακόμη και με έναν καλλιτέχνη που δημιούργησε μοτίβα δαντέλας από ξύλο.
Το μυκήλιο, εξηγεί η σχεδιάστρια, «σχηματίζει έναν ευρύ ξύλινο ιστό ή ένα υπόγειο σύστημα επικοινωνίας. Είναι μια ιδέα που με άγγιξε ιδιαίτερα, γιατί πιστεύω πως το τελευταίο έτος ήταν, για μένα, και υποθέτω για όλους μας, ένας χρόνος απομόνωσης και χωρισμού. Και φυσικά είναι πολύ όμορφο να βλέπουμε τη φύση και πώς η ίδια συνδέεται με παρόμοιο τρόπο με εκείνον που επικοινωνούμε, μέσω δηλαδή ενός παγκόσμιου ιστού. Και επειδή η Υψηλή Ραπτική είναι μια πολύ προσωπική προσέγγιση στη μόδα, πιστεύω πως αυτή η ιδέα της επικοινωνίας και της διασύνδεσης είναι κατάλληλη για τη συγκεκριμένη συλλογή. Έχω άμεσες σχέσεις και επαφές με τους ανθρώπους για τους οποίους δημιουργώ και νομίζω ότι είναι τόσο σπάνια αξία αυτές τις μέρες, όπου τα πάντα είναι τόσο ξεχωριστά».
Giambattista Valli
«Go big and stay home» φωνάζει ο Ιταλός σχεδιαστής Τζιαμπατίστα Βάλι κατά τη διάρκεια των διαδικτυακών δηλώσεων του για την παρουσίαση της Ανοιξιάτικης Haute Couture συλλογής του. Βασικό στοιχείο της ήταν φυσικά οι όγκοι, που συναντάμε σε μικρότερο βαθμό και στις Ready-to-Wear collections του. Ωστόσο, στην Υψηλή Ραπτική έχουν μεγαλύτερη επιβλητικότητα και ο ίδιος φρόντισε με τα χέρια του κάθε λεπτομέρεια τους, ώστε να επιτύχει τις τρομερές διαστάσεις που ενσαρκώνουν αυτή τη συλλογή. «Μερικές φορές παρατηρώ άλλους οίκους Υψηλής Ραπτικής και βλέπω πολλή διακόσμηση. Η ραπτική, όμως, δεν έχει να κάνει με τη διακόσμηση αλλά με τους όγκους. Όταν σχεδιάζεις Ready-to-Wear πρέπει να είσαι σχεδιαστής. Όταν δημιουργείς Υψηλή Ραπτική, πρέπει να είσαι γλύπτης. Είναι η διαφορά μεταξύ της δημιουργίας ενός χώρου και της διακόσμησής του», αναφέρει χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Η προσέγγιση της Υψηλής Ραπτικής ως μία μορφή γλυπτικής φάνηκε και από τη μικρού μήκους ταινία μέσω της οποία παρουσίασε τη συλλογή. Πιο συγκεκριμένα η οθόνη της ταινίας ήταν χωρισμένη στα δύο: Από τη μία μεριά περπάταγαν τα μοντέλα μέσα στις δημιουργίες του Βάλι και από την άλλη δέσποζαν εικόνες από έργα τέχνης στην πόλη της Σεβίλης. Ο σχεδιαστής με αυτό τον τρόπο προσπάθησε να δημιουργήσει μία συζήτηση για τη σχέση της μόδας με την αρχιτεκτονική, τη γλυπτική και την τέχνη.
Βέβαια, το βίντεο έκρυβε ένα ακόμη σημαντικό μήνυμα: «Η περίοδος που ζούμε αποτελεί την τέλεια ευκαιρία έτσι ώστε οι πολιτισμοί να συναντηθούν. Η Σεβίλλη είναι ένα μέρος όπου ο ισπανικός και ο ισλαμικός πολιτισμός συγχωνεύονται και δημιουργούν έναν νέο τρίτο πολιτισμό». Υπό αυτό το πρίσμα φαίνονται ξεκάθαρα στα κομμάτια οι κώδικες της Σεβίλλη και του φλαμένκο να αναδύονται μέσα μέσα από τις αναστατωμένες φούστες του Βάλι, ενώ η παραδοσιακή ισπανική μαντίλα να εκσυγχρονίζεται μέσα από τα πέπλα του.
Διαβάστε επίσης:
Διαβάστε επίσης:
Κριστόμπαλ Μπαλενσιάγκα: Τα τολμηρά σχέδια του που «έσπρωξαν» τη μόδα στο μέλλον
4 χρυσοί στιλιστικοί κανόνες από την εμβληματική Όντρεϊ Χέπμπορν
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση