Ήταν αρχές Μαρτίου όταν ανακοινώθηκε το πρώτο γενικό lockdown στη χώρα για την αναχαίτηση της πορείας του πρώτου κύματος της πανδημίας. Ήταν μία πρωτοφανής κατάσταση, που προκάλεσε φόβο και ανησυχία σε όλους μας. Έφερε πολλές αλλαγές και άσκησε σημαντικές πιέσεις σχεδόν σε κάθε έκφανση της ζωής μας. Η τηλεργασία, για χάρη της οποία τα τραπέζια της κουζίνας και του σαλονιού έγιναν τα νέα μας γραφεία, έγινε η νέα μας καθημερινότητε. Αρχίσαμε να δουλεύουμε από το σπίτι, μέσα στις πιτζάμες μας.
Τα ρούχα άλλαζαν μονάχα όταν έπρεπε να πάμε για την «ανατροφοδότηση» στο supermaket ή όταν παίρναμε την απόφαση «να δούμε και λίγο ήλιο, να μας χτυπήσει λίγος αέρας» μέσω της… επιλογής «6» στο 13033. Επί δύο και κάτι μήνες ζούσαμε για πρώτη φορά μέσα σε άνετα ρούχα και φλατ παπούτσια. Δεν μας στένευε κανένα jean, δεν χρειάστηκε να χωρέσουμε σε κανένα φόρεμα και σε κανένα στενό tailoring παντελόνι – ήταν εκπληκτικό! Η άνεση που μας προσέφεραν είτε οι πιτζάμες είτε οι φόρμες μας ήταν μία πολυτέλεια, που μετά το τέλος του κατ’ οίκον περιορισμού καθόρισε τις αγορές μας, τις επιλογές μας και την εμφάνιση μας.
Όταν, λοιπόν, βγήκαμε από το πρώτο lockdown ήταν αρχές Μαΐου, οι ζέστες είχαν ήδη κάνει την εμφάνιση τους αισθητές και εμείς με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς γυρίζαμε σιγά σιγά στα γραφεία, στα μεγάλα κτήρια και στους παλιούς ρυθμούς μας. Όμως με νέες συνήθειες -όπως την χρήση μάσκας, αντισηπτικού και κοινωνικής αποστασιοποίησης- και χωρίς να έχουμε ξεχάσει πως ο κορονοϊός παραμονεύει… Ανάμεσα στις νέες συνήθειες, όμως, υπήρχε και μία βαθιά επιθυμία άνεσης: Δεν επιλέγαμε τα πιο σκληρά, στενά και άβολα ρούχα μας, όσο και εάν είχαμε ανάγκη να φορέσουμε ξανά τη στολή της καθημερινότητας. Αντιθέτως διαλέγαμε πιο άνετα κομμάτια, χωρίς αυτό να σημαίνει πως στερηθήκαμε την κομψότητα. Σε αυτό βέβαια συνέβαλαν και οι υψηλές θερμοκρασίες του ελληνικού καλοκαιριού, που έκανε οτιδήποτε αυστηρό και στενό σχεδόν απαγορευτικό.
Στο γραφείο έκαναν την εμφάνιση τους αέρινες γραμμές, απαλά υφάσματα, χαμηλά τακούνια και οτιδήποτε συνδύαζε την πρακτικότητα με την άνεση και την περιποίηση. Κάπως έτσι περνούσαν οι μήνες μέχρι που φτάσαμε σε «μαύρα ρεκόρ» και τις «θλιβερές εικόνες». Η πανδημία είχε ξεφύγει και οι ανακοινώσεις των ημερήσιων κρουσμάτων έγιναν οι εφιάλτες μας, στέλνοντας μας και πάλι σε lockdown. Η τηλεργασία ξαναμπήκε στη ζωή μας και εμείς πρέπει και πάλι να προσαρμοστούμε στο κατ’ οίκον περιορισμό. Ωστόσο, αυτή τη φορά τα πράγματα άλλαξαν: Δεν επιλέγουμε τις πιτζάμες, δεν φοράμε μόνο φόρμες κατά τη διάρκεια της τηλεργασίας. Πρόκειται για συνειδητές επιλογές που λειτουργούν ως «coping machines» και προσφέρουν μία δόση «κανονικότητας». Μηχανισμοί που όσο απλοί και αν ακούγονται διατηρούν τη ψυχική ισορροπία μας, προσαρμόζοντας τις συνήθειες μας σε νέες καταστάσεις και περιβάλλοντα ώστε να αποφευχθεί η «διαταραχή».
Κρατώντας, λοιπόν, την άνεση που μας έμαθε η πρώτη καραντίνα εξελίσσουμε μία από τις πιο βασικές συνήθειες μας -εκείνης της ένδυσης- επιλέγοντας ακόμα πιο άνετα, μοντέρνα σύνολα για να φορέσουμε κατά τη διάρκεια της τηλεργασίας. Πλεκτά σετ και φορέματα, ζεστές και ιδιαίτερες ζακέτες-cardigans, κολάν με πιο «επίσημο» χαρακτήρα και πουλόβερ με «άποψη». Παράλληλα τα κοστούμια, οι γόβες και τα επίσημα ρούχα σε απόλυτα άβολες γραμμές σκονίζονται στο βάθος της ντουλάπας, ενώ παραγγέλνουμε online ήδη τα καινούργια μας cozy σύνολα από athleisure – casual brands.
Κάθε μία από τις παραπάνω επιλογές μας έχει καθορίσει σημαντικά την εξέλιξη του επαγγελματικού κώδικα ντυσίματος, καθώς – σε μία μεγαλύτερη εικόνα – και την ίδια τη βιομηχανία της μόδας. Η άνεση και η ελευθερία, πλέον, δεν θυσιάζονται στο βωμό της κομψότητας και του «καθωσπρέπει», προσδιορίζοντας έτσι από την αρχή το προσωπικό μας style. «Έφερε η πανδημία το τέλος του επίσημου style, των στενών γραμμών, των extravagant εμφανίσεων;», αναρωτιέται ο χώρος της μόδας. Ένας χώρος που γνωρίζει έναν πρωτοφανή διχασμό: Από τη μία είναι τα brands και οίκοι υψηλής ραπτικής και formal dressing και από την άλλη εκείνοι που είτε έχουν αλλάξει την παραγωγή τους είτε σχεδίαζαν εξ αρχής athleisure κομμάτια. Οι δεύτεροι έχουν βγει ευνοημένοι από την πανδημία, ενώ οι πρώτοι παλεύουν να αφουγκραστούν προς τα που φυσάει ο άνεμος…
Όπως και να ‘χει, ο χώρος της μόδας δέχεται πάντα αλλαγές και παίρνει συνέχεια νέες μορφές, αφού κινητήρια δύναμη είναι η ίδια η δημιουργικότητα. Πολλές φορές αυτή παίρνει την μορφή που της δίνουν οι επιθυμίες και οι τάσεις του καταναλωτικού κοινού. Και αν πάρουμε παράδειγμα από τις δικές μας επιλογές αυτή τη στιγμή, η βιομηχανία όπως και το δικό μας προσωπικό style θα υποστούν καθοριστικές αλλαγές, οι οποίες γίνονται σταδιακά και σε βάθος χρόνου θα δούμε τα αποτελέσματα τους!
Διαβάστε επίσης:
Dynasty: Η μόδα αποτίει φόρο τιμής στην εμβληματική σειρά των 80s
Quarantine in style: 3 άνετα και κομψά σύνολα για την τηλεργασία
Φεμινισμός, ισότητα και αισιοδοξία: Όσα «δήλωσαν» οι εμφανίσεις των Κάμαλα Χάρις και Τζιλ Μπάιντεν
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση