Οι εικόνες τους ίσως αποτέλεσαν τον λόγο για να επισκεφθείτε ένα μέρος. Στην πραγματικότητα, όμως, απαγορεύεται να τα φωτογραφίσετε.
Μεγαλειώδη αρχιτεκτονήματα και διάσημα έργα τέχνης διέπονται από έναν παράξενο κανονισμό: Απαγορεύεται στους ταξιδιώτες να τα φωτογραφίσουν. Άλλες φορές η απαγόρευση είναι καθολική, ενώ σε άλλες περιπτώσεις αφορά σε συγκεκριμένα μέρη του έργου.
Το παράξενο σε αυτή την απαγόρευση είναι ότι στην πραγματικότητα έχουμε δει χιλιάδες εικόνες των μνημείων αυτών να κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο. Πολλές από τις εικόνες αυτές, μάλιστα, αποτελούν την αφορμή για να επιλέξουν οι ταξιδιώτες έναν προορισμό.
Αυτό, φυσικά, δεν σημαίνει ότι οι κανονισμοί παραβιάζονται, αλλά ότι οι ταξιδιώτες έχουν αξιοποιήσει στο έπακρο τις εξαιρέσεις που ισχύουν, ή ακόμη ότι οι επίσημοι φορείς των έργων έχουν διαδώσει εικόνες τους, για να τα φέρουν σε επαφή με τους ανθρώπους από όλο τον κόσμο.
Ποια είναι, λοιπόν, τα διάσημα αξιοθέατα που απαγορεύεται να φωτογραφίσετε;
Πύργος του Άιφελ (Παρίσι – Γαλλία)
Ποιος θα πίστευε ότι απαγορεύεται η φωτογράφιση του πιο διάσημου αξιοθέατου ολόκληρης της Γαλλίας; Πόσω μάλλον από τη στιγμή που, είτε έχουμε επισκεφθεί το Παρίσι, είτε όχι, όλοι μας έχουμε απολαύσει αναρίθμητες εικόνες από το αρχιτεκτονικό έργο – σήμα κατατεθέν της γαλλικής πρωτεύουσας.
Κι ενώ ο συγγραφέας Γκι Ντε Μοπασάν απεχθανόταν την επιβλητική μεταλλική κατασκευή και έτρωγε καθημερινά στον πύργο, γιατί, όπως χαρακτηριστικά έλεγε, ήταν το μοναδικό μέρος της πόλης απ’ όπου μπορούσε να μη τον βλέπει, εμείς οι υπόλοιποι λατρεύουμε να αγναντεύουμε το καμάρι των Γάλλων και να τον φωτογραφίζουμε όλες τις εποχές του χρόνου και όλες τις ώρες της ημέρας.
Ή μάλλον σχεδόν όλες. Γιατί, ενώ έχουμε δει ουκ ολίγες φωτογραφίες του Πύργου του Άιφελ, στην πραγματικότητα απαγορεύεται να τον φωτογραφίζουμε. Η απαγόρευση αυτή, ωστόσο, δεν ισχύει καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, αλλά κατά τις νυχτερινές ώρες, όταν ο Πύργος φωτίζεται, χαρίζοντας την λάμψη του σε ολόκληρη την πόλη του Παρισιού.
Η απαγόρευση αυτή έχει καθιερωθεί, καθώς εκείνες τις ώρες της ημέρας, ο φωτισμός του Πύργου θεωρείται έργο τέχνης, επομένως υπόκειται στην ανάλογη προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων. Αν βρεθείτε, λοιπόν, να ατενίζετε τον Πύργο του Άιφελ από κοντά, προσέξτε πολύ ποιες ώρες θα τον φωτογραφίσετε. Τις «απαγορευμένες» ώρες, η λήψη και αναδημοσίευση εικόνων του Πύργου απαγορεύονται ρητά.
Ταζ Μαχάλ, (Άγκρα – Ινδία)
Το διασημότερο μαυσωλείο του κόσμου και αληθινό έργο τέχνης ανήκει στην κατηγορία των αξιοθέατων εκείνων που αποτελούν από μόνα τους λόγο για να επισκεφθεί κανείς έναν προορισμό. Δεν θα ήταν υπερβολή, μάλιστα, να πει κανείς ότι αναβαθμίζει τουριστικά ολόκληρη την περιοχή και έχει αποτελέσει εξαίσια διαφήμιση για την Ινδία ως τουριστικό προορισμό.
Ίσως προκαλεί τη μεγαλύτερη εντύπωση το γεγονός ότι ειδικά αυτό το αξιοθέατο βρίσκεται στη λίστα με τα κορυφαία μνημεία που εμείς οι ταξιδιώτες απαγορεύεται να φωτογραφίσουμε. Κι αυτό γιατί εικόνες από το εντυπωσιακό μαυσωλείο που δημιούργησε ο Μογγόλος αυτοκράτορας Σαχ Τζαχάν, προκειμένου να τιμήσει τη πολυαγαπημένη του σύζυγο Μουμτάζ Μαχάλ, που πέθανε το 1631 κατά τη διάρκεια τοκετού, έχουμε δει αμέτρητες φορές να κυκλοφορούν ελεύθερες στο διαδίκτυο.
Ωστόσο, αν ρίξετε μία πιο προσεκτική ματιά, θα συνειδητοποιήσετε πως όλες οι εικόνες του Ταζ Μαχάλ που έχετε δει προβάλλουν ουσιαστικά τον εξωτερικό χώρο του αρχιτεκτονήματος. Η φωτογράφιση του εξωτερικού χώρου του Ταζ Μαχάλ είναι ελεύθερη -και επιβεβλημένη θα λέγαμε- αν σας δοθεί η ευκαιρία να φτάσετε ως εκεί και να δείτε από κοντά αυτό το θαυμαστό αρχιτεκτονικό έργο.
Απαγορεύεται, όμως, ρητά να φωτογραφίσετε οποιοδήποτε σημείο των εσωτερικών χώρων του επιβλητικού κτηρίου. Η απαγόρευση αυτή ισχύει καθώς εντός του Ταζ Μαχάλ φιλοξενούνται τάφοι σημαντικών προσώπων και, επομένως, θεωρείται ασέβεια να φωτογραφηθούν οι εσωτερικοί χώροι του κτηρίου.
Μάλιστα, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι η απαγόρευση αυτή θα τηρείται πιστά από όλους τους επισκέπτες, ειδικοί φρουροί είναι τοποθετημένοι διάσπαρτα σε όλους τους εσωτερικούς χώρους, αποτρέποντας κάθε απόπειρα αποτύπωσής τους από τα φλας των επισκεπτών.
Καπέλα Σιστίνα, (Βατικανό – Ιταλία)
Το κορυφαίο έργο του Μιχαήλ Αγγέλου στο παρεκκλήσιο της κατοικίας του Πάπα στο Βατικανό είναι ένα από τα διασημότερα αξιοθέατα του κόσμου και ένα από αυτά που δεν υπάρχει περίπτωση να μην επισκεφθείτε αν βρεθείτε στην Ρώμη.
Η οροφή αυτού του χώρου είναι εξ ολοκλήρου καλυμμένη από τις νωπογραφίες του κορυφαίου καλλιτέχνη. Οι λεπτομέρειες της Καπέλα Σιστίνα είναι πραγματικά αριστοτεχνικές και προκαλούν δέος, ειδικότερα αν σκεφτεί κανείς ότι ο Μιχαήλ Άγγελος χρειάστηκε να ζωγραφίσει αυτή την εκτενή επιφάνεια ξαπλωμένος σε μία ξύλινη βάση.
Η μεγαλειότητα του ταλέντου του μαρτυράται και από το γεγονός ότι ξεκίνησε να φιλοτεχνεί την οροφή της αίθουσας όταν ήταν μόλις 33 ετών.
Αν δεν σας είναι ήδη γνωστό ότι απαγορεύεται να φωτογραφίσετε την οροφή της Καπέλα Σιστίνα πριν καν αναχωρήσετε για το ταξίδι σας, τότε θα σας γίνει πολύ κατανοητό από την αρχή της επίσκεψής σας στον μουσειακό χώρο του Βατικανού. Μπαίνοντας στην διάσημη αίθουσα, ίσως νιώσετε ότι έχετε τη δυνατότητα να… παρανομήσετε, χάρη στο πλήθος του κόσμου που συνήθως την πλημμυρίζει.
Μην το τολμήσετε, ωστόσο, καθώς, όσος κόσμος και να σας περιβάλλει, οι έμπειροι φύλακες θα σας εντοπίσουν, κάνοντάς σας τις απαραίτητες συστάσεις.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον, όμως, παρουσιάζει και ο λόγος πίσω από την απαγόρευση αυτή. Οι περισσότεροι από εμάς ίσως σκεφτόμαστε ότι ισχύει ώστε να μην αλλοιωθούν οι τοιχογραφίες με τα αδιάκοπα φλας των φωτογραφικών μηχανών. Στην πραγματικότητα, όμως, ο λόγος είναι εντελώς διαφορετικός. Την δεκαετία του 1980, ένα ιαπωνικό τηλεοπτικό δίκτυο πλήρωσε τα έργα αποκατάστασης του κορυφαίου έργου τέχνης, εξασφαλίζοντας ως αντάλλαγμα τα αποκλειστικά δικαιώματα όλων των εικόνων της Καπέλα Σιστίνα.
Αββαείο του Ουέστμινστερ, (Λονδίνο – Βρετανία)
Ίσως η απορία σας σχετικά με το πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν σε αυτή τη λίστα πολυφωτογραφημένα αρχιτεκτονικά έργα έχει αρχίσει να κάμπτεται μέχρι τώρα. Μία τέτοια περίπτωση είναι και αυτή του Αββαείου του Ουεστμίνστερ, ενός από τα πιο διάσημα αξιοθέατα του Λονδίνου.
Αυτή η ανεξάρτητη εκκλησία είναι ξεχωριστής σημασίας για την πρωτεύουσα της Αγγλίας, καθώς αποτελεί τον τόπο στέψης των βασιλέων του Ηνωμένου Βασιλείου, αλλά και την τελευταία διαμονή του σκηνώματός τους. Ο γοτθικού ρυθμού ναός βρίσκεται υπό τον έλεγχο του βασιλικού οίκου της Αγγλίας. Εκτός από την στέψη των βασιλέων, έχουν αναφερθεί τουλάχιστον 16 βασιλικοί γάμοι στο Αββαείο από το 1100.
Αν βρεθείτε ποτέ σε αυτό το ξεχωριστής σημασίας θρησκευτικό αρχιτεκτόνημα του Λονδίνου, θα δείτε πολλούς ταξιδιώτες να τραβούν φωτογραφίες στο εξωτερικό του, καθώς το κτήριο ξεχωρίζει για την ιδιαίτερη και πολύ ενδιαφέρουσα αρχιτεκτονική του. Κι ενώ δεν υπάρχει επίσημη απαγόρευση για τις φωτογραφίες που απαθανατίζουν τον ναό, η Εκκλησία αποθαρρύνει την εν λόγω συνήθεια των επισκεπτών, θεωρώντας ότι οι ερασιτεχνικές λήψεις καταστρέφουν την ακεραιότητα του κτηρίου, απεικονίζοντάς το με τρόπο που δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα.
Μάλιστα, προκειμένου να «αφανίσουν» τις ερασιτεχνικές λήψεις, οι αρμόδιοι έχουν αναρτήσει πλήθος φωτογραφιών στην επίσημη ιστοσελίδα του Αββαείου, ώστε οι ταξιδιώτες να χρησιμοποιούν αυτές, εφ’ όσον το επιθυμούν.
Ο Δαβίδ του Μιχαήλ Αγγέλου (Φλωρεντία – Ιταλία)
Το αριστούργημα της Αναγεννησιακής γλυπτικής δεν θα μπορούσε να μην προστατεύεται από αυστηρούς κανονισμούς. Ο Δαβίδ φιλοτεχνήθηκε από τον Μιχαήλ Άγγελο από το 1501 ως το 1504 και σήμερα βρίσκεται στην Φλωρεντία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Δαβίδ, μαζί με την Πιετά αποτελούν τα δύο σημαντικότερα γλυπτά του Μιχαήλ Αγγέλου. Το εν λόγω έργο απεικονίζει τον βιβλικό βασιλιά Δαβίδ, τη στιγμή που αποφασίζει να αναμετρηθεί με τον Γολιάθ. Στην εποχή του, ο Δαβίδ αποτέλεσε σύμβολο της δημοκρατίας της Φλωρεντίας, μιας ανεξάρτητης πόλης-κράτους, που απειλούνταν από πιο ισχυρά αντίπαλα κράτη. Σήμερα, το γλυπτό κορυφαίας καλλιτεχνικής αξίας και ένα από τα πιο γνωστά αγάλματα στην ιστορία της γλυπτικής συμβολίζει τη δύναμη και τη νεανική ομορφιά.
Η επιβλητικότητα του γλυπτού ενισχύεται και από το μέγεθός του, αφού ο Δαβίδ έχει συνολικό ύψος 5,17 μέτρων. Το γλυπτό είχε τοποθετηθεί αρχικά έξω από το Palazzo Vecchio, ωστόσο, προκειμένου να προστατευθεί από τη φθορά που δημιουργούν τα καιρικά φαινόμενα, μεταφέρθηκε στην Galleria Dell’ Academia.
Όσοι επισκεφθείτε αυτό τον πολιτιστικό χώρο, μπορείτε να σταθείτε όσο κοντά θέλετε στο μεγαλοπρεπές άγαλμα, απαγορεύεται όμως να το φωτογραφίσετε. Μία ομάδα φρουρών, μάλιστα, θα φροντίσει να σας υπενθυμίζει διαρκώς ότι απαγορεύεται να χρησιμοποιήσετε την κάμερά σας.
Αν επιμείνετε στο να παρακούσετε την εντολή αυτή, οι φρουροί θα σας συνοδεύσουν προς την έξοδο της γκαλερί με έναν όχι και τόσο φιλικό τρόπο.
Κοιλάδα των Βασιλέων (Αίγυπτος)
Ένα διαφορετικό, αλλά σημαντικό και εξαιρετικά ενδιαφέρον αξιοθέατο θα συναντήσει κανείς αν επισκεφθεί την Κοιλάδα των Βασιλέων, στη δυτική όχθη του Νείλου, στην καρδιά της Νεκρόπολης των Θηβών. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες περιοχές της Αρχαίας Αιγύπτου, που φιλοξενεί πάνω από 60 τάφους φαραώ, μεταξύ των οποίων και ο τάφος του Τουταγχαμών.
Η ιστορία της Κοιλάδας των Βασιλικών Πυλών ξεκινά από τον πολύ μακρινό 16ο αιώνα π.Χ, όπου οι άνθρωποι της Αιγύπτου ξεκίνησαν να κατασκευάζουν λαξευμένους στους βράχους τάφους για τους φαραώ και τους ισχυρούς ευγενείς του Νέου Βασιλείου της Αρχαίας Αιγύπτου.
Η Κοιλάδα των Τάφων αποτελείται από δύο τμήματα, το ανατολικό, όπου βρίσκεται η πλειοψηφία των βασιλικών τάφων και το δυτικό.
Η ομορφιά των βασιλικών τάφων πραγματικά εντυπωσιάζει, με την ιδιαίτερη διακόσμηση, εμπνευσμένη από σκηνές της αρχαίας αιγυπτιακής μυθολογίας, προσφέροντας ενδιαφέρουσες πληροφορίες γύρω από τις πεποιθήσεις και τις ταφικές τελετουργίες στην αρχαία Αίγυπτο.
Η Κοιλάδα των Βασιλέων αποτελεί άρτιο δείγμα του πλούτου και της δύναμης των φαραώ, ενώ σήμερα είναι ένα από τα διασημότερα αρχαιολογικά μνημεία του κόσμου. Το 1979, μάλιστα, εντάχθηκε στον κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, μαζί με την υπόλοιπη Νεκρόπολη των Θηβών.
To μνημείο θα σας εντυπωσιάσει και η επίσκεψή σας εκεί θα σας μείνει αξέχαστη. Σε αυτό θα πρέπει να ελπίζετε, άλλωστε, καθώς απαγορεύεται αυστηρά να τραβήξετε φωτογραφίες από οποιοδήποτε σημείο του χώρου. Η παράδοση θέλει τα πνεύματα να εξαγριώνονται με τις φωτογραφίες, ενώ αν αποπειραθείτε να αποτυπώσετε τις αναμνήσεις σας σε εικόνες, θα βρεθείτε αντιμέτωποι με ένα τσουχτερό πρόστιμο, που ξεκινά από τα 120 ευρώ. Άλλωστε, μπαίνοντας στον αρχαιολογικό χώρο, θα σας ζητηθεί να αφήσετε το κινητό και τη φωτογραφική μηχανή σας στην είσοδο.
Άλαμο (Τέξας – ΗΠΑ)
Ένα ιστορικό κτήριο, σύμβολο της απελευθέρωσης του Τέξας δεν θα μπορούσε παρά να προστατεύεται σαν κόσμημα ύψιστης αξίας από τους κατοίκους της περιοχής. Το Φρούριο του Άλαμο διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην τεξανή επανάσταση, γι’ αυτό και σήμερα είναι το καμάρι των ανθρώπων του Τέξας, αλλά και το σήμα κατατεθέν της πόλης για τους επισκέπτες της περιοχής.
Οι κανονισμοί που διέπουν την επίσκεψη στο μνημείο αυτό ακολουθούν περίπου τη λογική του Ταζ Μαχάλ. Αυτό σημαίνει ότι, αν βρεθείτε εκεί, μπορείτε να τραβήξετε όσες φωτογραφίες θέλετε τους εξωτερικούς χώρους του κτηρίου, απαγορεύεται όμως αυστηρά να απεικονίσετε οποιονδήποτε από τους εσωτερικούς χώρους.
Εντός των «τειχών» θεωρείται ότι φυλάσσεται ένα σημαντικό κομμάτι της κληρονομιάς του τόπου, γι’ αυτό οι ντόπιοι αντιμετωπίζουν αυτό το αρχιτεκτόνημα με ιδιαίτερη ευαισθησία και σεβασμό. Έτσι, εκτός από το ότι απαγορεύεται να τραβήξετε οποιαδήποτε φωτογραφία, μπαίνοντας στο εσωτερικό του Άλαμο, σε ένδειξη σεβασμού οφείλετε να μιλάτε χαμηλόφωνα, ενώ αν φοράτε καπέλο, θα πρέπει να το βγάλετε κατά την είσοδό σας στο κτήριο.
Jewel House (Λονδίνο – Βρετανία)
To «σπίτι του κοσμήματος» στο Λονδίνο αποτελεί ουσιαστικά ένα σημαντικό θησαυροφυλάκιο, που κρατά στους κόλπους του τα Βρετανικά Διαμάντια του Στέμματος. Το Jewel House ιδρύθηκε το 1994 από την Βασίλισσα Ελισάβετ και έκτοτε λειτουργεί απρόσκοπτα, διαδραματίζοντας σημαντικό ρόλο στη φύλαξη πολύτιμων λίθων της περιουσίας του Παλατιού.
Τα πολύτιμα αντικείμενα που βρίσκονται εκεί έχουν λειτουργήσει ως ισχυρός πόλος έλξης για τους ταξιδιώτες της βρετανικής πρωτεύουσας, που σπεύδουν στο Jewel House για να δουν από κοντά τα μυθικής αξίας διαμάντια του Στέμματος.
Αν βρεθείτε, λοιπόν, στο Λονδίνο, μπορείτε να επισκεφθείτε το Jewel House και να δείτε κι εσείς τα πανέμορφα Διαμάντια του Στέμματος. Μη σκεφτείτε, όμως, ότι μπορείτε να απαθανατίσετε αυτό το θέαμα. Ένα υπερσύστημα ασφαλείας θα φροντίσει να σας εμποδίσει από το να τραβήξετε οποιαδήποτε φωτογραφία. Συγκεκριμένα, όλα τα κοσμήματα προστατεύονται από αλεξίσφαιρο γυαλί και φυλάσσονται αυστηρά από φρουρούς, αλλά και εκατοντάδες κάμερες.
Kumsusan Palace of the Sun (Πιονγκγιάνγκ – Βόρεια Κορέα)
Σίγουρα, το γεγονός ότι υπάρχει ένα μέρος στην Βόρεια Κορέα που διέπεται από αυστηρούς κανονισμούς δεν μας κάνει ιδιαίτερη εντύπωση, αφού η ασιατική χώρα δεν φημίζεται για το φιλελεύθερο προφίλ της. Πόσω, δε, μάλλον όταν το μέρος αυτό είναι ουσιαστικά ο πολυτελής και εντυπωσιακός χώρος που χρησιμοποιείται ως μαυσωλείο για τον Kim Il-sung, ιδρυτή της Βόρειας Κορέας, αλλά και για τον γιο του, Kim Jong – il.
Ο λόγος για το Kumsusan Palace of the Sun στην Πιονγκγιάνγκ, ένα εντυπωσιακό παλάτι και ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα της χώρας. Αν αποφασίσετε να ταξιδέψετε ως την Βόρεια Κορέα, θα πρέπει να είστε γενικότερα προσεκτικοί, ώστε να τηρείτε τους κανονισμούς που επιβάλλονται σε μία χώρα με αυστηρό απολυταρχικό καθεστώς, όπως αυτή.
Κι ενώ επιτρέπεται στο κοινό να επισκέπτεται το Kumsusan Palace of the Sun και να θαυμάσει τους πραγματικά υπέροχους χώρους του, απαγορεύεται ρητά να φωτογραφίσει οποιοδήποτε σημείο του παλατιού. Αυτός, όμως, δεν είναι ο μοναδικός περιορισμός που θα συναντήσετε φτάνοντας στο παλάτι, αφού πολύ γρήγορα θα διαπιστώσετε ότι πρέπει να αφήσετε όλα τα υπάρχοντά σας στην είσοδο του παλατιού και να περάσετε από σωματικό έλεγχο, που θα σας θυμίσει αυτόν του αεροδρομίου.
Οι περιορισμοί μπορεί να είναι πολλοί και αυστηροί, το αποτέλεσμα όμως θα σας αποζημιώσει.
Βιβλιοθήκη Abbey του Saint Gall (Ελβετία)
«Γεννημένη» το 719 μ.Χ, η μεσαιωνική μοναστική βιβλιοθήκη Abbey στο Saint Gall της Ελβετίας είναι μία από τις παλαιότερες και σημαντικότερες στον κόσμο. Εντός των τειχών της φυλάσσονται χειρόγραφα εξαιρετικής σημασίας, μερικά από τα οποία χρονολογούνται από το 1000 μ.Χ.
Η πολιτιστική αξία της βιβλιοθήκης γνώρισε διεθνή ακτινοβολία το 1983, χρονιά κατά την οποία τόσο η βιβλιοθήκη, όσο και το ίδιο το Αββαείο του Saint Gall χαρακτηρίστηκαν Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Στην απόφασή της για ένταξη των δύο μνημείων στη λίστα, η UNESCO αναφέρει ότι η βιβλιοθήκη είναι «εξαιρετικό παράδειγμα ενός μεγάλου μοναστηριού της Καρολίνας και ήταν, από τον 8ο αιώνα μέχρι την εκκοσμίκευσή του το 1805, ένα από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά κέντρα στην Ευρώπη».
Μία πολιτιστική κληρονομιά τέτοιας σημασίας, όπως είναι φυσικό, δεν θα μπορούσε να μην προστατεύεται ως ζωντανός φορέας ενός σπουδαίου παρελθόντος. Για το λόγο αυτό, αν επισκεφθείτε την βιβλιοθήκη, όχι μόνο δεν επιτρέπεται να φωτογραφίσετε κανέναν από τους χώρους και τα αντικείμενά της, αλλά θα πρέπει επιπλέον να φροντίσετε να φοράτε μαλακά παπούτσια, έτσι ώστε να μην φθείρετε τα πατώματα του σημαντικού αυτού χώρου πολιτισμού.
Διαβάστε ακόμη:
4 + 1 εναλλακτικές πόλεις των ΗΠΑ που αξίζει να εξερευνήσετε
Lord Howe Island: Ο ανεξερεύνητος παράδεισος που έχει πολλά να μας μάθει
Ταξίδι στον έρωτα: Απόδραση στα πιο ρομαντικά μέρη του πλανήτη
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση