Σε όλους μας έχουν τύχει φορές να διαφωνούμε με φίλους ή συνεργάτες για ένα θέμα, που όσο και αν μιλάμε με επιχειρήματα, δεν πείθουμε τον συνομιλητή μας, ο οποίος δείχνει απρόθυμος να κατανοήσει την άποψη μας.
Αυτό είναι το σημείο, που αρκετοί χάνουν την ψυχραιμία τους και αρχίζουν τον διαπληκτισμό, που στην πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν οδηγεί πουθενά.
Ωστόσο υπάρχει τρόπος να καταφέρετε να διαφωνείτε, χωρίς να κάνετε εχθρούς μετά τη λήξη της κουβέντας.
Πρώτα απ’ όλα πριν διαμορφώσετε το επιχείρημα σας, προπαθήστε να καταλάβετε τα «πλαίσια» που σας δίνονται. Πρόκειται για τον όρο που δίνουν οι ψυχολόγοι, στις κατηγορίες που χρησιμοποιεί το μυαλό μας για να μας βοηθήσει να αποθηκευουμε, να διαχειριζόμαστε και να ερμηνεύουμε τις πληροφορίες.
Άρα το κάθε άτομο χρησιμοποιεί το δικό του πλαίσιο, προκειμένου να αντιληφθεί και να ανταποκριθεί σε ό,τι του λέμε.
Για παράδειγμα, φανταστείτε ότι αγοράζετε ένα νέο αυτοκίνητο. Εδώ είναι τρία διαφορετικά πλαίσια (αν και μπορεί να υπάρχουν πολλά περισσότερα) που μπορεί να περιγράφουν το ίδιο ακριβώς αυτοκίνητο:
Πλαίσιο # 1: Το αυτοκίνητο είναι μπλε.
Πλαίσιο # 2: Το αυτοκίνητο πωλείται και κοστίζει 30.000 ευρώ
Πλαίσιο # 3: Το αυτοκίνητο είναι δύο ετών.
Το πρώτο πλαίσιο είναι αισθητικό (το χρώμα του αυτοκινήτου), το επόμενο είναι οικονομικό (η τιμή του αυτοκινήτου και η αγοραία αξία) και το τρίτο είναι χρονικό (η εποχή του αυτοκινήτου).
Ενώ όλες αυτές οι πληροφορίες μπορούν να ληφθούν υπόψη ταυτόχρονα, είναι δυνατή η αναδιάταξη των πλαισίων που τα οργανώνουν κατά σειρά προτίμησης. Το πλαίσιο που προτιμάτε θα αλλάξει την αντίληψή σας για την αξία του αυτοκινήτου και θα επηρεάσει το αν θα το αγοράσετε ή όχι.
Για να πείσετε κάποιον που έχει κολλήσει σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο για να δοκιμάσει ένα άλλο και να εξετάσει την εγκυρότητα του επιχειρήματός σας, αλλάζετε το πλαίσιο τους με την αναδιαμόρφωση της θέσης σας.
Επίσης για να καταφέρετε να επικρατήσετε όταν κάποιος έχει αντίθετη γνώμη με εσάς, είναι καλύτερο να μην αμφισβητήσετε τις πεποιθήσεις του, αλλά να συνδέσετε τη δική σας θέση με αυτές. Κάτι τέτοιο μπορεί να βοηθήσει τους άλλους να δουν ότι είστε αντικειμενικοί.
Έτσι, εάν διαφωνείτε με έναν συνάδελφο που αισθάνεται ανήσυχος για να προχωρήσει με ένα νέο έργο, θα μπορούσατε να πείτε:
Σέβομαι τη δέσμευσή σας να κάνετε ό, τι καλύτερο για την εταιρεία [υπάρχουσα πεποίθηση]. Μπορώ να μοιραστώ μαζί σας τους δύο λόγους για τους οποίους αυτό το νέο έργο θα ενισχύσει την εταιρεία;
Ξαφνικά διαμορφώσατε τη διαμάχη σχετικά με μια κοινή πεποίθηση: την υγεία της εταιρείας.
Η αναδιαμόρφωση είναι ότι το κλειδί για να κερδίσετε οποιοδήποτε επιχείρημα. Πρώτα χρειάζεται να κατανοήσετε την προοπτική των αντιπάλων σας και στη συνέχεια, να συνδέσετε τις πεποιθήσεις τους με το επιχείρημά σας.
Το θέμα είναι να τους επηρεάσετε βρίσκοντας αρκετό κοινό έδαφος για να τους κερδίσετε στο πλευρό σας και όχι να επιμένετε σε αντίθετες τροχιές και να υψώνετε τον τόνο της φωνής σας.
Διαβάστε επίσης:
3 tips για να διαχειρίζεστε καλύτερα το χρόνο κατά τη διάρκεια της τηλεργασίας
Γιατί η πανδημία έχει δυσκολέψει ακόμη περισσότερο την εργασία;
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση